COVID-19

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

eilander schreef:Het lijkt mij helder dat het kabinet te dealen heeft met een aanzienlijk deel van de bevolking dat uiterst kritisch staat tegenover de huidige maatregelen. Je kunt dan twee dingen doen:
1. In je communicatie uitstralen dat we al een hoop bereikt hebben, en dat de toekomst er beter uit ziet. Realistisch is in elk geval dat er nogal wat onzekerheid is. Het gevaar bij deze benadering is dat een deel van de bevolking een loopje gaat nemen met de huidige maatregelen, waardoor de verspreiding groter wordt en de tegenstellingen in de bevolking groter.
2. Sombere scenario's voorspiegelen. Het kan dan meevallen, maar het houdt de urgentie van de maatregelen levend. Dat is ook een belangrijk doel van de instelling van de avondklok. Gevaar van deze benadering is weer dat de weerstand bij de complotdenkers en de schil daarom heen, toeneemt. Een groter deel van de bevolking zal echter óf steunen óf erin berusten. Ik behoor bij de laatste.

Ik zie nu dat @Valcke oproept om het 'eerlijke verhaal' te vertellen. Ik vind het verhaal nu niet oneerlijk, maar wel gechargeerd. Maar nogmaals: (1) het kabinet kan het in deze gewoon niet goed doen, en (2) ik denk dat het bestrijden van de crisis gebaat is bij zoveel mogelijk eenduidigheid. Dat is ook de reden waarom er geen heleboel uitzonderingen komen voor avondklok of regels t.a.v. bezoek. Zelfs zo'n kromme regel als: ik mag wel bij mijn ouders komen, maar zij niet bij mij (ik ben alleen, zij met z'n tweeën). Krom, maar dat maakt het wel duidelijk.
Met andere woorden: het eerlijke verhaal is al snel te ingewikkeld. Ik bedoel het niet denigrerend, maar een behoorlijk deel van de bevolking, en een belangrijke doelgroep die zich nu juist aan regels zou moeten houden, kan helemaal niet dealen met onzekerheden die uitgesproken zouden moeten worden.
Heb jij zicht op de schade die dit gechargeerde verhaal veroorzaakt? Die schade is namelijk groot.
Ik denk dat je tijdens een crisis bij de feiten moet blijven. Laat het kabinet ook uitleggen waarom de derde golf in tegenstelling wat begin januari is gezegd er (nog) niet is. Laat ze uitleggen waarom in België veel meer mogelijk is en de cijfers daar niet slechter zijn dan bij ons.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:Heb jij zicht op de schade die dit gechargeerde verhaal veroorzaakt? Die schade is namelijk groot.
Ik denk dat je tijdens een crisis bij de feiten moet blijven. Laat het kabinet ook uitleggen waarom de derde golf in tegenstelling wat begin januari is gezegd er (nog) niet is. Laat ze uitleggen waarom in België veel meer mogelijk is en de cijfers daar niet slechter zijn dan bij ons.
Nee, ik heb daar geen zicht op. Ik heb wel mijn zorgen hierover.
Ik denk wel dat je het kabinet hiermee overvraagt. Niemand kan de schade nu al overzien, en het kabinet ontkent niet de zorgen die er zijn op dit punt.
Pas op dat je niet mee gaat doen in populistische praat. Nu vergelijken met België vind ik niet helemaal terecht. Toen het in België helemaal niet goed ging, wilde niemand daarmee vergelijken. Achteraf weet je alles, dat maakt het ook zo lastig.
Het klinkt natuurlijk geweldig: 'blijf bij de feiten'. Maar het is ook een feit dat je in scenario's voor de toekomst moet denken. Dus ja, wat is dan feitelijk? Er zit gewoon een grote onzekerheid in, en om de druk erop te houden begrijp ik dan wel dat de overheid kiest voor een dergelijke communicatie. Je kunt dit gewoon niet goed doen, ieder heeft z'n eigen kijk op deze zaken. Of je ondernemer, IC-verpleegkundige, politieman, docent, gepensioneerde, chronisch zieke bent, dat maakt nogal uit hierin.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Even :offtopic Waar ik me de afgelopen dagen wel over verbaas is het eigen rechtertje spelen van onze politie of je het nu eens bent of niet met de avondklok. Ze geven NB zelf aan niet te nauw op de naleving van de klok toe te zien of laat staan te beboeten. Want volgens hen (let wel, niet de regering) is het te onduidelijk allemaal......
Is misschien ook wel weer tekenend hoe de politie zelf met gezag omgaat? Of onze hele maatschappij?

Voor de rest ben ik het wel met Huisman eens. Cijfers dalen? Derde golf? En dan vasthouden aande avondklok?
Aan de andere kant. Je kan toch al nergens heen. Dus die klok beperkt mij niet meer als dat hij er niet zou zijn.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

Ik vind die avondklok zo gek nog niet, heb er niks geen moeite mee.
dat we niet met twee personenen bij iemand op bezoek mogen heb ik veel meer moeite mee.
En we zouden wel eens een rondje babypark willen doen :huhu
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Bertiel schreef:Ik vind die avondklok zo gek nog niet, heb er niks geen moeite mee.
dat we niet met twee personenen bij iemand op bezoek mogen heb ik veel meer moeite mee.
En we zouden wel eens een rondje babypark willen doen :huhu
Nee joh, ga lekker tweedehands winkelen. Er worden zoveel babyspullen aangeboden voor een relatief gering bedrag, en nog prima in orde. Veel mensen kopen nieuw, en na anderhalf kind wordt alles weer weggedaan. Ik zie soms de mooiste spulletjes langskomen.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

Dodo schreef:
Bertiel schreef:Ik vind die avondklok zo gek nog niet, heb er niks geen moeite mee.
dat we niet met twee personenen bij iemand op bezoek mogen heb ik veel meer moeite mee.
En we zouden wel eens een rondje babypark willen doen :huhu
Nee joh, ga lekker tweedehands winkelen. Er worden zoveel babyspullen aangeboden voor een relatief gering bedrag, en nog prima in orde. Veel mensen kopen nieuw, en na anderhalf kind wordt alles weer weggedaan. Ik zie soms de mooiste spulletjes langskomen.
beetje offtopic, maar de meubels willen we wel nieuw, badje, kinderwagen, maxicosi, etc struinen we markplaats voor af
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

In het debat wordt terecht weer aangekaart dat de maatschappelijke effecten niet zijn meegewogen in de weging van de proportionaliteit van de maatregel (avondklok). De premier doet alsof dit een nieuwe vraag is terwijl dit nu juist de essentie als het gaat om de proportionaliteit; deze afweging ontbreekt dus opnieuw! Van der Staaij wijst er terecht op dat de Kamer wel vandaag hierover moet stemmen, terwijl deze informatie in de Memorie van Toelichting ontbreekt. Ik wees hier vanmorgen in een van mijn bijdragen al op. Het zou mij niet verbazen wanneer de SGP om deze reden opnieuw tegenstemt. (Ik ben benieuwd.)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Je kunt je ook afvragen of die partij dan in het geheel de ernst van de situatie niet doorheeft. Als 80% van de bevolking een besluit draagt of droeg, maar je pleit dan nog steeds voor een memorie van toelichting, dan sta je enigszins naast de werkelijkheid zoals die door de rest beleefd wordt.
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: COVID-19

Bericht door grote gerrit »

Die 80% is steeds verder aan het afkalven en vooral een getal in bepaalde media. Een veel groter deel van de bevolking is inmiddels voor versoepeling, ongeveer in de lijn van wat huisman heeft gepost.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef:
Dodo schreef:
Bertiel schreef:Ik vind die avondklok zo gek nog niet, heb er niks geen moeite mee.
dat we niet met twee personenen bij iemand op bezoek mogen heb ik veel meer moeite mee.
En we zouden wel eens een rondje babypark willen doen :huhu
Nee joh, ga lekker tweedehands winkelen. Er worden zoveel babyspullen aangeboden voor een relatief gering bedrag, en nog prima in orde. Veel mensen kopen nieuw, en na anderhalf kind wordt alles weer weggedaan. Ik zie soms de mooiste spulletjes langskomen.
beetje offtopic, maar de meubels willen we wel nieuw, badje, kinderwagen, maxicosi, etc struinen we markplaats voor af
Maxi-Cosi zou ik niet tweedehands kopen, altijd nieuw in verband met de veiligheid. Je weet nooit wat de vorige eigenaar er bewust of onbewust mee gedaan heeft. En als hij een keer lelijk gevallen is, biedt hij niet meer de juiste veiligheid.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Je kunt je ook afvragen of die partij dan in het geheel de ernst van de situatie niet doorheeft. Als 80% van de bevolking een besluit draagt of droeg, maar je pleit dan nog steeds voor een memorie van toelichting, dan sta je enigszins naast de werkelijkheid zoals die door de rest beleefd wordt.
O ja? Het welzijn van jongeren en scholieren is dan niet meer van belang? Psychische problemen ook niet? Eenzaamheid ook niet? Zulke dingen hoeft het kabinet dus niet mee te wegen? Nu gaat het om de avondklok, maar dezelfde weging is nodig voor het wegen van andere maatregelen zoals sluiten van scholen, enzovoort. Keihard en keihard nodig! Het welzijn van de bevolking in brede zin is nog altijd veel belangrijker dan de R-waarde in de modellen van het RIVM.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:In het debat wordt terecht weer aangekaart dat de maatschappelijke effecten niet zijn meegewogen in de weging van de proportionaliteit van de maatregel (avondklok). De premier doet alsof dit een nieuwe vraag is terwijl dit nu juist de essentie als het gaat om de proportionaliteit; deze afweging ontbreekt dus opnieuw! Van der Staaij wijst er terecht op dat de Kamer wel vandaag hierover moet stemmen, terwijl deze informatie in de Memorie van Toelichting ontbreekt. Ik wees hier vanmorgen in een van mijn bijdragen al op. Het zou mij niet verbazen wanneer de SGP om deze reden opnieuw tegenstemt. (Ik ben benieuwd.)
SGP gaat inderdaad tegenstemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Valcke schreef:In het debat wordt terecht weer aangekaart dat de maatschappelijke effecten niet zijn meegewogen in de weging van de proportionaliteit van de maatregel (avondklok). De premier doet alsof dit een nieuwe vraag is terwijl dit nu juist de essentie als het gaat om de proportionaliteit; deze afweging ontbreekt dus opnieuw! Van der Staaij wijst er terecht op dat de Kamer wel vandaag hierover moet stemmen, terwijl deze informatie in de Memorie van Toelichting ontbreekt. Ik wees hier vanmorgen in een van mijn bijdragen al op. Het zou mij niet verbazen wanneer de SGP om deze reden opnieuw tegenstemt. (Ik ben benieuwd.)
SGP gaat inderdaad tegenstemmen.
Klopt en terecht. Motivatie: het kabinet heeft opnieuw de proportionaliteit (ten aanzien van nevenschade en alternatieven) niet onderbouwd.

Het debat was een beschamende vertoning, zowel wat betreft de bijdrage van sommige Kamerleden (met name Kuzu en Wilders), als wat betreft de matige antwoorden van het kabinet (geen antwoord op de proportionaliteitsvraag, het willen blijven wedden op twee paarden in verband met het hoger beroep van morgen alsook het volstrekt ontbreken van zelfreflectie ten aanzien van de gang van zaken).

De wet is inmiddels met steun van links aangenomen en met deze verhoudingen zal dat ook in de Eerste Kamer geen probleem zijn.

Bijdrage Van der Staaij in de eerste ronde van het debat:
https://www.youtube.com/watch?v=oshbQDgRlBg
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Toch opmerkelijk dat links zo makkelijk meestemt. Je zou toch in deze verkiezingstijd wel anders verwachten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Jantje schreef:Toch opmerkelijk dat links zo makkelijk meestemt. Je zou toch in deze verkiezingstijd wel anders verwachten.
Die hebben wel door dat dit pakket -inclusief avondklok- de beste manier is om de pandemie in te dammen.

"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" vermoed ik
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie