COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:De vraag is natuurlijk wel: waar wachten we precies op? Want er komt op deze manier nooit een eind aan.
Dat virus gaat niet meer weg.
Ik vermoed dat men wacht tot iedere volwassene de mogelijkheid heeft gehad om gevaccineerd te worden en dat men het verder behandelt als kinkhoest. Dat is ook wel mogelijk aangezien kinderen minder ziek worden en onder kinderen natuurlijke immuniteit misschien niet slecht is (al zullen er per jaar mogelijk nog wel een aantal jonge kinderen aan de ziekte overlijden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Wat een mooi stuk! De wetenschap heeft de plaats van de Schepper en het leven in afhankelijkheid van Hem ingenomen. En onze gezindte dendert mee in de maakbaarheidstrein.
Dat laatste zie ik niet zo om me heen gelukkig.
Wat is nu maakbaarheid?
Ik weet dat God manna kan geven. Ook kan hij raven sturen om me te voeden. Toch 'reken' ik liever met de mogelijkheden die Hij me gaf en koop ik een aantal broden bij de PLUS en stop ze voor een hele week in de diepvries. We bidden 'geef ons heden ons dagelijks brood' en danken ervoor als het er is. De 'wetenschap' ziet het hele proces misschien als: 'is dit niet het Babel dat we gebouwd hebben?'

Zo zie ik de vaccinaties ook. De woorden van Ad Anker over onze gezindte zijn veel te groot op dit punt.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

Precies. Er zullen vast personen binnen onze gezindte zijn die net, als bijv. de NOS, het vaccin zien als een god die redt uit de crisis.
Maar het is natuurlijk niet eerlijk om te roepen dat de hele gezindte meegaat in deze maakbaarheidstrein omdat het overgrote deel er anders instaat dan Ad Anker. Tot nu toe is iedereen uit onze gezindte die ik spreek bewust en biddend bezig met de vaccinatievraag en komen ze toch op 'ja' uit. Zitten ze dan in de maakbaarheidstrein? Welnee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:Precies. Er zullen vast personen binnen onze gezindte zijn die net, als bijv. de NOS, het vaccin zien als een god die redt uit de crisis.
Maar het is natuurlijk niet eerlijk om te roepen dat de hele gezindte meegaat in deze maakbaarheidstrein omdat het overgrote deel er anders instaat dan Ad Anker. Tot nu toe is iedereen uit onze gezindte die ik spreek bewust en biddend bezig met de vaccinatievraag en komen ze toch op 'ja' uit. Zitten ze dan in de maakbaarheidstrein? Welnee.
Fijn als je het allemaal zo geheel los van elkaar kan zien, maar ik heb mijn ernstige twijfels. Is ons hart niet meer arglistig?
Het klinkt mij in de oren als: mijn dure Mercedes is geen materialisme, want ik zet mijn hart er niet op. Dat doet de wereld, ik niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Wat een mooi stuk! De wetenschap heeft de plaats van de Schepper en het leven in afhankelijkheid van Hem ingenomen. En onze gezindte dendert mee in de maakbaarheidstrein.
Dat laatste zie ik niet zo om me heen gelukkig.
Ik ook niet.

Ik vraag me zeer af waar @Ad Anker dat op baseert.

Dus ik hoor graag een onderbouwing op basis van de ervaringen die hij heeft in zijn persoonlijke, familiare en/of kerkelijke omgeving. Want daar zullen dan toch veel mensen moeten zijn...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

De waardering voor wetenschap lijkt zo af en toe wel religieus inderdaad en er zijn zeker wetenschappers die daar aan meewerken. Dat is verkeerd. Ik geloof echter ook dat met veel afgoderij, iets wat in principe goed is een verkeerde plaats krijgt. Dat kan gezondheid in het algemeen zijn (verafgoding van het gezonde lichaam), seksualiteit of het krijgen van kinderen. Wetenschap is een middel dat we als samenleving ter beschikking hebben en dat moet goed gebruikt worden.

De overheid heeft als taak om levens te beschermen. Ze is daar niet erg goed in als het gaat om ongeboren leven. Voor het beschermen van levens moeten soms kosten gemaakt worden door de mensen die er niet direct van profiteren. In tijden van de pest sloten de universiteiten. Pokken was men ook voorzichtig mee, moerassen werden gedempt om malaria weg te krijgen. Er werden grote uitgaven gedaan voor de deltawerken.
Nu zijn de kosten hoger. Ik denk echter niet dat veel mensen zeggen dat Nieuw-Zeeland, Taiwan en Australie te veel hebben betaald voor waar ze nu zijn. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die zeggen dat een situatie als in Brazilie, Peru of zelfs Jakarta, waar men officieel niet veel Covid-slachtoffers heeft, maar het aantal begrafenissen wel 60% hoger ligt dan in andere jaren iets is wat we in Nederland willen en wat we echt als een hoge prijs zien. En echt als je boven de ziekenhuis capaciteit komt (en als je R niet onder de 1 krijgt en houdt kom je daar) dan offer je ook de mensen op die nu op de IC via beademing overleven.

Scholen sluiten is een gigantische sociale kostenpost en ik hoop dat we daar binnenkort van af kunnen (In Zweden zijn de basisscholen in ieder geval open gebleven, maar Scandinaviers zijn van nature al meer fan van afstand houden). Veel bejaarden zijn binnenkort gevaccineerd en dan zullen de bezoekmogelijkheden er daar ook wel weer volop zijn.

En even voor de goede orde: als de Britse variant met de huidige maatregelen een R zou hebben van 1.2 en je gemiddeld zo'n week tussen eigen besmetting en de tijd dat je anderen besmet zit, dan verdubbelt het aantal gevallen in minder dan een maand. Als je R 1.1 is zou dat in ongeveer zeven weken zijn. En bij 1.3 verdrievoudigt het in een maand. Dat gaat echt hard en dan heb je het over relatief lage R-getallen die door maatregelen bereikt worden.

Om maar weer even Zweden er bij te pakken. Er zijn niet veel mensen onder de 40 aan Covid overleden (minder dan 60), maar het aantal doden plus IC opnames in die leeftijdsgroep is ongeveer 450. Dat is een vliegtuig vol met mensen onder de 40 en dat is met waarschijnlijk nog geen 30% van de bevolking in die leeftijdsgroep geinfecteerd. Goede kans dat je op een stuk meer dan 1000 doden in die groep zou zitten als je niet probeert R onder 1 te houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Erskinees schreef:Precies. Er zullen vast personen binnen onze gezindte zijn die net, als bijv. de NOS, het vaccin zien als een god die redt uit de crisis.
Maar het is natuurlijk niet eerlijk om te roepen dat de hele gezindte meegaat in deze maakbaarheidstrein omdat het overgrote deel er anders instaat dan Ad Anker. Tot nu toe is iedereen uit onze gezindte die ik spreek bewust en biddend bezig met de vaccinatievraag en komen ze toch op 'ja' uit. Zitten ze dan in de maakbaarheidstrein? Welnee.
Fijn als je het allemaal zo geheel los van elkaar kan zien, maar ik heb mijn ernstige twijfels. Is ons hart niet meer arglistig?
Het klinkt mij in de oren als: mijn dure Mercedes is geen materialisme, want ik zet mijn hart er niet op. Dat doet de wereld, ik niet.
Mooi vergelijk.

De vraag is kllemmend inderdaad waarin een christen zich nu nog onderscheid t.o.v de wereld.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Ad Anker schreef: Wat een mooi stuk! De wetenschap heeft de plaats van de Schepper en het leven in afhankelijkheid van Hem ingenomen. En onze gezindte dendert mee in de maakbaarheidstrein.
Schandalige opmerking.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:
Ad Anker schreef: Wat een mooi stuk! De wetenschap heeft de plaats van de Schepper en het leven in afhankelijkheid van Hem ingenomen. En onze gezindte dendert mee in de maakbaarheidstrein.
Schandalige opmerking.
Of de spijker op de kop?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

God geeft ook de wetenschap.

Augustinus, Calvijn, Kuyper en ik onderschrijven dat. De tegenstelling die hier gecreëerd wordt kan ik wel begrijpen maar lijkt me niet de hoofdlijn.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: COVID-19

Bericht door Vervolgde »

Ad Anker schreef:
Laag schreef:Wat ik mij steeds vaker afvraag, waar zijn we eigenlijk mee bezig, en waar eindigt het.
Een virus legt alles plat, het virus niet, maar het OMT, de overheid, het RIVM.
Ik ben geen corona ontkenner, het is er, en we zullen er mee moeten leren leven.
Wat mij behoorlijk stoort, is het ontbreken van enige nuance, enige nuchterheid. Als we zien wat het sterftecijfer is tgv corona, dan is het hoger als bij de griep, maar niet vergelijkbaar met de Spaanse griep. Zeker, als we alle overledenen tgv corona optellen, wereldwijd, dan is het veel, maar hoeveel sterven er elke dag tgv honger, ongevallen, kanker, enz. Als dat dagelijks in de krant zou staan, er zou geen auto minder om gereden worden, noch fiets of motor.
Evenzo stoort het mij, het is al vaker benoemd, de ziekenhuiscapaciteit en IC capaciteit is in verleden jaren te veel afgeschaald, en daar ligt nu te weinig focus op. Efficiëntie werkt niet in de gezondheidszorg, er moet een gezond evenwicht zijn. Maar, mijns inziens, is het grootste probleem, dat we blind varen op de wetenschap, en niemand durft de verantwoordelijkheid op zich te nemen. De wetenschap bepaald nu wat er gebeurd in ons land, wetenschappelijk beredeneerd is het logisch om winkels, cafés, restaurants, en wat er al niet op slot zit, te sluiten. Hoe minder contacten, hoe minder het virus rond kan gaan. Maar een mens is geen beest, of een auto die je in een hok stop, en wacht maar af. Niemand durft de verantwoording te nemen, dan maar alles op slot gooien, bakken geld er achteraan smijten om de gevolgen enigzins te verzachten, en in de toekomst zien we wel, wie dan leeft, wie dan zorgt. Elk evenwicht in de ernst van corona en de genomen maatregelen is zoek. Het nuchter naar de feiten kijken.
Het ontbreekt aan boeren nuchterheid. De natuur staat hoog in het vaandel, maar men begrijpt er niks van. Een boer weet hoe virussen werken, die ga je niet tegenhouden, noch afremmen. Maar de wetenschap, en ik heb het zelf ook meegemaakt tijdens mijn boeren leven, de wetenschap redeneert, je moet dit doen en dat laten, dan krijg je het virus eronder, wat voor virus dan ook. Een enting hier, en eentje daar, hygiëne op en top, totdat. Ik heb veeartsen hun hoofd zien breken, bedrijven die vrij waren van bepaalde ziektes, alles dicht geënt, en dan slaat het ineens toe, tja, dan staat alles stil. Daarnaast heb ik bedrijven gezien, die zonder alles dicht te enten, gevrijwaard bleven van veel ziektes. Wetenschap is nodig, maar ook nuchterheid, risico's durven nemen, bedrijven, winkels etc door laten draaien met gepaste maatregelen.
En natuurlijk, de statistieken. Alles wordt tegenwoordig in statistieken weergegeven, wetenschappelijke verwachtingen van het aantal sterftes, maar, wat heeft dat voor zin? Nu zijn er x aantal meer sterfgevallen, was dat zonder corona anders geweest? Niemand weet het. We gaan de bevolking enten, waarschijnlijk zullen de besmettingen dalen, zie Israël. Maar niemand weet, of door de komst van de zomer, het afvlakken van het virus, de steeds groter wordende groepsimmuniteit, het in de komende winter veel rustiger wordt. Nee, we gaan enten, en waarschijnlijk moet dat elk jaar, of meerdere keren per jaar. Maar, we hebben het er voor over. Het is de makkelijkste weg, wetenschappelijk aanvaard.
Wetenschap staat veel in de weg.
Ik zou nog uren kunnen schrijven. Wat is er aan de hand? En waar gaat het heen?
Hoe mooi we de natuur ook vinden, biodiversiteit, weet ik wat al meer, hoe groen de Nederlanders ook willen zijn, ze staan steeds verder van de natuur af, van het boeren leven, de nuchterheid.
Als de wetenschap het enige houvast is in een crisis als deze, dan belanden we in de puinhoop waar we nu naar op weg zijn.
Maar, op de puinhopen mogen de psalmen weleens gaan leven.
Wat een mooi stuk! De wetenschap heeft de plaats van de Schepper en het leven in afhankelijkheid van Hem ingenomen. En onze gezindte dendert mee in de maakbaarheidstrein.
Het enige mooie in het stuk is de oprechtheid.
Voor het overige staat het stukje bol van gevoelens en bedekte beschuldigingen. Waar dat het geval is, mag verwacht worden, ook in het persoonlijke getuigenis, dat daar argumenten gegeven worden. Ik zie die helaas niet. Wel bespeur ik een fatalistische insteek: De natuur staat hoog in het vaandel, maar men begrijpt er niks van. Een boer weet hoe virussen werken, die ga je niet tegenhouden, noch afremmen.

Ik kan me dus niet in deze bijdrage vinden, ook al kan ik bepaalde gedachten erin onderschrijven.
Dat betekent dus ook dat ik de waardering van beide Ankers voor dit document niet kan delen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Ik merk dat mijn opmerkingen die enigszins gelieerd zijn aan COVID-19 gelijk gekoppeld worden aan mijn vaccinatiestandpunt. Dat valt op. Ik wil in generlei wijze de punten die Laag noemt herhalen, ik vind het een mooi stuk.
Wij buigen als kerk voor de wereldlijke overheid. Ziet de wereld het buigen van de kerk voor Hem, Wiens Vaderlijke hand gezondheid en ziekte ons toeschikt?

Wat Jeremiah er schandalig aan vindt, ontgaat me.

Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
Ik had niet anders verwacht. Maar voortaan beoordeel ik jouw visie in dit draadje ook als niet-gefundeerd en niet-beargumenteerd. Je beschuldigt je mede forumleden, kerkleden, familieleden, vrienden en contacten zo nogal flink... Een argument lijkt me dan wel op zijn plaats.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: COVID-19

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:Ik merk dat mijn opmerkingen die enigszins gelieerd zijn aan COVID-19 gelijk gekoppeld worden aan mijn vaccinatiestandpunt. Dat valt op. Ik wil in generlei wijze de punten die Laag noemt herhalen, ik vind het een mooi stuk.
Wij buigen als kerk voor de wereldlijke overheid. Ziet de wereld het buigen van de kerk voor Hem, Wiens Vaderlijke hand gezondheid en ziekte ons toeschikt?

Wat Jeremiah er schandalig aan vindt, ontgaat me.

Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
De overheid moeten we ook gehoorzamen in de dingen die niet tegen Gods wil ingaan en hoe dat bij jouw medekerkganger/gelovige ligt in zijn/haar hart is niet aan ons.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
Ik had niet anders verwacht. Maar voortaan beoordeel ik jouw visie in dit draadje ook als niet-gefundeerd en niet-beargumenteerd. Je beschuldigt je mede forumleden, kerkleden, familieleden, vrienden en contacten zo nogal flink... Een argument lijkt me dan wel op zijn plaats.
Wij hebben gezondigd, mitsgaders onze vaderen, wij hebben verkeerdelijk gedaan; wij hebben goddelooslijk gehandeld. Psalm 106: 6.

Beschuldigt David hier zijn familieleden, vrienden en contacten flink?

Ik vertel momenteel in de klas van Nehemia. Ik noemde hier al eens Ezra. Beide mannen sloten zichzelf in. Gods volk week af, daar hoorden ze bij.

Dat ik vind dat onze gezindte meedendert in de maakbaarheidstrein betekent dat ik er ook inzit. Dat is Bijbels, en, helaas, ook beleving. Probeer hierin ook Bijbels te denken. Dan komt er wellicht een gedachtenwisseling op gang.

We zijn tegenwoordig zo bang. We mogen niks meer van elkaar zeggen. Wij zijn zo verschrikkelijk verdorven, en alles wat er aan goeds uitkomt bij ons, is Gods genade. Bezie het eens in dat licht.
Plaats reactie