COVID-19

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Misschien een idee om het artikel in de Volkskrant ook te lézen? :livre
In Spreuken 12 lezen we tegenstellingen. De verschillen die de Spreukendichter opmerkt tussen "goeden, rechtvaardigen, oprechten" tegenover goddelozen. Er wordt hier gesproken, dat we daarop letten, niet over goede, zachtmoedige karakters tegenover nijdige, twistgierige karakters, maar het gaar hier in het algemeen gesproken over kenmerken van het leven door en uit God en de kenmerken van de natuurlijke mens, zoals wij dat allemaal zijn. Dus we moeten ons deze spreuken niet voorstellen zoals in moderne visies van een strijd tussen het goede en her kwade, of het licht tegenover de duisternis.
Zo lezen we ook het 10e vers van hoofdstuk 12. En om de context van het hele 12e hoofdstuk te verstaan is het goed er een goede Bijbelverklaring en/of de kanttekeningen bij te lezen:
De rechtvaardige kent het leven zijner beesten, maar de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed.

Dit is slechts een voorbeeld. Heel het Spreukenboek en de gehele Bijbel staat vol voorbeelden van de strijd tussen twee rijken: Het Koninkrijk Gods en de macht der duisternis. En nu moeten we niet denken dat wij als belijders van deze waarheden beter zouden zijn. Wel is het onze dure plicht om onze handel en wandel zo in te richten dat we leven tot de eer van God. Van nature zijn we dit vermogen kwijt geraakt, en we achten het een voorrecht als er mensen zijn die hieraan van Boven zijn ontdekt. Dan zou onderling gekrakeel zwijgen, en zouden degenen die buiten zijn kunnen zeggen: Ziet, hoe lief ze elkaar hebben.

In het krantenartikel is de "wijze van de wereld" aan het woord. Maar wat wijsheid zal een mens hebben die Gods Woord verwerpt, hetzij openlijk dan wel bedekt. En dan zouden we niet vanuit de hoogte naar de wereld die in het boze ligt kijken.
We kennen wel een zelfopofferende liefde. Die kan soms heel ver gaan, als Gods eer in het geding is, of anderszins in diepe wegen.
Denk aan David toen Absalom gestorven was, en hij wist wat het eeuwig deel van Absalom was. Absalom, mijn zoon Absalom, dat ik voor u gestorven ware! Denk ook aan Mozes, waar het morrende volk hem meerdere malen bijkans stenigde, maar hij zoveel de eer van God beoogde dat hij zei: Delg mij uit Uw boek.

Dat is een ander spreken dan van een mens die de wereld probeert te redden voor zijn nageslacht. Dat is niet het juiste oogmerk om de aarde te beheren. Dit gaat ten diepste over het tijdelijk geluk op deze wereld, en daarmee de eeuwigheid uit het oog verliezend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Jantje schreef:Zeer ernstig, zeer zorgelijk!
https://nos.nl/artikel/2329320-verder-a ... ekort.html
Hier begon dit subtopic mee.
Als we de aangescherpte criteria nu eens goed lezen? Dan is eigenlijk alleen de laatste regel echt 'zorgelijk. Vanaf 70 jaar ook verder gezonde mensen niet meer.
De anderen zullen naar alle waarschijnlijkheid toch niet zo lang te leven hebben.
En let wel: nu wórdt iedereen geholpen. Wat het ook kost.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Ook christenen duiden de zorg voor het leven als zin- en niet zinvol. Dat kan je in deze bijdrage lezen. De tegenhanger is dan niet de economie, maar een waardig levenseinde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Ook christenen duiden de zorg voor het leven als zin- en niet zinvol. Dat kan je in deze bijdrage lezen. De tegenhanger is dan niet de economie, maar een waardig levenseinde.
Maar als we in die termen gaan spreken, hebben we dan nog enig recht om euthanasie te verwerpen? Laten we daar doorheen zien!

PS in het artikel zie ik zo geen termen als een 'waardig levenseinde'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: COVID-19

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:M.a.w. je kunt wel teksten uit de Bijbel of belijdenisgeschriften plaatsen, wat heel vroom over komt. Maar hoe pas jij dit concreet toe of hoe zou je willen dat beslissers dit toe passen? Kortom, zonder concreet te worden vind ik het plaatsen van teksten nogal overbodig.
Het antwoord op deze vraag is niet heel moeilijk. De concretisering is te vinden in de bekende 10 woorden. Een waar Godgeleerde zei daarvan:

Hoort naar mij, hetzij jongen of ouden, gelovigen of ongelovigen, bekeerden of onbekeerden, hoort, wat de Wet is; hoe zij gehouden wordt; wat ieder uwer te wachten staat, als hij die Wet in de wind slaat; maar ook: welk een loon hij ontvangen zal, die daarbij blijft.

De Wet is de volkomen uitdrukking van de wil van onze soevereine God, van die God, Die ons geschapen heeft, Die aan ons mensenkinderen de aarde heeft gegeven, opdat wij het daarop goed zouden hebben, en Die ook een hemel voor ons heeft gemaakt, opdat wij daarin zouden komen en eeuwig bij Hem gelukkig zijn, wanneer wij deze aarde moeten verlaten bij de dood. Opdat wij het hier op aarde goed zouden hebben en eenmaal in de hemel zouden komen, daartoe gaf Hij ons Zijn Wet. Het innigst Wezen Gods is daarin voor ons opengelegd.

Aanschouwt Gods goedertierenheid! Op deze tien pilaren rust uw ganse levensgeluk en het geluk uwer kinderen, en dat van hun kinderen na hen, tot in het duizendste geslacht! En het zijn vurige pilaren, zij zijn als zo vele lichtzuilen, zodat wij in ons de verderfelijke werken der duisternis, die al ons geluk en dat van onze kinderen verwoesten, kunnen ontdekken; het is een vurige Wet, vurige daden zijn het, zij worden gedaan in betoning der kracht van Boven. Is men eenmaal in deze daden in, zo komt men daarin ook voorwaarts; men wordt in beweging gebracht en voortgestuwd door almachtige kracht, en gaat recht voor zich uit, alles verbrekende en vermalende wat tegenstaat. Dat is de Wet, dat zijn de Tien Geboden.
Nog eens, vurige daden zijn het; wie daarin is, die moet gelukkig zijn hierbeneden; en hemelwaarts is zijn gang, en hij komt binnen! Dat legde God erin, dat schiep Hij in deze woorden.


Hier heb je een concretisering en gelijk antwoord hoe aan te kijken tegen het welzijn van de toekomstige generaties. Echter, nu draaien we de vraag om. Kun jij je een samenleving voorstellen die zich beweegt binnen de veilige grenzen van de wet? En uiteraard brengt een dergelijke samenleving een heel andere maatschappij voort. Kun jij concreet maken welke concrete uitgangspunten voor beslissers zouden gelden in een dergelijke maatschappij?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Gelezen in het AD:
Oma Rita, 99 jaar,
Vorige week woensdag werd ze bijna opgegeven, toen Rita positief testte op het coronavirus. Haar toestand verslechterde. Ze had ademhalingsproblemen, wilde niet meer eten of uit bed. De familie kreeg te horen dat ze rekening moest houden met het ergste.

Haar dochter Cindy Phillips week geen moment van het bed. Ze kreeg te horen dat Rita nog maar een paar dagen te leven had. ,,Het ging niet goed met haar’’, vertelt kleinzoon Henry Phillips in de Liverpool Echo. ,,Mijn moeder was er kapot van. Ze was bang dat haar moeder zou sterven zonder dat ze er bij kon zijn.’’

Het personeel van het verzorgingshuis Abbeyfield bestelde al medicijnen voor euthanasie. Maar in plaats van een waardig levenseinde richtte Rita zich afgelopen week wonderbaarlijk op. Ze kon weer eten en haar toestand verbeterde. Haar verzorgers durven nu zelfs te stellen dat ze volledig zal herstellen van het virus.

https://www.ad.nl/buitenland/oma-rita-9 ... m~af5c96d4
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
Ook christenen duiden de zorg voor het leven als zin- en niet zinvol. Dat kan je in deze bijdrage lezen. De tegenhanger is dan niet de economie, maar een waardig levenseinde.
Maar als we in die termen gaan spreken, hebben we dan nog enig recht om euthanasie te verwerpen? Laten we daar doorheen zien!

PS in het artikel zie ik zo geen termen als een 'waardig levenseinde'.
Als je nu de hele discussie eens ging lezen? Dan weet je waar het over gaat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Vervolgde schreef: :livre Kun jij concreet maken welke concrete uitgangspunten voor beslissers zouden gelden in een dergelijke maatschappij?
Je bedoelt: we gaan selecteren op of iemand wedergeboren is of niet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
Ook christenen duiden de zorg voor het leven als zin- en niet zinvol. Dat kan je in deze bijdrage lezen. De tegenhanger is dan niet de economie, maar een waardig levenseinde.
Maar als we in die termen gaan spreken, hebben we dan nog enig recht om euthanasie te verwerpen? Laten we daar doorheen zien!

PS in het artikel zie ik zo geen termen als een 'waardig levenseinde'.
Als je nu de hele discussie eens ging lezen? Dan weet je waar het over gaat.
Daar heb ik nu geen tijd voor, ofwel er is wel wat anders te doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef:[
Hier heb je een concretisering en gelijk antwoord hoe aan te kijken tegen het welzijn van de toekomstige generaties. Echter, nu draaien we de vraag om. Kun jij je een samenleving voorstellen die zich beweegt binnen de veilige grenzen van de wet? En uiteraard brengt een dergelijke samenleving een heel andere maatschappij voort. Kun jij concreet maken welke concrete uitgangspunten voor beslissers zouden gelden in een dergelijke maatschappij?
Het is maar wat je concreet noemt. Ik vind ze nogal vaag. Bestuurders hebben helemaal niets aan theologische overwegingen. De ene theoloog beweert zus, de andere zo. De predikant zegt A, de imam zegt B, de rabbijn C en de sjamaan zegt F, etc.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Is oorlog geoorloofd? Is oorlog nuttig?
Wat is de relevantie van deze vragen?
Op het slagveld sterven niet alleen jongeren trouwens.
Sinds wanneer zijn soldaten bejaard?
Hier gaat het over een ernstige ziekte.
Dus? Iemand zal een offer moeten brengen? Waarom niet de ouderen een groter offer dan jongere generaties?
Artsen vrezen voor een dergelijk dilemma, omdat het tegen hun beroepsethiek in gaat.
Artsen moeten medische afwegingen maken. Politici moeten de andere afwegingen maken.
Het was geen tekst, het waren vraag en antwoord uit de Catechismus! Jou onbekend?
Sinds wanneer is een gedeelte uit de HC geen tekst? Beter lezen, ik had het over de Bijbel en belijdenisgeschriften.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Is oorlog geoorloofd? Is oorlog nuttig?
Wat is de relevantie van deze vragen?
Op het slagveld sterven niet alleen jongeren trouwens.
Sinds wanneer zijn soldaten bejaard?
Hier gaat het over een ernstige ziekte.
Dus? Iemand zal een offer moeten brengen? Waarom niet de ouderen een groter offer dan jongere generaties?
Artsen vrezen voor een dergelijk dilemma, omdat het tegen hun beroepsethiek in gaat.
Artsen moeten medische afwegingen maken. Politici moeten de andere afwegingen maken.
Het was geen tekst, het waren vraag en antwoord uit de Catechismus! Jou onbekend?
Sinds wanneer is een gedeelte uit de HC geen tekst? Beter lezen, ik had het over de Bijbel en belijdenisgeschriften.
Laat verder maar Ambtenaar. Ik zit op FM en jij of middengolf. Dus we zullen elkaar niet kunnen beluisteren.
Ik vind dit ook geen fijne manier van discussiëren, op een reformatorisch forum.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Het zijn anders uiterst relevante vragen en opmerkingen. Je verschuilen achter een andere radio geeft geen pas.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Het lijkt er toch op dat er veel bedrijven failliet zullen gaan. De vraag is hoe lang we dan de lockdown gaan volhouden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Het lijkt er toch op dat er veel bedrijven failliet zullen gaan. De vraag is hoe lang we dan de lockdown gaan volhouden.
Zeker. Ik sprak afgelopen week een bekende hotelketen. De maatregelen, waarover de ondernemers die ik spreek an sich positief zijn, zijn werkgelegenheidsmaatregelen. Geen ondernemingsmaatregelen. De werknemers ontvangen voor nu het grootste deel van hun loon. Met als voorwaarde ‘niemand ontslaan’. Maar als personeel 30% van je kosten is, ga je het toch niet redden. En zo zijn er, bv in het toerisme en de horeca, vele.
Plaats reactie