COVID-19

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

artistiek schreef:
Erskinees schreef:
artistiek schreef: Onzin, ze kunnen ze dan toch ook wekelijks prominenter publiceren. Ze zijn nu haast onzichtbaar geworden...
Als het dus de goede kant op ging, waarom moeten we dan nog wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen?
Alles is nu terug te vinden op het coronadashboard?!
Ik mis alleen het aantal sterfgevallen, waar kan ik die vinden in het dahsboard?
Even doorklikken naar het complete weekverslag van het RIVM van 58 pagina's!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:3000; overigens vind ik 13.000 demonstranten echt wel veel! Dat is geen klein aantal.
Dat is waar, maar Artistiek had het over een miljoen. Het geeft aan hoe moeilijk schatten van het aantal mensen is op grond van wat je denkt te zien. Het zelfde zie je in de kansrekening waar voor veel mensen in gedachten de enige mogelijke kansen "heel klein", "half" en "heel groot" zijn. Waarbij (om maar iets te noemen) gezegd wordt dat in 2016 de opiniepeilingen voor de Amerikaanse verkiezingen er gigantisch naast gezeten zouden hebben omdat ze Trump 20% kans op overwinning gaven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Mooie serie, VERBORGEN HELDEN

Mensen die achter de schermen, onzichtbaar hun werk doen.
De schoonmaakster, de maaltijdbereider, het naaiatelier voor de schorten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

windorgel schreef:
artistiek schreef:
Erskinees schreef:
artistiek schreef: Onzin, ze kunnen ze dan toch ook wekelijks prominenter publiceren. Ze zijn nu haast onzichtbaar geworden...
Als het dus de goede kant op ging, waarom moeten we dan nog wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen?
Alles is nu terug te vinden op het coronadashboard?!
Ik mis alleen het aantal sterfgevallen, waar kan ik die vinden in het dahsboard?
Even doorklikken naar het complete weekverslag van het RIVM van 58 pagina's!
Maar het is net als in de politiek, sommigen weten heel handig mijn vraag te omzeilen... waarom moeten we (in de media) nog dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen? Waar dient dat voor?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Mara »

artistiek schreef:waarom moeten we (in de media) nog dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen? Waar dient dat voor?
Dat heeft helemaal geen zin. In het begin volgde ik het ook. Maar allang niet meer, omdat je er niets mee kunt verder.
Dan zouden we ook eens de statistieken moeten bekijken van het aantal mensen dat overlijdt aan een hartstilstand, een beroerte, of kanker. Ik denk dat je dan ook schrikt, als je die getallen per dag of week ziet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

artistiek schreef:
windorgel schreef:
artistiek schreef:
Erskinees schreef: Alles is nu terug te vinden op het coronadashboard?!
Ik mis alleen het aantal sterfgevallen, waar kan ik die vinden in het dahsboard?
Even doorklikken naar het complete weekverslag van het RIVM van 58 pagina's!
Maar het is net als in de politiek, sommigen weten heel handig mijn vraag te omzeilen... waarom moeten we (in de media) nog dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen? Waar dient dat voor?
Het is informatie, die je rustig mag negeren (de aantallen van de positieve tests negeer ik op het moment ook, al ben ik wel geinteresseerd in het aantal ziekenhuisopnames en nieuwe overlijdens per week).

Wat vragen omzeilen betreft, laat je zelf trouwens ook wel aardige kunstjes zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Valcke schreef:Toch vind ook ik dat de huidige situatie rond covid vragen oproept. De maatregelen in ons land zijn nog steeds gebaseerd op noodverordeningen, terwijl de cijfers volstrekt niet overeenkomen met een noodsituatie. Het is mogelijk dat er inderdaad een tweede golf komt, dus laten we voorzichtig blijven. Echter, de politiek, ondersteund door de media, doet momenteel wel aan framing van de ernst van de situatie. Het is goed om dit te onderkennen. Enige nuchterheid is wel op zijn plaats.
Goede genuanceerde post.

Ik zelf ben dankbaar voor de journalisten in Nederland die ons van informatie voorzien. Maar ik weet ook dat informatie nooit neutraal wordt gebracht. Er zijn altijd keuzes gemaakt.
In de zomer bijvoorbeeld bleven de koppen maar over de oplopende besmettingen gaan. Men had toen ook kunnen koppen met de laagblijvende ziekenhuis-opnames. Het is een keuze.

Op alarmistische koppen wordt meer geklikt. In die zin is het vanuit de krant begrijpelijk. Aan de andere kant kan de alarmistische toon ook voor vermoeidheid zorgen. Wie telkens 'brand' schreeuwt om niets, zal later bij een echte brand (lees: tweede golf) minder mensen mee krijgen.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

windorgel schreef:Even doorklikken naar het complete weekverslag van het RIVM van 58 pagina's!
Bedankt! Zeker interessant. Zo blijkt uit Tabel 20 het aantal overleden COVID-19 patiënten jonger dan 70 jaar zonder onderliggende aandoeningen slechts 70 te zijn. Een geruststellende gedachte.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Maar niet voor dat gedeelte van de samenleving dat erboven ligt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Ook dat deel van de samenleving heeft nog 80% kans om een besmettingen te overleven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ik zit net te kijken op https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Als je daar het kaartje ziet dan ben ik bang dat sommige armere landen echt heel lang met gevolgen zullen zitten. In Zuid-Amerika en Afrika zijn scholen soms al voor meer dan een half jaar dicht. In veel van de landen is online-onderwijs voor het armere deel van de bevolking niet mogelijk, omdat er te weinig toegang tot internet is. De ouders zijn niet altijd in staat om het onderwijs te verzorgen. Hierdoor krijgen kinderen met achterstand nog meer achterstand. In veel landen is de tweedeling al zo groot.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

parsifal schreef:Ik zit net te kijken op https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Als je daar het kaartje ziet dan ben ik bang dat sommige armere landen echt heel lang met gevolgen zullen zitten. In Zuid-Amerika en Afrika zijn scholen soms al voor meer dan een half jaar dicht. In veel van de landen is online-onderwijs voor het armere deel van de bevolking niet mogelijk, omdat er te weinig toegang tot internet is. De ouders zijn niet altijd in staat om het onderwijs te verzorgen. Hierdoor krijgen kinderen met achterstand nog meer achterstand. In veel landen is de tweedeling al zo groot.
Klopt. Honger en geen onderwijs zorgen voor grote problemen daar.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

In die landen kunnen ze de lockdown beter opheffen. Het heeft niet gewerkt (in Argentinië piekte het aantal besmettingen na 5 maanden lockdown) en het middel is erger dan de kwaal.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:In die landen kunnen ze de lockdown beter opheffen. Het heeft niet gewerkt (in Argentinië piekte het aantal besmettingen na 5 maanden lockdown) en het middel is erger dan de kwaal.
Ik ben bang dat dat zo is. Al doen landen als Uruguay en sommige Afrikaanse landen zoals Rwanda het wel goed (en de data zijn redelijk betrouwbaar voor sommige Afrikaanse landen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie