COVID-19

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... iaans-dorp

Dit lijkt mij erg goed nieuws
Dat denk ik ook, maar ik zie graag de resultaten van Nederland (en Zweden).
Misschien dat Brabant vergelijkbare cijfers heeft maar de 3 noordelijke provincies vast niet. Roept ook vragen op.
Kunnen de besmette mensen zonder enig ziektebeeld ook andere mensen besmetten? Lijkt van wel anders kom je niet van 4% op 70%.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

huisman schreef:
parsifal schreef:
huisman schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... iaans-dorp

Dit lijkt mij erg goed nieuws
Dat denk ik ook, maar ik zie graag de resultaten van Nederland (en Zweden).
Misschien dat Brabant vergelijkbare cijfers heeft maar de 3 noordelijke provincies vast niet. Roept ook vragen op.
Kunnen de besmette mensen zonder enig ziektebeeld ook andere mensen besmetten? Lijkt van wel anders kom je niet van 4% op 70%.
Ze denken idd dat de a-symptomatische besmettingen veel hoger liggen dan eerst gedacht.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Juist. Op een camping is dat niet mogelijk. En in een hotel ook niet.
Ik ben nog niet één keer op een camping geweest waar ik geen anderhalve meter afstand zou kunnen houden. Hotel is misschien iets lastiger, maar lijkt mij ook wel te doen. Je moet alleen geen haast hebben of voor willen dringen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

De cijfers van vandaag. De daling is ingezet. Hopelijk blijvend.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1005_1.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef: Mag ik dan voorzichtig zeggen dat je dan ook wel vraagtekens kunt stellen bij hun ondernemerschap? Als je maar zo'n korte tijd nog niet weet te overbruggen, ook niet met hulp van overheid.
Wat ik in de praktijk veel zie is dat er (te) vaak vanuit gegaan wordt dat de inkomensstroom dezelfde zal blijven. Vaak wordt het bestedingspatroon aangepast op inkomen-stroom. Het structureel sparen of reserveren voor andere tijden is best lastig. Als je het breed hebt, wil je het ook graag breed laten hangen.

In de jaren 2009 en 2010, waar binnen de makelaardij vrijwel niets is verdiend, zag ik door de hoge kosten en privébestedingen veel kantoren in de problemen komen. Daar zag je de kantoren met weinig kosten (dat zijn immers de eerste inkomsten) en kantoren die lang(er) bestonden het overleven.

Natuurlijk ontken ik niet dat er heel veel schrijnende gevallen zijn nu, die veel uren werken voor een heel gewoontjes inkomen en geen mogelijkheden hebben (gehad) om te reserveren. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Juist. Op een camping is dat niet mogelijk. En in een hotel ook niet.
Ik ben nog niet één keer op een camping geweest waar ik geen anderhalve meter afstand zou kunnen houden. Hotel is misschien iets lastiger, maar lijkt mij ook wel te doen. Je moet alleen geen haast hebben of voor willen dringen.
En hoe zie jij dat dan bij het gebruik van bijvoorbeeld sanitair?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Juist. Op een camping is dat niet mogelijk. En in een hotel ook niet.
Ik ben nog niet één keer op een camping geweest waar ik geen anderhalve meter afstand zou kunnen houden. Hotel is misschien iets lastiger, maar lijkt mij ook wel te doen. Je moet alleen geen haast hebben of voor willen dringen.
En hoe zie jij dat dan bij het gebruik van bijvoorbeeld sanitair?
Meestal zit ik alleen op de wc. En als er iemand binnen 1,5 meter afstand zit, zit er meestal wel een schotje tussen. Of bedoel je dat niet?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Juist. Op een camping is dat niet mogelijk. En in een hotel ook niet.
Ik ben nog niet één keer op een camping geweest waar ik geen anderhalve meter afstand zou kunnen houden. Hotel is misschien iets lastiger, maar lijkt mij ook wel te doen. Je moet alleen geen haast hebben of voor willen dringen.
En hoe zie jij dat dan bij het gebruik van bijvoorbeeld sanitair?
Meestal zit ik alleen op de wc. En als er iemand binnen 1,5 meter afstand zit, zit er meestal wel een schotje tussen. Of bedoel je dat niet?
Nee, alle gekheid op een stokje: het zal zoeken zijn naar mogelijkheden, wat nog wel kan. De afstand bewaren tussen mensen kan op een camping prima denk ik. Wel zal er behoorlijk wat meer inspanning geleverd moeten worden om overige besmettingen tegen te gaan. Dat zou zeker ook moeten bij sanitairbezoek. Maar met het beschikbaar hebben van desinfectie en heldere spelregels zou je best een eind moeten kunnen komen. Vooral als de bezoekers zich ook bewust zijn van de risico's.

Wat ik al schreef: het is het zoeken naar de mogelijkheden, wat kan nog wel, wat is nog verantwoord. En hoe kan ik dat inrichten. Het proberen te denken in oplossingen. Ik vermoed dat zij die daar goed in zijn, ook de ondernemers zullen zijn die de meeste mogelijkheden hebben om de crisis te overleven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Juist ja. Ik was al op je eerste reactie aan het reageren. Ik dacht al: "Begrijpt hij het nou écht niet :jongle ?"

Maar eens met je laatste reactie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

parsifal schreef:
DDD schreef:Waarom zouden de economisch gevoeligste maatregelen nog maanden duren? Op een gegeven moment zal de capaciteit van de gezondheidszorg in Nederlans weer voldoende zijn, mag ik hopen. Er blijven nu al IC-plaatsen leeg, wellicht, gezien de afvlakking van het aantal nieuwe gevallen. En dan zullen de maatregelen versoepelen.

Want gezien de manier waarop Europa en Amerika het virus hebben bejegend, zal uitroeiing niet echt meer een optie zijn totdat er een vaccin komt.
Je blijft volhouden dat het helemaal verkeerd is aangepakt. Mogelijk heb je daarin gelijk, maar zelfs als de VS en Europa heel voortvarend waren geweest zie ik niet hoe dat het virus had uitgeroeid. Ook in Azie zijn er nog problemen (Maleisie, Indonesie, mogelijk India) hoe het in Afrika zit weet ik niet, en Zuid-Amerika blijft het ook nog wel even voortwoekeren. Misschien verrassend genoeg was waarschijnlijk de beste manier geweest om het virus uit te roeien om eerst niets er tegen te doen, een paar maanden laten razen en dan heel hard te gaan bestrijden waar nog iets opduikt. Dan heb je wereldwijd kuddeimmuniteit. Het kost natuurlijk wel heel veel slachtoffers.
Het zal moeten blijken. De besmettingen in Afrika zijn voor zover ik weet niet via China gegaan. Dat is nog het ergste. Maar als zou blijken dat er nu groepsimmuniteit is, dan blijf ik erbij dat de overheid in januari 2020 testen had moeten regelen. Nu is de hele economie onder spanning, vanwege een besparing van een paar tientjes per persoon. De maatregelen zouden bij een adequaat testsysteem bij lange na niet zo ingrijpend hoeven zijn geweest.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Het RIVM had op goede gronden verwacht dat virus het in Nederland niet op de manier tot een uitbraak zou komen. Waarom zou je dan testen gaan regelen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

DDD schreef:
parsifal schreef:
DDD schreef:Waarom zouden de economisch gevoeligste maatregelen nog maanden duren? Op een gegeven moment zal de capaciteit van de gezondheidszorg in Nederlans weer voldoende zijn, mag ik hopen. Er blijven nu al IC-plaatsen leeg, wellicht, gezien de afvlakking van het aantal nieuwe gevallen. En dan zullen de maatregelen versoepelen.

Want gezien de manier waarop Europa en Amerika het virus hebben bejegend, zal uitroeiing niet echt meer een optie zijn totdat er een vaccin komt.
Je blijft volhouden dat het helemaal verkeerd is aangepakt. Mogelijk heb je daarin gelijk, maar zelfs als de VS en Europa heel voortvarend waren geweest zie ik niet hoe dat het virus had uitgeroeid. Ook in Azie zijn er nog problemen (Maleisie, Indonesie, mogelijk India) hoe het in Afrika zit weet ik niet, en Zuid-Amerika blijft het ook nog wel even voortwoekeren. Misschien verrassend genoeg was waarschijnlijk de beste manier geweest om het virus uit te roeien om eerst niets er tegen te doen, een paar maanden laten razen en dan heel hard te gaan bestrijden waar nog iets opduikt. Dan heb je wereldwijd kuddeimmuniteit. Het kost natuurlijk wel heel veel slachtoffers.
Het zal moeten blijken. De besmettingen in Afrika zijn voor zover ik weet niet via China gegaan. Dat is nog het ergste. Maar als zou blijken dat er nu groepsimmuniteit is, dan blijf ik erbij dat de overheid in januari 2020 testen had moeten regelen. Nu is de hele economie onder spanning, vanwege een besparing van een paar tientjes per persoon. De maatregelen zouden bij een adequaat testsysteem bij lange na niet zo ingrijpend hoeven zijn geweest.
Er werken 100.000 zo niet heel veel meer Chinezen in Afrika. Afrika wordt zo'n beetje opnieuw gekoloniseerd, maar dan niet volgens hedendaagse westerse normen. Besmetting via China lijkt mij meer dan logisch. Maar weten doen we het niet omdat Afrika in tegenstelling tot de rest van de wereld andere prioriteiten heeft dan Covid-19.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:
parsifal schreef:
DDD schreef:Waarom zouden de economisch gevoeligste maatregelen nog maanden duren? Op een gegeven moment zal de capaciteit van de gezondheidszorg in Nederlans weer voldoende zijn, mag ik hopen. Er blijven nu al IC-plaatsen leeg, wellicht, gezien de afvlakking van het aantal nieuwe gevallen. En dan zullen de maatregelen versoepelen.

Want gezien de manier waarop Europa en Amerika het virus hebben bejegend, zal uitroeiing niet echt meer een optie zijn totdat er een vaccin komt.
Je blijft volhouden dat het helemaal verkeerd is aangepakt. Mogelijk heb je daarin gelijk, maar zelfs als de VS en Europa heel voortvarend waren geweest zie ik niet hoe dat het virus had uitgeroeid. Ook in Azie zijn er nog problemen (Maleisie, Indonesie, mogelijk India) hoe het in Afrika zit weet ik niet, en Zuid-Amerika blijft het ook nog wel even voortwoekeren. Misschien verrassend genoeg was waarschijnlijk de beste manier geweest om het virus uit te roeien om eerst niets er tegen te doen, een paar maanden laten razen en dan heel hard te gaan bestrijden waar nog iets opduikt. Dan heb je wereldwijd kuddeimmuniteit. Het kost natuurlijk wel heel veel slachtoffers.
Het zal moeten blijken. De besmettingen in Afrika zijn voor zover ik weet niet via China gegaan. Dat is nog het ergste. Maar als zou blijken dat er nu groepsimmuniteit is, dan blijf ik erbij dat de overheid in januari 2020 testen had moeten regelen. Nu is de hele economie onder spanning, vanwege een besparing van een paar tientjes per persoon. De maatregelen zouden bij een adequaat testsysteem bij lange na niet zo ingrijpend hoeven zijn geweest.
Welke landen doen het beter dankzij testen? Duitsland test meer, maar de maatregelen zijn niet minder dan in Nederland. Zuid-Korea doet het beter, maar daar is men veel gedisciplineerder dan in Nederland. In beide landen is bovendien meer speling in de ziekenhuizen. Significant betere bestrijding door middel van testen had m.i. alleen geholpen als de test erg betrouwbaar is en contact tracing snel en effectief had kunnen zijn (en iemand als Marion Koopmans suggereert hetzelfde in de Volkskrant).
Nederland had het beter kunnen doen door eerder maatregelen te nemen, en vooral door eerder te handhaven bij supermarkten en stranden, maar wat dat laatste betreft is het ook de stupiditeit van de bevolking, die blijkbaar een stuk eigenwijzer is dan die in Korea of Duitsland (of Zweden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... iaans-dorp

Dit lijkt mij erg goed nieuws
Het artikel is beslist niet helder.
Officieel was 4% van de inwoners besmet = getest. Dit waren vermoedelijk de ernstige gevallen.
Nu blijkt 70% het virus gehad te hebben.
Daaruit kun je echter niet concluderen dat 66% niets gemerkt heeft. Je kunt alleen concluderen dat ze niet getest zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Duitsland doet het wel degelijk beter dan NL; er zijn namelijk veel minder overlijdens. Dat is in absolute zin al zo, procentueel is dat nog veel meer zo. En ik verwacht ook dat ze sneller maatregelen kunnen opheffen.
Plaats reactie