COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wat Engeland doet komt wel met een kostenplaatje hoor. Ze testen er heel veel (veel meer dan in Nederland gebeurd)
Ook kun je zien dat in December ruim 10 Covid doden per dag zijn in de leeftijdsgroep 40-59 en in januari is het niet veel beter.
https://www.england.nhs.uk/statistics/s ... ly-deaths/

In Engeland is in die groep ook redelijk goed geboostered (70 % van 2 keer gevaccineerden heeft ook booster gekregen in groep 40-44 en dat loopt op tot boven 85% in groep 55-59). Zeggen dat het voor mensen onder de 60 ongevaarlijk is, of dat boosteren voor die zin geen zin heeft is gewoon link.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik denk dat we ook terug moeten naar normaal en dat we op een gegeven moment sterfgevallen moeten gaan accepteren zoals bij elke ziekte die we niet kunnen voorkomen door minder sociaal ingrijpende maatregelen (en vaccinatie promotie zonder dwang of beperking opleggen aan de niet-gevaccineerden zie ik niet als super ingrijpend, vandaar ook mijn oproep voor bredere toegang tot griepprik -wat in Engeland al het geval is- waardoor andere druk op ziekenhuizen beperkt wordt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: COVID-19

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Maar m.i. voert UK momenteel een heel verstandig beleid.
Dat vind ik moeilijk te rijmen met de waarschuwing van Engelse deskundigen dat het beleid vooral gedreven wordt door (het gebrek aan) populariteit van party-Boris.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Maar m.i. voert UK momenteel een heel verstandig beleid.
Dat vind ik moeilijk te rijmen met de waarschuwing van Engelse deskundigen dat het beleid vooral gedreven wordt door (het gebrek aan) populariteit van party-Boris.
Een terzijde opmerking weer: In Engeland is er een heel luidruchtige zero-covid groep i-SAGE. De Engelse deskundigen zijn wel breed en er zijn veel meningen daar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

refo schreef:Van Dissel laat zien hoe het in andere landen is. Aan de hand van de aantallen besmettingen daar en nu bij ons kun je berekenen wat we kunnen verwachten. Lijkt me logisch. Hij zegt er bij dat het waarschijnlijk te pessimistisch is, omdat het bij ons vooral jongeren zijn met besmettingen. Dat zou fijn zijn.
Engeland voerde helemaal niet zo'n goed beleid. Ze hebben omgerekend 5 maal meer ziekenhuisopenmes dan we in Nederland hebben.
Bij ons stijgen de besmettingen nog steeds, dus kunnen we ook die kant opgaan.
Het 1 op 1 vergelijken met andere landen qua ziekenhuisbezetting heeft 2 belangrijke beperkingen:
1. In veel van de genoemde landen ligt relatief nog veel meer met Delta in het ziekenhuis. De "R" van Delta was namelijk ten tijde van de. opkomst Omicron in veel andere landen boven de 1 (i.t.t. Nederland, door onze lockdown) waardoor dat veel langer blijft doorsijpelen. Als je bijv. bedenkt dat in Frankrijk een half miljoen besmettingen per dag gemeld worden, ook al is daar maar 5% Delta, dan heb je het nog steeds over 25.000 Delta besmettingen die een deel van die zorgdruk uitmaken.
2. Criteria voor opname in het ziekenhuis verschilt van land tot land. Je kan wel presenteren dat ze in UK 5 maal meer opnames hebben, maar ook in de UK is het - met ongecontroleerd uitrazen - nog steeds maar de helft (!) van de vorige wintergolf en de IC bezetting 20% (!!) van de vorige wintergolf.

Voor beide factoren zou gecorrigeerd moeten worden. Voor de 1e zeker omdat ziekenhuisbezetting nu echt nog teveel verstoort wordt door Delta patiënten en ook voor de 2e natuurlijk.

Even ter illustratie: De wintergolf in de UK en NL leek vorig jaar qua omvang veel op elkaar met 1 verschil dat deze in de UK een maand langer heeft aangehouden, maar de top lag niet heel veel hoger dan in Nederland terwijl op hetzelfde moment de ziekenhuis en IC bezetting in UK ongeveer het dubbele was t.o.v. Nederland (dan bedoel ik natuurlijk verhoudingsgewijs t.o.v. de omvang van de bevolking).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

refo schreef:Van Dissel laat zien hoe het in andere landen is. Aan de hand van de aantallen besmettingen daar en nu bij ons kun je berekenen wat we kunnen verwachten. Lijkt me logisch. Hij zegt er bij dat het waarschijnlijk te pessimistisch is, omdat het bij ons vooral jongeren zijn met besmettingen. Dat zou fijn zijn.
Engeland voerde helemaal niet zo'n goed beleid. Ze hebben omgerekend 5 maal meer ziekenhuisopenmes dan we in Nederland hebben.
Bij ons stijgen de besmettingen nog steeds, dus kunnen we ook die kant opgaan.
van Dissel moet ook zeggen dat in het VK 60+% van de ziekenhuisopnamen met Civid is en niet door Covid. Cijfers zijn daar officieel en worden gepubliceerd. Zoek maar even en neem ook de site van de Deense cijfers mee.

Denemarken loopt een paar weken voor op ons en de IC opnames zijn niet toegenomen de afgelopen maand maar gedaald.

https://www.sst.dk/en/english/corona-en ... and-charts
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
refo schreef:Van Dissel laat zien hoe het in andere landen is. Aan de hand van de aantallen besmettingen daar en nu bij ons kun je berekenen wat we kunnen verwachten. Lijkt me logisch. Hij zegt er bij dat het waarschijnlijk te pessimistisch is, omdat het bij ons vooral jongeren zijn met besmettingen. Dat zou fijn zijn.
Engeland voerde helemaal niet zo'n goed beleid. Ze hebben omgerekend 5 maal meer ziekenhuisopenmes dan we in Nederland hebben.
Bij ons stijgen de besmettingen nog steeds, dus kunnen we ook die kant opgaan.
van Dissel moet ook zeggen dat in het VK 60+% van de ziekenhuisopnamen met Civid is en niet door Covid. Cijfers zijn daar officieel en worden gepubliceerd. Zoek maar even en neem ook de site van de Deense cijfers mee.

Denemarken loopt een paar weken voor op ons en de IC opnames zijn niet toegenomen de afgelopen maand maar gedaald.

https://www.sst.dk/en/english/corona-en ... and-charts
Denemarken was natuurlijk wel weer veel beter gevaccineerd dan Nederland en Engeland lag voor met boosteren.

Wat TSD zegt is natuurlijk wel een belangrijk punt, Nederland zat in een dalende fase omdat Delta in NL veel verder uit de hand liep. Dat scheelt echt wel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Je ziet dat het RIVM-model enorme consequenties verbindt aan het openstellen van delen van de samenleving: een ziekenhuisgolf die 2x of 3x hoger ligt ten opzichte van de golf die zich met de huidige maatregelen zou voordoen. Ik kan mij daar eerlijk gezegd niets bij voorstellen: sectoren kunnen immers mét maatregelen open zoals placering, 1,5m enz.. Vermoedelijk zullen inderdaad de ziekenhuisopnames weer gaan stijgen, maar dat geldt voor ieder scenario. Ik meen dus dat in dit model er veel te grote waarde gehecht wordt aan wat de opening van sectoren met ziekenhuisopnames doet.

Op basis van deze modellering wordt het kabinet echter voor grote dilemma's geplaatst: volgt het kabinet deze sombere scenario's van hun adviseurs of slagen ze erin om in hun denken deze modellen te ontstijgen? M.i. is dat de grote vraag voor wat we volgende week kunnen verwachten.

Verder zag ik ook in het slot van de presentatie bij de heer Van Dissel geen enkele gezonde reflectie op de eerdere prognoses die er fors naast zaten. Het is m.i. onvoldoende om te zeggen dat omicron minder ziekmakend was dan verwacht. Dit was ook 3-4 weken geleden al bekend, maar het werd onvoldoende verdisconteerd in de berekeningen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 20 jan 2022, 12:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:Je ziet dat het RIVM-model enorme consequenties verbindt aan het openstellen van delen van de samenleving, zoals dubbele of driedubbele ziekenhuiscijfers wanneer de samenleving verder opengaat. Ik kan mij daar eerlijk gezegd niets bij voorstellen (sectoren kunnen immers mét maatregelen open zoals placering, 1,5m enz.). Op basis van deze modellering wordt het kabinet voor enorme dilemma's geplaatst: volgt het kabinet deze sombere scenario's van hun adviseurs of slagen ze erin om in hun denken deze modellen te ontstijgen? M.i. is dat de grote vraag voor wat we volgende week kunnen verwachten.
Ik communiceerde gisteren met een burgemeester over de vraag waarom in een sportschool een driedubbele controle geldt. Dus: pasje staat op je naam (eerste check), coronacheckapp (kan alleen op je telefoon komen met je eigen digi-d) op telefoon die dan vaak met gezichtsherkenning moet worden ontgrendeld en vervolgens dan nog je id laten zien.

Reactie: een telefoon kun je doorgeven. De andere opties werden niet genoemd. En de volgende reactie: er moet een gelijk speelveld zijn voor alle qr-plichtige sectoren. Deze persoon was blijkbaar de cultuur en horeca situatie en het ongelijke speelveld vergeten.

Echt, boerenverstand is blijkbaar verdwenen bij veel mensen.
Henk J
Berichten: 2595
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

Valcke schreef: Verder zag ik ook in het slot van de presentatie bij de heer Van Dissel geen enkele gezonde reflectie op de eerdere prognoses die er fors naast zaten. Het is m.i. onvoldoende om te zeggen dat omicron minder ziekmakend was dan verwacht. Dit was ook 3-4 weken geleden al bekend, maar het werd onvoldoende verdisconteerd in de berekeningen.
Je vergeet nu wel dat onze situatie kritiek was, vier weken geleden. De ziekenhuizen lagen toen behoorlijk vol, dus dat is een ander uitgangspunt dan in andere landen. Daarnaast was toen vooral vanuit Z-A bekend dat omnikron milder was, nog niet echt vanuit Engeland en Denemarken. Z-A heeft een andere bevolkingssamenstelling dan NL, lastig te vergelijken dus. Omnikron hoefde maar iets de druk op de ziekenhuizen te verhogen en we hadden een groot probleem. Daarnaast heeft de overheid verdergaande maatregelen genomen dan verwacht in de modellen, lockdown was een week eerder en de boostercampagne is sterk versneld. Dus ik vind dat je Van Dissel wat makkelijk beticht van te weinig reflectie, en Van Dissel heeft nu ook aangegeven dat ze te pessimistisch waren.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
Wat TSD zegt is natuurlijk wel een belangrijk punt, Nederland zat in een dalende fase omdat Delta in NL veel verder uit de hand liep. Dat scheelt echt wel.
En zorgcapaciteit speelt dan ook weer een rol als je kijkt naar de bezetting op 12 december (daarna zet in NL de daling in) dan zie je dat Frankrijk op dat moment al bijna het dubbele van het aantal mensen per miljoen inwoners in het ziekenhuis heeft liggen, UK vergelijkbaar en alleen Denemarken (van deze 4 landen) zit er wat onder.

Dus ook dat "uit de hand lopen" is wel relatief.

En zeker Frankrijk, die zat half december al in de stijle lijn omhoog, wat toen 100% Delta was, en die lijn heeft zich doorgetrokken t/m heden. Ik heb er geen data van maar ik denk dat het daar écht nog voor veel en mogelijk zelfs het merendeel om Delta patiënten gaat, dat kan eigenlijk bijna niet anders. Je ziet pas deze week stabilisatie op de IC in Frankrijk. Met de besmettingen die daar als een raket omhoog gaan kan je dat eigenlijk alleen maar verklaren vanuit opkomst Omicron en de mildheid daarvan.

En US, die nu ook vaak wordt genoemd als voorbeeld dat Omicron mogelijk helemaal niet zo mild is, lijkt wat dat betreft echt meer op Frankrijk dan op Nederland. Ook in US was de bezetting t.o.v. de bevolking half december al significant hoger - en stijgend - wat toen nog 100% Delta was.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:maatregelen open zoals placering, 1,5m enz.. Vermoedelijk zullen inderdaad de ziekenhuisopnames weer gaan stijgen, maar dat geldt voor ieder scenario. Ik meen dus dat in dit model er veel te grote waarde gehecht wordt aan wat de opening van sectoren met ziekenhuisopnames doet.
Dat snap ik ook niet inderdaad. Waarom kijken ze daarbij niet naar de berekeningen van Engeland en Denemarken?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: COVID-19

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:maatregelen open zoals placering, 1,5m enz.. Vermoedelijk zullen inderdaad de ziekenhuisopnames weer gaan stijgen, maar dat geldt voor ieder scenario. Ik meen dus dat in dit model er veel te grote waarde gehecht wordt aan wat de opening van sectoren met ziekenhuisopnames doet.
Dat snap ik ook niet inderdaad. Waarom kijken ze daarbij niet naar de berekeningen van Engeland en Denemarken?
Van Denemarken weet ik dat niet, maar ten opzichte van Engeland weet ik dat er een belangrijk verschil in uitgangssituatie is: waar in Engeland de ziekenhuizen al behoorlijk leeg waren in december, lag het hier nog flink vol. Dan heb je gewoon minder speelruimte.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:maatregelen open zoals placering, 1,5m enz.. Vermoedelijk zullen inderdaad de ziekenhuisopnames weer gaan stijgen, maar dat geldt voor ieder scenario. Ik meen dus dat in dit model er veel te grote waarde gehecht wordt aan wat de opening van sectoren met ziekenhuisopnames doet.
Dat snap ik ook niet inderdaad. Waarom kijken ze daarbij niet naar de berekeningen van Engeland en Denemarken?
Van Denemarken weet ik dat niet, maar ten opzichte van Engeland weet ik dat er een belangrijk verschil in uitgangssituatie is: waar in Engeland de ziekenhuizen al behoorlijk leeg waren in december, lag het hier nog flink vol. Dan heb je gewoon minder speelruimte.
https://ourworldindata.org/grapher/curr ... ry=GBR~NLD

Dit is de ziekenhuisbezetting half december, beide landen vergeleken en afgezet tegen het aantal inwoners. Even ter illustratie wat dus feitelijk "behoorlijk leeg" in UK betekent en wat "flink vol" in Nederland betekent...
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: COVID-19

Bericht door Erik1960 »

TSD schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:maatregelen open zoals placering, 1,5m enz.. Vermoedelijk zullen inderdaad de ziekenhuisopnames weer gaan stijgen, maar dat geldt voor ieder scenario. Ik meen dus dat in dit model er veel te grote waarde gehecht wordt aan wat de opening van sectoren met ziekenhuisopnames doet.
Dat snap ik ook niet inderdaad. Waarom kijken ze daarbij niet naar de berekeningen van Engeland en Denemarken?
Van Denemarken weet ik dat niet, maar ten opzichte van Engeland weet ik dat er een belangrijk verschil in uitgangssituatie is: waar in Engeland de ziekenhuizen al behoorlijk leeg waren in december, lag het hier nog flink vol. Dan heb je gewoon minder speelruimte.
https://ourworldindata.org/grapher/curr ... ry=GBR~NLD

Dit is de ziekenhuisbezetting half december, beide landen vergeleken en afgezet tegen het aantal inwoners. Even ter illustratie wat dus feitelijk "behoorlijk leeg" in UK betekent en wat "flink vol" in Nederland betekent...
Maar… ‘leeg’ en ‘vol’ wordt toch niet alleen bepaald door het aantal patiënten maar ook door het aantal bedden?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie