COVID-19

artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

Hollander schreef:
artistiek schreef:Ik heb geen ledenlijst. Alleen ingewijden weten precies wie er in de hoogste top zitten.
Hoe hoger in de machtspiramide hoe onduidelijker voor de gewone burger het wordt wie zich daar bevinden.
Maar wie er iig. ver bovenin zitten zijn de meest vermogende mensen ter wereld zoals Bill Gates, Soros, directeuren van o.a. Amazon/Facebook/Apple. Maar ook veel koninklijke hoogheden.

Ik heb het nergens over de 'kwade' macht.
Ik geloof wel dat ze op onoorbare wijze hun macht gebruiken om de wereld te vormen naar hun eigen idealen. Die staan vaak haaks op wat God van ons vraagt: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf.
Maar daar kunnen we het als christenen niet over oneens zijn.
Oké, met uitzondering van het generaliserende woordje "ze" ben ik het eens met alles wat na de witregel komt. Dat er mensen (hoogheden, rijken, etc.) zijn die hun macht misbruiken, daar geloof ik zeker in. De Bijbel spreekt zelf dat geldzucht de wortel van alle kwaad is. Die kwade wortel zal ook zeker verregaande invloed hebben. Maar waar is voor pass is een diepgaand wantrouwen in de overheid, alsof zij (bewust of onbewust) continue gedreven worden door duistere machtsinvloeden.

En bovendien als (!) het volledig wel zo zou zijn, dan:
1. Blijft God machtiger
2. Hebben zij (zeker de overheid) juist ons gebed nodig
3. Blijft de overheid Gods dienares
4. Worden gelovigen nog méér bepaald bij hun pelgrimsreis ("hier beneden is het niet...")
5. Zijn "zij" bij verharding alreeds veroordeeld

Johannes 16:33 vind ik hierbij zeer toepasselijk.
Het woordje 'ze' is niet generaliserend, ik omschrijf in mijn eerste alinea wie ik daarmee bedoel.
Verder grotendeels eens met je post.
Alleen heb ik geen diepgaand maar wel een groeiend wantrouwen in de overheid.
Ze worden meer en meer gedwongen de richtlijnen te volgen vanuit de wereldmacht.
En dat zien we nu ook in de corona-richtlijnen, die worden vanuit de WHO aangestuurd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Dat laatste valt wel mee. Richtlijnen (let op de betekenis van dat woord: het is een advies en geen plicht) van de WHO dienen om de verspreiding van epidemieën tegen te gaan. Op zich niets mis mee.

Er valt over de huidige aanpak veel te zeggen. Dat laat ik nu zitten. Maar als het over machten gaat moeten we ook hierin de macht van moderne media niet bagatelliseren.
Een van de redenen waarom we afgelopen maart in paniek geraakt zijn is omdat elke dag in het nieuws beelden/foto's etc. van overvolle IC's in Bergamo langs kwamen (en van patiënten die uit nood maar op de gang gezet werden), plus beelden van het leger die de overledenen kwam ophalen. Logisch dat de regering alles op alles zet om dat te voorkomen.

Nu zijn we een aantal maanden verder, weten we meer over zowel het virus als de effecten van een lockdown. Achteraf is oordelen makkelijk.
Maar stel je voor dat afgelopen maart het leven gewoon zijn gang ging. Misschien zouden er dan begin april 7500 patiënten voor de ic geweest zijn terwijl er maar plaats voor maximaal 2400 patiënten is.
Dan was er nu een parlementaire enquête geweest over de vraag waarom het in maart zo uit de hand liep. Die roep zou het luidst geweest van degenen die nu roepen dat alle maatregelen onzin c.q. een complot waren omdat het achteraf, gelukkig, meeviel.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: COVID-19

Bericht door Vervolgde »

Luther schreef:
Valkce schreef:Maar ook zonder complotdenken mogen we terecht vragen stellen bij het overheidshandelen en de 'op wetenschap' gebaseerde claims. In al die claims ontbreekt het namelijk volledig aan een geestelijke dimensie. De 'wetenschap' is leidend geworden voor wat wel en niet mag; geestelijke en morele waarden zijn daar volledig ondergeschikt aan gemaakt.
Om die reden is het overheidsbeleid in essentie verwerpelijk. Niet zozeer in het feit dat een besmettelijke ziekte bestreden wordt. Maar wel in de claim dat de 'wetenschap' normatief is geworden voor de inrichting van de samenleving,
Deze laatste woorden vind ik echt te sterk. Die zetten de overheid 'weg' als een heidense toestand, waar we niets goeds van te verwachten hebben. Ja, de geestelijke dimensie ontbreekt in de besluitvorming.
Je mag van een overheid verwachten dat ze het beleid vormgeven op basis van wetenschappelijke inzichten. En niet op basis van gevoelens, emoties, complottheorieën, of artikelen van een opiniepeiler.
Daarom heb ik er ook bezwaar tegen dat je suggereert dat morele waarden geen rol hebben gespeeld bij allerlei afwegingen en beslissingen.
Wat je van een overheid mag verwachten hangt toch samen met de gekozen bestuursvorm. En @Luther lijkt hier toch te kiezen voor de vorm van een technocratie, al dan niet voorzien van een soort democratisch jasje.
De vraag is dan of een dergelijke bestuursvorm voor een christen aanvaardbaar is of niet. Dat zal dan bepalen hoe ermee om te gaan.
Het gezag van een dergelijk bestuur accepteren of meegaan met de SP en het correctief referendum steunen?

Het zijn vragen die voortvloeien uit de posting. Echt inhoudelijke bespreking lijkt mij meer iets voor een nieuw af te splitsen topic.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door elbert »

huisman schreef:Jij leest teveel Maurice de Hond. Je laatste zinnen zijn feitelijk onjuist. Het RIVM vaart een onafhankelijke koers op wetenschappelijke basis .
Nou, nee, het RIVM is niet onafhankelijk, maar levert vaak wat de politiek wil horen. De politiek is immers de belangrijkste klant van het RIVM. Het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid zijn tijdens de coronacrisis te veel vermengd geraakt. Dat concludeert de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving. Dat blijkt ook wel uit het aanspreken van de top van het RIVM door Rutte als "Jaap (van Dissel) en zijn mensen". Dat is me net iets te familiair.

Wat betreft Maurice de Hond: hoewel ik het niet in alles met hem eens ben, denk ik dat hij een punt heeft voor wat betreft aerosolen en ventilatie. Dat zag men in Duitsland in april/mei al in. Je kunt Maurice de Hond een complotdenker vinden en als ik het met hem eens ben, mij ook, maar Duitse topvirologen zeggen mijns inziens terecht dat goede ventilatie belangrijker is dan handen wassen. Zij baseren zich op wetenschappelijke literatuur (die al decennia lang bekend is met andere virussen) en inzichten die met het coronavirus zijn verkregen. Ook Merkel baseert zich daarop: “We weten inmiddels dat aerosolen een belangrijke rol spelen", zo zei ze. Ik neem aan dat je de Duitse bondskanselier toch serieuzer neemt dan de eerste de beste stuurman/vrouw aan wal. Op de site van de Bundesregierung wordt dan ook een filmpje getoond hoe je goed kunt ventileren, omdat het virus zich ook via aerosolen verspreidt. Mijn conclusie is dat men in Duitsland wat dat betreft verder is dan wij.
Het getuigt een beetje van hoogmoed als we denken dat wij in Nederland de wijsheid in pacht hebben.
huisman schreef:De adviezen en maatregelen hebben gezorgd voor een enorme daling van IC opnames.
De RIVM gaat tegen veel andere landen in door het advies om de mondkapjes niet te verplichten in openbare binnenruimtes. Bijna al de Europese landen doen dat wel en het gaat daar slechter dan bij ons. Denk aan bv aan Frankrijk en Spanje.
De gedachte dat we het in Nederland zoveel beter doen, is niet helemaal juist. Nederland zit qua aantal doden in de middenmoot, waarbij opgemerkt moet worden dat het werkelijke aantal doden (zoals gerapporteerd door het CBS) hoger ligt dan het aantal slachtoffers dan het RIVM heeft gemeld en dat laatste getal, nu 6246, komt terug in de cijfers waarmee met het buitenland vergeleken wordt.
We doen het in elk geval een stuk slechter dan Duitsland/Denemarken/Noorwegen en beter dan Frankrijk/Spanje/Belgie (Bron).
Verder is voor iedereen duidelijk dat de meeste slachtoffers vallen bij kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen met andere aandoeningen. Dat verklaart ook waarom de piek qua slachtoffers in april lag, waarbij vooral verpleeg- en bejaardentehuizen werden getroffen. Momenteel zien we het aantal besmettingen stijgen, maar dat is vooral bij jongere mensen, die minder ernstige klachten krijgen. Daarom stijgt het aantal ziekenhuisopnamen en doden nauwelijks.
huisman schreef:Verder heeft het RIVM nooit ontkent dat in bijzondere omstandigheden aerosolen verantwoordelijk kunnen zijn voor besmettingen (bv slachthuizen) Maar het is absoluut niet de hoofdoorzaak van besmettingen.
Het "absoluut niet" is jouw mening. Het RIVM zegt zelf dat er meer onderzoek nodig is, in navolging van de WHO.
Ik denk zelf dat aerosolen en ventilatie wel een grote rol spelen (of het de hoofdoorzaak is, daar laat ik me niet over uit) en dat daar ook bewijs voor is. Het is een feit dat een groot aantal besmettingen binnen wordt opgelopen en dat er nauwelijks voorbeelden te vinden zijn van besmettingen buiten. Dat zegt al heel veel, want volgens de "grote druppels" theorie zou binnen of buiten nauwelijks uit moeten maken.
Uit 1977 is bovendien een geval bekend waarbij de ventilatie in een vliegtuig uit stond en vervolgens 38 van de 54 passagiers een griepvirus opliepen. Dat kon alleen via de lucht zijn gegaan en alleen via aerosolen.
Het kan zijn dat er meer onderzoek nodig is, maar het is geen onzinnige hypothese.
huisman schreef:In tijden van crisis zijn er altijd “beste stuurlui aan wal” die zonder dat ze enige verantwoordelijkheid dragen onbewezen stellingen dumpen.
Iedereen heeft hier uiteraard een mening over en ik heb zeker niet de illusie dat ik het beter weet, maar de gedachte dat de overheid alles goed doet, is ook wel een beetje naief, toch? Zelfs Rutte zegt dat er vast wel dingen fout zijn gegaan. Dat lijkt me een open deur.
Ambtenaar schreef:Het is niet zo dat je uit principe geen vertrouwen hebt in de overheid, althans dat meen ik te kunnen opmerken. Je hebt geen vertrouwen in het handelen van de overheid in het coronadossier. En daarmee verschil je van veel laagopgeleiden, die om hen moverende redenen totaal geen vertrouwen hebben in de overheid.
Mee eens, al is het wel zo dat ik op meer dossiers minder vertrouwen heb in de overheid. Denk aan de affaire rond de belastingdienst en ook sommige beleidsterreinen zoals de energietransitie en het stikstofdossier. Het is niet zo dat ik overal complotten zie, maar incompetentie en de invloed van lobbygroepen zie ik wel.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef:Mee eens, al is het wel zo dat ik op meer dossiers minder vertrouwen heb in de overheid. Denk aan de affaire rond de belastingdienst en ook sommige beleidsterreinen zoals de energietransitie en het stikstofdossier. Het is niet zo dat ik overal complotten zie, maar incompetentie en de invloed van lobbygroepen zie ik wel.
Ik heb wel veel vertrouwen in de overheid, maar vind tevens dat de overheid op sommige dossiers tekort schiet. Niet zozeer veroorzaakt door incompetentie, maar veelal door politieke wensen en de neoliberale wind uit de jaren '90, die meer markt wilde en minder overheid. Dat wraakt zich nu in een aantal dossiers.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: COVID-19

Bericht door alepha »

Zeer interessante uitleg over het verloop van de pandemie.

https://m.youtube.com/watch?ab_channel= ... UvFhIFzaac
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

alepha schreef:Zeer interessante uitleg over het verloop van de pandemie.

https://m.youtube.com/watch?ab_channel= ... UvFhIFzaac
Inderdaad zeer interessant. Zou graag Parsifal zijn mening horen over deze video
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:
alepha schreef:Zeer interessante uitleg over het verloop van de pandemie.

https://m.youtube.com/watch?ab_channel= ... UvFhIFzaac
Inderdaad zeer interessant. Zou graag Parsifal zijn mening horen over deze video
Ik ben inderdaad ook benieuwd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:
alepha schreef:Zeer interessante uitleg over het verloop van de pandemie.

https://m.youtube.com/watch?ab_channel= ... UvFhIFzaac
Inderdaad zeer interessant. Zou graag Parsifal zijn mening horen over deze video
Ik ben inderdaad ook benieuwd.
Ik heb de helft gekeken en geluisterd. Ik geloof zeker dat er ondersterfte is geweest de afgelopen tijd. 2019 had buiten de heel warme zomer (waar Zweden veel minder last van had) weinig gevaarlijke situaties en in Zweden was de 2020 griep laat en vrij mild. Dit verklaart iets van de oversterfte. Nog steeds hebben veel landen (ook Zweden) een gigantische druk op de ziekenhuizen gehad. Wat aan de hand was is serieus. Verder lijken de maatregelen die genomen zijn (ook in Zweden) gewoon effectief geweest te zijn. Zweden nam de echte maatregelen/kwam met de serieuze adviezen rond de zelfde tijd als Nederland en Belgie en 2 weken later dan Denemarken. De piek in het aantal doden van Denemarken lag ook twee weken voor die van Nederland, Belgie en Zweden. (Wat m.i. aantoont dat Zweden, misschien per ongeluk, genoeg maatregelen heeft genomen om het reproductienummer onder de 1 te krijgen, mogelijk geholpen door de opbouw van immuniteit in Stockholm). Ook een opleving zoals je nu in Spanje ziet is moeilijk te verklaren met de argumenten die in het filmpje worden gegeven.

De aanname dat 80% van de bevolking een soort kruis-immuniteit heeft lijkt me ook heel sterk. Dan zou je niet zo'n grote mate van besmettingen van ziekenhuispersoneel hebben. Ook wordt gekeken naar Europese landen, maar dat sommige Zuid-Amerikaanse landen en bijvoorbeeld New York City een oversterfte hebben van rond de 100% of zelfs meer lijkt niet in het verhaal te passen.

Wat mondkapjes betreft, ik vermoed dat de oude onderzoeken waar hij naar verwijst vooral kijken of het de drager beschermt. Terwijl de mondkapjes nu vooral gedragen worden om de omgeving van de drager te beschermen. Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat er enige bescherming is. Maar er zijn ook nadelen. Ik ben me goed bewust van de gevaren, maar toen ik, enkele dagen nadat zoonlief voor het eerst na de vakantie weer naar de speelzaal was geweest, een beetje een loopneus had voelde ik toch te verleiding om met ov naar het werk te gaan met een mondkapje op (argument: het is waarschijnlijk iets wat elk jaar wel onder kleine kinderen rond gaat en het mondkapje geeft extra bescherming). Ik bleef thuis, maar ik zou echt niet de enige zijn die zo denkt, en dit soort gedachten zijn gevaarlijk.

Ik geloof al met al dat maatregelen best een stukje minder kunnen en dat het heel belangrijk is dat de maatregelen gesteund worden door de bevolking zodat ze deels vrijwillig kunnen worden uitgevoerd. Ik geloof zeker dat het meer effectief is om mensen te vragen een mondkapje te dragen en niet om het te verplichten. (Waarbij men trouwens ook heel duidelijk moet maken dat de mondkapjes goed geproduceerd zijn en niet door Chinese dwangarbeiders, die verantwoordelijk zijn voor een deel van de mondkapjes, zoals de New York Times aantoonde).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

alepha schreef:Zeer interessante uitleg over het verloop van de pandemie.

https://m.youtube.com/watch?ab_channel= ... UvFhIFzaac
Deels mee eens, deels niet mee eens.

De stelling dat alle maatregelen er weinig toe doen, onderschrijf ik niet echt. Wanneer we in maart - april in NL het virus hadden laten rondgaan, dan was de situatie (naar verwachting) landelijk even erg geworden als in Noord-Brabant. Het aantal sterfgevallen was dan gemakkelijk het vijfvoudige geworden van wat het nu geworden is. Nu is de Randstad en het noorden van het land in de eerste golf gespaard voor het meest erge scenario.

Een tweede kritische opmerking betreft de afvlakking van de curve. De presentator vergeet de seizoensinvloeden die we ook bij gewone griep zien. Juist omdat hij met griep vergelijkt, is het merkwaardig dat hij het nu alleen gooit op immuniteit en niet op het seizoen en de toenemende weerstand in het voorjaar.

In de derde plaats was de vergelijking met het griepseizoen van 2019 onzuiver. Hij omcirkelde de maanden van het voorjaar en de zomer, maar liet de piek in de winter buiten beschouwing. Dit was een evidente doelredenering.

Wat ik wel vind, is dat een echte lockdown ongewenst is. Thuiszitten maakt het niet beter; het maakt mensen juist vatbaarder voor besmetting.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

parsifal schreef:
J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:
alepha schreef:Zeer interessante uitleg over het verloop van de pandemie.

https://m.youtube.com/watch?ab_channel= ... UvFhIFzaac
Inderdaad zeer interessant. Zou graag Parsifal zijn mening horen over deze video
Ik ben inderdaad ook benieuwd.
Ik heb de helft gekeken en geluisterd. Ik geloof zeker dat er ondersterfte is geweest de afgelopen tijd. 2019 had buiten de heel warme zomer (waar Zweden veel minder last van had) weinig gevaarlijke situaties en in Zweden was de 2020 griep laat en vrij mild. Dit verklaart iets van de oversterfte. Nog steeds hebben veel landen (ook Zweden) een gigantische druk op de ziekenhuizen gehad. Wat aan de hand was is serieus. Verder lijken de maatregelen die genomen zijn (ook in Zweden) gewoon effectief geweest te zijn. Zweden nam de echte maatregelen/kwam met de serieuze adviezen rond de zelfde tijd als Nederland en Belgie en 2 weken later dan Denemarken. De piek in het aantal doden van Denemarken lag ook twee weken voor die van Nederland, Belgie en Zweden. (Wat m.i. aantoont dat Zweden, misschien per ongeluk, genoeg maatregelen heeft genomen om het reproductienummer onder de 1 te krijgen, mogelijk geholpen door de opbouw van immuniteit in Stockholm). Ook een opleving zoals je nu in Spanje ziet is moeilijk te verklaren met de argumenten die in het filmpje worden gegeven.

De aanname dat 80% van de bevolking een soort kruis-immuniteit heeft lijkt me ook heel sterk. Dan zou je niet zo'n grote mate van besmettingen van ziekenhuispersoneel hebben. Ook wordt gekeken naar Europese landen, maar dat sommige Zuid-Amerikaanse landen en bijvoorbeeld New York City een oversterfte hebben van rond de 100% of zelfs meer lijkt niet in het verhaal te passen.

Wat mondkapjes betreft, ik vermoed dat de oude onderzoeken waar hij naar verwijst vooral kijken of het de drager beschermt. Terwijl de mondkapjes nu vooral gedragen worden om de omgeving van de drager te beschermen. Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat er enige bescherming is. Maar er zijn ook nadelen. Ik ben me goed bewust van de gevaren, maar toen ik, enkele dagen nadat zoonlief voor het eerst na de vakantie weer naar de speelzaal was geweest, een beetje een loopneus had voelde ik toch te verleiding om met ov naar het werk te gaan met een mondkapje op (argument: het is waarschijnlijk iets wat elk jaar wel onder kleine kinderen rond gaat en het mondkapje geeft extra bescherming). Ik bleef thuis, maar ik zou echt niet de enige zijn die zo denkt, en dit soort gedachten zijn gevaarlijk.

Ik geloof al met al dat maatregelen best een stukje minder kunnen en dat het heel belangrijk is dat de maatregelen gesteund worden door de bevolking zodat ze deels vrijwillig kunnen worden uitgevoerd. Ik geloof zeker dat het meer effectief is om mensen te vragen een mondkapje te dragen en niet om het te verplichten. (Waarbij men trouwens ook heel duidelijk moet maken dat de mondkapjes goed geproduceerd zijn en niet door Chinese dwangarbeiders, die verantwoordelijk zijn voor een deel van de mondkapjes, zoals de New York Times aantoonde).
De tweede helft van het filmpje, over de ''casedemic', is interessant en daarin interpreteert hij ook de 'opleving' in Spanje en Frankrijk. Ik wil niet zeggen dat ik een aanhanger ben van deze meneer, maar het zet mij wel aan het denken, met name met betrekking tot de verhouding besmettingen-doden. Aan het eind van augustus waren we erg bezig met het aantal besmettingen, maar de ziekenhuizen hadden het rustig. Is het wel verstandig om zo obsessief bezig te zijn met het aantal besmettingen? Kunnen we niet veel beter kijken naar het aantal ziekenhuisopnames?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Habitat schreef: De tweede helft van het filmpje, over de ''casedemic', is interessant en daarin interpreteert hij ook de 'opleving' in Spanje en Frankrijk. Ik wil niet zeggen dat ik een aanhanger ben van deze meneer, maar het zet mij wel aan het denken, met name met betrekking tot de verhouding besmettingen-doden. Aan het eind van augustus waren we erg bezig met het aantal besmettingen, maar de ziekenhuizen hadden het rustig. Is het wel verstandig om zo obsessief bezig te zijn met het aantal besmettingen? Kunnen we niet veel beter kijken naar het aantal ziekenhuisopnames?
Dat laatste is zeker belangrijk. Maar ook het aantal doden in Spanje is redelijk hoog (meer dan 450 nieuwe meldingen in de afgelopen week). Na de zware klap die Spanje al gehad heeft (New York Times geeft 28% oversterfte over maart tot en met half augustus) is dat niet niets. En Spanje is al een van de landen waar de oversterfte veel hoger is dan het aantal bevestigde Covid overlijdens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

NRC: "Een zesde tot een derde van de mensen die positief worden getest op het coronavirus, krijgt deze uitslag mogelijk onterecht"
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/10/ni ... t-a4011596
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Testen zonder foutmarge is onmogelijk.
Wel is het belangrijk om erop te hameren dat mensen zonder klachten zich niet laten testen. Vanuit nieuwsgierigheid begrijpelijk, maar verder zinloos. Trouwens ook voor de persoon zelf: als die in het verleden zonder klachten in aanraking is geweest met het virus kan zo'n test dat maandenlang aantonen. Terwijl er niets aan de hand moet je wel 10 dagen in quarantaine.

Interessant in dit verband is de discussie of je je bij een neusverkoudheid moet laten testen. Neusverkoudheid komt bij corona wel eens voor, maar niet vaak. In veel landen wordt er daarom bij neusverkoudheid al vooraf vanuit gegaan dat het hierbij om een gewone verkoudheid of hooikoorts gaat. Mensen hoeven zich dan pas te laten testen bij hoesten, koorts etc.
Als die regel in Nederland ingevoerd wordt scheelt dat enorm: er komt veel testcapaciteit vrij en de scholen zijn ermee geholpen. De enkeling waarbij neusverkoudheid wel een eerste symptoom van corona is kan vervolgens bij ernstiger klachten getest worden. En als het bij die neusverkoudheid blijft, ondanks corona, is er niets aan de hand. Het virus is overal en besmettelijkheid hangt mede samen met hoeveel virus iemand in zich heeft. Bij alleen neusverkoudheid komt dat wel goed, mits anderen zich aan alle regels rond corona houden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Volgens mij is dat in Nederland ook zo. Bij één symptoom is testen niet nodig.
Plaats reactie