COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Het lijkt er toch op dat er veel bedrijven failliet zullen gaan. De vraag is hoe lang we dan de lockdown gaan volhouden.
Zeker. Ik sprak afgelopen week een bekende hotelketen. De maatregelen, waarover de ondernemers die ik spreek an sich positief zijn, zijn werkgelegenheidsmaatregelen. Geen ondernemingsmaatregelen. De werknemers ontvangen voor nu het grootste deel van hun loon. Met als voorwaarde ‘niemand ontslaan’. Maar als personeel 30% van je kosten is, ga je het toch niet redden. En zo zijn er, bv in het toerisme en de horeca, vele.
Daarom is creativiteit belangrijk. In Zweden huren de distributiecentra van supermarkten en de supermarkten zelf personeel van hotels.
Toerisme en horeca krijgen het zwaar. Aan de andere kant is het tijdelijk en lijkt het goed om via leningen deze bedrijven door de crisis te loodsen. Er zal waarschijnlijk herstel zijn na de crisis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Het lijkt er toch op dat er veel bedrijven failliet zullen gaan. De vraag is hoe lang we dan de lockdown gaan volhouden.
Zeker. Ik sprak afgelopen week een bekende hotelketen. De maatregelen, waarover de ondernemers die ik spreek an sich positief zijn, zijn werkgelegenheidsmaatregelen. Geen ondernemingsmaatregelen. De werknemers ontvangen voor nu het grootste deel van hun loon. Met als voorwaarde ‘niemand ontslaan’. Maar als personeel 30% van je kosten is, ga je het toch niet redden. En zo zijn er, bv in het toerisme en de horeca, vele.
Daarom is creativiteit belangrijk. In Zweden huren de distributiecentra van supermarkten en de supermarkten zelf personeel van hotels.
Toerisme en horeca krijgen het zwaar. Aan de andere kant is het tijdelijk en lijkt het goed om via leningen deze bedrijven door de crisis te loodsen. Er zal waarschijnlijk herstel zijn na de crisis.
Ik hoorde dat bv in Dubai, vanaf eerste tekenen Corona, horeca max 25% van het aantal tafeltjes mochten handhaven. Afstand van elkaar houden. Controle in de keuken op houden aan de regels. Maar wel doordraaien.
In Zeeland zijn best wat restaurants snel omgeschakeld op thuisbezorgen/afhalen. We maken daar nu regelmatig gebruik van.
Het idee van leningen is lastig. Ik krijg als gemeente nu veel vragen van ondernemers waarmee we contracten hebben, om de betaling op te schorten. Nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Alles werkt op elkaar in.
Het kan bv niet zo zijn dat we als overheid leningen/giften verstrekken, maar verhuurders de volle huurpenningen blijven handhaven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Alles werkt op elkaar in.
Het kan bv niet zo zijn dat we als overheid leningen/giften verstrekken, maar verhuurders de volle huurpenningen blijven handhaven.
De overheid had er verstandiger aan gedaan geen gerichte maatregelen te nemen. Gewoon elke burger € 1.000 en zie maar hoe u met elkaar de crisis oplost. Elke maatregel werkt op elkaar in, betekent ook dat je een soort van rechtvaardigheidsbegrip wil handhaven, en dat kan natuurlijk niet. Solidariteit kent geen voorwaarden of het is geen solidariteit.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Alles werkt op elkaar in.
Het kan bv niet zo zijn dat we als overheid leningen/giften verstrekken, maar verhuurders de volle huurpenningen blijven handhaven.
De overheid had er verstandiger aan gedaan geen gerichte maatregelen te nemen. Gewoon elke burger € 1.000 en zie maar hoe u met elkaar de crisis oplost. Elke maatregel werkt op elkaar in, betekent ook dat je een soort van rechtvaardigheidsbegrip wil handhaven, en dat kan natuurlijk niet. Solidariteit kent geen voorwaarden of het is geen solidariteit.
De regelingen voor ZZP'ers werken ook generiek Herman. Iedere burger is natuurlijk nonsens. Als ambtenaar krijg ik gewoon netjes mijn salaris, dus hoef ik die 1.000 niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Alles werkt op elkaar in.
Het kan bv niet zo zijn dat we als overheid leningen/giften verstrekken, maar verhuurders de volle huurpenningen blijven handhaven.
De overheid had er verstandiger aan gedaan geen gerichte maatregelen te nemen. Gewoon elke burger € 1.000 en zie maar hoe u met elkaar de crisis oplost. Elke maatregel werkt op elkaar in, betekent ook dat je een soort van rechtvaardigheidsbegrip wil handhaven, en dat kan natuurlijk niet. Solidariteit kent geen voorwaarden of het is geen solidariteit.
De regelingen voor ZZP'ers werken ook generiek Herman. Iedere burger is natuurlijk nonsens. Als ambtenaar krijg ik gewoon netjes mijn salaris, dus hoef ik die 1.000 niet.
Kun je anderen er mee helpen. :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:De regelingen voor ZZP'ers werken ook generiek Herman. Iedere burger is natuurlijk nonsens. Als ambtenaar krijg ik gewoon netjes mijn salaris, dus hoef ik die 1.000 niet.
Onder de huidige omstandigheden neemt de overheid alle schulden op zich. De belastinginkomsten lopen kneiterhard terug en over 1,5 jaar wordt je wegbezuinigd, omdat de overheid ook maatregelen moet gaan treffen. Dus dat het je vandaag raakt, zegt helemaal niks over overmorgen.

Maar het is alleen maar een gedachtespinsel, want zo is het toch niet gegaan en zo gaat het ook niet.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:De regelingen voor ZZP'ers werken ook generiek Herman. Iedere burger is natuurlijk nonsens. Als ambtenaar krijg ik gewoon netjes mijn salaris, dus hoef ik die 1.000 niet.
Onder de huidige omstandigheden neemt de overheid alle schulden op zich. De belastinginkomsten lopen kneiterhard terug en over 1,5 jaar wordt je wegbezuinigd, omdat de overheid ook maatregelen moet gaan treffen. Dus dat het je vandaag raakt, zegt helemaal niks over overmorgen.

Maar het is alleen maar een gedachtespinsel, want zo is het toch niet gegaan en zo gaat het ook niet.
Dat kan. Maar als ik wegbezuinigd word, maakt die € 1.000 ook niet uit.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Alles werkt op elkaar in.
Het kan bv niet zo zijn dat we als overheid leningen/giften verstrekken, maar verhuurders de volle huurpenningen blijven handhaven.
De overheid had er verstandiger aan gedaan geen gerichte maatregelen te nemen. Gewoon elke burger € 1.000 en zie maar hoe u met elkaar de crisis oplost. Elke maatregel werkt op elkaar in, betekent ook dat je een soort van rechtvaardigheidsbegrip wil handhaven, en dat kan natuurlijk niet. Solidariteit kent geen voorwaarden of het is geen solidariteit.
De regelingen voor ZZP'ers werken ook generiek Herman. Iedere burger is natuurlijk nonsens. Als ambtenaar krijg ik gewoon netjes mijn salaris, dus hoef ik die 1.000 niet.
Kun je anderen er mee helpen. :)
Wat is je IBAN? :D
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik vind persoonlijk dat offer te zwaar, en dat is toch echt een ander argument dan de investeringen in het in leven houden van zieke mensen.
Als er een grote economische depressie volgt, is er ook geen geld om te investeren in de volksgezondheid. Laat staan geld om te investeren in onderwijs of andere zaken. Dan krijgen we een periode van grote sociale onrust.

Dus als het zo makkelijk zijn zou om enkelen op te offeren, in dit geval te ouderen en de kwetsbaren, dan zou ik daarvoor kiezen. Maar zo eenvoudig liggen de zaken natuurlijk niet. Ik vind het artikel uit de Volkskrant waarop Posthoorn ons op attendeerde daarin ook vrij helder.
Ik vind deze redenering nogal een visie van D66 eerlijk gezegd. Theoretisch klopt het natuurlijk voor een groot deel, maar qua ethiek laat het behoorlijk te wensen over.
Daarnaast denk ik dat je jezelf de vraag kan stellen of het goed is voor de mensheid en de aarde dat de economie blijft groeien en de welvaart blijft toenemen in bepaalde delen van de wereld en in andere delen nog totaal niet. Als de hele wereld de welvaart zou hebben uit ons land, zou er nog minder van het milieu overblijven en wordt onze ecologische voetafdruk nog groter. Het is natuurlijk bizar dat het volkomen normaal is om meerdere keren per jaar te vliegen, avocado's die de hele wereld over vliegen dagelijks te eten, elke week ergens te gaan eten en nieuwe spullen aan te schaffen zonder de oude te repareren etc. Wij proberen daar zo min mogelijk aan mee te doen. Maar goed dat is een andere discussie.

In dat kader heeft Duitsland met 28000 IC bedden op 82mln mensen het beter geregeld dan Nederland met 1500 IC bedden op 17 mln mensen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

De (reformatorische) campings komen ook in de problemen: https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-r ... -1.1649070
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:De (reformatorische) campings komen ook in de problemen: https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-r ... -1.1649070
Had je verwacht dat die het als enige niet lastig zouden hebben?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:De (reformatorische) campings komen ook in de problemen: https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-r ... -1.1649070
Had je verwacht dat die het als enige niet lastig zouden hebben?
Nee. Maar ik werp meer de vraag op hoe zij zich staande kunnen houden. Want wat als er een hele zomer campings gesloten moeten blijven? Je zit daar hutjemutje op elkaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:De (reformatorische) campings komen ook in de problemen: https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-r ... -1.1649070
Had je verwacht dat die het als enige niet lastig zouden hebben?
Nee. Maar ik werp meer de vraag op hoe zij zich staande kunnen houden. Want wat als er een hele zomer campings gesloten moeten blijven? Je zit daar hutjemutje op elkaar.
Niet. Dan gaan ze failliet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:De (reformatorische) campings komen ook in de problemen: https://www.rd.nl/vandaag/economie/de-r ... -1.1649070
Had je verwacht dat die het als enige niet lastig zouden hebben?
Nee. Maar ik werp meer de vraag op hoe zij zich staande kunnen houden. Want wat als er een hele zomer campings gesloten moeten blijven? Je zit daar hutjemutje op elkaar.
Niet. Dan gaan ze failliet.
Dan gaat Zeeland ook failliet. Weet je niet hoeveel campings er hier zijn? En hoeveel gevolgen dat heeft voor het toerisme van dit jaar en alle omzet die daardoor wordt misgelopen, ook door andere ondernemers? Dat is een grote financiële en economische ramp hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

In België start iemand een rechtszaak om een IC-bed voor een 91-jarige familielid af te dwingen.
Plaats reactie