COVID-19

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

refo schreef:Er wordt vreselijk veel getest. Van het voorjaar niet. Al deze grote aantallen positief geteste mensen zouden dit voorjaar niet eens in beeld geweest zijn. Reden: ze zijn helemaal niet ziek. Dus om dit nu een tweede golf te noemen, lijkt me bepaald overdreven. Zelfs die zogenaamde verdrievoudiging van het aantal ic-opnames zou normaal gesproken niet eens zijn opgemerkt.
In maart zijn heel veel besmettingen onder de radar gebleven. Maar nu zien we ze wel en weten dat degenen die er zelf niet heel ziek van zijn wel anderen besmetten die op hun beurt daar ernstig ziek van kunnen worden.
Weten we nog hoe snel het aantal IC-opnames toenam tussen half maart en begin april? Binnen 3 weken van 100 naar 1400!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

windorgel schreef:
refo schreef:Er wordt vreselijk veel getest. Van het voorjaar niet. Al deze grote aantallen positief geteste mensen zouden dit voorjaar niet eens in beeld geweest zijn. Reden: ze zijn helemaal niet ziek. Dus om dit nu een tweede golf te noemen, lijkt me bepaald overdreven. Zelfs die zogenaamde verdrievoudiging van het aantal ic-opnames zou normaal gesproken niet eens zijn opgemerkt.
In maart zijn heel veel besmettingen onder de radar gebleven. Maar nu zien we ze wel en weten dat degenen die er zelf niet heel ziek van zijn wel anderen besmetten die op hun beurt daar ernstig ziek van kunnen worden.
Weten we nog hoe snel het aantal IC-opnames toenam tussen half maart en begin april? Binnen 3 weken van 100 naar 1400!
Woensdag jl. lagen er ca. 104 coronapersonen op de IC. In vergelijking met maart 2020 neemt dit aantal nu heel langzaam toe. Over een week of 2/3 kan je zodoende pas zeggen of je werkelijk in die tweede golf zit.
De absolute aantallen van positief geteste personen zegt niet zoveel, sterker nog, het zegt helemaal niets over de vergelijking tussen maart en september. De benchmark is namelijk gewijzigd.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Herman schreef:Ik weet niet wat Gommers zegt, maar gewoon alleen door de statistieken na te kijken kan je dit op je vingers narekenen.
Zoals al in een eerdere post aangegeven, ging het mij niet om de inhoud, maar om de manier waarop er nu ineens informatie naar buiten komt. Gommers zegt in het radio-interview ook zelf "mensen moet je laten wennen aan nieuwe maatregelen". En dat is precies wat ze nu door georkestreerde media-optredens aan het doen zijn. Kleine druppeltjes strooien in de media zodat de nieuwe maatregelen, maandag of dinsdag, niet meer als een verrassing komen. Nu mag een overheid dat doen, maar ik vind het onwenselijk dat Gommers en Kuipers dit doen. Zij moeten niet bezig zijn met "draagvlak creeeren", dat is veel te politiek. Gommers en Kuipers moeten onafhankelijk zijn. Dat is belangrijk, en ook de enige manier om op de langere termijn geloofwaardig te blijven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Habitat schreef:. Zij moeten niet bezig zijn met "draagvlak creeeren", dat is veel te politiek. Gommers en Kuipers moeten onafhankelijk zijn. Dat is belangrijk, en ook de enige manier om op de langere termijn geloofwaardig te blijven.
Wat jij hier suggereert, vind ik nogal onthutsend.
Zowel Kuipers als Gommers zijn verantwoordelijk voor hetgeen in hun ziekenhuis en afdeling gebeurt!
En wat dit betekent voor hun personeel.
Zij zijn geen spreekbuis voor de politiek.
Het zijn beiden geen mediafiguren, dat zijn ze geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: COVID-19

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:Er wordt vreselijk veel getest. Van het voorjaar niet. Al deze grote aantallen positief geteste mensen zouden dit voorjaar niet eens in beeld geweest zijn. Reden: ze zijn helemaal niet ziek. Dus om dit nu een tweede golf te noemen, lijkt me bepaald overdreven. Zelfs die zogenaamde verdrievoudiging van het aantal ic-opnames zou normaal gesproken niet eens zijn opgemerkt.
Deze man op Twitter (wiskundige, econometrist, statisticus) , is vaak kritisch geweest, maar sinds kort vind hij de situatie weer zorgelijk: https://twitter.com/wouterkeller/status ... 7984808960
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Habitat schreef:Gommers en Kuipers moeten onafhankelijk zijn. Dat is belangrijk, en ook de enige manier om op de langere termijn geloofwaardig te blijven.
Volgens mij hoeven zij niet onafhankelijk te zijn. Ze hebben een taak in de zorg en om die reden hebben ze een boodschap uit te dragen in het publieke debat. Het zijn dokters he, geen politieke figuren met een groot PVV of VVD logo achter op hun rug. En omdat zij dokters zijn moet je kritisch zijn op wat ze denken dat er moet gebeuren. Ben je ziek, dan neem je een pilletje. Heeft iemand een ernstig besmettelijke ziekte, dan doe je hem in quarantaine. Een dokter denkt ook zo over de samenleving.

Én ze hebben wat te vertellen. Anders dan de goegemeente aan politici die van de hoed noch de rand weten.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Herman schreef:
Habitat schreef:Gommers en Kuipers moeten onafhankelijk zijn. Dat is belangrijk, en ook de enige manier om op de langere termijn geloofwaardig te blijven.
Volgens mij hoeven zij niet onafhankelijk te zijn. Ze hebben een taak in de zorg en om die reden hebben ze een boodschap uit te dragen in het publieke debat. Het zijn dokters he, geen politieke figuren met een groot PVV of VVD logo achter op hun rug. En omdat zij dokters zijn moet je kritisch zijn op wat ze denken dat er moet gebeuren. Ben je ziek, dan neem je een pilletje. Heeft iemand een ernstig besmettelijke ziekte, dan doe je hem in quarantaine. Een dokter denkt ook zo over de samenleving.

Én ze hebben wat te vertellen. Anders dan de goegemeente aan politici die van de hoed noch de rand weten.
Ja dat is wel zo. Maar het gaat niet alleen om het aantal ziekenhuis- en IC-opnames. En daarom vind ik ook dat ze niet moeten optreden als influencers.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

China houdt het coronavirus goed onder controle. Ik verbaas me daar echt over. Of zou het gewoon niet waar zijn?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Hendrien schreef:China houdt het coronavirus goed onder controle. Ik verbaas me daar echt over. Of zou het gewoon niet waar zijn?
Ook Vietnam, Japan, Thailand en nog wat landen in die regio hebben het goed onder controle. Die landen worden best vertrouwd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

refo schreef:Er wordt vreselijk veel getest. Van het voorjaar niet. Al deze grote aantallen positief geteste mensen zouden dit voorjaar niet eens in beeld geweest zijn. Reden: ze zijn helemaal niet ziek. Dus om dit nu een tweede golf te noemen, lijkt me bepaald overdreven. Zelfs die zogenaamde verdrievoudiging van het aantal ic-opnames zou normaal gesproken niet eens zijn opgemerkt.
Gebaseerd op wat we nu in Frankrijk en Spanje zien is er genoeg reden om bezorgd te zijn voor Nederland. Het lijkt me wel verstandig om nu voorzichtiger te zijn, thuis te werken als dat mogelijk is en als regering er voor te kiezen om sportwedstrijden zonder publiek te houden. Doe er nu maar veel aan om vooral de scholen open te houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Hendrien schreef:China houdt het coronavirus goed onder controle. Ik verbaas me daar echt over. Of zou het gewoon niet waar zijn?
Ik denk dat dat echt klopt. In Trouw vandaag staat een artikel over het quarantainebeleid in China. Waar - volgens dat artikel- in Nederland maar 10 procent van de mensen aan zijn quarantaineverplichting voldoet (wat ik overigens erg betwijfel) is dat in China in aparte hotels geregeld, op eigen kosten van de patiënt.

Misschien zou huisarrest in Nederland ook wel een optie zijn voor besmette mensen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Hendrien schreef:China houdt het coronavirus goed onder controle. Ik verbaas me daar echt over. Of zou het gewoon niet waar zijn?
Ik denk dat dat echt klopt. In Trouw vandaag staat een artikel over het quarantainebeleid in China. Waar - volgens dat artikel- in Nederland maar 10 procent van de mensen aan zijn quarantaineverplichting voldoet (wat ik overigens erg betwijfel) is dat in China in aparte hotels geregeld, op eigen kosten van de patiënt.

Misschien zou huisarrest in Nederland ook wel een optie zijn voor besmette mensen.
Huisarrest? Heeft een besmet persoon dan een misdrijf begaan ? In een krant stond een verhaal van een correspondent die bij terugkeer in China werd opgesloten in een hotel dat nog in aanbouw was. 1 verdieping was vlug afgemaakt voor quarantaine. 14 dagen op de kamer blijven was verplicht. Op de gangen waren constant bewakers . Als je toch op de gang werd gezien begon de 14 dagen weer vanaf dat moment in te gaan.

Als jij dat vindt passen bij onze rechtstaat zou ik dat vreemd vinden.

Gewoon je houden aan de RIVM regels waarvan de belangrijkste is bij klachten thuisblijven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Ik zie dat de supermarkt een en ander wel weer meer serieus neemt. Vandaag stonden er werknemers die de karretjes innamen en uitgaven en tussendoor schoonmaakten. De laatste maanden was dat niet meer zo. Wel dat de sleuf voor de muntjes dichtgemaakt was, maar hoeveel nut dat heeft vraag ik me af.
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind verplichte quarantaine bij besmettelijke ziekten niet in strijd met de rechtsstaat. Ik zou althans niet weten op welk punt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Als mensen de regels gewoon naleven hoeft die verplichting er niet te zijn.
Plaats reactie