COVID-19

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Dat noem ik geen spelletje. Dat is of heel zorgelijk, of gewoon accepteren dat het speelveld voor de politiek makkelijker toegankelijk is dan voor de burger.

Overigens kan je de zorgtoeslagaffaire hier niet in betrekken, omdat de regering (inclusief tweede kamer) éérst een wettelijke basis heeft gelegd voor haar latere optreden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Wat nu gebeurt richting ondernemers, is trouwens een herhaling van de toeslagaffaire, maar dan veel erger.
Het hele beleid slaat nergens op, inderdaad. Je kunt een samenleving niet in quarantaine plaatsen.

Overigens vind ik ondernemers op dit punt onbegrijpelijk. De volgzaamheid duurt eerst twee maanden (of voor horecazaken nog veel langer) en daarna komt men pas in het geweer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Wat nu gebeurt richting ondernemers, is trouwens een herhaling van de toeslagaffaire, maar dan veel erger.

Diverse ondernemers hebben door een werkverbod inmiddels tienduizenden euro's aan spaargeld moeten opmaken om te overleven, mensen hebben zelfs leningen moeten afsluiten bij familie, en de overheid geeft niet thuis. Steunpakketten zijn goed genoeg voor sommigen, maar er zijn ook heel veel mensen die compleet buiten de boot zijn gevallen. Sommige ondernemers hebben alle reserves inclusief privé spaargeld moeten opmaken, en er is voor hen niets geregeld behalve eventueel: de bijstand. Qua hoeveelheid mensen en qua hoeveelheid geld is dit vele malen erger dan de toeslagaffaire. Het kabinet kijkt gewoon 'opzij'.
Goede steunpakketten is wel belangrijk inderdaad. Als je als overheid mensen hun broodwinning onmogelijk maakt moet daar wat tegenoverstaan. Daar kan ook wat tegenover staan, omdat het alternatief is dat er heel wat meer eenoudergezinnen komen als je de ziekte rond laat gaan. (Dan zou waarschijnlijk een groot deel van de mensen die nu in de IC cijfers zitten bij de sterfgevallen geteld moeten worden).

Ik blijf het vreemd vinden dat er nu juist meer protest is. Vorig jaar kwamen de maatregelen en was er niet echt uitzicht op wanneer het over was, er was een kans dat je uiteindelijk toch richting een groot deel van de bevolking besmet moet gaan. Nu is er een vaccin is, zijn de maatregelen maar voor een beperkte tijd en kun je proberen levens te redden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

Vinden jullie dat je i.h.k.v. gehoorzamen van de overheid dinsdag op het terras mag gaan zitten? Mijn vrouw en ik zijn aanstaande dinsdag vrij en terrassen is toch wel een van mijn favoriete hobby's ;). Ik geef de horeca ondernemers groot gelijk, maar werk je zo niet mee aan rebellie richting de overheid?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Erskinees schreef:Vinden jullie dat je i.h.k.v. gehoorzamen van de overheid dinsdag op het terras mag gaan zitten? Mijn vrouw en ik zijn aanstaande dinsdag vrij en terrassen is toch wel een van mijn favoriete hobby's ;). Ik geef de horeca ondernemers groot gelijk, maar werk je zo niet mee aan rebellie richting de overheid?
Ja, dan werk je mee aan rebellie. Om een besmetting te voorkomen zou ik het wel laten, om nu de terrassen, en alle plaatsen met veel publiek, te bezoeken.
The Groom's still waiting at the altar
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Erskinees schreef:Vinden jullie dat je i.h.k.v. gehoorzamen van de overheid dinsdag op het terras mag gaan zitten? Mijn vrouw en ik zijn aanstaande dinsdag vrij en terrassen is toch wel een van mijn favoriete hobby's ;). Ik geef de horeca ondernemers groot gelijk, maar werk je zo niet mee aan rebellie richting de overheid?
Ik vind dat je de overheid moet gehoorzamen, zo lang het niet duidelijk tegen Gods woord in gaat. Romeinen 13, vers 1 tot 7
Laatst gewijzigd door Framboos op 26 feb 2021, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Tiberius schreef:
Framboos schreef:
Tiberius schreef:Naleving is in korte tijd beduidend slechter geworden inderdaad. Mogelijk dankzij die avondkloksoap van vorige week. Het is nu overduidelijk een politiek spelletje gebleken.
Wat precies is een politiek spelletje gebleken?

Het hof heeft de staat gelijk gegeven..
Dat ís juist het politieke spelletje: pijlsnel dezelfde dag nog een rechter zoeken die hen gelijk geeft, terwijl overige zaken soms rustig jaren blijven liggen (denk aan de toeslagenaffaire), omdat ze daar geen last van hebben.
Onze rechtsstaat is dus blijkbaar een spelletje in jouw ogen. Of komt het omdat de uitspraak je niet zo aanstaat?

Ik verbaas me in toenemende mate over onze houding richting de overheid. Beseffen we nog hoe lastig de keuzes zijn die de overheid moet maken? Dragen we de overheid op in het gebed om ze vol wijsheid te bidden?

Kennen we de betekenis van de preventieparadox?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Vinden jullie dat je i.h.k.v. gehoorzamen van de overheid dinsdag op het terras mag gaan zitten? Mijn vrouw en ik zijn aanstaande dinsdag vrij en terrassen is toch wel een van mijn favoriete hobby's ;). Ik geef de horeca ondernemers groot gelijk, maar werk je zo niet mee aan rebellie richting de overheid?
Nee, zolang je in je eigen achtertuin en met eigen frietpan ook tot het genieten van zon en een biertje en bitterballetje kan komen, is het bezoeken van een terrasje niet strikt noodzakelijk.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Framboos schreef:
Tiberius schreef:
Framboos schreef:
Tiberius schreef:Naleving is in korte tijd beduidend slechter geworden inderdaad. Mogelijk dankzij die avondkloksoap van vorige week. Het is nu overduidelijk een politiek spelletje gebleken.
Wat precies is een politiek spelletje gebleken?

Het hof heeft de staat gelijk gegeven..
Dat ís juist het politieke spelletje: pijlsnel dezelfde dag nog een rechter zoeken die hen gelijk geeft, terwijl overige zaken soms rustig jaren blijven liggen (denk aan de toeslagenaffaire), omdat ze daar geen last van hebben.
Onze rechtsstaat is dus blijkbaar een spelletje in jouw ogen. Of komt het omdat de uitspraak je niet zo aanstaat?

Ik verbaas me in toenemende mate over onze houding richting de overheid. Beseffen we nog hoe lastig de keuzes zijn die de overheid moet maken? Dragen we de overheid op in het gebed om ze vol wijsheid te bidden?
Kennen we de betekenis van de preventieparadox?
Ja hoor. Maar dat heeft niks te maken met binnen 1 dag je gelijk halen als overheid over een maatregel die niet bewezen iets toevoegt.
Wijsheid toebidden is niet hetzelfde als alles klakkeloos aannemen.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:Vinden jullie dat je i.h.k.v. gehoorzamen van de overheid dinsdag op het terras mag gaan zitten? Mijn vrouw en ik zijn aanstaande dinsdag vrij en terrassen is toch wel een van mijn favoriete hobby's ;). Ik geef de horeca ondernemers groot gelijk, maar werk je zo niet mee aan rebellie richting de overheid?
Ik vind dat de overheid die terrassen per direct moet vrijgeven met inachtneming van de maatregelen van toen ze voor het laatst open waren. Maar ik ga niet op het terras zitten, wanneer de overheid dit nog verbiedt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Framboos schreef:
Tiberius schreef:
Framboos schreef:
Tiberius schreef:Naleving is in korte tijd beduidend slechter geworden inderdaad. Mogelijk dankzij die avondkloksoap van vorige week. Het is nu overduidelijk een politiek spelletje gebleken.
Wat precies is een politiek spelletje gebleken?

Het hof heeft de staat gelijk gegeven..
Dat ís juist het politieke spelletje: pijlsnel dezelfde dag nog een rechter zoeken die hen gelijk geeft, terwijl overige zaken soms rustig jaren blijven liggen (denk aan de toeslagenaffaire), omdat ze daar geen last van hebben.
Onze rechtsstaat is dus blijkbaar een spelletje in jouw ogen.
Rechtstaat?? Hoe kom je daar bij? En was het maar een spelletje.
De situatie waarin we nu zitten, geeft juist heel duidelijk aan hoe vermolmd de zogenaamde rechtstaat is.
Framboos schreef:Of komt het omdat de uitspraak je niet zo aanstaat?
Het staat me niet aan, niet zozeer omdat ik er hinder van hebt want dat valt wel mee, maar omdat het onrechtmatig is.
Framboos schreef:Ik verbaas me in toenemende mate over onze houding richting de overheid. Beseffen we nog hoe lastig de keuzes zijn die de overheid moet maken?
Zoals gezegd zie ik het meer als een politiek spelletje: ze hebben de macht geroken en handelen daar ook naar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Zou er in andere landen waar een lockdown was/is ook zo gezeurd worden?
Er zijn landen waar het nog strenger was dan bij ons.
De terrassen blijven nog dicht, stel je daar gewoon dan op in.
Ik word hier een beetje kriegelig van. Sorry.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Zou er in andere landen waar een lockdown was/is ook zo gezeurd worden?
Er zijn landen waar het nog strenger was dan bij ons.
De terrassen blijven nog dicht, stel je daar gewoon dan op in.
Ik word hier een beetje kriegelig van. Sorry.
https://www.nd.nl/nieuws/varia/1000410/ ... aatregelen
https://www.amnesty.nl/actueel/frankrij ... ronacrisis
https://www.trouw.nl/buitenland/politie ... ~b0bda24b/
Ik ben overigens wel benieuwd: merk jij persoonlijk financieel iets van de maatregelen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik ben overigens wel benieuwd: merk jij persoonlijk financieel iets van de maatregelen?
Dat heeft weinig te maken met het volgen van de regels.
Ja dat merken wij zeker. Wij hebben nl twee belastingaanslagen te betalen dit jaar.
De normale over vorig jaar, die nog binnen moet komen en eentje over 2021 - geschat dus, op basis van inkomen van 2019 - en die loopt al.
Het gevoel bekruipt je dan zeker dat de Overheid veel geld nodig heeft.
Al die subsidies moeten toch ergens vandaan komen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Ik ben overigens wel benieuwd: merk jij persoonlijk financieel iets van de maatregelen?
Dat heeft weinig te maken met het volgen van de regels.
Ja dat merken wij zeker. Wij hebben nl twee belastingaanslagen te betalen dit jaar.
De normale over vorig jaar, die nog binnen moet komen en eentje over 2021 - geschat dus, op basis van inkomen van 2019 - en die loopt al.
Het gevoel bekruipt je dan zeker dat de Overheid veel geld nodig heeft.
Al die subsidies moeten toch ergens vandaan komen?
Ik begrijp niet zo goed wat 2 belastingaanslagen met de maatregelen te maken hebben. Merk je er iets van qua teruggang inkomen?
Plaats reactie