COVID-19

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Bovendien kloppen sommige dingen die je zegt al niet. Hoe kom je erbij dat in Groningen weinig mensen naar de kerk gaan, bijvoorbeeld? Er zijn toch veel vrijgemaakte kerken?
Dat beweer ik nergens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: COVID-19

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Bovendien kloppen sommige dingen die je zegt al niet. Hoe kom je erbij dat in Groningen weinig mensen naar de kerk gaan, bijvoorbeeld? Er zijn toch veel vrijgemaakte kerken?
Dat beweer ik nergens.
Nou ja, CBS-cijfers zeggen toch wel wat.
CBS De religieuze kaart van Nederlands, 2010-2015 schreef:3.3 Religieuze betrokkenheid per gemeente
Uit het overzicht van de religieuze betrokkenheid in de provincies komen grote tegenstellingen naar voren. Zo vormen Limburg en Groningen met 72 en 32 procent de uitersten in het behoren tot een religieuze groepering. En het regelmatige bezoek van een religieuze dienst in een kerk, moskee of synagoge is in Zeeland en Overijssel tweemaal zo groot als in Noord-Holland en Noord-Brabant. Nog grotere verschillen zijn er tussen gemeenten. In Urk behoort in de periode 2010–2015 98 procent tot een kerkelijke gezindte, en is slechts 2 procent onkerkelijk. Ook in veel Limburgse gemeenten zijn maar weinig onkerkelijken. Voorbeelden zijn Simpelveld met 9 procent, Gulpen-Wittem met 10 procent,gevolgd door Voerendaal, Nuth, Echt-Susteren en Nederweert met 15 procent onkerkelijken. De meeste onkerkelijken – minstens drie kwart – zijn te vinden in de gemeenten Menterwolde, Pekela, Oostzaan en Landsmeer

CBS | De religieuze kaart van Nederland, 2010–2015 9
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Klopt. Oost-Groningen is van oudsher donkerrood tot communistisch. De stad is een links bolwerk. In het Westerkwartier en Noord Groningen zijn er wel meer gelovigen. Aduard en Zuidhorn zijn grote vrijgemaakte bolwerken.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
DDD schreef:@ Valcke:
Je bedoelt dat er nog van alles kan gebeuren waardoor sommige positief geteste mensen alsnog aan corona overlijden?

Toch zijn er mensen die verwachten dat in Stockholm al een enorm hoge immuniteitsgraad is bereikt.
- Ja, het zal niet bij 9 personen blijven. Huisman rekent daar wel mee.

- Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in Stockholm. Maar er zijn veel overlijdens en ik lees ook dat mensen boven de 70 door veel ziekenhuizen geweerd worden voor de IC. Dus om daar nu een voorbeeld aan te nemen...?
@Valcke ik reken met het percentage. Er worden nog steeds zorgverleners positief getest en er zullen helaas ook nog enkele overlijden. Maar het percentage zal weinig veranderen.

Ik ben geen profeet dus reken met de feiten van vandaag.

Elk land laat zien dat de sterfte onder de gezonde populatie van min 65 niet groter is dan tijdens een seizoensgriep.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar,
Dank voor je toelichting gisteravond.
Ik heb je intenties gisteren verkeerd beoordeeld en heb daardoor niet juist gereageerd.
Mijn excuus daarvoor.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Wat mij weer zorgen baart is dat Duitse onderzoeker itt Nederlandse onderzoekers van mening zijn dat kinderen wel degelijk erg besmettelijk kunnen zijn. Voor beide motiveringen is wel wat te zeggen, maar de vraag is nu wie er gelijk heeft.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:Wat mij weer zorgen baart is dat Duitse onderzoeker itt Nederlandse onderzoekers van mening zijn dat kinderen wel degelijk erg besmettelijk kunnen zijn. Voor beide motiveringen is wel wat te zeggen, maar de vraag is nu wie er gelijk heeft.
In dit geval zou men toch echt bij Zweden kunnen aankloppen en vragen of ze onderzoek hebben gedaan onder kinderopvang- en basisschoolleraren. Voor zover ik weet zijn er geen data bekend gemaakt, dat wil echter niet zeggen dat er helemaal niets is. De privacy wetgeving maakt dat men echt voorzichtig is met data publiceren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:Wat mij weer zorgen baart is dat Duitse onderzoeker itt Nederlandse onderzoekers van mening zijn dat kinderen wel degelijk erg besmettelijk kunnen zijn. Voor beide motiveringen is wel wat te zeggen, maar de vraag is nu wie er gelijk heeft.
Het Duitse onderzoek zegt in zijn conclusie helemaal niet dat kinderen erg besmettelijk kunnen zijn. Het zegt dat op grond van de onderzoeken tot nu toe niet uit te sluiten is dat kinderen besmettelijk kunnen zijn.

Andere onderzoeken uit o.a. China, Italië en Brabant zeggen dat kinderen iig veel minder tot niet ziek worden na een besmetting en dus ook minder besmettelijk zijn.

Het lijkt mij evident dat bij een besmettelijke ziekte je overdracht nooit helemaal kunt uitsluiten.
Persoonlijk ken ik 3 jonge gezinnen waar bewezen corona heeft geheerst. De kinderen waren nauwelijks ziek terwijl 1 van de vaders een paar dagen in het ziekenhuis opgenomen is geweest . De andere volwassenen hebben allemaal dagenlang koorts gehad.

Denemarken heeft de scholen al enige tijd weer open en dat heeft niet gezorgd voor een hogere R0 waarde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
DDD schreef:@ Valcke:
Je bedoelt dat er nog van alles kan gebeuren waardoor sommige positief geteste mensen alsnog aan corona overlijden?

Toch zijn er mensen die verwachten dat in Stockholm al een enorm hoge immuniteitsgraad is bereikt.
- Ja, het zal niet bij 9 personen blijven. Huisman rekent daar wel mee.

- Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in Stockholm. Maar er zijn veel overlijdens en ik lees ook dat mensen boven de 70 door veel ziekenhuizen geweerd worden voor de IC. Dus om daar nu een voorbeeld aan te nemen...?
Er is wat ophef geweest dat ziekenhuizen het zouden doen. Dat is niet bewezen. Verder doet Zweden het juist echt goed in de groep 70 tot 80 jaar. Ik heb nu de data niet bij de hand, maar de sterfte per miljoen inwoners in die leeftijdsgroep is een stuk lager dan in Nederland terwijl die in alle groepen tot 60 jaar een stuk hoger is. De oversterfte wordt hier ook goed verklaard door de COVID cijfers, dus dat is niet de verklaring.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Denemarken heeft de scholen al enige tijd weer open en dat heeft niet gezorgd voor een hogere R0 waarde.
Sorry, maar dit is non-informatie. Denemarken heeft de scholen nu twee (of drie) weken weer open met meer onderlinge afstand dan daarvoor. Na twee weken zul je echt het effect nog niet zien, zelfs als het effect heel groot zou zijn. De kinderen zijn vaak asymptomatisch, dus eerst zouden de kinderen besmet moeten worden, dan zouden de kinderen de ouders moeten besmetten en dan moeten de ouders symptomatisch worden (die vaak ook onder de 50 zijn en dus minder symptomatisch) en pas als dat enige tijd aan de gang is zul je misschien gaan zien dat de verspreiding inderdaad is toegenomen. Ik denk niet dat het veel effect zal hebben, maar als het effect er is duurt het nog wel even voordat het meetbaar wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef: Denemarken heeft de scholen al enige tijd weer open en dat heeft niet gezorgd voor een hogere R0 waarde.
Sorry, maar dit is non-informatie. Denemarken heeft de scholen nu twee (of drie) weken weer open met meer onderlinge afstand dan daarvoor. Na twee weken zul je echt het effect nog niet zien, zelfs als het effect heel groot zou zijn. De kinderen zijn vaak asymptomatisch, dus eerst zouden de kinderen besmet moeten worden, dan zouden de kinderen de ouders moeten besmetten en dan moeten de ouders symptomatisch worden (die vaak ook onder de 50 zijn en dus minder symptomatisch) en pas als dat enige tijd aan de gang is zul je misschien gaan zien dat de verspreiding inderdaad is toegenomen. Ik denk niet dat het veel effect zal hebben, maar als het effect er is duurt het nog wel even voordat het meetbaar wordt.
Prima uitleg. Bericht stond eergisteren in een krant. Scholen zijn sinds 15 april open dus idd ruim 14 dagen en dat zal tekort zijn om effecten te zien.
Maar zijn er in Zweden cijfers van volwassenen die besmet zijn door kinderen? Bij jullie zijn de scholen toch steeds open gebleven?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:
huisman schreef: Denemarken heeft de scholen al enige tijd weer open en dat heeft niet gezorgd voor een hogere R0 waarde.
Sorry, maar dit is non-informatie. Denemarken heeft de scholen nu twee (of drie) weken weer open met meer onderlinge afstand dan daarvoor. Na twee weken zul je echt het effect nog niet zien, zelfs als het effect heel groot zou zijn. De kinderen zijn vaak asymptomatisch, dus eerst zouden de kinderen besmet moeten worden, dan zouden de kinderen de ouders moeten besmetten en dan moeten de ouders symptomatisch worden (die vaak ook onder de 50 zijn en dus minder symptomatisch) en pas als dat enige tijd aan de gang is zul je misschien gaan zien dat de verspreiding inderdaad is toegenomen. Ik denk niet dat het veel effect zal hebben, maar als het effect er is duurt het nog wel even voordat het meetbaar wordt.
Prima uitleg. Bericht stond eergisteren in een krant. Scholen zijn sinds 15 april open dus idd ruim 14 dagen en dat zal tekort zijn om effecten te zien.
Maar zijn er in Zweden cijfers van volwassenen die besmet zijn door kinderen? Bij jullie zijn de scholen toch steeds open gebleven?
Inderdaad de kinderdagverblijven, lagere scholen en onderbouw van middelbare scholen zijn hier open. Ik heb die cijfers niet gezien en ik geloof niet dat er specifiek getest is onder leraren en begeleiders. Ik denk dat andere landen Zweden best kunnen vragen dat onderzoek wel te doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

In Zeeland geen doden in deze week en slechts 1 nieuwe ziekenhuisopname.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Dit fragment is erg interessant.

https://www.npostart.nl/POMS_BV_16116297
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:Dit fragment is erg interessant.

https://www.npostart.nl/POMS_BV_16116297
Ik heb het gezien. Het was een verrassende andere kijk op het geheel vond ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie