COVID-19

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Delftenaar, ik bestrijd niet wat je schrijft, maar mi praten we toch langs elkaar heen. Wanneer de invloed van het vitamine D niveau werkelijk zo groot is als sommige onderzoeken uitwijzen en de ernst cq het ziekteverloop en de mortaliteit van covid daarmee sterk samenhangt, dan is wel degelijk te verwachten dat het aantal ernstige gevallen weer gaat toenemen in de winter, terwijl we nu vooral lichtere gevallen zien. In NL en veel andere landen zijn de vitamine D tekorten in de winter groot, vooral onder ouderen. (70% tot 80% van de mensen in NL heeft in de winter een tekort)

Deze hypothese verklaart nog veel meer opmerkelijke zaken, bv waarom het aantal sterfgevallen in sloppenwijken zo laag is (mensen in sloppenwijken komen veel vaker in het zonlicht en ontwikkelen daarmee vitamine D).

Maar de tijd zal het leren of de ernst van de ziekte inderdaad met het seizoen en de vitamine D niveaus samenhangt. Vele onderzoeken wijzen daar nu wel op.
Interessant. Maar verklaart het ook de hoge sterfte in Brazilie of in Arizona, Louisiana en Mexico. Als je kijkt naar de mortaliteit per leeftijdscategorie zijn die echt extreem hoog daar. (tot wel 10 keer hoger dan in Nederland). Wat sloppenwijken betreft ben ik bang dat de belangrijkste factor (naast de jongere bevolking) is dat men daar niet goed telt en niet te veel aan Covid toeschrijft.
Ik heb even verder gezocht mbt Brazilië. Opmerkelijk dat vitamine D deficiency veel hoger is in Sao Paulo dan in Rio de Janeiro. Dat blijkt uit pre-Corona studies. Laat covid nu juist in Sao Paulo de meeste slachtoffers maken.

Ook in New York zijn er aanzienlijke vitamine D deficiënties onder de bevolking.

Natuurlijk is dit geen bewijs, maar ik zie dit wel als verdere aanwijzingen voor de relatie tussen vitamine D en de ernst van het ziekteverloop, een relatie die inmiddels in veel studies naar voren komt en ook wetenschappelijk verklaard kan worden. Zie de eerdere links die ik plaatste.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Delftenaar, ik bestrijd niet wat je schrijft, maar mi praten we toch langs elkaar heen. Wanneer de invloed van het vitamine D niveau werkelijk zo groot is als sommige onderzoeken uitwijzen en de ernst cq het ziekteverloop en de mortaliteit van covid daarmee sterk samenhangt, dan is wel degelijk te verwachten dat het aantal ernstige gevallen weer gaat toenemen in de winter, terwijl we nu vooral lichtere gevallen zien. In NL en veel andere landen zijn de vitamine D tekorten in de winter groot, vooral onder ouderen. (70% tot 80% van de mensen in NL heeft in de winter een tekort)

Deze hypothese verklaart nog veel meer opmerkelijke zaken, bv waarom het aantal sterfgevallen in sloppenwijken zo laag is (mensen in sloppenwijken komen veel vaker in het zonlicht en ontwikkelen daarmee vitamine D).

Maar de tijd zal het leren of de ernst van de ziekte inderdaad met het seizoen en de vitamine D niveaus samenhangt. Vele onderzoeken wijzen daar nu wel op.
Interessant. Maar verklaart het ook de hoge sterfte in Brazilie of in Arizona, Louisiana en Mexico. Als je kijkt naar de mortaliteit per leeftijdscategorie zijn die echt extreem hoog daar. (tot wel 10 keer hoger dan in Nederland). Wat sloppenwijken betreft ben ik bang dat de belangrijkste factor (naast de jongere bevolking) is dat men daar niet goed telt en niet te veel aan Covid toeschrijft.
Ik heb even verder gezocht mbt Brazilië. Opmerkelijk dat vitamine D deficiency veel hoger is in Sao Paulo dan in Rio de Janeiro. Dat blijkt uit pre-Corona studies. Laat covid nu juist in Sao Paulo de meeste slachtoffers maken.

Ook in New York zijn er aanzienlijke vitamine D deficiënties onder de bevolking.

Natuurlijk is dit geen bewijs, maar ik zie dit wel als verdere aanwijzingen voor de relatie tussen vitamine D en de ernst van het ziekteverloop, een relatie die inmiddels in veel studies naar voren komt en ook wetenschappelijk verklaard kan worden. Zie de eerdere links die ik plaatste.
Het is zeker de moeite van het bestuderen waard. Nederland zou er dan ook beter vanaf moeten komen door de gigantische zuivelconsumptie (ik ben zelf wel een extreme zuivelconsument, en denk dat ik alleen al door melk drinken en vis eten over de aanbevolen hoeveelheid heen ga).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ter aanvulling: vitamine D deficiency is ook in Mexico opmerkelijk hoog gezien het zonnige klimaat. Zelfs onder kinderen komt deficiency al vaak voor. Sommige onderzoekers menen zelfs dat gebrek aan vitamine D erfelijk bepaald is. Laat mij dit nu ook weer brengen naar Spanje waar veel Mexicanen hun oorsprong hebben...

Mi genoeg stof voor een geografische en internationale data studie. Misschien iets voor jou, Parsifal?

Er zit overigens weinig vitamine D in zuivel. Daar heb je zeker niet genoeg aan.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Vitamine D zal wellicht een rol spelen, maar waarschijnlijker is dat er een combinatie van factoren is waardoor mensen niet ziek worden. Onlangs las ik een artikel over de sloppenwijken in India. Het lage aantal besmettingen daar verklaarde men door de omstandigheden waarin men leefde, waardoor men is blootgesteld aan veel verschillende virussen en bacteriën en zodoende het afweersysteem veel actiever is. Verder werd als hypothese opgeworpen dat de vaccinatie tegen tuberculose een rol speelt. Iedereen in India krijgt die.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ter aanvulling: vitamine D deficiency is ook in Mexico opmerkelijk hoog gezien het zonnige klimaat. Zelfs onder kinderen komt deficiency al vaak voor. Sommige onderzoekers menen zelfs dat gebrek aan vitamine D erfelijk bepaald is. Laat mij dit nu ook weer brengen naar Spanje waar veel Mexicanen hun oorsprong hebben...

Mi genoeg stof voor een geografische en internationale data studie. Misschien iets voor jou, Parsifal?

Er zit overigens weinig vitamine D in zuivel. Daar heb je zeker niet genoeg aan.
In Zweden wordt Vitamine D aan de melk toegevoegd. Een liter per dag helpt je al aan de 10 microgram. (Die liter haal ik wel, en er komt nog kaas en vis bij en natuurlijk lopen met de hond :)).

Er is trouwens al wat onderzoek gedaan: bijvoorbeeld dit https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2120301156. Met google scholar en zoektermen "Covid" en "Vitamin D" is er veel meer te vinden. Ik kijk er later misschien verder naar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ter aanvulling: vitamine D deficiency is ook in Mexico opmerkelijk hoog gezien het zonnige klimaat. Zelfs onder kinderen komt deficiency al vaak voor. Sommige onderzoekers menen zelfs dat gebrek aan vitamine D erfelijk bepaald is. Laat mij dit nu ook weer brengen naar Spanje waar veel Mexicanen hun oorsprong hebben...

Mi genoeg stof voor een geografische en internationale data studie. Misschien iets voor jou, Parsifal?

Er zit overigens weinig vitamine D in zuivel. Daar heb je zeker niet genoeg aan.
Gert Schuitemaker heeft een heel boek over vitamine D geschreven.
Maar ja, het is waarschijnlijk nog niet genoeg 'bewezen'... :OO3
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar, natuurlijk is er niet 1 variabele, dat is buiten kijf. Maar voor mij is de significante relatie tussen vitamine D en de ernst van het ziekteverloop - zoals in veel studies inmiddels aangetoond - wel verrassend. Ook geografisch zijn er opmerkelijke verbanden te leggen: zo komt vitamine D deficiency veel meer voor in Italië, Spanje, Mexico en New York dan in Noord-Europa.

Ik vind het vreemd dat het in de media en bij de officiële instanties nauwelijks aandacht heeft.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Kijk, daar heb je het al: twee middelbare scholen trekken zich niets aan van uitspraken RIVM en OMT en voeren mondkapjesplicht in. En nu kijken hoe het kabinet reageert. Bezwijken ze straks weer onder druk van de overbezorgde burgers?

(zie NOS liveblog voor het nieuws over deze scholen)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Al die internationale quarantaine maatregels zijn ook een wassen neus. In nl zijn er momenteel meer besmettingen als België, toch willen ze de grens bij Antwerpen dicht.

Nu een mondkapjes plicht omdat scholieren in het buitenland zouden zijn geweest. Ik ben momenteel banger voor Texel of Terschelling.

En ga zo maar door...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Ik moet er werkelijk niet aan denken dat ik voor de klas een mondkapje op moet. Een flink deel van de non-verbale communicatie verdwijnt. Verbaal is het trouwens ook een stuk minder verstaanbaar. En ik heb het bloedheet met zo'n ding op, zeker als ik op docentvolume moet gaan praten. Vandaag weer een uur of drie in het OV doorgebracht, en dat was werkelijk geen genoegen dankzij het mondkapje.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Ook bij pubers zijn er momenteel vrij veel besmettingen, dus in die zin snap ik het wel.
Veruit het grootste probleem zit echter bij de iets oudere groep van twintigers en dertigers.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: COVID-19

Bericht door coco »

Habitat schreef:Kijk, daar heb je het al: twee middelbare scholen trekken zich niets aan van uitspraken RIVM en OMT en voeren mondkapjesplicht in. En nu kijken hoe het kabinet reageert. Bezwijken ze straks weer onder druk van de overbezorgde burgers?

(zie NOS liveblog voor het nieuws over deze scholen)
Dat is wat angst met je doet. Bange mensen doen alles, zelfs zonder dat je het van ze vraagt. Angst is een slechte raadgever luidt het gezegde.
:hi
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1128
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

coco schreef:
Habitat schreef:Kijk, daar heb je het al: twee middelbare scholen trekken zich niets aan van uitspraken RIVM en OMT en voeren mondkapjesplicht in. En nu kijken hoe het kabinet reageert. Bezwijken ze straks weer onder druk van de overbezorgde burgers?

(zie NOS liveblog voor het nieuws over deze scholen)
Dat is wat angst met je doet. Bange mensen doen alles, zelfs zonder dat je het van ze vraagt. Angst is een slechte raadgever luidt het gezegde.
Misschien is het niet alleen angst. Wij waren vandaag in een tuinmeubelcentrum. Sommige mensen vertikken het om opzij te gaan, blijven rustig twee breed op de trap lopen, ontsmetten hun handen niet en raken vervolgens wel veel spullen aan die ze vervolgens niet kopen. Daar stoor ik me mateloos aan. Dan kan ik begrijpen dat mensen toch een mondkapje op willen, ook al is het scheinveiligheid. Zelf zou ik graag in de kerk en mondkapje op willen zodra er bij ons in de kerk gezongen gaat worden. Sommige mensen zingen echt met consumptie. Als ze een mondkapje voor zouden hebben, komt dat in ieder geval minder ver en als ik dan ook een mondkapje op heb hoop ik dat het iets beschermt. Dus niet altijd angst, wel willen beschermen waar anderen dat niet doen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

In het ziekenhuis in Dirksland en Gouda moeten assistentes na ieder handeling uitgebreid ontsmetten. Dokters en verpleegsters daarentegen trekken zich nergens wat van aan. Geen gezichtsbedekking ook.
Zegt de arts: ik zal uw bloeddruk even meten. Begeleider staat op om afstand te geven . Zegt de arts: blijft u maar zitten!
Je vraagt je dan toch af wat er aan de hand is. Met name in Dirksland hebben ze toch wel wat meegemaakt. Of weten de dokters toch meer dan wij of het RIVM?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

refo schreef:In het ziekenhuis in Dirksland en Gouda moeten assistentes na ieder handeling uitgebreid ontsmetten. Dokters en verpleegsters daarentegen trekken zich nergens wat van aan. Geen gezichtsbedekking ook.
Zegt de arts: ik zal uw bloeddruk even meten. Begeleider staat op om afstand te geven . Zegt de arts: blijft u maar zitten!
Je vraagt je dan toch af wat er aan de hand is. Met name in Dirksland hebben ze toch wel wat meegemaakt. Of weten de dokters toch meer dan wij of het RIVM?
Kan zijn dat ze het al gehad hebben. Al is handen wassen dan nog steeds wel handig en goed voorbeeld geven ook.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie