COVID-19

Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: COVID-19

Bericht door Gritje »

huisman schreef: Zoals dhr van Dissel steeds zegt bieden mondkapjes buiten de zorg schijnveiligheid en geeft het risico op gevaarlijk gedrag. Kijk in ons OV. Mensen komen uit de bus proppen hun mondkapje in hun broekzak en zetten hem bij de volgende bus weer op. Niets anders dan schijnveiligheid.
Ik had onze zoon 2 uitwasbare mondkapjes meegegeven komt hij met 1 weer thuis. Hij had er 1 weggegeven aan iemand die anders niet met het OV mee mocht. Wel heel lief. En ja, die zat opgetrommeld in zijn jaszak.
Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Mijn collega kwam ook pas op kantoor met haar uitwasbare mondkapje in haar hand. Zij zette haar tas neer en propte het mondkapje in een stoffen tasje waar haar schone mondkapje ook inzat. :haha
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

merel schreef:Mijn collega kwam ook pas op kantoor met haar uitwasbare mondkapje in haar hand. Zij zette haar tas neer en propte het mondkapje in een stoffen tasje waar haar schone mondkapje ook inzat. :haha
Zojuist zag ik iemand met een gezellig gebreid mondkapje, met een sierlijk ajourpatroon erin. Gaatjes dus.
Dat houdt die aerosolen ook wel lekker tegen. :bobo
Ik gebruik in het OV een mondkapje omdat het verplicht is. Ik geloof niet zo in de noodzaak ervan, maar heb het idee dat het een politiek compromis is. En ja, zonder uitwassen iedere keer dezelfde. Wat krijg je het warm achter zo'n ding. En beslagen brillenglazen.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind het ook irritant. Maar een katoenen mondkapje is al een stuk comfortabeler dan een wegwerpding.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

"Zoals ik het zie zou de anderhalvemetermaatregel opgeheven kunnen worden." Dat zegt de Schiedamse huisarts en corona-expert Lieneke van de Griendt. Ze wijst op een nieuw verschenen, mogelijk baanbrekend, wetenschappelijk artikel van vier Amerikaanse artsen.
Dat onderzoek laat zien dat de maatregel van de mondkapjes, weliswaar in combinatie met de anderhalve meter, isolatie van besmette mensen thuis en het vele testen, daadwerkelijk effect heeft, legt de huisarts uit.

"Als je kijkt naar de huidige data in China, New York en Italië zie je een duidelijke daling vanaf het moment dat het dragen van een mondkapje werd ingevoerd. Met andere woorden: het blijkt toch wel degelijk een verschil uit te maken", zegt Van de Griendt.

"Achteraf gezien denk ik dat we met z'n allen best een beetje kunnen ademhalen, want de ernst van de ziekte blijkt helemaal niet zo groot. De case fatality rate (sterftecijfer, red.) ligt op 1 procent en misschien zelfs lager. Met andere woorden: van de mensen die het krijgen gaan er niet veel dood."
ARTIKEL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Mara schreef:"Zoals ik het zie zou de anderhalvemetermaatregel opgeheven kunnen worden." Dat zegt de Schiedamse huisarts en corona-expert Lieneke van de Griendt. Ze wijst op een nieuw verschenen, mogelijk baanbrekend, wetenschappelijk artikel van vier Amerikaanse artsen.
Dat onderzoek laat zien dat de maatregel van de mondkapjes, weliswaar in combinatie met de anderhalve meter, isolatie van besmette mensen thuis en het vele testen, daadwerkelijk effect heeft, legt de huisarts uit.

"Als je kijkt naar de huidige data in China, New York en Italië zie je een duidelijke daling vanaf het moment dat het dragen van een mondkapje werd ingevoerd. Met andere woorden: het blijkt toch wel degelijk een verschil uit te maken", zegt Van de Griendt.

"Achteraf gezien denk ik dat we met z'n allen best een beetje kunnen ademhalen, want de ernst van de ziekte blijkt helemaal niet zo groot. De case fatality rate (sterftecijfer, red.) ligt op 1 procent en misschien zelfs lager. Met andere woorden: van de mensen die het krijgen gaan er niet veel dood."
ARTIKEL
Ze heeft niet erg goed naar de cijfers gekeken verder. 1% Case Fatality is enorm. Als je een ziekte als deze gewoon laat verspreiden zonder maatregelen raakt waarschijnlijk zo'n 90% besmet (nee het stopt niet bij het kudde-immuniteit niveau het schiet daar doorheen als je een ongecontroleerde uitbraak hebt, omdat als kudde-immuniteit bereikt wordt nog heel veel mensen besmettelijk zijn). Dat betekent toch al gauw meer dan honderdduizend doden in Nederland. En om even op New York terug te komen daar is bijna 1 op de duizend mensen tussen de 50 en 60 aan Covid overleden en daar heeft men (wat laat) toch behoorlijke maatregelen genomen en niet alleen mondkapjes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Mara schreef:"Zoals ik het zie zou de anderhalvemetermaatregel opgeheven kunnen worden." Dat zegt de Schiedamse huisarts en corona-expert Lieneke van de Griendt. Ze wijst op een nieuw verschenen, mogelijk baanbrekend, wetenschappelijk artikel van vier Amerikaanse artsen.
Dat onderzoek laat zien dat de maatregel van de mondkapjes, weliswaar in combinatie met de anderhalve meter, isolatie van besmette mensen thuis en het vele testen, daadwerkelijk effect heeft, legt de huisarts uit.

"Als je kijkt naar de huidige data in China, New York en Italië zie je een duidelijke daling vanaf het moment dat het dragen van een mondkapje werd ingevoerd. Met andere woorden: het blijkt toch wel degelijk een verschil uit te maken", zegt Van de Griendt.

"Achteraf gezien denk ik dat we met z'n allen best een beetje kunnen ademhalen, want de ernst van de ziekte blijkt helemaal niet zo groot. De case fatality rate (sterftecijfer, red.) ligt op 1 procent en misschien zelfs lager. Met andere woorden: van de mensen die het krijgen gaan er niet veel dood."
ARTIKEL
Raar verhaal. Bijna nergens is de daling zo scherp geweest als in ons land en dat zonder mondkapjes.
De maatregelen van onze overheid zijn bewezen juist geweest (van 1400 IC patiënten naar 57 IC patiënten vandaag)
Of alle maatregelen nodig waren zal achteraf blijken.
De ernst van de ziekten onder de 70 is gelukkig nog veel minder groot dan deze mevrouw zegt. (~ 0.1%) Helaas neemt het sterftecijfer boven de 70 snel toe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

En net ons Covid kudde-immuniteit artikel geaccepteerd gekregen voor een top-tijdschrift. Kan al relevant zijn voor bijvoorbeeld Lombardije en delen van de VS en Brazilie (al worden we niet erg kwantitatief).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

WHO: pandemie is aan het versnellen
De coronapandemie is aan het versnellen, zo waarschuwt Tedros Adhanom Ghebreyesus, hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Gisteren kwamen er wereldwijd ruim 150.000 bevestigde coronagevallen bij. Dat is het hoogste aantal op een dag tot nu toe.

Bijna de helft van die nieuwe besmettingen werd geteld in Noord- en Zuid-Amerika. Maar ook in Zuid-Azië en het Midden-Oosten kwamen er veel nieuwe gevallen bij. "We komen in een nieuwe, gevaarlijke fase", zei Tedros, die benadrukte dat maatregelen om het virus in te dammen vooral moeten blijven gelden. "Het virus is zich nog steeds snel aan het verspreiden, het is nog steeds dodelijk en de meeste mensen zijn er nog steeds vatbaar voor."


Bron; NOS

Wat moet je nu weer met dit stuk?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Terri schreef:WHO: pandemie is aan het versnellen
De coronapandemie is aan het versnellen, zo waarschuwt Tedros Adhanom Ghebreyesus, hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Gisteren kwamen er wereldwijd ruim 150.000 bevestigde coronagevallen bij. Dat is het hoogste aantal op een dag tot nu toe.

Bijna de helft van die nieuwe besmettingen werd geteld in Noord- en Zuid-Amerika. Maar ook in Zuid-Azië en het Midden-Oosten kwamen er veel nieuwe gevallen bij. "We komen in een nieuwe, gevaarlijke fase", zei Tedros, die benadrukte dat maatregelen om het virus in te dammen vooral moeten blijven gelden. "Het virus is zich nog steeds snel aan het verspreiden, het is nog steeds dodelijk en de meeste mensen zijn er nog steeds vatbaar voor."


Bron; NOS

Wat moet je nu weer met dit stuk?
Waar heeft u precies een vraag over? Over het artikeltje in het algemeen of de uitspraken van Tedros in het bijzonder?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12051
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Het feit dat wereldwijd de R nog steeds boven de 1 ligt en in sommige delen nog wel hoger.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Herman schreef:Het feit dat wereldwijd de R nog steeds boven de 1 ligt en in sommige delen nog wel hoger.

Paniekverhaal van de WHO. Er zijn maar een paar landen verantwoordelijk voor de stijging. Brazilië, India en de VS . In Europa gaat het goed en in Nederland erg goed. Maar 4 ziekenhuisopnames deze week. Alle andere gemelde opnames waren van (ver) daarvoor. Bron zie link


Weekcijfers corona: minder dan 300 patiënten in het ziekenhuis - https://nos.nl/l/2337838
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Arja »

huisman schreef:
Herman schreef:Het feit dat wereldwijd de R nog steeds boven de 1 ligt en in sommige delen nog wel hoger.

Paniekverhaal van de WHO. Er zijn maar een paar landen verantwoordelijk voor de stijging. Brazilië, India en de VS . In Europa gaat het goed en in Nederland erg goed. Maar 4 ziekenhuisopnames deze week. Alle andere gemelde opnames waren van (ver) daarvoor. Bron zie link


Weekcijfers corona: minder dan 300 patiënten in het ziekenhuis - https://nos.nl/l/2337838

Ik weet niet of het een paniekverhaal is. Je zou met feiten moeten komen om dat te bewijzen.

Onze piek mag dan voorbij zijn. In Brazilië, India en de VS nog niet. Denk ook aan Mexico, Pakistan. In heel veel landen begint het nu pas echt. De piek wordt in Brazilië niet vóór augustus verwacht. Ook lijkt het erop dat er in Iran, China, rond Peking een twee piek ontstaat. Ik heb contacten in Suriname en het begint daar ook nu pas echt. Precies in de grote regentijd. Ik maak me zorgen om hen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Arja schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Het feit dat wereldwijd de R nog steeds boven de 1 ligt en in sommige delen nog wel hoger.

Paniekverhaal van de WHO. Er zijn maar een paar landen verantwoordelijk voor de stijging. Brazilië, India en de VS . In Europa gaat het goed en in Nederland erg goed. Maar 4 ziekenhuisopnames deze week. Alle andere gemelde opnames waren van (ver) daarvoor. Bron zie link


Weekcijfers corona: minder dan 300 patiënten in het ziekenhuis - https://nos.nl/l/2337838

Ik weet niet of het een paniekverhaal is. Je zou met feiten moeten komen om dat te bewijzen.

Onze piek mag dan voorbij zijn. In Brazilië, India en de VS nog niet. Denk ook aan Mexico, Pakistan. In heel veel landen begint het nu pas echt. De piek wordt in Brazilië niet vóór augustus verwacht. Ook lijkt het erop dat er in Iran, China, rond Peking een twee piek ontstaat. Ik heb contacten in Suriname en het begint daar ook nu pas echt. Precies in de grote regentijd. Ik maak me zorgen om hen.
Die eerste 3 landen noemde ik toch? Peking is een uitbraak die te koppelen is aan 1 locatie. Net als de slachthuizen. De WHO mag ook positief nieuws melden. In Europa en veel andere landen zijn ze al lang over de piek heen.
De hulp moet gaan naar die landen die vanwege hun armoede een lockdown niet vol kunnen houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Arja schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Het feit dat wereldwijd de R nog steeds boven de 1 ligt en in sommige delen nog wel hoger.

Paniekverhaal van de WHO. Er zijn maar een paar landen verantwoordelijk voor de stijging. Brazilië, India en de VS . In Europa gaat het goed en in Nederland erg goed. Maar 4 ziekenhuisopnames deze week. Alle andere gemelde opnames waren van (ver) daarvoor. Bron zie link


Weekcijfers corona: minder dan 300 patiënten in het ziekenhuis - https://nos.nl/l/2337838

Ik weet niet of het een paniekverhaal is. Je zou met feiten moeten komen om dat te bewijzen.

Onze piek mag dan voorbij zijn. In Brazilië, India en de VS nog niet. Denk ook aan Mexico, Pakistan. In heel veel landen begint het nu pas echt. De piek wordt in Brazilië niet vóór augustus verwacht. Ook lijkt het erop dat er in Iran, China, rond Peking een twee piek ontstaat. Ik heb contacten in Suriname en het begint daar ook nu pas echt. Precies in de grote regentijd. Ik maak me zorgen om hen.
En terecht. Europa en Oost-Azie hebben de luxe om maatregelen te blijven nemen om de verspreiding van het virus te remmen. Brazilie en de VS hebben die mogelijkheid deels ook, maar niet genoeg (en niet genoeg wil om het te doen). In Mexico, Pakistan en India zijn veel kwetsbare mensen en weinig mogelijkheid om ze te beschermen. Ik vrees dat het in Afrika ook nog wel een grotere ramp kan worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie