COVID-19

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Ja en? Het zal mij helemaal niets uitmaken wat ze daar mee doen. Zoveel toegevoegde waarde heeft dat toch niet? En wat zouden hackers met die informatie kunnen?
Nog even hierop terugkomend, omdat ik deze misvatting wel vaker hoor.

Stel dat er hier iemand zich zou aanmelden en die zou een bericht posten: als je hem 1 euro betaalt, krijg je de volledige naam, adres en woonplaats van elke willekeurige forummer. Dat zou je denk ik niet leuk vinden.
En voor nog 1 euro extra ál je persoonsgegevens: je bsn, id-kaart-gegevens, je bankrekeningnummer, je jaaropgave van de laatste 5 jaar, je complete ziektegeschiedenis, enkele markante foto's, welke websites je bekijkt (naast RF). Dan wordt het al enger, denk ik.

Stel dat hij zich vervolgens naar jou wendt met de vraag: Jantje, ik schat dat er 20 refoforummers zijn die 2 euro voor jouw informatie willen betalen. Dat zou me 40 euro opleveren. Als jij mij nú 50 euro betaalt, dan houd ik verder mijn mond.
Zo werkt het ongeveer op het darkweb: een compleet persoonsrecord levert ongeveer 2 dollar op; een incompleet ongeveer 1 dollar.

Dan gaat het alleen nog maar om informatieverstrekking.
Zo'n hacker kan nog een stap verder gaan en jouw gegevens gebruiken om een mooie Facebook-pagina te maken, waar 'jij' allerlei dingen op plaatst.
Of - nog een stap verder - identiteitsfraude: dat hij met jouw bsn en id-kaart een bankrekening gaat openen om daar geld op wit te wassen.

Kortom: je hebt wel degelijk iets te verbergen, in ieder geval: te beschermen.

Dus daarom ziet de Autoriteit Persoonsgegevens graag goede waarborgen voordat zo'n app geïntroduceerd wordt.
En ook een exit-policy, niet te vergeten: wanneer stoppen we met die app?
De overheid is er niet zo sterk in om eenmaal genomen maatregelen weer te beëindigen; denk aan het kwartje van Kok.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: COVID-19

Bericht door Vervolgde »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Ja en? Het zal mij helemaal niets uitmaken wat ze daar mee doen. Zoveel toegevoegde waarde heeft dat toch niet? En wat zouden hackers met die informatie kunnen?
Nog even hierop terugkomend, omdat ik deze misvatting wel vaker hoor.

Stel dat er hier iemand zich zou aanmelden en die zou een bericht posten: als je hem 1 euro betaalt, krijg je de volledige naam, adres en woonplaats van elke willekeurige forummer. Dat zou je denk ik niet leuk vinden.
En voor nog 1 euro extra ál je persoonsgegevens: je bsn, id-kaart-gegevens, je bankrekeningnummer, je jaaropgave van de laatste 5 jaar, je complete ziektegeschiedenis, enkele markante foto's, welke websites je bekijkt (naast RF). Dan wordt het al enger, denk ik.

Stel dat hij zich vervolgens naar jou wendt met de vraag: Jantje, ik schat dat er 20 refoforummers zijn die 2 euro voor jouw informatie willen betalen. Dat zou me 40 euro opleveren. Als jij mij nú 50 euro betaalt, dan houd ik verder mijn mond.
Zo werkt het ongeveer op het darkweb: een compleet persoonsrecord levert ongeveer 2 dollar op; een incompleet ongeveer 1 dollar.

Dan gaat het alleen nog maar om informatieverstrekking.
Zo'n hacker kan nog een stap verder gaan en jouw gegevens gebruiken om een mooie Facebook-pagina te maken, waar 'jij' allerlei dingen op plaatst.
Of - nog een stap verder - identiteitsfraude: dat hij met jouw bsn en id-kaart een bankrekening gaat openen om daar geld op wit te wassen.

Kortom: je hebt wel degelijk iets te verbergen, in ieder geval: te beschermen.

Dus daarom ziet de Autoriteit Persoonsgegevens graag goede waarborgen voordat zo'n app geïntroduceerd wordt.
En ook een exit-policy, niet te vergeten: wanneer stoppen we met die app?
De overheid is er niet zo sterk in om eenmaal genomen maatregelen weer te beëindigen; denk aan het kwartje van Kok.
Juist omdat dit misbruik mogelijk is en op grote schaal plaats heeft door de bedrijven, zou juist die registratie van de informatie uitgesloten moeten zijn. Het moet niet normaal zijn dat een dergelijke registratie de basis wordt van het besturen van een land, want dan is het hek van de dam.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Stel dat er hier iemand zich zou aanmelden en die zou een bericht posten: als je hem 1 euro betaalt, krijg je de volledige naam, adres en woonplaats van elke willekeurige forummer. Dat zou je denk ik niet leuk vinden.
En voor nog 1 euro extra ál je persoonsgegevens: je bsn, id-kaart-gegevens, je bankrekeningnummer, je jaaropgave van de laatste 5 jaar, je complete ziektegeschiedenis, enkele markante foto's, welke websites je bekijkt (naast RF). Dan wordt het al enger, denk ik.
Websites naast Refoforum: http://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk ;)
En hoe komt zo'n hacker via Refoforum aan mijn BSN, ID-kaartgegevens, bankrekeningnummer? Dat is toch onmogelijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Niet via RF, maar op andere wijze. Het is in antwoord op deze berichten:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Ja en? Het zal mij helemaal niets uitmaken wat ze daar mee doen. Zoveel toegevoegde waarde heeft dat toch niet? En wat zouden hackers met die informatie kunnen?
En via die verzamelde informatie zien je dat jij best vaak op RF zit, dus dat is een deel van jouw sociale netwerk.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Ik hoorde van een zwangere vrouw die al 10 weken niet bij de verloskundige is geweest! Bang voor besmetting.... ik vind dit zorgelijk.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Dat ligt dan denk ik ook aan haar. De huidige situatie speelt nu 4 weken en in Brabant 5 weken en de verloskundigen werken gewoon door. Het is wel zo dat zij vragen om zonder partner naar de controles te komen.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Nuttige info van Tiberius. Gevaren rond onze privacy worden nogal eens onderschat. Helaas is ook de overheid in het verleden niet altijd een betrouwbare partij geweest. Dus tenzij er verifieerbare garanties komen mbt privacy zal ik dat soort Apps niet installeren. En als het verplicht wordt ga ik m’n Nokia wel weer opladen. .
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

@Tiberius,

Zolang men niet bij mijn banknummers kan komen, is het toch helemaal niet relevant wat jij zegt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

De overheid is zeker geen betrouwbare partij. Kijk maar naar de kinderopvangtoeslag affaire en de beerput die bij de belastingdienst open gegaan is. Ook de RIVM heeft in het Q koorts zaak steken laten vallen op veel vlakken. Dus in dat kader ben ik ook wel sceptisch en volg niet klakkeloos.

Iets heel anders; ik blijf mij wel over lege schappen in supermarkten verbazen. Hebben jullie dat ook? Nu doe ik maar 1 keer per week boodschappen en straks is het 9 dagen geleden, maar de schappen met meel en bloem zijn al 4 weken leeg. Idem met wc papier, volkoren pasta, zilvervliesrijst, houdbare melk en veel diepvriesgroente. Hamsteren mensen nog steeds of loopt de distributie spaak?

En ik ben straks wel huiverig voor de vele afspraken die op ons pad komen als de boel meer vrijgegeven wordt. Alles is nu afgezegd ( tandarts, kapper, artsenbezoek etc) en komt straks langzaam weer op gang.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef: Iets heel anders; ik blijf mij wel over lege schappen in supermarkten verbazen. Hebben jullie dat ook? Nu doe ik maar 1 keer per week boodschappen en straks is het 9 dagen geleden, maar de schappen met meel en bloem zijn al 4 weken leeg. Idem met wc papier, volkoren pasta, zilvervliesrijst, houdbare melk en veel diepvriesgroente. Hamsteren mensen nog steeds of loopt de distributie spaak?
Nee, zowel de Jumbo, de Hoogvliet en de AH hebben normaal gevulde schappen. Niet zoveel keuze als gewoonlijk, maar bij de pasta stonden bijvoorbeeld de familiepakken macaroni, diverse soorten spaghetti en lasagnevellen.
Volgens mijn man lopen mensen niet meer met hoog opgestapelde boodschappen in hun karretje.
Ik ga straks - voor het eerst weer - en zal eens kijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Prof.dr. van Dissel nu live in de kamer.

https://nos.nl/livestream/2329783-kijk- ... risis.html
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mona Lisa schreef:Nuttige info van Tiberius. Gevaren rond onze privacy worden nogal eens onderschat. Helaas is ook de overheid in het verleden niet altijd een betrouwbare partij geweest. Dus tenzij er verifieerbare garanties komen mbt privacy zal ik dat soort Apps niet installeren. En als het verplicht wordt ga ik m’n Nokia wel weer opladen. .
De meeste mensen zullen een Android telefoon hebben met daarop allerlei apps, zonder dat ze precies in de gaten hebben welke rechten al die apps hebben en welke informatie dus verzameld wordt. Ik vind het daarom nogal vreemd om dan nu te gaan zeuren over privacy ikv een corona-app.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Mona Lisa schreef:Nuttige info van Tiberius. Gevaren rond onze privacy worden nogal eens onderschat. Helaas is ook de overheid in het verleden niet altijd een betrouwbare partij geweest. Dus tenzij er verifieerbare garanties komen mbt privacy zal ik dat soort Apps niet installeren. En als het verplicht wordt ga ik m’n Nokia wel weer opladen. .
De meeste mensen zullen een Android telefoon hebben met daarop allerlei apps, zonder dat ze precies in de gaten hebben welke rechten al die apps hebben en welke informatie dus verzameld wordt. Ik vind het daarom nogal vreemd om dan nu te gaan zeuren over privacy over een corona-app.
Het zijn ook niet de 'meeste mensen' die het daarover hebben; de 'meeste mensen' vinden het wel best, heb ik het idee.

'Als de privacy van zo’n app niet 100% geborgd is, dan kan die app er niet komen', zei AP-voorzitter Aleid Wolfsen vanmorgen bij BNR.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Het zijn ook niet de 'meeste mensen' die het daarover hebben; de 'meeste mensen' vinden het wel best, heb ik het idee.
Ik doelde op gebruikers van Refoforum met mijn uitspraak over 'de meeste mensen'.
'Als de privacy van zo’n app niet 100% geborgd is, dan kan die app er niet komen', zei AP-voorzitter Aleid Wolfsen vanmorgen bij BNR.
Dan moet Aleid Wolfsen keihard aan de bak. Er zijn namelijk ontzettend veel apps die allerlei informatie verzamelen van gebruikers. Daar doet hij niet zoveel tegen. Beetje een geval van profilering op het verkeerde moment, wat mij betreft.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: COVID-19

Bericht door Gritje »

merel schreef:De overheid is zeker geen betrouwbare partij. Kijk maar naar de kinderopvangtoeslag affaire en de beerput die bij de belastingdienst open gegaan is. Ook de RIVM heeft in het Q koorts zaak steken laten vallen op veel vlakken. Dus in dat kader ben ik ook wel sceptisch en volg niet klakkeloos.

Iets heel anders; ik blijf mij wel over lege schappen in supermarkten verbazen. Hebben jullie dat ook? Nu doe ik maar 1 keer per week boodschappen en straks is het 9 dagen geleden, maar de schappen met meel en bloem zijn al 4 weken leeg. Idem met wc papier, volkoren pasta, zilvervliesrijst, houdbare melk en veel diepvriesgroente. Hamsteren mensen nog steeds of loopt de distributie spaak?

En ik ben straks wel huiverig voor de vele afspraken die op ons pad komen als de boel meer vrijgegeven wordt. Alles is nu afgezegd ( tandarts, kapper, artsenbezoek etc) en komt straks langzaam weer op gang.
Mensen schijnen bloem en meel nog wel te hamsteren, als het is bijgevuld is het binnen een dag weer uitverkocht. (Aldus de supermarktketen waar onze zoon werkt) en de distributie loopt spaak doordat meel en bloem van onze supermarkt uit polen komt.
Ik heb het maar online besteld, greep ook elke keer mis.
De rest is hier gewoon te krijgen, misschien niet altijd het merk wat ik wil maar het is er wel.

En al die sfspraken, ik denk er nog maar niet teveel over. Vindt het nu wel lekker rustig zo.
Plaats reactie