COVID-19

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

@coco:
Hier schrijven leken. Dat is niet erg. Ik ben ook een leek. Maar het zou mijns inziens toch fijn zijn als je je op zijn zachtst gezegd nogal afwijkende standpunten enigszins zou onderbouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Er komt geen tweede golf. We houden afstand en gaan niet bij elkaar op bezoek met meer dan 6 personen.
Je gelooft het zelf zeker?!?!
De tijd zal het bevestigen.
Die laatste zin is een illusie. Ik denk zelfs dat binnen afzienbare tijd de anderhalvemeterregel wordt opgeheven. Zelfs vooraanstaande politici kunnen zich er niet aan houden.
Dan gaat het mis, daarom zal dat niet gebeuren.

Raar idee trouwens. Grapperhaus roept zijn gasten op om zich eraan te houden. Die doen dat niet. Jantje concludeert dan dat het wel opgeheven zal worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

We gaan het zien.

Maar ik geloof niet dat de anderhalvemeterregel nog tot in lengte van maanden vol te houden is. De proef met mondkapjes in Rotterdam en Amsterdam is ook al weer gestopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Als je in de meeste gevallen de anderhalve meter hanteert, is het risico al een stuk kleiner. Het gaat om kansen. Hoe meer afstand gemiddeld, hoe beter. Eén keer een uitzondering bij een fotomoment is helemaal niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

En nauw contact moet minstens een kwartier duren om een probleem te vormen.

Daarom zijn er in bv. de supermarkt vrij weinig besmettingen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

refo schreef:Er komt geen tweede golf. We houden afstand en gaan niet bij elkaar op bezoek met meer dan 6 personen.
We zitten er al in. Alleen is deze golf minder groot dan de eerste. Precies volgens de modellen die we begin maart konden bekijken.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Dit is meer een opleving dan een tweede golf. Spanje en Frankrijk hebben wel een tweede golf: beide landen zijn terug op het niveau van afgelopen maart.

Zelf verwacht ik, voor wat het waard is, dat het huidige niveau van besmettingen nog lang op dit niveau blijft. Vervolgens komt er enkele weken een piek waarna de besmettingen gaat afnemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Herman schreef:
refo schreef:Er komt geen tweede golf. We houden afstand en gaan niet bij elkaar op bezoek met meer dan 6 personen.
We zitten er al in. Alleen is deze golf minder groot dan de eerste. Precies volgens de modellen die we begin maart konden bekijken.
Dit is echt geen tweede golf. Max 42 op IC tegen 1400 in april. Dit is het voortkabbelen van het virus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Gezien de goede hygiene hier itt Spanje, denk ik dat het hier wel mee zal vallen. Nederlanders letten er erg op. Ik heb een medewerker van 25 die niet eens met de trein naar kantoor wilde en altijd desinfectie in zijn broekzak heeft. Dat is wellicht wat uitzonderlijk, maar ook jonge mensen zijn zich best goed bewust van de risico's en vrij voorzichtig, is mijn inschatting.

Natuurlijk overtreden ze de regels wel eens, net als ouderen, maar handen wassen en voorzichtig zijn en thuisblijven bij klachten is toch in korte tijd de sociale norm geworden. Het lijkt me niet heel aannemelijk dat er ineens een opleving komt als in de tijd dat carnaval nog was toegestaan. Dat kan haast niet.

Als je nu besmet raakt, dan moet er haast wel iemand in jouw omgeving zich niet aan de adviezen hebben gehouden.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

Delftenaar schreef:En nauw contact moet minstens een kwartier duren om een probleem te vormen.

Daarom zijn er in bv. de supermarkt vrij weinig besmettingen.
Dat is natuurlijk niet waar. Een keer aanhoesten midden in je gezicht hoeft maar een paar seconden te duren, maar de besmetting is vrijwel zeker. Sommige zorgverleners weten exact wanneer ze besmet zijn. Zie bijvoorbeeld: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf67bcd7/
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Dat klopt wel, maar je moet niet vergeten dat deze verpleegkundige al weken werkte met covid patienten. Dus ook veel meer risico liep. Daarnast werd hij door een doodzieke patient vol in het gezicht gehoest. Die kans is natuurlijk klein in een supermarkt.

Ik vind het een beetje jammer dat Grapperhaus zo op de korrel genomen wordt. Hij heeft de bruiloft veel kleiner gehouden dan gepland en zoveel mogelijk maatregelen genomen, ook met de felicitaties. Als mensen kortdurend naast elkaar staan tijdens de bruiloft voor een foto, is het risico heel klein. Je kon ook duidelijk zien dat zij niet op elkaar gepropt stonden.

Ik vind die anderhalve meter maatschappij eigenlijk erg prettig. Al dat gezoen bij begroetingen en verjaardagen kan ik nu mooi mijden. Heerlijk. Een paar goede vrienden en wat naaste familie zien wij nog en allerlei 'verplichtingen' waar ik eigenlijk geen zin in had, maar toch verplicht voelde, kan ik nu mooi onderuit komen met de covid smoes.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: COVID-19

Bericht door coco »

DDD schreef:Gezien de goede hygiene hier itt Spanje, denk ik dat het hier wel mee zal vallen. Nederlanders letten er erg op. Ik heb een medewerker van 25 die niet eens met de trein naar kantoor wilde en altijd desinfectie in zijn broekzak heeft. Dat is wellicht wat uitzonderlijk, maar ook jonge mensen zijn zich best goed bewust van de risico's en vrij voorzichtig, is mijn inschatting.

Natuurlijk overtreden ze de regels wel eens, net als ouderen, maar handen wassen en voorzichtig zijn en thuisblijven bij klachten is toch in korte tijd de sociale norm geworden. Het lijkt me niet heel aannemelijk dat er ineens een opleving komt als in de tijd dat carnaval nog was toegestaan. Dat kan haast niet.

Als je nu besmet raakt, dan moet er haast wel iemand in jouw omgeving zich niet aan de adviezen hebben gehouden.
Als je nu besmet raakt is de kans groot dat je een van de vele vals-positieve getestten bent.
:hi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

coco schreef:
DDD schreef:Gezien de goede hygiene hier itt Spanje, denk ik dat het hier wel mee zal vallen. Nederlanders letten er erg op. Ik heb een medewerker van 25 die niet eens met de trein naar kantoor wilde en altijd desinfectie in zijn broekzak heeft. Dat is wellicht wat uitzonderlijk, maar ook jonge mensen zijn zich best goed bewust van de risico's en vrij voorzichtig, is mijn inschatting.

Natuurlijk overtreden ze de regels wel eens, net als ouderen, maar handen wassen en voorzichtig zijn en thuisblijven bij klachten is toch in korte tijd de sociale norm geworden. Het lijkt me niet heel aannemelijk dat er ineens een opleving komt als in de tijd dat carnaval nog was toegestaan. Dat kan haast niet.

Als je nu besmet raakt, dan moet er haast wel iemand in jouw omgeving zich niet aan de adviezen hebben gehouden.
Als je nu besmet raakt is de kans groot dat je een van de vele vals-positieve getestten bent.
Bron?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Op de Duitse radio hoor ik virologen de laatste weken praten over andere manieren van testen. De PCR-test is arbeidsintensief, onprettig, en het duurt veel te lang voordat iemand de uitslag krijgt. De nauwkeurigheid is hoog, maar dat is eigenlijk alleen nodig als je het virus wilt elimineren (zoals in Nieuw-Zeeland). Bij een Duitse of Nederlandse strategie zijn sneltesten goed genoeg. Natuurlijk, er zal dan misschien een bemetting gemist worden maar je hebt wel het merendeel eruit gehaald en dat is voldoende. Als telkens 85% van de besmettingen wordt opgespoord, kan je het virus maandenlang dempen. Op deze manier kan je ook heel snel een heel bedrijf testen. Interessant.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: COVID-19

Bericht door coco »

Jantje schreef:
coco schreef:
DDD schreef:Gezien de goede hygiene hier itt Spanje, denk ik dat het hier wel mee zal vallen. Nederlanders letten er erg op. Ik heb een medewerker van 25 die niet eens met de trein naar kantoor wilde en altijd desinfectie in zijn broekzak heeft. Dat is wellicht wat uitzonderlijk, maar ook jonge mensen zijn zich best goed bewust van de risico's en vrij voorzichtig, is mijn inschatting.

Natuurlijk overtreden ze de regels wel eens, net als ouderen, maar handen wassen en voorzichtig zijn en thuisblijven bij klachten is toch in korte tijd de sociale norm geworden. Het lijkt me niet heel aannemelijk dat er ineens een opleving komt als in de tijd dat carnaval nog was toegestaan. Dat kan haast niet.

Als je nu besmet raakt, dan moet er haast wel iemand in jouw omgeving zich niet aan de adviezen hebben gehouden.
Als je nu besmet raakt is de kans groot dat je een van de vele vals-positieve getestten bent.
Bron?
https://youtu.be/ktFDN5cBFgw
https://youtu.be/zWcCHhNKa2g
https://youtu.be/YrLivW2tLwk
https://youtu.be/3qdjT0H613k
:hi
Plaats reactie