COVID-19

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:
Tiberius schreef:Ik verwacht dat die anderhalve meter maatregel er ook spoedig afgaat; en terecht.
Wat maakt dat je die verwachting hebt?
Mensen zijn daar niet voor gemaakt, dus houden ze zich daar niet aan.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Het gaat mij anders best goed af. Ik vind het eerlijk gezegd een verademing; geen geplakt naast je in het OV, geen zoenen bij begroeting of verjaardag etc etc. Die anderhalve meter maatschappij bevalt mij wel
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ja. Dat is een prettige bijkomstigheid. Maar dat is dan gelijk het enige ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... aatregelen

Vanaf 1 juli geen limiet aan aantal bezoekers bijeenkomst (w.o. kerkdienst). Ik denk dat het bezoek van Grapperhaus aan de GGiN in Barneveld toch een gunstige invloed heeft gehad, al is het waarschijnlijk maar een klein schakeltje geweest.
Ik vind dat ook geen goede vergelijking!
Hoeveel van die megakerken zijn er in Nederland?
Daar kan je idd gemakkelijk met meer dan 100 mensen verdeeld over het gebouw zitten, misschien wel 2 of 300.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Ik hoop idd dat het géén "verplichte" gezoen wél het nieuwe normaal word
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

merel schreef:Het gaat mij anders best goed af. Ik vind het eerlijk gezegd een verademing; geen geplakt naast je in het OV, geen zoenen bij begroeting of verjaardag etc etc. Die anderhalve meter maatschappij bevalt mij wel
Eigenlijk lees en hoor ik dit van velen om me heen.
Waarom doen/deden we het dan toch?
Ik weet nog goed dat het ineens geïntroduceerd werd in onze familie, vreselijk vond ik het.
Zo ongemakkelijk dat gesmak ergens rond je wang/oor.
Zwagers en schoonzussen zoenen die ik amper kende....en dan drie keer....brrr
Nee het past niet bij mij.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind het niet prettig om veel afstand te moeten houden van goede vrienden. Ik zie het belang van de regel, maar wat mij betreft, gaat hij er snel weer vanaf, zodra dat verantwoord is.

Maar ongewenst zoenen hoeft van mij ook niet. Dat kun je beperken tot intieme vrienden en familie en hoeft niet met alle collega's.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef:
merel schreef:Het gaat mij anders best goed af. Ik vind het eerlijk gezegd een verademing; geen geplakt naast je in het OV, geen zoenen bij begroeting of verjaardag etc etc. Die anderhalve meter maatschappij bevalt mij wel
Eigenlijk lees en hoor ik dit van velen om me heen.
Waarom doen/deden we het dan toch?
Ik weet nog goed dat het ineens geïntroduceerd werd in onze familie, vreselijk vond ik het.
Zo ongemakkelijk dat gesmak ergens rond je wang/oor.
Zwagers en schoonzussen zoenen die ik amper kende....en dan drie keer....brrr
Nee het past niet bij mij.
:haha inderdaad.en dan steeds moet ik beginnen of de ander? Of ze eindigen ergens in de lucht. En inderdaad nieuwjaar wensen met collega's pfff. Soms lukte het om ze toch een goed nieuwjaar te wensen en onder het gesmak uit te komen. Dat was een goed begin ;) . Maar het handenschudden mis ik wel. Die stevige veelzeggende handdruk. Of dat lieve gebaar door met beide handen een druk te geven.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Tiberius schreef:Ik verwacht dat die anderhalve meter maatregel er ook spoedig afgaat; en terecht.
De 1,5 meter regel is het fundament onder het huidige Covid beleid. Bij de nieuwe versoepelingen is dat ook duidelijk terug te zien. Veel mag weer, maar de 1,5 meter ... die blijft.

Pas als uit wetenschappelijke onderzoeken zou blijken dat afstand houden onzin is, zal RIVM veranderen van standpunt. (Maar ik vrees dat afstand houden geen onzin is.)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Ik vind het niet prettig om veel afstand te moeten houden van goede vrienden. Ik zie het belang van de regel, maar wat mij betreft, gaat hij er snel weer vanaf, zodra dat verantwoord is.

Maar ongewenst zoenen hoeft van mij ook niet. Dat kun je beperken tot intieme vrienden en familie en hoeft niet met alle collega's.
Ik ervaar hetzelfde. Mogelijk heeft dat er ook mee te maken dat ik geen gezin heb. Met de huidige maatregel van 1,5 meter heb je nooit meer iemand vlakbij. Mee-eten bij vrienden is minder prettig omdat je op afstand moet zitten. Dat geeft een versterkt gevoel van 'alleen zijn' in gezelschap.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Wij zaten gisteren met 7 personen op het terras. 4 tafeltjes gekregen. We mochten maar met 2 personen aan een tafeltje. Opzich was het wel ruim opgezet en viel niet tegen. Maar binnen kun je dit totaal niet realiseren.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Ik vind het niet prettig om veel afstand te moeten houden van goede vrienden. Ik zie het belang van de regel, maar wat mij betreft, gaat hij er snel weer vanaf, zodra dat verantwoord is.

Maar ongewenst zoenen hoeft van mij ook niet. Dat kun je beperken tot intieme vrienden en familie en hoeft niet met alle collega's.
Dat is ook wetenschappelijk aangetoond. Zodra je in een straal van circa 1,2 meter om een mens heen staat, gaan er sensoren aan in je lichaam. Veel wetenschappers zeggen dat dit de vriendschappelijke afstand is. Dus je lichaam en brein reageren als iemand binnen circa 1,2 meter komt staan. Nu iedereen 1,5 meter uit elkaar moet staan staan dus zelfs je vrienden en familie buiten die zone. Veel mensen ervaren dat als vervelend.

Dus wat jij zegt DDD, is een logisch gevolg. Dat je ''zoenen'' dan weer niet nodig vind is ook weer logisch, omdat de volgende zone om het menselijk lichaam circa 40 centimeter is. Dit word de intieme zone genoemd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Habitat schreef:
Tiberius schreef:Ik verwacht dat die anderhalve meter maatregel er ook spoedig afgaat; en terecht.
De 1,5 meter regel is het fundament onder het huidige Covid beleid. Bij de nieuwe versoepelingen is dat ook duidelijk terug te zien. Veel mag weer, maar de 1,5 meter ... die blijft.

Pas als uit wetenschappelijke onderzoeken zou blijken dat afstand houden onzin is, zal RIVM veranderen van standpunt. (Maar ik vrees dat afstand houden geen onzin is.)
Ik zeg niet zozeer dat afstand houden onzin is in de context van virusbestrijding. Maar mensen zijn niet gemaakt om afstand te houden; we hebben behoefte aan verbinding; zie het bericht van HersteldHervormd hierboven.
Door die afstand te houden maak je op sociaal en emotioneel gebied veel meer kapot dan dat je op het gebied van virusbestrijding voorkomt.

En kan zelfs nog wel eens zo zijn, dat het afstandhouden negatief werkt: hierdoor kom je niet of nauwelijks meer in aanraking met allerlei beestjes die je weerstand verhogen. Na enige tijd heb je dus haast geen weerstand meer en word je van het minste of geringste al ziek.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Terri schreef:
merel schreef:Het gaat mij anders best goed af. Ik vind het eerlijk gezegd een verademing; geen geplakt naast je in het OV, geen zoenen bij begroeting of verjaardag etc etc. Die anderhalve meter maatschappij bevalt mij wel
Eigenlijk lees en hoor ik dit van velen om me heen.
Waarom doen/deden we het dan toch?
Ik weet nog goed dat het ineens geïntroduceerd werd in onze familie, vreselijk vond ik het.
Zo ongemakkelijk dat gesmak ergens rond je wang/oor.
Zwagers en schoonzussen zoenen die ik amper kende....en dan drie keer....brrr
Nee het past niet bij mij.
Ja he, het was er opeens.
En op zo'n beetje elke verjaardag probeerde ik het te resetten naar een omhelzing, of één kus, maar het is nooit gelukt.
Zelfs in de rij bij de condoleance zag ik het. Ik dacht, deze mensen moeten misschien wel 3 x 300 zoenen incasseren. :jongle
Een welgemeende handdruk, iemand aankijken, een streling over de arm, zegt net zoveel, zo niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Tiberius schreef:
Habitat schreef:
Tiberius schreef:Ik verwacht dat die anderhalve meter maatregel er ook spoedig afgaat; en terecht.
De 1,5 meter regel is het fundament onder het huidige Covid beleid. Bij de nieuwe versoepelingen is dat ook duidelijk terug te zien. Veel mag weer, maar de 1,5 meter ... die blijft.

Pas als uit wetenschappelijke onderzoeken zou blijken dat afstand houden onzin is, zal RIVM veranderen van standpunt. (Maar ik vrees dat afstand houden geen onzin is.)
Ik zeg niet zozeer dat afstand houden onzin is in de context van virusbestrijding. Maar mensen zijn niet gemaakt om afstand te houden; we hebben behoefte aan verbinding; zie het bericht van HersteldHervormd hierboven.
Door die afstand te houden maak je op sociaal en emotioneel gebied veel meer kapot dan dat je op het gebied van virusbestrijding voorkomt.

En kan zelfs nog wel eens zo zijn, dat het afstandhouden negatief werkt: hierdoor kom je niet of nauwelijks meer in aanraking met allerlei beestjes die je weerstand verhogen. Na enige tijd heb je dus haast geen weerstand meer en word je van het minste of geringste al ziek.
Ik heb in de krant gelezen dat in de afgelopen maanden veel minder longonstekingen, oorontstekingen en krentenbaard en dergelijke zijn geconstateerd door artsen. Oorzaak zou liggen in de onderlinge afstand, het elkaar minder ontmoeten en beter hygiëne (handen wassen).
Kennelijk is het geheel aan deze maatregelen juist heel goed voor onze gezondheid.
Ik zeg niet dat mensen niet zouden lijden onder de afstand of onder de eenzaamheid, maar om nu één op één dat door te berekenen naar de fysieke gezondheid lijkt me een stap te ver.
Plaats reactie