COVID-19

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:De maatregelen die bij de groene lijn horen, zijn nooit twee jaar vol te houden. Dan heb je straks 50% werklozen, géén Nederlandse campings en horeca meer en ook geen ZZP'ers meer in de bouw.
Geheel mee eens!
Af en toe denk ik wel: Zou Jantje soms een minicamping hebben?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:Hier de tabellen van deze ochtend:

https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf

Pagina 7 rechts is wat mij betreft de grafiek die ertoe doet.
Toch nog één reflectie op de RIVM.
Het plaatje met de 3 scenario’s van de bestrijding wordt al wekenlang aan de Tweede Kamer getoond.
Zie de link hierboven, pagina 13 met rode, groene en blauwe lijn.
De blauwe lijn kent het risico op opleving.
Wat Van Dissel echter al die keren niet verteld heeft, is dat precies hetzelfde risico ook geldt voor de groene lijn (het scenario waar hijzelf achter staat).
Maar dat staat niet in het schema en dat vertelt hij ook niet.
En de kamerleden prikken daar helaas ook niet doorheen.
Helaas Valcke dit is feitelijk onjuist. van Dissel heeft herhaaldelijk gezegd dat bij het te vroeg loslaten van de maatregelen de groene lijn ook weer omhoog gaat zelfs boven aanvaardbaar IC niveau.
Blijf het onbegrijpelijk dat er zoveel wantrouwen is richting RIVM. Je mag best vinden dat ze anders hadden moeten reageren maar in deze post beschuldig je van Dissel van bewust zaken achter te houden.

De cijfers bevestigen voorlopig de lijn van het RIVM.

Verrassend dat Nederland opeens 17 miljoen virologen heeft
Huisman, ik zou je willen vragen om iemand als @Valcke, die zeer goed weet waar hij het over heeft en hier ook op een zeer gedegen wijze bijdragen levert in dit topic, op een andere manier tegemoet te treden. Dit vind ik echt nergens op slaan, om eerlijk te zijn.
Vertrouwen in het RIVM is één, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je er geen kritische vragen over mag stellen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

eilander als (onbewust) valse beschuldigingen worden neergeschreven mag ik die corrigeren.
Valcke heeft ze ruimhartig terug genomen en dat is prima. Zaak afgesloten.

Ik vind het alleen jammer dat er zo makkelijk wordt geschoten op de mensen die volop in een zware storm hun werk doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:eilander als (onbewust) valse beschuldigingen worden neergeschreven mag ik die corrigeren.
Valcke heeft ze ruimhartig terug genomen en dat is prima. Zaak afgesloten.

Ik vind het alleen jammer dat er zo makkelijk wordt geschoten op de mensen die volop in een zware storm hun werk doen.
Kijk, en daar maak ik dus ernstig bezwaar tegen. @Valcke zegt dit niet 'zo makkelijk'. Hij doet hier gedegen werk. Maar goed, ik ga me zelf herhalen en Valcke kan best voor zichzelf opkomen.

Hij heeft overigens nog steeds kritiek op het plaatje. Jij vindt het plaatje met een eerdere toelichting misschien wel voldoende. Dat is toch prima? Zolang je maar niet wat roeptoetert vanaf de zijlijn, en onderbouwt waarom je iets vindt, moet dat absoluut kunnen.
Als je zelf ook iets evenwichtiger reageert, helpt dat ook weer.

*treedt weer terug aan de zijlijn, want ik heb geen verstand van de materie, en inmiddels wel vertrouwen in het RIVM.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:De maatregelen die bij de groene lijn horen, zijn nooit twee jaar vol te houden. Dan heb je straks 50% werklozen, géén Nederlandse campings en horeca meer en ook geen ZZP'ers meer in de bouw.
Geheel mee eens!
Af en toe denk ik wel: Zou Jantje soms een minicamping hebben?
Neen. Ik ben geheel ergens anders werkzaam.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Volgens mij is sinds 1 april de termijn van de noodmaatregelen volop in debat (1,5 jaar), juist doordat Van Dissel de noodzaak van handhaving van maatregelen aan de orde heeft gesteld in de briefing van vorige week.

Overigens vertrouw ik de RIVM volkomen en naarmate het langer duurt en er meer achtergrond artikelen verschijnen kan ik het beter begrijpen.

Helaas is de complexiteit van de epidemiologie zodanig dat het overreacties (en zelf complotdenken) in de hand werkt. Daar heeft ieder van ons wel eens last van in de afgelopen week.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Valcke schreef:
Jantje schreef:De maatregelen die bij de groene lijn horen, zijn nooit twee jaar vol te houden. Dan heb je straks 50% werklozen, géén Nederlandse campings en horeca meer en ook geen ZZP'ers meer in de bouw.
Geheel mee eens!
Af en toe denk ik wel: Zou Jantje soms een minicamping hebben?
Neen. Ik ben geheel ergens anders werkzaam.
Hovenier lijkt me wel iets voor Jantje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:
Jantje schreef:De maatregelen die bij de groene lijn horen, zijn nooit twee jaar vol te houden. Dan heb je straks 50% werklozen, géén Nederlandse campings en horeca meer en ook geen ZZP'ers meer in de bouw.
Geheel mee eens!
Af en toe denk ik wel: Zou Jantje soms een minicamping hebben?
Neen. Ik ben geheel ergens anders werkzaam.
Hovenier lijkt me wel iets voor Jantje.
:humhihi :humhihi

Geenzins; en verder is dit geheel off-topic.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Huisman ik heb al eerder gezegd dat ik veel waardering heb voor het RIVM. Maar ik betrek ook graag wetenschappelijke of bewezen inzichten van WHO, Azië, Duitsland en Groningen in het geheel. Ik oriënteer mij graag breed. Dat leidt tot een positief-kritische houding tegenover het NL beleid.

Verder voel ik mij gemotiveerd juist uit compassie met zorgmedewerkers alsook de ouderen in instellingen. Voor hen is het soms een zaak van leven of dood. Het is niet zo dat ik de wijsheid in pacht heb, in het geheel niet, maar ik geloof toch dat ik relevante zaken aan de orde gesteld heb, geruime tijd voordat je het RIVM of de regering daarover hoorde. En dat moedigt mij aan om hiermee door te gaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Huisman ik heb al eerder gezegd dat ik veel waardering heb voor het RIVM. Maar ik betrek ook graag wetenschappelijke of bewezen inzichten van WHO, Azië, Duitsland en Groningen in het geheel. Ik oriënteer mij graag breed. Dat leidt tot een positief-kritische houding tegenover het NL beleid.

Verder voel ik mij gemotiveerd juist uit compassie met zorgmedewerkers alsook de ouderen in instellingen. Voor hen is het soms een zaak van leven of dood. Het is niet zo dat ik de wijsheid in pacht heb, in het geheel niet, maar ik geloof toch dat ik relevante zaken aan de orde gesteld heb, geruime tijd voordat je het RIVM of de regering daarover hoorde. En dat moedigt mij aan om hiermee door te gaan.
Prima toch ? Ik lees jouw postings ook niet als een aanval op het RIVM. Het gaat er mij niet om of het RIVM geen fouten kan maken. Dat kunnen wij allemaal en zeker onder hoge druk en met een virus waarvan veel nog onbekend is. Maar dat zijn dan “eerlijke” fouten. Voorlopig zie ik goede resultaten die echt niet onder doen voor landen met een complete lockdown (Frankrijk/België) of een ruimer testbeleid (Duitsland)

Waar ik een tikje (te) allergisch voor ben is opmerkingen dat de deskundigen van het RIVM bewust zaken achterhouden/verdraaien. Daar beschuldig ik jou niet van maar dat heb ik de afgelopen weken wel voorbij zien komen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Omdat ik aan mijzelf begon te twijfelen heb ik toch nog eens teruggekeken naar de briefing aan de Tweede Kamer van 16 maart jl. (te vinden op Youtube). In die briefing kwamen de drie scenario's (rode, groene en blauwe lijn) het eerst aan bod.

https://www.youtube.com/watch?v=DprK2f_Yb8w

Jaap van Dissel heeft toen bij de drie scenario's stil gestaan vanaf minuut 36:10 tot 41:30, dus ruim 5 minuten! (Daarna ook nog in een aantal vragen, maar die heb ik niet opnieuw bekeken.) Dat was een zeer belangrijk moment, want regering en Kamer stonden toen voor de keuze welk scenario te volgen.

Wanneer ik deze vijf minuten terugkijk, ziek ik toch echt dat hij de nadelen van de blauwe lijn (lockdown) wel uitgebreid behandeld heeft, maar diezelfde nadelen (of risico's) in het geheel niet noemt bij de groene lijn (maximale controle; het gekozen scenario). Ik denk niet dat hij dat bewust verzwegen heeft, maar het is m.i. wel een belangrijke omissie geweest.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Omdat ik aan mijzelf begon te twijfelen heb ik toch nog eens teruggekeken naar de briefing aan de Tweede Kamer van 16 maart jl. (te vinden op Youtube). In die briefing kwamen de drie scenario's (rode, groene en blauwe lijn) het eerst aan bod.

Jaap van Dissel heeft toen bij de drie scenario's stil gestaan vanaf minuut 36:10 tot 41:30, dus ruim 5 minuten! (Daarna ook nog in een aantal vragen, maar die heb ik niet opnieuw bekeken.) Dat was een zeer belangrijk moment, want regering en Kamer stonden toen voor de keuze welk scenario te volgen.

Wanneer ik deze vijf minuten terugkijk, ziek ik toch echt dat hij de nadelen van de blauwe lijn (lockdown) wel uitgebreid behandeld heeft, maar diezelfde nadelen (of risico's) in het geheel niet noemt bij de groene lijn (maximale controle). Ik geloof zeker niet dat hij dat bewust verzwegen heeft, maar het is m.i. wel een belangrijke omissie geweest.

Ik ga niet alle technische briefings terugkijken maar weet zeker dat op vragen van Baudet/Wilders (Die toen nog voor de blauwe lijn waren ) Jaap van Dissel heeft aangegeven dat bij te vroeg loslaten van de maatregelen de groene lijn ook weer omhoog zal gaan. Wordt eigenlijk nu ook steeds gezegd. Het gaat goed maar bij verslapping gaat de groene lijn weer onaanvaardbaar stijgen.
Wat deze dia inzichtelijk maakt dat bij een echte lockdown deze tweede stijging veel waarschijnlijker is of je moet de lockdown handhaven tot er een vaccin is.

Ben erg benieuwd naar de resultaten van de serologische tests als die breder onder de bevolking gehouden worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Een zeer zwak artikel. Ook de WHO vond heel januari dat er niks aan de hand was. En ook Baudet cs hebben we in januari niet gehoord. Dit is typische gedrag van mensen die het achteraf allemaal wel wisten.
Nonsens. Half februari was voor iedereen met gezond verstand duidelijk dat hier een groot probleem was. Kijk je eigen bijdragen nog maar eens terug.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Ik vind het alleen jammer dat er zo makkelijk wordt geschoten op de mensen die volop in een zware storm hun werk doen.
Ik deel deze mening van Huisman. Het is makkelijk om commentaar te leveren, maar bij het RIVM doen ze alles om het beste voor Nederland te doen. En daarbij worden wellicht inschattingen gemaakt die op niet helemaal juiste aannames zijn gebaseerd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:
Herman schreef:
Een zeer zwak artikel. Ook de WHO vond heel januari dat er niks aan de hand was. En ook Baudet cs hebben we in januari niet gehoord. Dit is typische gedrag van mensen die het achteraf allemaal wel wisten.
Nonsens. Half februari was voor iedereen met gezond verstand duidelijk dat hier een groot probleem was. Kijk je eigen bijdragen nog maar eens terug.
Nee hoor. Dat inzicht kwam eind februari, daarvoor hadden we buiten China vooral kleine uitbraken gezien en was een SARS scenario niet onwaarschijnlijk. Het ontbreekt mensen die er anders over denken/dachten dan jij echt niet aan gezond verstand.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie