COVID-19

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef:Testen zonder foutmarge is onmogelijk.
Volgens viruswaarheid:
In de week tot 21 juli werden 81.269 tests gedaan, dagelijks meer dan 11 duizend. Daarvan was 1% positief. De media ging na dit bericht vol op het paniekorgel: “de tweede golf komt eraan.”

De website van het RIVM is minder overtuigend over de betrouwbaarheid van de PCR-test: “Van het aantal positieve testen kunnen er relatief veel fout-positief zijn.” Deze conclusie is gebaseerd op een Amerikaans onderzoek: “Hoe minder frequent het virus voorkomt, hoe minder waarde gehecht mag worden aan een positief testresultaat.”
https://viruswaarheid.nl/informeren/riv ... eve-testen

Overigens lees ik steeds meer kritische artikelen. Niet met een complottheorie, maar wel met allerlei kanttekeningen.

Het heeft er wellicht mee te maken, hoezeer de lockdown en de maatregelen van invloed zijn op iemand.
En hoe bang je bent voor dit virus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Net een praatje gehoord over Nieuw-Zeeland's aanpak. Interessant is dat je daar een sterke lockdown had, maar wel een die vol gesteund wordt door de bevolking (geholpen door Jacinda Ardern's populariteit), en dat de sterfte door andere oorzaken dan COVID ook afgenomen zijn. Afname in verkeersdoden ligt voor de hand, maar er was ook een afname in zelfdoding. Niew-Zeeland heeft natuurlijk wat voordelen tov Nederland (om het maar zacht uit te drukken) maar we kunnen er denk ik wel wat van leren over de maatschappelijke kosten die verbonden zijn aan maatregelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Als je naar de cijfers hier kijkt: https://www.nytimes.com/interactive/202 ... eaths.html dan is de situatie in Zuid-Amerika echt verschrikkelijk.
Peru heeft vanaf maart veel meer dan het dubbele aantal overlijdens dan dat het normaal heeft in maart tot en met augustus. Ook in Bolivia en Ecuador is het vreselijk, terwijl in Brazilie de getallen nog steeds heel hoog zijn en in Argentinie waar men een grote uitbraak lang heeft kunnen uitstellen gaat het nu ook hard. Uruquay en Paraguay houden het wel lang vol met weinig slachtoffers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Als je naar de cijfers hier kijkt: https://www.nytimes.com/interactive/202 ... eaths.html dan is de situatie in Zuid-Amerika echt verschrikkelijk.
Peru heeft vanaf maart veel meer dan het dubbele aantal overlijdens dan dat het normaal heeft in maart tot en met augustus. Ook in Bolivia en Ecuador is het vreselijk, terwijl in Brazilie de getallen nog steeds heel hoog zijn en in Argentinie waar men een grote uitbraak lang heeft kunnen uitstellen gaat het nu ook hard. Uruquay en Paraguay houden het wel lang vol met weinig slachtoffers.
....en als je het vergelijkt met een griepgolf in Zuid-Amerika?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:Als je naar de cijfers hier kijkt: https://www.nytimes.com/interactive/202 ... eaths.html dan is de situatie in Zuid-Amerika echt verschrikkelijk.
Peru heeft vanaf maart veel meer dan het dubbele aantal overlijdens dan dat het normaal heeft in maart tot en met augustus. Ook in Bolivia en Ecuador is het vreselijk, terwijl in Brazilie de getallen nog steeds heel hoog zijn en in Argentinie waar men een grote uitbraak lang heeft kunnen uitstellen gaat het nu ook hard. Uruquay en Paraguay houden het wel lang vol met weinig slachtoffers.
....en als je het vergelijkt met een griepgolf in Zuid-Amerika?
Ik weet het niet, maar de griepgolven zijn meegenomen in de sterfte van afgelopen jaren, de oversterfte van bijna 150% in Peru doet Covid dan nog ernstiger lijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Misschien dat gebrek aan toegang tot de zorg een rol speelt bij het hoge aantal overlijdens. In Zuid-Amerika bestaan doorgaans hele grote verschillen tussen arm en rijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Dit is met het najaar in zicht wel goed nieuws. Gemiddelde ligtijd IC van 22 naar 8 dagen voor COVID patiënten.
https://nos.nl/l/2348331
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

In maart en april lag een covidpatient gemiddeld 22 dagen op de IC, in juli en augustus was dit gedaald naar minder dan 8 dagen. Wauw, wat een verschil!
Bron: https://nos.nl/artikel/2348331-gommers- ... op-ic.html
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:Misschien dat gebrek aan toegang tot de zorg een rol speelt bij het hoge aantal overlijdens. In Zuid-Amerika bestaan doorgaans hele grote verschillen tussen arm en rijk.
En het is ook mogelijk dat een overlijden nu wel altijd geregistreerd wordt en voorheen niet.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Oh sorry, ik zie dat huisman en ik nagenoeg op hetzelfde moment hetzelfde bericht hebben gestuurd. Blijkbaar waren we allebei erg blij :-)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

En de sterfte op de ic is gedaald van 30% naar 15%. Nog steeds is dat 15% teveel, maar toch is dat het tweede goede nieuws uit dat bericht.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

refo schreef:
Delftenaar schreef:Misschien dat gebrek aan toegang tot de zorg een rol speelt bij het hoge aantal overlijdens. In Zuid-Amerika bestaan doorgaans hele grote verschillen tussen arm en rijk.
En het is ook mogelijk dat een overlijden nu wel altijd geregistreerd wordt en voorheen niet.
Mogelijk, maar het zijn echt hoge getallen. Brazilie lijkt relatief minder hard getroffen in Zuid-Amerika, maar als je in Zweden alle overlijdens en IC opnames bij elkaar optelt dan is Brazilie in vrijwel alle leeftijdsgroepen tot 70 jaar nog steeds zwaarder getroffen dan Zweden (voor boven de 70 vertrouw ik de registratie in veel landen niet zo).

Een land als Ecuador had al problemen met de hoeveelheid overlijdens, zodat lichamen in de straten werden gelegd. Ik denk niet dat dit gewoon een registratie probleem is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

" Dat een deel van de bevolking het niet aan lijkt te durven met een vaccin dat zo snel is ontwikkeld, is volgens Gates geen punt. Hij schat in dat een vaccinatiegraad tussen de 30 en 60 procent voldoende is om de pandemie, die de wereld in zo'n diepe crisis stortte, uit te doven".

Citaat uit interview met Bill Gates.
geplaatst in de Gelderlander 15-09-2020

Ik kan mijn collega dus geruststellen! In haar beleving was ik crimineel bezig als ik geen vaccin zou nemen.
Hora est!
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door ZWP »

Isala schreef:" Dat een deel van de bevolking het niet aan lijkt te durven met een vaccin dat zo snel is ontwikkeld, is volgens Gates geen punt. Hij schat in dat een vaccinatiegraad tussen de 30 en 60 procent voldoende is om de pandemie, die de wereld in zo'n diepe crisis stortte, uit te doven".

Citaat uit interview met Bill Gates.
geplaatst in de Gelderlander 15-09-2020

Ik kan mijn collega dus geruststellen! In haar beleving was ik crimineel bezig als ik geen vaccin zou nemen.
Echt iedereen is tegenwoordig een viroloog... :)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: Echt iedereen is tegenwoordig een viroloog... :)
Bill Gates is: 1. zeer intelligent, 2. is cijfermatig goed onderlegd . 3 heeft ervaring met vaccinatieprogramma's.
Plaats reactie