COVID-19

Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik heb er wel indirect mee te maken!
Maar het zijn de regels waar we ons moeten houden, toch?
Ik zou ook best nog een ommetje willen maken om 10 uur s'avonds. Maar ik doe het niet omdat het niet mag.
Het feit dat jij je rondje ook om 20.00 uur kunt doen is veel minder ingrijpend dan een horecaondernemer die al zijn spaarcenten in rook ziet opgaan omdat zijn bedrijf gesloten moet blijven en de overheid hem koeien met gouden horens belooft, maar in feite geen rooie rotcent geeft.
Ik hoop dat je dat goed beseft.
Je doet nu ongeveer hetzelfde. De overheid heeft nergens gouden horen belooft en geeft, als men aan de criteria voldoet, veel meer dan een rooie rotcent.
Het probleem zit bv bij de mensen die:
- om allerlei redenen niet aan de criteria voldoen, bv. omdat ze hun zaak nog maar net opgestart hadden;
- die hun hele wintervoorraad net besteld hadden vóór de lockdown en nu alles kunnen weggooien;
- die als zelfstandige niet voor steun in aanmerking komen omdat de partner nog het minimumloon verdient.
Dat weet ik ja. Ik verkeerde in maart 2020 nogal dicht op de uitvoering van de ToZo. Ik denk dat het draagvlak in maart-juni 2020, ook bij ondernemers/zzp'ers, nog vrij hoog was. Maar dat is inmiddels wel ver afgenomen. Ik zie overigens de sector waarin ik momenteel werk, het ontzettend goed doen. Voornamelijk vanwege het zwalkende beleid, dat totaal niet data-gedreven is en alleen gericht is op de IC-bezetting.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Misschien moet je je zeuren dan beter definiëren. Dat 'die in de zorg werken zijn geweldig en klagen nooit' op-één-hoop-geschuif heeft ook geen zin. Ik ken nl genoeg zorgmedewerkers die ik de afgelopen jaren ook heb horen zeuren.
En vervolgens zijn er altijd wel forummers die het negatieve uit je woorden halen, ipv te vragen - zoals jij doet - wat bedoel je nou precies?
De mensen die terecht mogen klagen, hoor je minder dan degenen die de terrasjes, festivals en bioscoopavondjes missen.
Ik vrees dat dit alles nog weleens langere gevolgen zal hebben dan je nu misschien kan voorzien.
Het is net als met een tsunami, je ziet de schade pas als het water zich definitief teruggetrokken heeft.
En dat is nu nog niet, want we krijgen te horen dat de derde golf er aan komt.
Als dat waar is, zijn we er dan met zn allen mee geholpen als er mensen zijn die regels gaan overtreden?
Of moeten de burgers aandringen op het openen van terrassen e.d.?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Misschien moet je je zeuren dan beter definiëren. Dat 'die in de zorg werken zijn geweldig en klagen nooit' op-één-hoop-geschuif heeft ook geen zin. Ik ken nl genoeg zorgmedewerkers die ik de afgelopen jaren ook heb horen zeuren.
En vervolgens zijn er altijd wel forummers die het negatieve uit je woorden halen, ipv te vragen - zoals jij doet - wat bedoel je nou precies?
De mensen die terecht mogen klagen, hoor je minder dan degenen die de terrasjes, festivals en bioscoopavondjes missen.
Ik vrees dat dit alles nog weleens langere gevolgen zal hebben dan je nu misschien kan voorzien.
Het is net als met een tsunami, je ziet de schade pas als het water zich definitief teruggetrokken heeft.
En dat is nu nog niet, want we krijgen te horen dat de derde golf er aan komt.
Als dat waar is, zijn we er dan met zn allen mee geholpen als er mensen zijn die regels gaan overtreden?
Of moeten de burgers aandringen op het openen van terrassen e.d.?
Tsja, ik heb eigenlijk zelden dat forummers het negatieve uit mijn woorden halen.
Ik hoor de mensen die terecht klagen, zoals sommige ondernemers, erg hard klagen. Natuurlijk krijgen we berichten over een derde golf. Datagedreven? Of op zijn minst half bedoeld als bangmakerij om maatregelen verder te krijgen.
Het gaat niet om terrassen opzich. Het gaat om het feit dat horeca, sportscholen, sportclubs, kerken etc. gewoon open kunnen, met inachtneming van maatregelen. Maar dat het kabinet blijft komen met halfslachtige maatregelen.
Bv: je mag 10 minuten winkelen, met maximaal 2 personen per verdieping. Probeer dat eens te projecteren op een woonwinkel. Die gaan dus niet open.
Je moet 4 uur voor tijd bestellen, ipv dat winkels gewoon een kassa bij de buitendeur zetten. Ik liep deze week langs Blokker en dacht 'ik heb wat batterijen nodig'. Daarvoor ga ik dan echt niet internet op, bestellen, 4 uur wachten en afhalen.
Je mag sporten in groepsverband, tot 27 jaar. Want hierboven ben je besmettelijker? Hier is data voor? Nee.
Je mag niet met teveel mensen naar een bos/strand. Want is er data over besmettingen die in grote getale buiten ontstaan? Nee.

Enz enz enz.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: COVID-19

Bericht door pierre27 »

Klaagliederen 3:39
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:En dat is nu nog niet, want we krijgen te horen dat de derde golf er aan komt.
Tuurlijk. En straks de vierde golf, en de vijfde golf... Hoelang wil je daarmee doorgaan? Het is goed dat er versoepelingen komen. Het kan mij niet snel genoeg gaan. :)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Vanmorgen hoorde ik toevallig prof.dr. A.C.M. Kroes, hoogleraar medische microbiologie, in het bijzonder de klinische virologie (Leiden). Hij gaf aan dat er wetenschappelijke consensus over bestaat dat in de buitenlucht het nauwelijks mogelijk is om besmet te raken met het corona-virus. Alleen wanneer je zeer dicht op een ander persoon staat, zou het eventueel kunnen. Hij gaf ook aan dat de drukte in bv het Vondelpark en open terrassen om die reden qua besmettingen niets uitmaken. Idem volle stranden. Besmettingen zijn in dit soort situaties in de buitenlucht 'nauwelijks mogelijk'. Desgevraagd gaf hij ook aan dat ook het Britse virus in dit opzicht geen verschil maakt. De 1,5 meter was volgens hem alleen een zinvolle afstand voor binnen, voor buiten is deze afstand onnodig.

Mooi om te horen dat deze man gewoon durft te zeggen wat de wetenschap zegt - niet gehinderd door politiek en OMT.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: COVID-19

Bericht door Vervolgde »

Wat weer een gezeur over onrechtmatig en hard getroffen worden. Dat personen worden getroffen zal zeker waar zijn. Maar de ondernemer is zich altijd van dat risico bewust. En hij mag van alles omdat er een vangnet is dat bijstand heet. Zou het zijn dat de ondernemer zich daarvoor tegoed voelt?
Onrechtmatig getroffen? Niemand en zeker niet die jongeren. Of is het normaal om ‘helemaal los’ te gaan. Is het normaal om niet te kunnen leven als je een dag niet kunt ‘feesten’? Dit soort kneuzen en anarchisten moet je heel anders aanpakken. Als het gaat om mensen die echt getroffen zijn dan wijs ik op mijn posting van 17 februari 15.54.
Uiteraard kan ik toegeven dat de overheid de zaken niet goed aanpakt. Daarover schreef ik eerder op 16 februari 17.53.

Waar komt dat verlangen naar vrijheid toch vandaan? Waar komt dat verlangen naar ‘normaal’ toch vandaan? Is wat nu ‘normaal’ genoemd wordt wel normaal? De aarde zal u voortbrengen doornen en distelen, heeft het eenmaal geklonken. Nu even niet genomen als een straf. Want dat genereert een fatalistische houding: we moeten het maar aanvaarden en over ons laten komen. Daarin is geen ruimte om te klagen of over onrecht te spreken, of hooguit als verwijt aan God.
Laat deze uitspraak nu de beschrijving zijn van de bittere werkelijkheid die de zonde heeft meegebracht. Mag daaruit dan ook de conclusie worden getrokken dat de huidige tijd met alle moeiten meer normaal is, dan de periode voor de pandemie? Waar is het besef gebleven dat die periode voor de pandemie een tijd van veel zegen in materiële zin was? Waar ligt de grond en het recht om dergelijke zegeningen als een permanent normaal te stellen? Ligt het niet veel meer voor de hand om het wegvallen van die zegen te omarmen, omdat daarmee een einde kwam aan het vreselijke misbruik van de zgn. vrijheid, het bandeloos geknuffel, en misbruik van voedsel en drank?
Als de huidige tijd meer als normaal is te beschouwen, vanwaar komt dan de verzuchting, zeker van jongeren dat ze het niet vol kunnen houden? Komt het niet daarvan dat ze verkeerd zijn opgevoed. Dat ze niet getraind zijn in het ondergaan en opvangen van tegenslagen? Dat het normaal zijn van pijn en verdriet hun niet is bijgebracht? Zou het niet veel christelijker zijn de hand in eigen boezem te steken en tot de belijdenis te komen: we oogsten wat we zelf hebben gezaaid!

Al dit geklaag klinkt in mijn oren als opstand tegen God van mensen die menen recht te hebben op barmhartigheid en daarom hun lot niet wensen te ondergaan, maar gewoon menen recht te hebben op van alles. Een onbegrensde vrijheid, de vrijheid van het menselijke IK. We sluiten onze ogen voor de pandemie, of in de woorden van de premier: we nemen het risico maar. We gaan spelen met mensenlevens, omdat we het zat zijn? Ach, het mag wat mensenlevens kosten, zodat wij ………. lekker onze eigen zin kunnen doen. Wat was ook alweer het gebod om het beste voor de naaste te zoeken?
Tot dit geklaag en gezeur stopt wat mij betreft een totale lock-down.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Een van de mensen in het OMT heb ik een aardig tijdje meegewerkt, en hem kennende ziet hij heel graag de cafés en terrasjes weer opengaan. (Strikt voor na het werk natuurlijk).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Een van de mensen in het OMT heb ik een aardig tijdje meegewerkt, en hem kennende ziet hij heel graag de cafés en terrasjes weer opengaan. (Strikt voor na het werk natuurlijk).
Het OMT is ook niet bang voor de besmettingen op de terrassen zolang iedereen zich aan de regels houdt.
Het OMT rekent er alleen op dat sommige mensen vóór of na het terrasbezoek ook andere dingen doet, of dat men elkaar knuffelt.
Om die reden moeten de terrassen gesloten blijven. En om die reden zijn de modellen niet openbaar.

Premier Rutte was zo eerlijk om dat destijds ook toe te geven toen het ging om het sluiten van de basisscholen. Ook daar was een belangrijke reden het risico dat de vaders of moeders na het brengen van de kinderen wellicht nog iets anders gingen doen, bv. naar hun werk. Daarom moesten de scholen gesloten worden. Dit zijn geen verhalen. Dit is werkelijk zo.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:Wat was ook alweer het gebod om het beste voor de naaste te zoeken?
Onzin, dit heeft niets meer met de lockdown te maken. Sterker nog: we schaden de naaste veel meer mét de lockdown dan zónder de lockdown, óók als het gaat om de gezondheid.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

https://regioonline.nl/landelijk/ds-kort-blijkt-racist/

Weer wat nieuws. Ds. Kort legt een direct verband tussen acceptatie van homoseksualiteit en het coronavirus. Ik denk overigens dat het nog maar de vraag is of ds. Kort echt een racist is, of dat hij gewoon een heel narrige manier van preken heeft. Het lijkt erop alsof hij racisten sprekend in zijn preek invoert, en vervolgens juist includeert, maar de manier van spreken is zo vreemd, dat ik mij kan voorstellen dat een gewone Nederlander er de helft niet van begrijpt.

Maar goed, je doet op deze manier wel een enorm beroep op de tolerantie van andere mensen. Ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die hier onmiddellijk een eind aan willen maken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: COVID-19

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:https://regioonline.nl/landelijk/ds-kort-blijkt-racist/

Weer wat nieuws. Ds. Kort legt een direct verband tussen acceptatie van homoseksualiteit en het coronavirus. Ik denk overigens dat het nog maar de vraag is of ds. Kort echt een racist is, of dat hij gewoon een heel narrige manier van preken heeft. Het lijkt erop alsof hij racisten sprekend in zijn preek invoert, en vervolgens juist includeert, maar de manier van spreken is zo vreemd, dat ik mij kan voorstellen dat een gewone Nederlander er de helft niet van begrijpt.

Maar goed, je doet op deze manier wel een enorm beroep op de tolerantie van andere mensen. Ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die hier onmiddellijk een eind aan willen maken.
Ik kan er weinig racistisch in opluisteren. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die dat willen beëindigen. Nietemin vind ik er weinig raars aan maar dat is persoonlijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: COVID-19

Bericht door CvdW »

Ik beluister de preken die gaan over Openbaring 8.
Dit zijn doordeweekse diensten. Hij is gewoon direct en heel duidelijk hoe hij er over denkt. Perfect.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:https://regioonline.nl/landelijk/ds-kort-blijkt-racist/

Weer wat nieuws. Ds. Kort legt een direct verband tussen acceptatie van homoseksualiteit en het coronavirus. Ik denk overigens dat het nog maar de vraag is of ds. Kort echt een racist is, of dat hij gewoon een heel narrige manier van preken heeft. Het lijkt erop alsof hij racisten sprekend in zijn preek invoert, en vervolgens juist includeert, maar de manier van spreken is zo vreemd, dat ik mij kan voorstellen dat een gewone Nederlander er de helft niet van begrijpt.

Maar goed, je doet op deze manier wel een enorm beroep op de tolerantie van andere mensen. Ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die hier onmiddellijk een eind aan willen maken.
Ik kan er weinig racistisch in opluisteren. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die dat willen beëindigen. Nietemin vind ik er weinig raars aan maar dat is persoonlijk.
Nou, de uitdrukking die zwartjes is natuurlijk tamelijk ongepast. Een normaal mens denkt zo niet, maar misschien komt dat in zijn gemeente wel voor.

De uitlatingen over homoseksualiteit en de houding tegenover de pers vind ik onaangenamer. Daarnaast is de toon in zijn algemeenheid heel cynisch en onaardig. Maar goed, mensen mogen onaangenaam zijn. Dat neemt niet weg dat ik het gek vind als iemand klaagt over mijn onaardige bijdragen op dit forum maar dit normaal vindt. :)
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Zou er in andere landen waar een lockdown was/is ook zo gezeurd worden?
Er zijn landen waar het nog strenger was dan bij ons.
De terrassen blijven nog dicht, stel je daar gewoon dan op in.
Ik word hier een beetje kriegelig van. Sorry.
Ik ben geen restauranthouder, dus ik heb ook geen terrassen (tenminste niet die opengesteld worden voor publiek). Maar ook andere sectoren lijden er onder, denk aan kledingwinkels, schoenenwinkels, enz.
Maar het probleem is, dat overheid rechten inperkt zonder dat ze daar het recht toe hebben of dat compenseren; zonder dat ze zelfs serieus de proportionaliteit en effectiviteit van de maatregelen toetsen.
In Duitsland bijvoorbeeld zullen ze daar minder snel over zeuren, omdat ze daar over het algemeen veel volgzamer zijn. Hier in Nederland is dat niet het geval.
En in België was de lockdown inderdaad strenger en daar zeuren ze niet over, maar gaan ze gewoon hun gang. Je wilt niet weten hoeveel Belgen hier gewoon in Breda kwamen winkelen toen België officieel nog helemaal op slot zat.
Hoe weet jij nu dat effectiviteit en proportionaliteit niet getoetst worden?
Plaats reactie