COVID-19

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

windorgel schreef:Ambtenaar, ik weet niet of je je ouders nog hebt, maar zou je dit onderwerp ook in deze bewoordingen met hen bespreken? Je woordkeus komt erg kil op me over.
Verder, die kwetsbaren zijn niet alleen tachtigplussers maar kunnen ook vader zijn van een jong gezin. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een nierziekte of iets dergelijks.
Het zijn macro-economische beschouwingen. Jij en anderen vergeten een belangrijk ding: Dont't shoot the messenger.

Het zijn niet noodzakelijkerwijs beschouwingen waar ik achter sta. Wel zijn ze belangrijk om mee te nemen in de afweging van belangen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Duitsland doet het wel degelijk beter dan NL; er zijn namelijk veel minder overlijdens. Dat is in absolute zin al zo, procentueel is dat nog veel meer zo. En ik verwacht ook dat ze sneller maatregelen kunnen opheffen.
Dat is waar, maar in Duitsland zijn de maatregelen niet minder streng dan in Nederland (de strengere versie van de maatregelen was daar zelfs eerder ingevoerd) en de cultuur in Duitsland is ook iets minder eigenwijs dan in Nederland. Het allemaal met testen proberen te verklaren gaat gewoon te ver denk ik. Zoals je zelf ook vermoed, gaat testen pas effect hebben als mensen al symptomatisch zijn, dus effectief laat testen mensen iets eerder terugkeren in de maatschappij na mogelijke besmetting, maar dat heeft nu nog weinig effect op de verpreiding. Verder heeft Duitsland meer speling met het zorgsysteem, wat natuurlijk effect heeft op het aantal doden (en de druk op ziekenhuis en zorgpersoneel om te blijven werken), maar dat is weer niet "het testen".
Je kunt iets uit eigenwijsheid van Nederlanders verklaren, maar die eigenwijsheid wordt natuurlijk wel bevorderd wanneer je niet getest wordt. Dan is het wel erg verleidelijk om met lichte klachten niet in vrijwillige isolatie te gaan. Ben je wel getest bij milde klachten (zoals in DE het beleid is) dan heb je zekerheid en is het ook logisch dat je thuisblijft. Kortom: het niet testen is sterk bevorderlijk voor eigenwijsheid en het doorlopen bij lichte klachten.

Verder is een factor van belang het zorgpersoneel. In het NL beleid konden en mochten zorgmedewerkers bij lichte klachten doorwerken (zonder test). Het lijkt mij inmiddels wel duidelijk dat dit een enorme besmettingsbron geweest is. Dat heeft met eigenwijsheid niet veel te maken, wel met testbeleid.
Dat het zorgpersoneel getest had moeten worden ben ik met je eens. Dat is hier in Zweden ook een probleem trouwens. Al denk ik dat op dit punt het voornaamste pijnpunt in het tekort aan personeel zit, en niet in de testen. In bijvoorbeeld Noorwegen en Duitsland heeft ziekmelden minder gevolgen voor de zorg.

De eigenwijsheid in Nederland toont zich in het massale strandbezoek, een skireis naar besmet Italië, chaos in supermarkten. Dat heeft weinig met testen te maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

De skireis naar besmet Italie was volgens het RIVM geen probleem.

Het strandbezoek was een vergissing. Als ik niet in de krant had gelezen dat het dat weekeinde zo uit de hand was gelopen qua aantallen bezoekers, was ik ook naar het strand gegaan. Het was er mooi weer voor. Dat is niet perse opzet, maar kan ook kortzichtigheid zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
windorgel schreef:Ambtenaar, ik weet niet of je je ouders nog hebt, maar zou je dit onderwerp ook in deze bewoordingen met hen bespreken? Je woordkeus komt erg kil op me over.
Verder, die kwetsbaren zijn niet alleen tachtigplussers maar kunnen ook vader zijn van een jong gezin. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een nierziekte of iets dergelijks.
Het zijn macro-economische beschouwingen. Jij en anderen vergeten een belangrijk ding: Dont't shoot the messenger.

Het zijn niet noodzakelijkerwijs beschouwingen waar ik achter sta. Wel zijn ze belangrijk om mee te nemen in de afweging van belangen.
Ja daag. Je gaat toch echt over je eigen woordkeuze. Kom nou.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:De eigenwijsheid in Nederland toont zich in het massale strandbezoek, een skireis naar besmet Italië, chaos in supermarkten. Dat heeft weinig met testen te maken.
Ik denk dat je niet helemaal goed geïnformeerd bent. Je moet niet afgaan op suggestieve nieuwsberichten of foto's met telelenzen waarbij meters plotseling centimeters lijken. Maatregelen worden echt wel goed opgevolgd. Dat geldt ook voor de supermarkten. In de pers lees je alleen de uitzonderingen.

Wat betreft het probleem met de reizen naar Italië: dat heeft m.i. toch echt meer te maken met falend overheidsbeleid dan met eigenwijze mensen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 06 apr 2020, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Als er een wereldwijde recessie komt, gaan de mensen die nu nog net te eten hebben waarschijnlijk kopje onder. We hebben het dan mondiaal gezien over een hele grote groep, honderden miljoenen mensen.

"Bijna helft wereldbevolking leeft van minder dan 5,50 dollar per dag"
https://www.rtlz.nl/algemeen/buitenland ... moedegrens
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:De eigenwijsheid in Nederland toont zich in het massale strandbezoek, een skireis naar besmet Italië, chaos in supermarkten. Dat heeft weinig met testen te maken.
Ik denk dat je niet helemaal goed geïnformeerd bent. Je moet niet afgaan op suggestieve nieuwsberichten of foto's met telelenzen waarbij meters plotseling centimeters lijken. Maatregelen worden echt wel goed opgevolgd. Dat geldt ook voor de supermarkten. In de pers lees je alleen de uitzonderingen.

Wat betreft het probleem met de reizen naar Italië: dat heeft m.i. toch echt meer te maken met falend overheidsbeleid dan met eigenwijze mensen.
Ik had het over de tijd voor de strengere maatregelen ingingen. Het was echt nog druk op de Nederlandse stranden, er was een run op de supermarkten en de mensen de studenten die naar Italië gingen toen het daar al extreem was, waren eigenwijs. De overheid had het kunnen verbieden, maar de stupiditeit ligt bij de studenten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Waarom? Volgens het RIVM was er toch niets aan de hand? Er was geen enkel risico. Ze konden gerust gaan. Ze hoefden ook niet in quarantaine. De paniekzaaiers stelden zich aan, vond het RIVM.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:De eigenwijsheid in Nederland toont zich in het massale strandbezoek, een skireis naar besmet Italië, chaos in supermarkten. Dat heeft weinig met testen te maken.
Ik denk dat je niet helemaal goed geïnformeerd bent. Je moet niet afgaan op suggestieve nieuwsberichten of foto's met telelenzen waarbij meters plotseling centimeters lijken. Maatregelen worden echt wel goed opgevolgd. Dat geldt ook voor de supermarkten. In de pers lees je alleen de uitzonderingen.

Wat betreft het probleem met de reizen naar Italië: dat heeft m.i. toch echt meer te maken met falend overheidsbeleid dan met eigenwijze mensen.
Ik had het over de tijd voor de strengere maatregelen ingingen. Het was echt nog druk op de Nederlandse stranden, er was een run op de supermarkten en de mensen de studenten die naar Italië gingen toen het daar al extreem was, waren eigenwijs. De overheid had het kunnen verbieden, maar de stupiditeit ligt bij de studenten.
Ik blijf erbij dat je nu echt dingen door elkaar haalt.

Ook vind ik dat mensen niet veel te verwijten valt als zij elkaar nog handen gaven toen er op dit punt geen advies was. Idem dat de 1,5 meter regel nog niet gehanteerd werd vóórdat de overheid ermee kwam. Idem dat er nog mensen naar Italië reisden toen er geen negatief advies was.

Maar het wordt nu een beetje welles-nietes en daar schieten we niets mee op. Ik stop er dus mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Die studenten waren daar met 30 bussen naar toe gegaan. Hun thuisfront smeekte eerst dat ze niet zouden gaan. En toen ze er waren de hele week. Toen zijn ze een dag eerder teruggekomen.
Parsifal is prima geïnformeerd.
En wij hebben massaal dankdag gehouden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: COVID-19

Bericht door Klavart »

refo schreef:En wij hebben massaal dankdag gehouden.
Jij bent wat minder goed geïnformeerd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:Die studenten waren daar met 30 bussen naar toe gegaan. Hun thuisfront smeekte eerst dat ze niet zouden gaan. En toen ze er waren de hele week. Toen zijn ze een dag eerder teruggekomen.
Er was toen zij vertrokken helemaal geen negatief reisadvies.
Ze zaten ook niet in besmet gebied (maar vlak aan de grens met Frankrijk.)
Bij thuiskomst in Groningen zijn zij vanwege alle onrust getest, maar niemand was besmet en niemand is ziek geworden.
Veel ophef, maar dat was het dan.

Niet dat ik de reis handig vind, maar de ophef erover is nog veel onhandiger.

En wanneer we dit inderdaad eigenwijs vinden, dan moet je het toch echt zoeken bij de overheid die pas heel laat een negatief reisadvies gegeven heeft, en nog weer veel later een reisverbod.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:Waarom? Volgens het RIVM was er toch niets aan de hand? Er was geen enkel risico. Ze konden gerust gaan. Ze hoefden ook niet in quarantaine. De paniekzaaiers stelden zich aan, vond het RIVM.
.......en is jou bekend hoeveel van deze studenten ziek zijn geworden en anderen hebben besmet? Of vind je het gewoon fijn om het RIVM te beschuldigen.

https://www.dvhn.nl/groningen/Vindicat- ... gle.com%2F
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Er zijn vier studenten getest.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

refo schreef:Er zijn vier studenten getest.
Correct: omdat ze symptomen hadden maar de testen waren negatief. Geen corona.

Mijn vertrouwen is de deskundigheid van het RIVM is nog steeds groot. De maatregelen werken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie