COVID-19

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Erasmiaan schreef:Volgens een bericht op Nu.nl past Grapperhaus de spoedwetgeving alweer aan nav het advies van de RvS:

“Het kabinet wil de spoedwet nu toch in de coronawet opnemen. Deze tijdelijke wet valt onder de Wet publieke gezondheid. Justitieminister Ferd Grapperhaus volgt hiermee de Raad van State, die er woensdag in een spoedadvies op aandrong de maatregel in de coronawet op te nemen.”
Deze aanpassing heeft gistermiddag al plaatsgevonden.

Een tweede kritiekpunt van de Raad van State betrof de onderbouwing van de proportionaliteit. De proportionaliteit moet voldoende gemotiveerd zijn in de Memorie van Toelichting. Deze Memorie van Toelichting is op dit punt gistermiddag ook nog aangepast (ik kan alleen de eindversie raadplegen zoals die nu naar de Tweede Kamer verzonden is). Opnieuw steunt de onderbouwing van de proportionaliteit volledig op de OMT-adviezen en de besmettelijkheid van de Britse variant. Dat is een smalle onderbouwing, een bredere weging waarbij ook naar andere aspecten gekeken is, waaronder het welzijn van de diverse bevolkingsgroepen (zoals eerder bepleit door de SGP), ontbreekt. Kortom: de voordelen zijn 'gewogen', de nadelen niet. Alleen bij de keuze van de tijdstippen, met name het tijdstip van 21.00 uur, vind je iets van een afweging terug. (Wel is er in de Toelichting een passage opgenomen over hoe de avondklok zich verhoudt tot de grondrechten. Dat is echter uitsluitend een juridisch verhaal.)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Tja, het lijkt erop dat de overgrote meerderheid in 1e en 2e kamer het gaat steunen.

Op zich boeit mij de avondklok niet zo, maar ook gelet op de toeslagaffaire heb ik wel een wat unheimisch gevoel bij deze gang van zaken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Aanstaande dinsdag is er een persconferentie over verlenging lockdown en eventuele versoepelingen . Ook de avondklok is dan weer aan de beurt om te schrappen of te verlengen. Nu er zoveel moeite wordt gedaan om hem te behouden ben ik bang dat het verlengen wordt.

Het voortgezet onderwijs,MBO en HBO willen iig per 1 maart open, en terecht. Laten ze nu maar eens van onze zuiderburen leren. Daar zijn de winkels al lang weer open, kappers sinds kort ook. Scholen zijn ook open.

Ook daar hebben ze de Britse variant en de cijfers en daling zijn in verhouding vergelijkbaar. M.a.w. al die extra maatregelen bovenop de intelligente lockdown van maart blijken niet veel te doen..
Dus terug naar de intelligente lockdown maar met de scholen open.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:Aanstaande dinsdag is er een persconferentie over verlenging lockdown en eventuele versoepelingen . Ook de avondklok is dan weer aan de beurt om te schrappen of te verlengen. Nu er zoveel moeite wordt gedaan om hem te behouden ben ik bang dat het verlengen wordt.

Het voortgezet onderwijs,MBO en HBO willen iig per 1 maart open, en terecht. Laten ze nu maar eens van onze zuiderburen leren. Daar zijn de winkels al lang weer open, kappers sinds kort ook. Scholen zijn ook open.

Ook daar hebben ze de Britse variant en de cijfers en daling zijn in verhouding vergelijkbaar. M.a.w. al die extra maatregelen bovenop de intelligente lockdown van maart blijken niet veel te doen..
Dus terug naar de intelligente lockdown maar met de scholen open.
Het zou anders wel een farce zijn voor die paar dagen.
Helemaal eens met je post.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:Aanstaande dinsdag is er een persconferentie over verlenging lockdown en eventuele versoepelingen . Ook de avondklok is dan weer aan de beurt om te schrappen of te verlengen. Nu er zoveel moeite wordt gedaan om hem te behouden ben ik bang dat het verlengen wordt.

Het voortgezet onderwijs,MBO en HBO willen iig per 1 maart open, en terecht. Laten ze nu maar eens van onze zuiderburen leren. Daar zijn de winkels al lang weer open, kappers sinds kort ook. Scholen zijn ook open.

Ook daar hebben ze de Britse variant en de cijfers en daling zijn in verhouding vergelijkbaar. M.a.w. al die extra maatregelen bovenop de intelligente lockdown van maart blijken niet veel te doen..
Dus terug naar de intelligente lockdown maar met de scholen open.
Het zou anders wel een farce zijn voor die paar dagen.
Helemaal eens met je post.
Ik snap het ook helemaal. Maar de kans bestaat dan wel dat een deel van Nederland (en de politiek), als dan het weer de verkeerde kant op gaat, gaat roepen dat het kabinet véél te laat ingrijpt. Met andere woorden: je kunt dit gewoon niet goed doen, met een miljoen deskundigen in ons land.

Ik vind het ook heel typisch, tekenend en schrijnend wat er nu gebeurt rond Diederik Gommers. Een paar maanden geleden leek het één van de weinige personen in Nederland die door iedereen gewaardeerd werd. Kijk nu even op social media en je weet dat hij flink onder kritiek staat. Zo makkelijk gaat dat blijkbaar. Het gaat me nu niet om die man, ik heb niet zoveel verstand ervan om daar iets van te vinden. Maar om het fenomeen. Eerst gillen we om het hardst dat deze man een lintje verdient, en wat is hij bescheiden en vriendelijk... en daarna wordt hij met grootste gemak bij het grofvuil gezet. Ik chargeer nu wat natuurlijk.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

De nieuwe wettelijke bepalingen gaan wel door de Tweede Kamer komen. De vragen van de kamerfracties gaan vooral in op de gevolgde procedure, over nut en noodzaak van de avondklok worden slechts weinig vragen gesteld. Op dit punt is de SGP-fractie echter wel kritisch:
Kamervragen SGP schreef:De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel. Zij hebben nog enkele vragen. Deze leden lezen dat de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag op 16 februari 2021 heeft geoordeeld dat de Wbbbg ten onrechte is geactiveerd en dat artikel 8, eerste en derde lid Wbbbg, daarom onmiddellijk buiten werking moeten worden gesteld. Zij constateren dat het vonnis van de voorzieningenrechter tevens voorziet in een oordeel over de proportionaliteit van de avondklok. De voorzieningenrechter geeft aan dat nut en noodzaak van de avondklok onvoldoende zijn gebleken omdat ten tijde van het instellen van de avondklok ook een dringend advies werd gedaan om maximaal 1 bezoeker per dag te ontvangen. De voorzieningenrechter was van oordeel dat “blijkens de door de Staat overgelegde grafieken het OMT in haar prognoses over effecten van maatregelen geen onderscheid heeft gemaakt tussen de avondklok enerzijds en de éénpersoons-bezoekregeling anderzijds. In de prognose wordt dan ook gerekend met een groei van besmettingen van ongeveer 10% indien de avondklok zou worden afgeschaft én gelijktijdig de éénpersoonsbezoekregeling. Dat vertekent het beeld met betrekking tot nut en noodzaak van de avondklok aanzienlijk en maakt de stelling van de Staat dat een avondklok onvermijdelijk is minst genomen discutabel en ook niet erg overtuigend gemotiveerd.” Voornoemde leden constateren dat in het voorliggende wetsvoorstel onvoldoende gemotiveerd is wat het nut en de noodzaak van de avondklok specifiek zijn. Kan de regering aangeven welk effect de avondklok precies heeft en waarom dit proportioneel is in het licht van de maatschappelijke gevolgen en de ingrijpendheid van het beperken van vrijheden? Kan de regering hierbij aangeven hoe deze wetswijziging zich verhoudt tot artikel 58b van de Wpg, de proportionaliteits- en noodzakelijkheidstoets?
Antwoord regering op kamervragen SGP schreef:De avondklok is noodzakelijk vanwege de huidige acute fase van de bestrijding van het coronavirus waarin Nederland zich thans bevindt. De is ook proportioneel, mede gelet op de wijze waarop de avondklok is vormgegeven. De avondklok is beperkt en geldt alleen tussen 21.00 uur en 4.30 uur. Voor zover de avondklok de uitoefening van grondrechten beperkt, is dat dus alleen in de latere avond en nacht. Daarmee wordt ook voldoende ruimte gelaten aan iedereen om te sporten en aan kinderen om buiten te spelen. In de regeling zijn uitzonderingen gemaakt, bijvoorbeeld voor hulp aan hulpbehoevenden, en worden strikt noodzakelijke reisbewegingen niet door de avondklok geraakt. De maatregel is gericht op beheersing en bestrijding van de pandemie; dat belang heeft zwaar te wegen, in het bijzonder in deze fase van de pandemie met opkomst van besmettelijkere varianten van het virus en tegen de achtergrond van het bestaande hoge besmettingsniveau.
Het antwoord van de regering zal de SGP-fractie, schat ik in, niet - of niet helemaal - tevreden stellen. Dus hier komt Van der Staaij in het debat zeker op terug.
Laatst gewijzigd door Valcke op 18 feb 2021, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

eilander schreef: Ik snap het ook helemaal. Maar de kans bestaat dan wel dat een deel van Nederland (en de politiek), als dan het weer de verkeerde kant op gaat, gaat roepen dat het kabinet véél te laat ingrijpt. Met andere woorden: je kunt dit gewoon niet goed doen, met een miljoen deskundigen in ons land.

Ik vind het ook heel typisch, tekenend en schrijnend wat er nu gebeurt rond Diederik Gommers. Een paar maanden geleden leek het één van de weinige personen in Nederland die door iedereen gewaardeerd werd. Kijk nu even op social media en je weet dat hij flink onder kritiek staat. Zo makkelijk gaat dat blijkbaar. Het gaat me nu niet om die man, ik heb niet zoveel verstand ervan om daar iets van te vinden. Maar om het fenomeen. Eerst gillen we om het hardst dat deze man een lintje verdient, en wat is hij bescheiden en vriendelijk... en daarna wordt hij met grootste gemak bij het grofvuil gezet. Ik chargeer nu wat natuurlijk.
Precies dit, eigenlijk vind ik dat de grootste zorg, de willekeur van het volk.....
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:Aanstaande dinsdag is er een persconferentie over verlenging lockdown en eventuele versoepelingen . Ook de avondklok is dan weer aan de beurt om te schrappen of te verlengen. Nu er zoveel moeite wordt gedaan om hem te behouden ben ik bang dat het verlengen wordt.

Het voortgezet onderwijs,MBO en HBO willen iig per 1 maart open, en terecht. Laten ze nu maar eens van onze zuiderburen leren. Daar zijn de winkels al lang weer open, kappers sinds kort ook. Scholen zijn ook open.

Ook daar hebben ze de Britse variant en de cijfers en daling zijn in verhouding vergelijkbaar. M.a.w. al die extra maatregelen bovenop de intelligente lockdown van maart blijken niet veel te doen..
Dus terug naar de intelligente lockdown maar met de scholen open.
Het zou anders wel een farce zijn voor die paar dagen.
Helemaal eens met je post.
Ik snap het ook helemaal. Maar de kans bestaat dan wel dat een deel van Nederland (en de politiek), als dan het weer de verkeerde kant op gaat, gaat roepen dat het kabinet véél te laat ingrijpt. Met andere woorden: je kunt dit gewoon niet goed doen, met een miljoen deskundigen in ons land.

Ik vind het ook heel typisch, tekenend en schrijnend wat er nu gebeurt rond Diederik Gommers. Een paar maanden geleden leek het één van de weinige personen in Nederland die door iedereen gewaardeerd werd. Kijk nu even op social media en je weet dat hij flink onder kritiek staat. Zo makkelijk gaat dat blijkbaar. Het gaat me nu niet om die man, ik heb niet zoveel verstand ervan om daar iets van te vinden. Maar om het fenomeen. Eerst gillen we om het hardst dat deze man een lintje verdient, en wat is hij bescheiden en vriendelijk... en daarna wordt hij met grootste gemak bij het grofvuil gezet. Ik chargeer nu wat natuurlijk.
Ik heb het gevoel dat de panelen wel wat aan het schuiven zijn. Maar de hijgerigheid in dit land is inderdaad van het niveau schunnig aan het worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:Aanstaande dinsdag is er een persconferentie over verlenging lockdown en eventuele versoepelingen . Ook de avondklok is dan weer aan de beurt om te schrappen of te verlengen. Nu er zoveel moeite wordt gedaan om hem te behouden ben ik bang dat het verlengen wordt.

Het voortgezet onderwijs,MBO en HBO willen iig per 1 maart open, en terecht. Laten ze nu maar eens van onze zuiderburen leren. Daar zijn de winkels al lang weer open, kappers sinds kort ook. Scholen zijn ook open.

Ook daar hebben ze de Britse variant en de cijfers en daling zijn in verhouding vergelijkbaar. M.a.w. al die extra maatregelen bovenop de intelligente lockdown van maart blijken niet veel te doen..
Dus terug naar de intelligente lockdown maar met de scholen open.
Het zou anders wel een farce zijn voor die paar dagen.
Helemaal eens met je post.
Ik snap het ook helemaal. Maar de kans bestaat dan wel dat een deel van Nederland (en de politiek), als dan het weer de verkeerde kant op gaat, gaat roepen dat het kabinet véél te laat ingrijpt. Met andere woorden: je kunt dit gewoon niet goed doen, met een miljoen deskundigen in ons land.

Ik vind het ook heel typisch, tekenend en schrijnend wat er nu gebeurt rond Diederik Gommers. Een paar maanden geleden leek het één van de weinige personen in Nederland die door iedereen gewaardeerd werd. Kijk nu even op social media en je weet dat hij flink onder kritiek staat. Zo makkelijk gaat dat blijkbaar. Het gaat me nu niet om die man, ik heb niet zoveel verstand ervan om daar iets van te vinden. Maar om het fenomeen. Eerst gillen we om het hardst dat deze man een lintje verdient, en wat is hij bescheiden en vriendelijk... en daarna wordt hij met grootste gemak bij het grofvuil gezet. Ik chargeer nu wat natuurlijk.
Dat laatste rondom Gommers vind ik ook niet kunnen. Maar wat wel nodig is om te luisteren naar meer mensen dan alleen virologen, epidemiologen en intensivisten. De maatschappij wordt veel breder geraakt dan alleen door het virus.
Het kabinet moet trouwens oppassen met blijvend angst in de samenleving te pompen. Bij alles en zeker bij de mutaties beschrijven ze alleen de worse case scenario’s.
Het spreekwoord luidt niet voor niets dat angst een slecht raadgever is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook heel typisch, tekenend en schrijnend wat er nu gebeurt rond Diederik Gommers. Een paar maanden geleden leek het één van de weinige personen in Nederland die door iedereen gewaardeerd werd. Kijk nu even op social media en je weet dat hij flink onder kritiek staat. Zo makkelijk gaat dat blijkbaar. Het gaat me nu niet om die man, ik heb niet zoveel verstand ervan om daar iets van te vinden. Maar om het fenomeen. Eerst gillen we om het hardst dat deze man een lintje verdient, en wat is hij bescheiden en vriendelijk... en daarna wordt hij met grootste gemak bij het grofvuil gezet. Ik chargeer nu wat natuurlijk.
Dat laatste rondom Gommers vind ik ook niet kunnen. Maar wat wel nodig is om te luisteren naar meer mensen dan alleen virologen, epidemiologen en intensivisten. De maatschappij wordt veel breder geraakt dan alleen door het virus.
Het kabinet moet trouwens oppassen met blijvend angst in de samenleving te pompen. Bij alles en zeker bij de mutaties beschrijven ze alleen de worse case scenario’s.
Het spreekwoord luidt niet voor niets dat angst een slecht raadgever is.
Je begrijpt toch wel waarom dat gebeurt?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook heel typisch, tekenend en schrijnend wat er nu gebeurt rond Diederik Gommers. Een paar maanden geleden leek het één van de weinige personen in Nederland die door iedereen gewaardeerd werd. Kijk nu even op social media en je weet dat hij flink onder kritiek staat. Zo makkelijk gaat dat blijkbaar. Het gaat me nu niet om die man, ik heb niet zoveel verstand ervan om daar iets van te vinden. Maar om het fenomeen. Eerst gillen we om het hardst dat deze man een lintje verdient, en wat is hij bescheiden en vriendelijk... en daarna wordt hij met grootste gemak bij het grofvuil gezet. Ik chargeer nu wat natuurlijk.
Dat laatste rondom Gommers vind ik ook niet kunnen. Maar wat wel nodig is om te luisteren naar meer mensen dan alleen virologen, epidemiologen en intensivisten. De maatschappij wordt veel breder geraakt dan alleen door het virus.
Het kabinet moet trouwens oppassen met blijvend angst in de samenleving te pompen. Bij alles en zeker bij de mutaties beschrijven ze alleen de worse case scenario’s.
Het spreekwoord luidt niet voor niets dat angst een slecht raadgever is.
Je begrijpt toch wel waarom dat gebeurt?
Nee eigenlijk niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Het kabinet moet trouwens oppassen met blijvend angst in de samenleving te pompen. Bij alles en zeker bij de mutaties beschrijven ze alleen de worse case scenario’s.
Het spreekwoord luidt niet voor niets dat angst een slecht raadgever is.
Ook hier ben ik het mee eens. In de beantwoording van de vragen doen ze dit helaas opnieuw:
Brief regering beantwoording vragen Tweede Kamer avondklok schreef:De vraag is niet of er een derde golf komt maar hoe snel die komt en hoe hoog de golf wordt.
Opnieuw het worst case scenario. Zelfs mét alle ingrijpende maatregelen wordt nog steeds zonder terughoudendheid een derde golf voorspeld. Dat vind ik redelijk bizar gezien de ontwikkeling van de besmettingscijfers, terwijl de Britse variant al drie weken dominant is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook heel typisch, tekenend en schrijnend wat er nu gebeurt rond Diederik Gommers. Een paar maanden geleden leek het één van de weinige personen in Nederland die door iedereen gewaardeerd werd. Kijk nu even op social media en je weet dat hij flink onder kritiek staat. Zo makkelijk gaat dat blijkbaar. Het gaat me nu niet om die man, ik heb niet zoveel verstand ervan om daar iets van te vinden. Maar om het fenomeen. Eerst gillen we om het hardst dat deze man een lintje verdient, en wat is hij bescheiden en vriendelijk... en daarna wordt hij met grootste gemak bij het grofvuil gezet. Ik chargeer nu wat natuurlijk.
Dat laatste rondom Gommers vind ik ook niet kunnen. Maar wat wel nodig is om te luisteren naar meer mensen dan alleen virologen, epidemiologen en intensivisten. De maatschappij wordt veel breder geraakt dan alleen door het virus.
Het kabinet moet trouwens oppassen met blijvend angst in de samenleving te pompen. Bij alles en zeker bij de mutaties beschrijven ze alleen de worse case scenario’s.
Het spreekwoord luidt niet voor niets dat angst een slecht raadgever is.
Je begrijpt toch wel waarom dat gebeurt?
Het was niet een vraag aan mij, maar het antwoord dat Eilander voor ogen heeft, is vermoedelijk: ...opdat de bevolking zich zoveel mogelijk aan de maatregelen houdt.

Naar mijn overtuiging is dit echter toch niet goed.
1. Allereerst moet een regering eerlijk zijn.
2. Een groot deel van de bevolking prikt uiteindelijk wel door een gechargeerd verhaal heen. Dan is het effect precies averechts.
3. Een gechargeerd verhaal zet op tot verdere verdeeldheid binnen de samenleving en is een voedingsbodem voor complottheorieën.
4. Het eerlijke verhaal is ook het meest overtuigende verhaal. Wanneer eerlijk onzekerheden genoemd worden en verteld wordt dat de avondklok er is om het zekere voor het onzekere te nemen, dan is dat veel overtuigender dan de dreiging van een derde golf aan te dikken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Het lijkt mij helder dat het kabinet te dealen heeft met een aanzienlijk deel van de bevolking dat uiterst kritisch staat tegenover de huidige maatregelen. Je kunt dan twee dingen doen:
1. In je communicatie uitstralen dat we al een hoop bereikt hebben, en dat de toekomst er beter uit ziet. Realistisch is in elk geval dat er nogal wat onzekerheid is. Het gevaar bij deze benadering is dat een deel van de bevolking een loopje gaat nemen met de huidige maatregelen, waardoor de verspreiding groter wordt en de tegenstellingen in de bevolking groter.
2. Sombere scenario's voorspiegelen. Het kan dan meevallen, maar het houdt de urgentie van de maatregelen levend. Dat is ook een belangrijk doel van de instelling van de avondklok. Gevaar van deze benadering is weer dat de weerstand bij de complotdenkers en de schil daarom heen, toeneemt. Een groter deel van de bevolking zal echter óf steunen óf erin berusten. Ik behoor bij de laatste.

Ik zie nu dat @Valcke oproept om het 'eerlijke verhaal' te vertellen. Ik vind het verhaal nu niet oneerlijk, maar wel gechargeerd. Maar nogmaals: (1) het kabinet kan het in deze gewoon niet goed doen, en (2) ik denk dat het bestrijden van de crisis gebaat is bij zoveel mogelijk eenduidigheid. Dat is ook de reden waarom er geen heleboel uitzonderingen komen voor avondklok of regels t.a.v. bezoek. Zelfs zo'n kromme regel als: ik mag wel bij mijn ouders komen, maar zij niet bij mij (ik ben alleen, zij met z'n tweeën). Krom, maar dat maakt het wel duidelijk.
Met andere woorden: het eerlijke verhaal is al snel te ingewikkeld. Ik bedoel het niet denigrerend, maar een behoorlijk deel van de bevolking, en een belangrijke doelgroep die zich nu juist aan regels zou moeten houden, kan helemaal niet dealen met onzekerheden die uitgesproken zouden moeten worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ik blijf erbij dat je een avondklok prima kunt invoeren op basis van het eerlijke verhaal, namelijk dat thans onbekend is wat de impact zal zijn van de Britse variant (en eventueel andere varianten). Het 'nemen van het zekere voor het onzekere' kan m.i. een groot deel van de bevolking overtuigen.

Kies je echter voor de bewuste overdrijving, zoals het kabinet doet, dan komt er m.i. juist meer weerstand bij heel wat groepen in de samenleving. En vooral toenemende verdeeldheid. En dat zou je als kabinet toch niet moeten willen...
Plaats reactie