COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ik weet niet waar je dit cijfer voor België op baseert. België had veel sneller een ruim testbeleid dan NL en kent nu 728.000 geregistreerde gevallen op 11,5 miljoen inwoners. Dat is ongeveer dezelfde verhouding als voor Nederland van toepassing is, zeker wanneer je in aanmerking neemt dat NL tijdens de eerste golf nauwelijks testte (en België wel). De piek in België bij de tweede golf was wel veel heviger, maar deze was ook veel en veel korter dan in NL.

Wat ik bedoelde is dat jij een sterke focus hebt op de formele maatregelen die besmettingen zouden moeten doen afnemen. Ik heb die focus veel minder. Niet het sluiten van van alles en nog wat is de oplossing, maar het gedrag. Daarom vind ik de winkelsluitingen op dit moment ook zo triest. Besmettingen blijven voorkomen doordat mensen veel te dicht bij elkaar in de buurt komen, en ondertussen wordt andere mensen het brood ontnomen. En een andere groep mensen wordt in eenzaamheid gebracht terwijl ze met de 1,5 meter regel gewoon hun sociaal leven verantwoord hadden kunnen voortzetten. Er wordt aan de verkeerde knoppen gedraaid met enorme economische en psychosociale schade als gevolg.
Belgie geeft het aantal doden tussen de 45 en 64 als ongeveer 1200 op ongeveer 3 miljoen mensen. In Nederland is dat ongeveer 660 op 4.8 miljoen mensen.
In de groep 25 tot 44. is het in Belgie ongeveer 100 doden op 3 miljoen mensen en in Nederland ongeveer 50 op 4.2 miljoen.
Zie https://datastudio.google.com/embed/u/0 ... page/QTSKB voor het aantal Covid sterfgevallen in Belgie. Ze tellen daar anders, maar dat heeft minder impact op de groep tot 65 jaar (elk sterfgeval valt in die leeftijdsgroep op).

Natuurlijk zie ik ook liever dat mensen als volwassenen met gezond verstand worden behandeld. Dat blijkt echter niet te werken in de meeste westerse landen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7625
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ik vraag me wel af of je het aantal sterfgevallen kunt koppelen aan immuniteit. Ik verwacht eerder dat de mortaliteit in België hoger ligt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ik vraag me wel af of je het aantal sterfgevallen kunt koppelen aan immuniteit. Ik verwacht eerder dat de mortaliteit in België hoger ligt.
Het zou kunnen, maar ik zie daar weinig reden toe. Hun zorg is niet veel minder dan de Nederlandse. Het zou wel kunnen dat er meer mensen zijn (vooral mensen van niet-westerse achtergrond) die later naar de dokter zullen gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7625
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

België en UK staan er slecht voor wat betreft vitamine D. Scandinavië staat er juist heel goed voor. Er is een sterke correlatie tussen vitamine D tekorten en mortaliteit.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf
(Naast vele andere wetenschappelijke studies die je over de relatie tussen vitamine D en de ernst van covid kunt vinden.)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Valcke schreef:Ik weet niet waar je dit cijfer voor België op baseert. België had veel sneller een ruim testbeleid dan NL en kent nu 728.000 geregistreerde gevallen op 11,5 miljoen inwoners. Dat is ongeveer dezelfde verhouding als voor Nederland van toepassing is, zeker wanneer je in aanmerking neemt dat NL tijdens de eerste golf nauwelijks testte (en België wel). De piek in België bij de tweede golf was wel veel heviger, maar deze was ook veel en veel korter dan in NL.

Wat ik bedoelde is dat jij een sterke focus hebt op de formele maatregelen die besmettingen zouden moeten doen afnemen. Ik heb die focus veel minder. Niet het sluiten van van alles en nog wat is de oplossing, maar het gedrag. Daarom vind ik de winkelsluitingen op dit moment ook zo triest. Besmettingen blijven voorkomen doordat mensen veel te dicht bij elkaar in de buurt komen, en ondertussen wordt andere mensen het brood ontnomen zonder dat er in hun situatie specifieke risico's aanwezig zijn. En een andere groep mensen wordt in eenzaamheid gebracht terwijl ze met de 1,5 - 2 meter regel gewoon hun sociaal leven verantwoord hadden kunnen voortzetten. Er wordt aan de verkeerde knoppen gedraaid met enorme economische en psychosociale schade als gevolg. Bovendien is het proportionaliteitsbeginsel volstrekt zoek.
Wat zou er dan gedaan moeten worden om het gedrag te beïnvloeden?
Valcke
Berichten: 7625
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Zita schreef:
Valcke schreef:Ik weet niet waar je dit cijfer voor België op baseert. België had veel sneller een ruim testbeleid dan NL en kent nu 728.000 geregistreerde gevallen op 11,5 miljoen inwoners. Dat is ongeveer dezelfde verhouding als voor Nederland van toepassing is, zeker wanneer je in aanmerking neemt dat NL tijdens de eerste golf nauwelijks testte (en België wel). De piek in België bij de tweede golf was wel veel heviger, maar deze was ook veel en veel korter dan in NL.

Wat ik bedoelde is dat jij een sterke focus hebt op de formele maatregelen die besmettingen zouden moeten doen afnemen. Ik heb die focus veel minder. Niet het sluiten van van alles en nog wat is de oplossing, maar het gedrag. Daarom vind ik de winkelsluitingen op dit moment ook zo triest. Besmettingen blijven voorkomen doordat mensen veel te dicht bij elkaar in de buurt komen, en ondertussen wordt andere mensen het brood ontnomen zonder dat er in hun situatie specifieke risico's aanwezig zijn. En een andere groep mensen wordt in eenzaamheid gebracht terwijl ze met de 1,5 - 2 meter regel gewoon hun sociaal leven verantwoord hadden kunnen voortzetten. Er wordt aan de verkeerde knoppen gedraaid met enorme economische en psychosociale schade als gevolg. Bovendien is het proportionaliteitsbeginsel volstrekt zoek.
Wat zou er dan gedaan moeten worden om het gedrag te beïnvloeden?
Bv. als premier blijven zeggen dat de afstandsregel de basis is voor het beleid.
Mediacampagnes.
Maatregelen afschaffen die volstrekt niets toevoegen en veel leed brengen (winkelsluitingen en 1-persoon-op-bezoek regeling)
Middelbare scholen onder strikte voorwaarden ook weer open.
Werken aan lange termijn oplossingen voor meer ic-plaatsen en noodbedden.
Laatst gewijzigd door Valcke op 10 feb 2021, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Zita schreef:
Valcke schreef:Ik weet niet waar je dit cijfer voor België op baseert. België had veel sneller een ruim testbeleid dan NL en kent nu 728.000 geregistreerde gevallen op 11,5 miljoen inwoners. Dat is ongeveer dezelfde verhouding als voor Nederland van toepassing is, zeker wanneer je in aanmerking neemt dat NL tijdens de eerste golf nauwelijks testte (en België wel). De piek in België bij de tweede golf was wel veel heviger, maar deze was ook veel en veel korter dan in NL.

Wat ik bedoelde is dat jij een sterke focus hebt op de formele maatregelen die besmettingen zouden moeten doen afnemen. Ik heb die focus veel minder. Niet het sluiten van van alles en nog wat is de oplossing, maar het gedrag. Daarom vind ik de winkelsluitingen op dit moment ook zo triest. Besmettingen blijven voorkomen doordat mensen veel te dicht bij elkaar in de buurt komen, en ondertussen wordt andere mensen het brood ontnomen zonder dat er in hun situatie specifieke risico's aanwezig zijn. En een andere groep mensen wordt in eenzaamheid gebracht terwijl ze met de 1,5 - 2 meter regel gewoon hun sociaal leven verantwoord hadden kunnen voortzetten. Er wordt aan de verkeerde knoppen gedraaid met enorme economische en psychosociale schade als gevolg. Bovendien is het proportionaliteitsbeginsel volstrekt zoek.
Wat zou er dan gedaan moeten worden om het gedrag te beïnvloeden?
Bv. als premier blijven zeggen dat de afstandsregel de basis is voor het beleid.
Mediacampagnes.
Maatregelen afschaffen die volstrekt niets toevoegen en veel leed brengen (winkelsluitingen en 1-persoon-op-bezoek regeling)
Middelbare scholen onder strikte voorwaarden ook weer open.
hoe zouden die strikte voorwaarden op middelbare scholen er dan uit moeten zien? En MBO mag dat ook?
Valcke
Berichten: 7625
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
Zita schreef:
Valcke schreef:Ik weet niet waar je dit cijfer voor België op baseert. België had veel sneller een ruim testbeleid dan NL en kent nu 728.000 geregistreerde gevallen op 11,5 miljoen inwoners. Dat is ongeveer dezelfde verhouding als voor Nederland van toepassing is, zeker wanneer je in aanmerking neemt dat NL tijdens de eerste golf nauwelijks testte (en België wel). De piek in België bij de tweede golf was wel veel heviger, maar deze was ook veel en veel korter dan in NL.

Wat ik bedoelde is dat jij een sterke focus hebt op de formele maatregelen die besmettingen zouden moeten doen afnemen. Ik heb die focus veel minder. Niet het sluiten van van alles en nog wat is de oplossing, maar het gedrag. Daarom vind ik de winkelsluitingen op dit moment ook zo triest. Besmettingen blijven voorkomen doordat mensen veel te dicht bij elkaar in de buurt komen, en ondertussen wordt andere mensen het brood ontnomen zonder dat er in hun situatie specifieke risico's aanwezig zijn. En een andere groep mensen wordt in eenzaamheid gebracht terwijl ze met de 1,5 - 2 meter regel gewoon hun sociaal leven verantwoord hadden kunnen voortzetten. Er wordt aan de verkeerde knoppen gedraaid met enorme economische en psychosociale schade als gevolg. Bovendien is het proportionaliteitsbeginsel volstrekt zoek.
Wat zou er dan gedaan moeten worden om het gedrag te beïnvloeden?
Bv. als premier blijven zeggen dat de afstandsregel de basis is voor het beleid.
Mediacampagnes.
Maatregelen afschaffen die volstrekt niets toevoegen en veel leed brengen (winkelsluitingen en 1-persoon-op-bezoek regeling)
Middelbare scholen onder strikte voorwaarden ook weer open.
hoe zouden die strikte voorwaarden op middelbare scholen er dan uit moeten zien? En MBO mag dat ook?
Afstandsregels en hygiëne regels.
Eventueel half school, half thuis.
In elk geval het 'leed' niet afwenden op andere bevolkingsgroepen zoals nu gebeurt.

{... Maar ik heb niets te vertellen ...)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

Zita schreef:Wat zou er dan gedaan moeten worden om het gedrag te beïnvloeden?

Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft begin vorig jaar samen met verschillende wetenschappers aan een strategie gewerkt om de angst voor corona te vergroten, om zo begrip voor ingrijpende coronamaatregelen te kweken. Dat meldt de krant Die Welt op basis van een uitgelekte mailwisseling.

De wetenschappers leverden volop suggesties, ook voorstellen om "angst en volgzaamheid bij de bevolking" op de agenda te zetten, schrijft Die Welt. Daarvoor zouden bijvoorbeeld campagnes kunnen worden ingezet met beelden van mensen die in ademnood sterven omdat er geen IC-bedden beschikbaar zijn.

Bron:
https://nos.nl/artikel/2367971-duits-mi ... ekken.html

Je zou er complotdenker van worden :huhu
Hora est!
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Je loopt wat dagen achter. Dit is al uitvoerig besproken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
Zita schreef: Wat zou er dan gedaan moeten worden om het gedrag te beïnvloeden?
Bv. als premier blijven zeggen dat de afstandsregel de basis is voor het beleid.
Mediacampagnes.
Maatregelen afschaffen die volstrekt niets toevoegen en veel leed brengen (winkelsluitingen en 1-persoon-op-bezoek regeling)
Middelbare scholen onder strikte voorwaarden ook weer open.
hoe zouden die strikte voorwaarden op middelbare scholen er dan uit moeten zien? En MBO mag dat ook?
Afstandsregels en hygiëne regels.
Eventueel half school, half thuis.
In elk geval het 'leed' niet afwenden op andere bevolkingsgroepen zoals nu gebeurt.

{... Maar ik heb niets te vertellen ...)
Ik zie gewoon praktisch niets in 1,5 m op scholen. De problematiek blijft dan nl bestaan. De consequenties zijn inderdaad nog steeds half naar school/half thuis. En praktijkvakken die lastig blijken te zijn. HOe wou je BIJV. op 2,5 m leren snelverband aan te leggen etc?
Aan de andere kant. Je zou dit ook met mondkapjes kunnen doen. Net als in de zorg. Toch?
Is er 1 land op de wereld waar de 1,5 m werkt? Waar mensen het vol kunnen houden?

Het leed is al volop aanwezig. Een jaar lang bij de leeftijdscategorie mbo en hbo en universiteiten. Maar ook als alles weer "normaal" is
Gisteren werd aangehaald de jongeren waar de koek op is. Dat is geen koek van december. Maar koek van bijna 1 jaar oud in een leeftijdscategorie waar men gevoelig is allerlei psychische klachten te ontwikkelen.
Ik weet dus niet of het zo eerlijk is om te zeggen leed op anderen af te wenden. Het leed is er al. En het leed zal in de komende jaren gemerkt worden. Bij de nu jongeren die moeten gaan participeren in een arbeidsomgeving. Scholieren die moeten leren leren
Patiënten waar zorg te laat of niet in gang is gezet.
(van jong tot oud)
Etc.
Dat leed stopt zeker niet als we op scholen en universiteiten aan de 1,5 m blijven vasthouden. M.i.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

Ambtenaar schreef:Je loopt wat dagen achter. Dit is al uitvoerig besproken.
Ik las dit gisteravond pas op de NOS, maar excuses daarvoor.
Hora est!
Valcke
Berichten: 7625
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Lilian, Ik bedoelde juist dat het leed niet afgewend mag worden op de niet-zieken, dus ook niet op de scholieren en werkenden. Evenmin op de ouderen die van bezoek afhankelijk zijn. Ik kan mij voorstellen dat scholen dus weer volledig open zouden moeten gaan. Een lockdown moet per definitie kort duren, anders is het middel erger dan de kwaal. Laten we dan liever aanvaarden dat de ziekenhuizen weer vol komen te liggen en dat er meer mensen overlijden. Ziekte hebben we niet in de hand en virussen al helemaal niet. We zitten echt als land, maar ook wereldwijd, op een verkeerd spoor. Een spoor dat bestaat uit steeds meer controle en uitsluiting, zonder de aanvaarding van het virus (met bijbehorende ziekte en sterfgevallen) als een oordeel.

Dus: ik ben het met je eens!
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Mijn conclusie van 2020:
Nederlanders zijn te eigenwijs om maatregelen goed op te volgen. Alleen als het gecombineerd wordt met een flinke dosis angst (zoals in maart/april 2020) werkt het echt goed. Nu is het allemaal half-half en moeten we maar weer wachten tot de lente ons gaat 'redden'.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11421
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: COVID-19

Bericht door Mister »

Habitat schreef:Mijn conclusie van 2020:
Nederlanders zijn te eigenwijs om maatregelen goed op te volgen. Alleen als het gecombineerd wordt met een flinke dosis angst (zoals in maart/april 2020) werkt het echt goed. Nu is het allemaal half-half en moeten we maar weer wachten tot de lente ons gaat 'redden'.
Ik zou zeggen: het is een klein deel wat eigenwijs is. En een groot deel wat daaronder lijden moet.
Plaats reactie