COVID-19

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Eens, maar de strenge maatregelen zouden in veel democratieen niet geaccepteerd zijn zolang er niet vele doden vallen.
In dat opzicht is het voor China inderdaad veel makkelijker om de pandemie te bestrijden.

De democratie is een afgod van de zelf-autonome westerse mens (en wie van ons is daar niet door beinvloed), maar dit is 1 van de zwakten van dit systeem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Eens, maar de strenge maatregelen zouden in veel democratieen niet geaccepteerd zijn zolang er niet vele doden vallen. Nu zijn er nog steeds mensen die 1 procent doden wel acceptabel vinden en er daarom voor pleiten om niets te doen.
Het probleem ligt echt niet alleen bij de functionerende democratieen. Iran heeft connecties, Rusland netzo. Sommige landen kunnen niet langer op slot. In grote delen van Afrika en Zuid-Amerika zou de pandemie er waarschijnlijk niet veel anders uitzien dan nu als wereldwijd beter was opgelet(tenzij na de eerste signalen uit China eind 2019 direct was ingegrepen). En dan zit je met de voortdurende angst van import uit die continenten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

De situatie in Afrika weet ik niet. Door slechte registratie (dus onderrapportage) in combinatie met een jonge bevolking (minder complicaties) is het lastig te monitoren hoe het er echt aan toe gaat.

In Zuid-Amerika zou de situatie toch anders zijn. Brazilië laten we buiten beschouwing: president Bolsonaro gedraagt zich immers net zoals de pianist op de Titanic: het schip zinkt, maar het spel gaat door. Vele Brazilianen zijn van die houding het slachtoffer geworden (excuus: Trump vond dat ook. Aangezien sommigen hier in NL denken dat de VS heilig zijn hadden wij ook zo moeten handelen).

De andere landen in Zuid-Amerika (alles buiten Brazilië) hebben ondanks heel lange lockdowns nog steeds hoge besmettingen. Inmiddels is door vaccinatie Chili een uitzondering.
Argentinië vertoont al sinds het begin van de pandemie hoge besmettingscijfers. Wordt daar, net zoals in Luxemburg, heel veel getest? Ik weet het niet. Maar het aantal besmettingen is al die tijd zorgwekkend.
Uruguay gold als al die tijd als een veilige haven. Totdat er onlangs een coronagolf het land bereikte. Waardoor Uruguay momenteel, na de Seychellen, het op een na hoogste besmettingscijfer ter wereld heeft.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

De besmettingen dalen hard momenteel. Komt dat alleen door de vaccinatie of heeft dat ook andere factoren? Ik las gisteren op NOS dat ook de zelftesten hierin een rol kunnen spelen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:De besmettingen dalen hard momenteel. Komt dat alleen door de vaccinatie of heeft dat ook andere factoren? Ik las gisteren op NOS dat ook de zelftesten hierin een rol kunnen spelen.
Er wordt ook een stuk minder getest. Heeft misschien invloed? Grote groep meest kwetsbaren die al gevaccineerd zijn?
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:De besmettingen dalen hard momenteel. Komt dat alleen door de vaccinatie of heeft dat ook andere factoren? Ik las gisteren op NOS dat ook de zelftesten hierin een rol kunnen spelen.
Er wordt ook een stuk minder getest. Heeft misschien invloed? Grote groep meest kwetsbaren die al gevaccineerd zijn?
Minder officiële testen kan ook samenhangen met de sneltesten. Vorige week waren met name de jongeren de grootste besmettingsbron. En dat lijkt mij ook een groep die makkelijker een sneltest pakt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Dat zou kunnen, al is dat niet de bedoeling. Sneltest komt niet in de plaats van een officiële test.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Is het seizoen. Het totale failliet van de maatregelen is hiermee aangetoond.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:De besmettingen dalen hard momenteel. Komt dat alleen door de vaccinatie of heeft dat ook andere factoren? Ik las gisteren op NOS dat ook de zelftesten hierin een rol kunnen spelen.
Er wordt ook een stuk minder getest. Heeft misschien invloed? Grote groep meest kwetsbaren die al gevaccineerd zijn?
Vaccinatie speelt zeker een heel grote rol, er wordt nu al volop gevaccineerd onder de 60 jaar. Er zullen vast wel meer besmettingen zijn dan de cijfers aangeven, maar de trend is toch duidelijk positief. Dat blijkt natuurlijk ook uit het nu snel teruglopende aantal ziekenhuis- en IC-opnames. En uiteindelijk zijn dat de belangrijkste indicatoren.

Het seizoen speelt zeker ook een rol. Maar door het koude weer is dat effect op dit moment minder dan vorig jaar.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:Is het seizoen. Het totale failliet van de maatregelen is hiermee aangetoond.
Dat denk ik eigenlijk niet. Vorig jaar zou ik dat wel gedacht hebben met het zonnige en warme voorjaar, maar dit jaar is het best nat en guur. Afgelopen maand helemaal. En, hoe verklaar je dan de hoge besmettingen in Zuid Amerika en India waar het afgelopen winter ook zomer was?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:De besmettingen dalen hard momenteel. Komt dat alleen door de vaccinatie of heeft dat ook andere factoren? Ik las gisteren op NOS dat ook de zelftesten hierin een rol kunnen spelen.
Er wordt ook een stuk minder getest. Heeft misschien invloed? Grote groep meest kwetsbaren die al gevaccineerd zijn?
Minder officiële testen kan ook samenhangen met de sneltesten. Vorige week waren met name de jongeren de grootste besmettingsbron. En dat lijkt mij ook een groep die makkelijker een sneltest pakt.


Je bedoeld dat ze zich niet bij GGD laten testen als uit zelftest blijkt dat zij corona hebben?
Zou zo maar kunnen. En ook niet zich aan de regels verder houden. November al jongeren die gewoon buiten kwamen terwijl gezinsleden corona hadden.
Het is wel interessant om te kijken in welke sociale lagen dit het meest gebeurd. Er is gewoon een categorie die zelf bepalen hoe of wat. En overal lak aan hebben.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:Dat zou kunnen, al is dat niet de bedoeling. Sneltest komt niet in de plaats van een officiële test.
Mee eens en de sneltesten hebben een hoge foutmarge. Bij mijn jongste in de klas had een moeder een ( negatieve) sneltest gedaan en vader werd ook behoorlijk ziek. Daar wees de sneltest positief aan en bleek moeder achteraf ook met een officiële test positief te zijn. Hun kinderen waren gewoon de hele dag naar school geweest en zij was zelf vanwege de negatieve test ook gaan werken op locatie.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:De besmettingen dalen hard momenteel. Komt dat alleen door de vaccinatie of heeft dat ook andere factoren? Ik las gisteren op NOS dat ook de zelftesten hierin een rol kunnen spelen.
Er wordt ook een stuk minder getest. Heeft misschien invloed? Grote groep meest kwetsbaren die al gevaccineerd zijn?
Minder officiële testen kan ook samenhangen met de sneltesten. Vorige week waren met name de jongeren de grootste besmettingsbron. En dat lijkt mij ook een groep die makkelijker een sneltest pakt.


Je bedoeld dat ze zich niet bij GGD laten testen als uit zelftest blijkt dat zij corona hebben?
Zou zo maar kunnen. En ook niet zich aan de regels verder houden. November al jongeren die gewoon buiten kwamen terwijl gezinsleden corona hadden.
Het is wel interessant om te kijken in welke sociale lagen dit het meest gebeurd. Er is gewoon een categorie die zelf bepalen hoe of wat. En overal lak aan hebben.
Dat zou kunnen en de sneltesten hebben ook een hoge foutmarge.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Wim Anker schreef:Is het seizoen. Het totale failliet van de maatregelen is hiermee aangetoond.
Dat denk ik eigenlijk niet. Vorig jaar zou ik dat wel gedacht hebben met het zonnige en warme voorjaar, maar dit jaar is het best nat en guur. Afgelopen maand helemaal. En, hoe verklaar je dan de hoge besmettingen in Zuid Amerika en India waar het afgelopen winter ook zomer was?
Geen idee. Maar net zoals al sinds jaar en dag in NL het griepseizoen eindigt in het voorjaar eindigt ook het coronaseizoen in NL. Of het nu zonnig of guur is. Hoe dat elders in de wereld verloopt? Geen idee.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 19 mei 2021, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ik denk dat nu het effect van vaccinatie wel heel duidelijk te zien is in ziekenhuisopnames en sterfgevallen (daar was het al zichtbaar). Ik heb voor Nederland niet zo'n goed zicht op hoe het aantal besmettingen in bijvoorbeeld de groep 20 tot 50 zich ontwikkelt. In Zweden heb ik het idee dat in die groep het aantal besmettingen (en ziekenhuisopnames) redelijk stabiel blijft.

Ik hoop nu dat de daling doorzet tot het aantal nieuwe IC opnames van Covid patienten per dag weer op een hand te tellen is en alles weer terug naar normaal kan. In Nederland (en Zweden) zie ik dat wel gebeuren voor het eind van de zomer. Ik weet niet hoe het in sommige delen van Oost-Europa is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie