COVID-19

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Hendrien schreef:Toch wel heftig die apps. Privacy zou gewaarborgd worden, maar het voelt toch niet echt goed. Het zijn bizarre tijden...
Weet jij zeker dat bv Whatsapp of Twitter jouw privacy waarborgen.

Iedereen met een smartphone die zijn locatie heeft aanstaan kan nu al worden gevolgd. Daarom werkt google maps zo goed als navigatie met verkeersinfo.

Big brother kijkt al jaren mee.....

Ik heb dus geen bezwaar tegen Covid apps
Juist: bijna iedereen gebruikt ook al navigatie in de auto. Dat is niet anders. Het enige dat er nu bij komt, is dat je de navigatie koppelt aan testuitslagen van personen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

@Huisman Het probleem is de grootschalige, geautomatiseerde profilering die met zo'n app gedaan wordt. Dat is het grote verschil met Whatsapp, Twitter, Facebook of Zoom.
Bovendien dwingt de profilering tot bepaald gedrag. Dat maakt het eng. En dat doet Google Maps niet: die informeert alleen maar; niemand dwingt je om een bepaalde route toch te nemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ik vind het niet eng hoor. Het hoeft toch geen geheim te zijn op welke plaatsen je komt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:@Huisman Het probleem is de grootschalige, geautomatiseerde profilering die met zo'n app gedaan wordt. Dat is het grote verschil met Whatsapp, Twitter, Facebook of Zoom.
Bovendien dwingt de profilering tot bepaald gedrag. Dat maakt het eng. En dat doet Google Maps niet: die informeert alleen maar; niemand dwingt je om een bepaalde route toch te nemen.
Hoezo grootschalige profilering? M.i. hoeft de gebruiker alleen door te geven:
a) of hij/zij besmet is (bevestigd door een test)
b) wanneer de eerste klachten begonnen zijn
De navigatie doet de app.

De app koppelt vervolgens wel de contacten uit deze periode. Ik neem aan dat het doorgeven van je naam op vrijwillige basis is en dat dit eigenlijk helemaal niet nodig is. Het kan een melding zijn in de zin van: Op die datum op dat tijdstip (van zo tot zo laat) bent u in aanraking geweest met een persoon die inmiddels positief is getest.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Grootschalig, omdat het meer dan 10.000 personen betreft.
Geautomatiseerde profilering, omdat het op basis van de resultaten gedrag stuurt; klein stapje verder is: dwingt.

Geruststellend is in ieder geval de reactie van de AP: "Corona-apps kunnen alleen als privacy geborgd is. Voorstellen voor dit soort apps gaan langs AP voor een privacy-check. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat overheid zorgvuldig met hun gevoelige informatie omgaat."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Hier een goed artikel over het systeem.

https://www.businessinsider.my/coronavi ... -pt-2020-4
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Een ander aspect is dat de overheid opeens over een enorm stuwmeer aan bijzondere persoonsgegevens beschikt.
Dat is een goudmijn voor hackers. Bovendien is de combinatie overheid en ICT meestal niet zo succesvol.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Precies en dan heb ik meer vertrouwen in de overheid dan in alle commerciële apps. De verdienmodellen van bv Twitter en Whatsapp zijn niet transparant.
Als er Covids apps komen dan zijn ze door het parlement goedgekeurd en van de juiste waarborgen voorzien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Precies en dan heb ik meer vertrouwen in de overheid dan in alle commerciële apps. De verdienmodellen van bv Twitter en Whatsapp zijn niet transparant.
Als er Covids apps komen dan zijn ze door het parlement goedgekeurd en van de juiste waarborgen voorzien.
Dat hoop ik.
Zoals ik boven al typte is de combinatie overheid en ICT nooit zo'n gelukkige, denk aan de belastingdienst, studie financiering, chipknip, c2000, enz.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Margriet »

Mijn dochter is er goed doorgekomen. Zo blij!! Een hele opluchting !!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Margriet schreef:Mijn dochter is er goed doorgekomen. Zo blij!! Een hele opluchting !!
Goed om te lezen. Wens haar maar namens RF verder herstel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: COVID-19

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Precies en dan heb ik meer vertrouwen in de overheid dan in alle commerciële apps. De verdienmodellen van bv Twitter en Whatsapp zijn niet transparant.
Als er Covids apps komen dan zijn ze door het parlement goedgekeurd en van de juiste waarborgen voorzien.
Dat hoop ik.
Zoals ik boven al typte is de combinatie overheid en ICT nooit zo'n gelukkige, denk aan de belastingdienst, studie financiering, chipknip, c2000, enz.
Let wel dat de overheid wat ict betreft nagenoeg altijd afhankelijk is van het bedrijfsleven. Dus mislukkingen op ict gebied valt ook het bedrijfsleven aan te rekenen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Ja en? Het zal mij helemaal niets uitmaken wat ze daar mee doen. Zoveel toegevoegde waarde heeft dat toch niet? En wat zouden hackers met die informatie kunnen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Dit is een helder artikel, met een oplossing hoe zo'n tracker privacy-vriendelijk te implementeren is: https://waag.org/nl/article/tracking-en ... van-corona 
Plaats reactie