COVID-19

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Wat ik moeilijk vind om te zien, is dat er in diverse media mensen aan het pushen zijn voor meer gebruik van mondkapjes. Als het RIVM dit zou adviseren zou ik het prima vinden, maar ik ben bang dat we door ongeruste personen in mondkapjesplichten gerommeld gaan worden.

Het doet mij denken aan het sluiten van de basisscholen destijds. Rutte heeft toen ook toegegeven dat dat onder druk van de publieke opinie is besloten, en niet vanwege een advies van het RIVM. Ik hoop van harte dat we niet nog meer van de 'publieke opinie'-maatregelen krijgen.
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
Delftenaar schreef:Brabant is een dichtbevolkte provincie en is daarnaast ook dichtbevolkt met intensieve veehouderij. Daar zit iets. Niet alleen toen die griep en nu corona, maar ook Q-koorts heeft vooral in Brabant gewoed.
Ik vind dit - voor wat betreft de relatie van veehouderij en covid-19 - tendentieuze berichtgeving. In maart-april woedde covid-19 inderdaad in het oostelijk deel van NB. Nu zijn daar juist heel weinig besmettingen.

Met dit soort tendentieuze berichten gaat Partij voor de Dieren graag aan de haal. Laten we aan de verspreiding van dit soort geruchten - zolang er geen goed onderzoek is dat een relatie aantoont - vooral niet meedoen.
Ik vind er niets tendentieus aan. De luchtkwaliteit is een constante factor in de gebieden waarin het virus een hoog sterftecijfer veroorzaakt. En in Noord-Brabants platteland zijn veel mensen met luchtklachten vanwege de slechte luchtkwaliteit. Dat zijn gewoon feiten. Natuurlijk kijkt het RIVM wel link uit met dat te bevestigen. Die mensen willen morgen ook nog veilig ontwaken. Niet alle boeren zijn boeven, maar er zijn wel boeven-boeren. Maar dat verband was mij eind maart ook al opgevallen, zie ergens hierboven.

Als een longziekte zich vooral voordoet in plaatsen met een algemeen bekende slechte luchtkwaliteit en mensen beijveren zich om te zeggen dat er geen verband is te zien in omstandigheden waarin de gevolgen van een virus erger zijn, dan is dat op zich al een reden tot wantrouwen.

https://www.nu.nl/klimaat/6047747/coron ... talie.html
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
Delftenaar schreef:Brabant is een dichtbevolkte provincie en is daarnaast ook dichtbevolkt met intensieve veehouderij. Daar zit iets. Niet alleen toen die griep en nu corona, maar ook Q-koorts heeft vooral in Brabant gewoed.
Ik vind dit - voor wat betreft de relatie van veehouderij en covid-19 - tendentieuze berichtgeving. In maart-april woedde covid-19 inderdaad in het oostelijk deel van NB. Nu zijn daar juist heel weinig besmettingen.

Met dit soort tendentieuze berichten gaat Partij voor de Dieren graag aan de haal. Laten we aan de verspreiding van dit soort geruchten - zolang er geen goed onderzoek is dat een relatie aantoont - vooral niet meedoen.
Ik vind er niets tendentieus aan. De luchtkwaliteit is een constante factor in de gebieden waarin het virus een hoog sterftecijfer veroorzaakt. En in Noord-Brabants platteland zijn veel mensen met luchtklachten vanwege de slechte luchtkwaliteit. Dat zijn gewoon feiten. Natuurlijk kijkt het RIVM wel link uit met dat te bevestigen. Die mensen willen morgen ook nog veilig ontwaken. Maar dat verband was mij eind maart ook al opgevallen.
Het gelegde verband met de sterftecijfers van covid-19 is tendentieus en niet onderbouwd. Andere factoren zijn aanzienlijk duidelijker, zoals bv carnaval of de naleving van richtlijnen. Bovendien zijn er meer gebieden met intensieve veehouderij dan oostelijk Brabant.
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik had mijn bijdrage inmiddels wel onderbouwd.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je niet erkent dat alle gebieden waar Corona flink huishoudt en erg dodelijk is een slechte luchtkwaliteit hebben.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik had mijn bijdrage inmiddels wel onderbouwd.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je niet erkent dat alle gebieden waar Corona flink huishoudt en erg dodelijk is een slechte luchtkwaliteit hebben.
Ik ontken niet (en heb ook nergens ontkend) dat luchtkwaliteit een rol speelt. Ik vind het echter tendentieus om voor besmettingen in Noord-Brabant primair met de vinger te wijzen naar de intentieve veehouderij. We kunnen allemaal weten dat andere factoren óók - en vermoedelijk veel meer - een rol speelden.

De onderbouwing die jij geeft, vind ik overigens ook zwak. Het komt niet verder dan een hypothese. De bevestiging van deze hypothese is niet gegeven.
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee hoe zo'n hypothese te falsifiëren. Voorlopig klinkt het tamelijk logisch dat slechte luchtkwaliteit niet de goede kant op helpt bij longziekten. Daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig. En ik vind het eerder tendentieus als boeren zouden zeggen dat hun fijnstof niet ongezond is omdat er nog geen wetenschappelijk verband is aangetoond.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Ik had mijn bijdrage inmiddels wel onderbouwd.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je niet erkent dat alle gebieden waar Corona flink huishoudt en erg dodelijk is een slechte luchtkwaliteit hebben.
Dit is wel erg makkelijk :bobo De gebieden met de slechtste luchtkwaliteit zijn ook vaak dichtbevolkte gebieden. Dus logisch dat die correlatie er is.

Er zal vast ook een sterke correlatie gevonden worden tussen land en veel COVID-19 en zee en weinig COVID-19.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 10 aug 2020, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat is deels waar, maar de boerendorpjes in Brabant zijn heus niet dichter bevolkt dan de steden. Terwijl daar de luchtkwaliteit toch slechter is.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat is deels waar, maar de boerendorpjes in Brabant zijn heus niet dichter bevolkt dan de steden. Terwijl daar de luchtkwaliteit toch slechter is.

Les 1 in data analyse, verwar correlatie niet met oorzakelijk verband.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat is deels waar, maar de boerendorpjes in Brabant zijn heus niet dichter bevolkt dan de steden. Terwijl daar de luchtkwaliteit toch slechter is.
Ja en dat is dan alleen in oost Brabant zo en niet in andere boerengebieden met weinig besmettingen? Kom nou!
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Inderdaad. Maar voor besmetting is natuurlijk ook verspreiding nodig, zoals bijvoorbeeld via Carnaval.

@Wim Anker:
Dat hoef je mij niet te vertellen. Maar er is maar één duidelijke overeenkomst wereldwijd in ernstige coronagebieden.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Inderdaad. Maar voor besmetting is natuurlijk ook verspreiding nodig, zoals bijvoorbeeld via Carnaval.

@Wim Anker:
Dat hoef je mij niet te vertellen. Maar er is maar één duidelijke overeenkomst wereldwijd in ernstige coronagebieden.
Blijkbaar wel. Want in de tweede zin maak je direct dezelfde fout .
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Hoe dat zo:

Is een overeenkomst een correlatie of een oorzakelijk verband???
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef:Wat ik moeilijk vind om te zien, is dat er in diverse media mensen aan het pushen zijn voor meer gebruik van mondkapjes. Als het RIVM dit zou adviseren zou ik het prima vinden, maar ik ben bang dat we door ongeruste personen in mondkapjesplichten gerommeld gaan worden.
Van Dissel wil aangetoond hebben dat mondkapjes werken. De vraag is of dat een goede strategie is, pas iets doen als is gebleken dat het werkt.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Hoe dat zo:

Is een overeenkomst een correlatie of een oorzakelijk verband???
Als jij het een correlatie vindt dan klopt de ponering dat er maar 1 overeenkomst is niet, dat zijn er namelijk honderden. Als jij het als een oorzakelijk verband ziet verwar je het met correlatie.
Plaats reactie