COVID-19

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:
Valcke schreef:In België zijn de scholen gewoon steeds fysiek open geweest; idem de niet essentiële winkels. De ziekenhuizen waren in oktober bijna op zwart, maar daarna ging en gaat het vele malen beter. Wat mij betreft een goed voorbeeld dat het beslist ook anders en beter kan voor jongeren en werkenden.
wat doen zij dan anders? Bij ons is nog veel meer dicht en het gaat veel slechter?
Mensen worden met een mondkapjesplicht en 1,5 meter sowieso niet in winkels besmet. Sluiten van winkels is dus alleen symbolisch en om het ‘urgentiegevoel’ onder de bevolking te verhogen.

Scholen is iets anders; die zijn wel echt een besmettingsbron. In België hebben ze echter stevige protocollen zodat dit wél kan. Dat kan in NL natuurlijk ook. Ook kun je middelbare scholen half om half open doen. Als we maar zouden willen, dan kan het!

Maar nee: we houden de bevolking liever massaal in angst door alles te sluiten en het voorspellen van een derde golf.
Het sluiten van de winkels ed. was ook niet nodig geweest als iedereen zich aan die anderhalve meter zou hebben gehouden. Of ben jij Black Friday vergeten? Idem met de avondklok, vakanties in het buitenland etc. Je bent hierin kort van memorie.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: COVID-19

Bericht door Klavart »

Mister schreef:
Valcke schreef:Maar nee: we houden de bevolking liever massaal in angst door alles te sluiten en het voorspellen van een derde golf.
Hier word ik ook steeds narriger van. In januari somberde Van Dissel al over 170.000 besmettingen. Per dag. Oei, snel alles dicht, op slot en sluiten de hap. En bij iedere discussie over de verruiming gaat nu hetzelfde riedeltje spelen: De Brits/Zuid-Amerikaanse/Spaans/Wit-Russische/vul nog maar een land in-besmetting komt er nu echt aan. Gevaarlijk! We maken ons ernstig zorgen! En maar angst aanjagen. En dat is een slechte raadgever.
Bagatelliseer ik Covid-19? Neen het. Ik heb het zelf gehad, het was geen pretje. Ik zie het verdriet om me heen wat mensen hebben die geliefden verliezen. Maar dat door angst laten leiden, het staat me steeds meer tegen.
Onze jongeren krijgen serieuze tikken, dat lijkt echt niet door te dringen bij beleidsmakers, OMT-leden etc.
En dan is er nu ook nog een nieuwe mutatie in de Britse variant (https://nos.nl/liveblog/2368897-politie ... r-51119982)... En inderdaad, het RIVM is bezorgd...
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Erskinees schreef:Ik ben benieuwd wanneer de kappers weer open mogen. In Duitsland en België is dat moment al gepland.
merel schreef:Vandaag moet de hele klas van onze dochter getest worden. Inmiddels 1 coronabesmetting en diverse zieken ( waaronder de 60+juf)
Het testen is toch geen moeten/verplichting? Je zit dan alleen 5 dagen langer in quarantaine als begrijpelijke voorzorgsmaatregel.
Nee, geen verplichting, maar wel prettig om zeker te weten. Onze jongste twee heb ik gelijk meegetest. Zij gaan logeren bij oma en die hebben wij ook al sinds september niet gezien. Wegener zeker dat we die niet besmetten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

merel schreef:Het sluiten van de winkels ed. was ook niet nodig geweest als iedereen zich aan die anderhalve meter zou hebben gehouden. Of ben jij Black Friday vergeten? Idem met de avondklok, vakanties in het buitenland etc. Je bent hierin kort van memorie.
Winkels moeten nu dicht blijven vanwege wat op Black Friday gebeurd is? Die redenering kan ik toch echt niet volgen, het spijt mij. Desnoods scherp je nog het deurbeleid voor winkels aan. Er is genoeg te bedenken waarmee het wél kan.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:Het sluiten van de winkels ed. was ook niet nodig geweest als iedereen zich aan die anderhalve meter zou hebben gehouden. Of ben jij Black Friday vergeten? Idem met de avondklok, vakanties in het buitenland etc. Je bent hierin kort van memorie.
Winkels moeten nu dicht blijven vanwege wat op Black Friday gebeurd is? Die redenering kan ik toch echt niet volgen, het spijt mij. Desnoods scherp je nog het deurbeleid voor winkels aan. Er is genoeg te bedenken waarmee het wél kan.
Nee winkels zijn dicht omdat de besmettingen opliepen. De besmettingen liepen op omdat mensen zich te weinig aan de maatregel hielden.

Natuurlijk kan het allemaal beter en anders. Beste stuurlui staan aan wal. Als er geen maatregelen genomen waren en in de ziekenhuizen mensen op de stoep zouden sterven, was daar weer commentaar op geweest
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Ze kregen wel erg veel kritiek toen ze in het najaar juist de scholen zo lang mogelijk open wilden houden. Verder geven zij de adviezen op het punt van hun deskundigheid, het is aan de politiek om die af te wegen.
Zeker, dat klopt. Maar in hun adviezen zullen zij niet het totale speelveld kunnen overzien vanwege hun specifieke deskundigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Het sluiten van de winkels ed. was ook niet nodig geweest als iedereen zich aan die anderhalve meter zou hebben gehouden. Of ben jij Black Friday vergeten? Idem met de avondklok, vakanties in het buitenland etc. Je bent hierin kort van memorie.
Winkels moeten nu dicht blijven vanwege wat op Black Friday gebeurd is? Die redenering kan ik toch echt niet volgen, het spijt mij. Desnoods scherp je nog het deurbeleid voor winkels aan. Er is genoeg te bedenken waarmee het wél kan.
Nee winkels zijn dicht omdat de besmettingen opliepen. De besmettingen liepen op omdat mensen zich te weinig aan de maatregel hielden.

Natuurlijk kan het allemaal beter en anders. Beste stuurlui staan aan wal. Als er geen maatregelen genomen waren en in de ziekenhuizen mensen op de stoep zouden sterven, was daar weer commentaar op geweest
Ik pleit voor verlichting, niet voor roekeloosheid.
En ik hekel de technocratische benadering zonder oog voor het menselijk leed en psychosociale effecten.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Gezien het feit dat nu op wereldschaal de besmettingen flink dalen zou versoepeling van de maatregelen mogelijk moeten zijn. In andere landen blijken de "engere" versies van het virus toch niet tot enorme uitbraken te leiden.

Eigenlijk is er nu best reden voor voorzichtig optimisme.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Volkomen eens met Valcke. Wat persoonlijke ontboezemingen. Vanmiddag naar mijn schoonmoeder in het verpleegtehuis. Alleen mijn vrouw mag op bezoek terwijl wij vannacht toch echt in één bed hebben gelegen. Waarom is er niet meer maatwerk.
De overheid vaart nu blind op het zeer eenzijdig samengestelde OMT en heeft veel te weinig oog voor de nevenschade.
Alle niet-essentiële winkels kunnen met een goed deurbeleid gewoon open. Onze dochter hoopt over enkele maanden te trouwen en moet illegaal een bruidsmodewinkel binnen gesmokkeld worden. :bobo Hoe moet zo’n stel meubels kopen? Hoe klussen in hun huis na hun werk als ze voor 21:00 thuis moeten zijn?
Voor hun nog wranger is dat zij beiden al corona hebben gehad .
We zijn volgens mij te ver doorgeschoten en hebben geen idee welk klein en groot leed de maatregelen aanrichten.
Dit leed wordt veel te weinig meegewogen in de beslissingen van de overheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Winkels moeten nu dicht blijven vanwege wat op Black Friday gebeurd is? Die redenering kan ik toch echt niet volgen, het spijt mij. Desnoods scherp je nog het deurbeleid voor winkels aan. Er is genoeg te bedenken waarmee het wél kan.
Het deurbeleid aanscherpen? Als ik al zag hoeveel aso's er in het ziekenhuis zo doorliepen. Verderop werden ze dan wel door een beveiliger aangehouden, maar het gaf veel reuring.
Je kunt niet bij elke winkel een beveiliger neerzetten.
De meeste mensen houden zich prima aan de regels, maar toch krijg ik de indruk dat er meer gemor komt, mede door die rechtzaak van gisteren. Wat een vertoning was dat zeg. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: COVID-19

Bericht door Mister »

huisman schreef:Volkomen eens met Valcke. Wat persoonlijke ontboezemingen. Vanmiddag naar mijn schoonmoeder in het verpleegtehuis. Alleen mijn vrouw mag op bezoek terwijl wij vannacht toch echt in één bed hebben gelegen. Waarom is er niet meer maatwerk.
De overheid vaart nu blind op het zeer eenzijdig samengestelde OMT en heeft veel te weinig oog voor de nevenschade.
Alle niet-essentiële winkels kunnen met een goed deurbeleid gewoon open. Onze dochter hoopt over enkele maanden te trouwen en moet illegaal een bruidsmodewinkel binnen gesmokkeld worden. :bobo Hoe moet zo’n stel meubels kopen? Hoe klussen in hun huis na hun werk als ze voor 21:00 thuis moeten zijn?
Voor hun nog wranger is dat zij beiden al corona hebben gehad .
We zijn volgens mij te ver doorgeschoten en hebben geen idee welk klein en groot leed de maatregelen aanrichten.
Dit leed wordt veel te weinig meegewogen in de beslissingen van de overheid.
Juist. Ik begrijp dat een overheid geen uitzonderingen kan toestaan. Want waar leg je de grens? Maar toch.
De verantwoordelijkheid mag blijkbaar niet meer bij de burger liggen. Want een deel van die burgers kan daar niet goed mee omgaan.
Het levert rare situaties op. Mijn schoonvader mag wel bij ons komen, wij niet bij hem. Kan prima, want gaat over exact dezelfde groep van 3 mensen, die ook alle 3 corona hebben gehad.
Verlichting zou nu op zijn plek zijn. Voorzichtigheid ook.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Over de juridische houdbaarheid van de avondklok heeft overigens ook een hoogleraar verwoordt dat hij het vonnis van de rechter van afgelopen dinsdag niet vind deugen
Volgens Jan Brouwer, hoogleraar Algemene Rechtswetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen, handelde de rechter „ondoordacht.”
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: COVID-19

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:Volkomen eens met Valcke. Wat persoonlijke ontboezemingen. Vanmiddag naar mijn schoonmoeder in het verpleegtehuis. Alleen mijn vrouw mag op bezoek terwijl wij vannacht toch echt in één bed hebben gelegen. Waarom is er niet meer maatwerk.
De overheid vaart nu blind op het zeer eenzijdig samengestelde OMT en heeft veel te weinig oog voor de nevenschade.
Alle niet-essentiële winkels kunnen met een goed deurbeleid gewoon open. Onze dochter hoopt over enkele maanden te trouwen en moet illegaal een bruidsmodewinkel binnen gesmokkeld worden. :bobo Hoe moet zo’n stel meubels kopen? Hoe klussen in hun huis na hun werk als ze voor 21:00 thuis moeten zijn?
Voor hun nog wranger is dat zij beiden al corona hebben gehad .
We zijn volgens mij te ver doorgeschoten en hebben geen idee welk klein en groot leed de maatregelen aanrichten.
Dit leed wordt veel te weinig meegewogen in de beslissingen van de overheid.
Dat is inderdaad wel moeilijk ja, dat alles voor zo'n jong stel zo ingewikkeld word. Hopelijk mag hun aanstaande trouwdag de nare dingen een beetje naar de achtergrond plaatsen. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Het is inderdaad veel prettiger als de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf gelegd kan worden.
Dat werkt echter niet overal al te goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef: Winkels moeten nu dicht blijven vanwege wat op Black Friday gebeurd is? Die redenering kan ik toch echt niet volgen, het spijt mij. Desnoods scherp je nog het deurbeleid voor winkels aan. Er is genoeg te bedenken waarmee het wél kan.
Het deurbeleid aanscherpen? Als ik al zag hoeveel aso's er in het ziekenhuis zo doorliepen. Verderop werden ze dan wel door een beveiliger aangehouden, maar het gaf veel reuring.
Je kunt niet bij elke winkel een beveiliger neerzetten.
Bij ons werkt het deurbeleid prima en in omliggende plaatsen ook. Grotere winkels werken met een maximum aantal karren of mandjes; zijn deze op: dan buiten wachten. Bij kleine winkels zoals slager of bakker mogen max 2 of 3 personen naar binnen. Anderen wachten op hun beurt buiten. Geen enkel probleem, hoor. En zo werkte het ook voor verfwinkel, bouwmarkt, kledingzaken, enz. totdat zij dicht moesten. We moeten niet denken in onmogelijkheden, maar ons afvragen hoe het wél kan.

Helaas is half Nederland na minder dan een jaar volledig gehersenspoeld door het controledenken en regelzucht tot in de privésfeer toe - diep treurig. Een dictatoriaal regime is misschien veel dichterbij dan we ons kunnen voorstellen, en geloof mij: daar kiezen we zelf voor.
Plaats reactie