COVID-19

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6501
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:@Valcke, data is meervoud. ;)
Data zijn meervoud, zul je bedoelen. :)
Nee. Het woord data is een meervoudsvorm.
Data zijn mijns inziens gegevens. Heeft voor mij nog geen enkelvoudige gevoelswaarde. Maar ja, als iedereen het fout gaat gebruiken, wordt het vanzelf goed. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Ja, media zijn tegenwoordig ook enkelfout.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:
Posthoorn schreef:@Valcke, data is meervoud. ;)
Data zijn meervoud, zul je bedoelen. :)
Nee. Het woord data is een meervoudsvorm.
Data zijn mijns inziens gegevens. Heeft voor mij nog geen enkelvoudige gevoelswaarde. Maar ja, als iedereen het fout gaat gebruiken, wordt het vanzelf goed. :)
Je werkt dan duidelijk niet in de ICT. In de ICT is het gebruik van 'data' bij een persoonsvorm in enkelvoud heel normaal, sterker nog: het gebruik van een meervouds-persoonsvorm is vreemd. En in de ICT wordt dit woord meer gebruikt dan waar ook. Het enkelvoud is dus al ingeburgerd, nog even en het staat ook zo in het woordenboek.

P.S. in het Engels is dit ook zo: "there is no data" (tussen quotes): 123 miljoen keer via google zoeken; "there are no data": 30 miljoen keer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef: 1. Eerder sprak je zelf over het element van 'speltheorie' en je verwierp dit niet duidelijk.
Okee, de speltheorie komt in twee punten terug (die ik inderdaad beide niet verwerp):
-Het kan zijn dat een persoon die in eigen belang handelt profiteert van anderen die dat niet doen. Als iedereen in collectief belang handelt heeft iedereen een betere (verwachte) uitkomst dan als iedereen egoistisch handelt. Afwijken van handelen in collectief belang kan je echter nog meer voordeel opleveren. In dit geval is er goede reden om te denken dat, ook voor tieners, het vaccin minder gevaarlijk is dan besmet worden. Als veel mensen om die reden vaccineren en je bereikt groepsimmuniteit, wordt de kans om besmet te raken klein en is egoistisch handelen gunstig voor je eigen belang. Als echter te veel mensen dat doen dan vervalt de groepsimmuniteit en wordt vaccineren weer gunstiger.
- Het zou ook kunnen dat er inderdaad een algemeen belang is dat belangrijker is. Hier kun je aan dienstplichtigen de oorlog in sturen in een situatie dat je land wordt aangevallen. Als overlevingskans de belangrijkste overweging is dan is deelnemen aan de strijd waarschijnlijk altijd een slechte beslissing. Zelf onder bezetting is de kans op overleven groter dan bij deelname aan strijd.
2. De aanleiding voor de discussie was nu juist de uitspraak van het OMT-lid dat kinderen ingeënt dienden te worden, niet vanwege het belang van de kinderen, maar vanwege het verhogen van de vaccinatiegraad voor de totale populatie. Ik gaf aan dat ik dit een verwerpelijk standpunt vond, waarna jij en DDD vervolgens dit standpunt verdedigden. DDD kwam zelfs nog met de stelling dat het 'christelijk' was dat de een zich opoffert voor de ander.
-De reden is dat men (waarschijnlijk terecht) de risicos van besmettingen voor kinderen laag genoeg inschat om niet tot dwang over te gaan. Het is niet gezegd dat de risicos van vaccinatie voor kinderen hoger zijn. Het is geen opofferen! Ik ben er vrij zeker van dat de nu ingeschatte risicos van vaccinatie (waarbij de beperkte onzekerheid op lange termijn is meegenomen in de afweging) lager zijn dan die van besmetting.
3. Kortom: de hele insteek van deze discussie betrof het uitruilen van het gezondheidsbelang van de ene groep ten behoeve van de andere groep.
En dit blijf je volhouden maar je onderbouwt het echt totaal niet. Je argument blijft dat het gezondheidsbelang van een groep door vaccinatie wordt opgeofferd. Daar lijkt het gewoon niet op. Ja er zijn bijwerkingen van het vaccin, maar die zijn beperkt tot een kleine groep en naar de cijfers kijkend lijken de risicos van besmetting gewoon groter in alle groepen (ik denk m.u.v. van kinderen die nog niet in de puberteit zijn).
1. Dat weten anderen beter dan ik. Feit is dat geen enkel vaccin een definitieve goedkeuring kent. Daar zullen nog jaren overheen gaan.
2. M.i. is de belangrijkste omissie dat we niets weten over effecten op iets langere termijn. Voor kinderen in de puberteit lijkt mij dat evident wel heel belangrijk.
3. Een tweede omissie is m.i. dat ook de bijwerkingen nog maar beperkt inzichtelijk zijn. In Israël blijkt nu juist in de groep 16-19 jaar een belangrijke bijwerking geconstateerd te zijn met betrekking tot hartproblemen (meer dan 100 gevallen) bij de tweede vaccinatie. Dat is heel recent nieuws. Voor kinderen van 12-15 jaar is er nog helemaal geen data.
4. Het voorzorgsbeginsel moet zijn dat je niet tot massale vaccinatie overgaat van niet-risicogroepen, wanneer je niet het hele traject hebt doorlopen. (En dat duurt nog jaren.)
5. Of er voorlopig geen kinderen worden ingeënt in Nederland is de vraag. Er komt deze maand een advies over.
1) Hoe krijgen ze definitieve goedkeuring? Hoe ga je daar toe komen zonder het vaccin aan kinderen te geven. Je moet een afweging maken.
2) Maar die gevolgen weten we ook niet voor de ziekte. En men heeft natuurlijk wel enig idee over wat korte-termijn indicatoren kunnen zijn voor impact op kinderen op lange termijn, ook mbt puberteit. Men heeft vrij veel ervaring met vaccins voor kinderen.
3) Heb je een link? Ik lees 275 gevallen van myocarditis in totaal over de meer dan 5 miljoen gevaccineerden. Niet over meer dan 100 gevallen in de groep 16-19 bij de tweede prik. 95% van die gevallen werd als mild gezien. https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 021-06-01/ Het lijkt me geruststellend dat men verder onderzoek doet dan en dat men in Nederland ook nog wacht op verdere informatie (men vaccineert nog geen kinderen in Nederland!)
4) Kun je daar wat meer leesvoer over aanraden. Je telt consequent in je argumenten niet mee wat de risicos zijn van niet handelen. Ik vind het vreemd dat je alle onzekerheid over het vaccin maximaal "bestraft" en onzekerheid over de ziekte geheel niet bestraft (en zelfs zekere risicos niet meeneemt omdat ze klein genoeg zijn, maar niet noodzakelijk kleiner dan risicos van vaccinatie).
5) Dan kunnen we tegen die tijd verder kijken (dan is er ondertussen ook meer informatie uit VS en Israel). En het blijft al die tijd waarschijnlijk nog wel gaan over kinderen die in ieder geval al goed en wel in de puberteit zitten of er voorbij zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Parsifal, in het eerste rijtje bij punt 2. kun je wel zeggen dat het belang van het kind niet ondergeschikt is gemaakt aan het belang van de groep, maar het citaat dat ik gegeven heb van het OMT-lid liet zien dat deze het wel degelijk op die manier formuleerde. Dat kun je bestrijden, maar het staat zwart op wit op NOS en andere nieuwsmedia. Dat was ook de hele aanleiding voor het gesprek dat wij gevoerd hebben.

In het eerste rijtje bij punt 3 kun je wel zeggen dat ik het totaal niet onderbouw, maar met het woordje 'kortom' grijp ik natuurlijk terug op punt 1 en 2. Daar had ik het onderbouwd.

In het tweede rijtje is de essentie dat voor massavaccinatie van niet-risicogroepen de normale procedure gevolgd zou moeten worden. Doe je dit niet, dan wordt m.i. gehandeld in strijd met het voorzorgsbeginsel. Dit is de essentie, ik ga dus verder niet in op een specifieke bijwerking. Het punt van bijwerkingen was slechts een illustratie, of het veel of weinig voorkomt, doet even niet ter zake: het komt voor, en we weten er nog te weinig van. Dat geldt al helemaal voor de lange termijneffecten.

Wat mij betreft sluit ik dit nu echt af.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Parsifal, in het eerste rijtje bij punt 2. kun je wel zeggen dat het belang van het kind niet ondergeschikt is gemaakt aan het belang van de groep, maar het citaat dat ik gegeven heb van het OMT-lid liet zien dat deze het wel degelijk op die manier formuleerde. Dat kun je bestrijden, maar het staat zwart op wit op NOS en andere nieuwsmedia.

In het eerste rijtje bij punt 3 kun je wel zeggen dat ik het totaal niet onderbouw, maar met het woordje 'kortom' grijp ik natuurlijk terug op punt 1 en 2. Daar had ik het onderbouwd.

In het tweede rijtje is de essentie dat voor massavaccinatie van niet-risicogroepen de normale procedure gevolgd zou moeten worden. Doe je dit niet, dan wordt m.i. gehandeld in strijd met het voorzorgsbeginsel. Dit is de essentie, ik ga dus verder niet in op een specifieke bijwerking. Het punt van bijwerkingen was slechts een illustratie, of het veel of weinig voorkomt, doet even niet ter zake: het komt voor, en we weten er nog te weinig van. Dat geldt al helemaal voor de lange termijneffecten.

Wat mij betreft sluit ik dit nu echt af.
Nee dit is echt veel te goedkoop. Jij maakte hier de vuile vergelijking met nazi methoden. Ik zie je dat graag terugnemen.

Nu naar wat het OMT-lid zei: "Niet omdat kinderen zo ziek worden, maar om zo veel mogelijk mensen in deze maatschappij te vaccineren, zodat zo min mogelijk mensen ziek kunnen worden en we zo snel mogelijk van het virus en de maatregelen af zijn."
Daarin lees ik niet dat de nadelen voor de gevaccineerden groter zijn dan de voordelen. Dat is echt een heel slechte uitleg van deze woorden mijn inziens. Wat ik hier lees is dat veel mensen vaccineren een belangrijke overweging is, en mogelijk (waarschijnlijk) dat alleen naar de kinderen kijkend vaccineren het de moeite niet waard is.

Wat punt drie betreft. Je hebt het echt heel slecht onderbouwt. En ik zie graag cijfers.

Verder ben ik nog benieuwd waar je je data van Israel vandaan haalt voor 16 tot 19jarigen.
En ik begrijp al helemaal niet hoe het zogenaamde voorzorgsbeginsel werkt in jouw redenatie, als je onderscheid maakt tussen risico groepen en niet risicogroepen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Wat mij stoort, is dat in mijn omgeving mensen tegen vaccinatie zijn en zich ook niet of nauwelijks aan beperkende maatregelen houden.

Ik heb niet veel moeite met mensen die zich om principiële redenen niet willen laten vaccineren, maar dan moeten ze zich wel aan de regels houden.

Blijft feit dat ik voor verplichte vaccinatie ben, omdat het belang van de populatie voor het private belang gaat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Vorig jaar september:
https://www.medpagetoday.com/infectious ... id19/88630
25% van de overleden kinderen aan Covid had geen onderliggende medische conditie. Dit was in Amerika, dus de armere mensen hebben waarschijnlijk weinig mogelijkheid gehad om een diagnose voor onderliggend lijden.

In Zweden over de 15 eerste kinderen op de IC onder de 16 jaar: 4 hadden onderliggend lijden.
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2026670

Besef ook dat de nieuwe varianten harder lijken aan te komen bij de jongere groepen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:Wat mij stoort, is dat in mijn omgeving mensen tegen vaccinatie zijn en zich ook niet of nauwelijks aan beperkende maatregelen houden.

Ik heb niet veel moeite met mensen die zich om principiële redenen niet willen laten vaccineren, maar dan moeten ze zich wel aan de regels houden.

Blijft feit dat ik voor verplichte vaccinatie ben, omdat het belang van de populatie voor het private belang gaat.
Het om principiële redenen tegen vaccinatie zijn houdt ook in dat het geloof in Gods zorg in gezondheid en ziekte weerstand oproept tegen de buitenproportionele maatregelen vanuit de overheid.

Ik snap dat het jou stoort, ik begrijp het echter wel. Mij valt op dat mensen die liefst nog iets strakker willen zijn dan de overheid niet echt weten waarom ze precies zo voor de maatregelen zijn. Het is het blind volgen van de overheid en angst. Dat baart mij weer zorgen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Nu naar wat het OMT-lid zei: "Niet omdat kinderen zo ziek worden, maar om zo veel mogelijk mensen in deze maatschappij te vaccineren, zodat zo min mogelijk mensen ziek kunnen worden en we zo snel mogelijk van het virus en de maatregelen af zijn."
Inderdaad, deze argumentatie vind ik verwerpelijk.
Het gaat erom of jonge gezonde kinderen als groep gebaat zijn bij inenting of niet.
Als dat niet het geval is of als dit niet zeker is, dan ent je ze niet in vanwege risico's die er altijd zijn en zeker wanneer de vaccins slechts een voorlopige goedkeuring hebben. Dat is het voorzorgsbeginsel.

Ik blijf dit experimenteren met de gezondheid van kinderen noemen en ik neem mijn woorden niet terug.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:Nu naar wat het OMT-lid zei: "Niet omdat kinderen zo ziek worden, maar om zo veel mogelijk mensen in deze maatschappij te vaccineren, zodat zo min mogelijk mensen ziek kunnen worden en we zo snel mogelijk van het virus en de maatregelen af zijn."
Inderdaad, deze argumentatie vind ik verwerpelijk.
Het gaat erom of jonge gezonde kinderen als groep gebaat zijn bij inenting of niet.
Als dat niet het geval is of als dit niet zeker is, dan ent je ze niet in vanwege risico's die er altijd zijn. Dat is het voorzorgsbeginsel.

Ik blijf dit experimenteren noemen en ik neem mijn woorden niet terug.
Dus bescherm je kinderen maar niet tegen een ziekte die ze op de IC kunnen brengen.

Verder heb ik echt totaal geen respect voor mensen die dit met nazistisch experimenteren op mensen vergelijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

parsifal schreef: Verder ben ik nog benieuwd waar je je data van Israel vandaan haalt voor 16 tot 19jarigen.
En ik begrijp al helemaal niet hoe het zogenaamde voorzorgsbeginsel werkt in jouw redenatie, als je onderscheid maakt tussen risico groepen en niet risicogroepen.
Ik las dat ook mbt 16-19 jarigen:
Israëlische epidemiologen zien ‘aanwijzingen voor een mogelijk verband’ tussen een volledige inenting met het Covid-19 vaccin van Pfizer en een zeldzame ontsteking van de hartspier bij jonge mannen tussen 16 en 30 jaar oud. Vooral bij jongens tussen 16 en 19 lijkt het verband sterker, meldde dinsdag het Israëlische ministerie van Volksgezondheid, dat opdracht heeft gegeven voor de studie. Bij mensen met hogere leeftijden lijkt het verband zwakker.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:Nu naar wat het OMT-lid zei: "Niet omdat kinderen zo ziek worden, maar om zo veel mogelijk mensen in deze maatschappij te vaccineren, zodat zo min mogelijk mensen ziek kunnen worden en we zo snel mogelijk van het virus en de maatregelen af zijn."
Inderdaad, deze argumentatie vind ik verwerpelijk.
Het gaat erom of jonge gezonde kinderen als groep gebaat zijn bij inenting of niet.
Als dat niet het geval is of als dit niet zeker is, dan ent je ze niet in vanwege risico's die er altijd zijn. Dat is het voorzorgsbeginsel.

Ik blijf dit experimenteren noemen en ik neem mijn woorden niet terug.
Dus bescherm je kinderen maar niet tegen een ziekte die ze op de IC kunnen brengen.

Verder heb ik echt totaal geen respect voor mensen die dit met nazistisch experimenteren op mensen vergelijken.
O.k. prima, ik neem deze uitspraken voor kennisgeving aan.

Overigens heb ik dat laatste beslist niet op jou persoonlijk toegepast. Maar de vergelijking valt zeker te trekken: ter wille van het zogenaamde 'hogere belang' van de totale populatie stellen we een bepaalde groep mensen bewust bloot aan medische experimenten. Dat is waar het op neerkomt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

windorgel schreef:
parsifal schreef: Verder ben ik nog benieuwd waar je je data van Israel vandaan haalt voor 16 tot 19jarigen.
En ik begrijp al helemaal niet hoe het zogenaamde voorzorgsbeginsel werkt in jouw redenatie, als je onderscheid maakt tussen risico groepen en niet risicogroepen.
Ik las dat ook mbt 16-19 jarigen:
Israëlische epidemiologen zien ‘aanwijzingen voor een mogelijk verband’ tussen een volledige inenting met het Covid-19 vaccin van Pfizer en een zeldzame ontsteking van de hartspier bij jonge mannen tussen 16 en 30 jaar oud. Vooral bij jongens tussen 16 en 19 lijkt het verband sterker, meldde dinsdag het Israëlische ministerie van Volksgezondheid, dat opdracht heeft gegeven voor de studie. Bij mensen met hogere leeftijden lijkt het verband zwakker.
Het ging me om de meer dan 100 gevallen. Ik heb https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 021-06-01/ gelezen. Ik heb geen idee waar Valcke zijn data vandaan haalt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: COVID-19

Bericht door Charles »

Vanochtend wilde ik wat typen over het bredere kader, mondkapjes is maar een onderdeeltje daarvan. Toen kreeg ik deze link doorgestuurd; Baudet in Tweede Kamer. Kan bijna niet geloven dat dit rapport uit 2010 echt bestaat: https://youtu.be/FAd9M6szetc

Hier het hele verhaal, inclusief een link naar het document: https://www.fvd.nl/is-dit-onze-dystopische-toekomst

Reëel gevaar lijkt me. Nu is alles nog amateuristisch en rommelen we wat aan. Maar de komende tijd gaat men nadenken over 'wat als er weer een virus komt'. Over zoveel jaar kan je geen vliegtuig meer instappen zonder vaccinatiepaspoort. Je prikken staan keurig geregistreerd in je DigiD etc. Dat is dus waar Ruth Seldenrijk in zijn interview met Gereformeerd Venster voor waarschuwt; de grotere ontwikkeling hierachter.
Laatst gewijzigd door Charles op 04 jun 2021, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie