COVID-19

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Even voor de duidelijkheid, ik gaf slechts kort de argumentatie uit het artikel in het FD weer.

Neemt niet weg dat dit wel serieus overwogen moet worden. Wat zijn de levens van ouden van dagen waard? Moet alles hiervoor wijken of moeten we ook denken aan huidige en komende generaties?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Even voor de duidelijkheid, ik gaf slechts kort de argumentatie uit het artikel in het FD weer.

Neemt niet weg dat dit wel serieus overwogen moet worden. Wat zijn de levens van ouden van dagen waard? Moet alles hiervoor wijken of moeten we ook denken aan huidige en komende generaties?
Waarom zeg je dat nu zo? Je stelt nu al een paar keer de vraag. Geef zelf het antwoord nu maar: wat is voor jou het leven van mijn oude vader waard?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind de huidige maximumnorm van €80.000 per gewonnen levensjaar een prima keuze.

Ik zou het dus helemaal eens zijn met de afweging die Ambtenaar noemt, als onze gezondheidszorg op orde was. Dan hadden we kunnen doen wat Singapore deed. Het huidige beleid is absurd duur voor het effect per toegevoegd levensjaar. Maar toch vind ik het een teken van beschaving dat we er naar streven dat iedereen persoonlijk afscheid kan nemen van zijn dierbaren, en dat niet zoals in 1918 maar ook zoals onlangs in Italie de overledenen per 65 kisten in een legerauto worden gezet om verbrand te worden.

De overheid heeft met de privatisering van de rijksvaccinfabriek en het onderzoeksinstituut en uberhaupt met de planning van de zorgvoorzieningen een risico genomen. Daar betaalt nu de economie en voor een deeltje de ondernemers de prijs voor. Maar er zijn genoeg mensen die hebben gewaarschuwd tegen al die privatiseringen.

Ik verwacht dat Europa na deze crisis nog eens goed naar de ramp in Amerika zal kijken en dan weer schielijk teruggaat naar het Rijnlandse model. En ik hoop dat de ambtenarencaroussel ook heel snel eindigt, al is er natuurlijk een sterk belang bij de betrokkenen om die rondwenteling in het eigen belang zo lang mogelijk vol te houden. Al was het maar omdat de betrokkenen er persoonlijk voor verantwoordelijk zijn dat pas twee maanden nadat duidelijk was dat er beademingsmachines nodig zouden (kunnen) zijn, de eerste bestelling de deur uit ging.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Waarom zeg je dat nu zo? Je stelt nu al een paar keer de vraag. Geef zelf het antwoord nu maar: wat is voor jou het leven van mijn oude vader waard?
Veel, maar niet alles. Als straks de werkloosheid zal gaan stijgen omdat het MKB failliet gaat door de lockdown, dan moeten we toe naar een situatie waarin de economie gewoon weer kan draaien.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Het punt moet natuurlijk wel gemaakt worden. Elk jaar overlijden mensen die langer hadden kunnen leven als er meer zorgpersoneel was, of als ziekenhuizen dichterbij waren. We willen dat geld er niet aan uitgeven. In Zweden is er veel ophef over programmas tegen Hepatitus C. Aangezien de ziekte zich vooral voordoet onder drugsgebruikers, is het voor veel mensen een ver van hun bed show en is er veel ophef over de (extreem) dure behandeling die wordt ingezet. Hoeveel is het leven van een drugsgebruiker waard?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind de huidige maximumnorm van €80.000 per gewonnen levensjaar een prima keuze.
Het gaat niet om kosten van de behandeling alleen in de huidige situatie. Bedrijven gaan failliet, mensen raken werkloos, de levensverwachting en levensstandaard daalt. Dat zijn kosten die je niet zomaar uit kunt rekenen en bovendien al snel de € 80.000 per behandelde persoon zullen overschrijden. Sterker nog, de schade die nu al is geleden is een enorme factor van € 80.000 per Covid-19 patiënt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat snap ik. Daar schreef ik ook over. Maar dat stond erna.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:Het punt moet natuurlijk wel gemaakt worden. Elk jaar overlijden mensen die langer hadden kunnen leven als er meer zorgpersoneel was, of als ziekenhuizen dichterbij waren. We willen dat geld er niet aan uitgeven. In Zweden is er veel ophef over programmas tegen Hepatitus C. Aangezien de ziekte zich vooral voordoet onder drugsgebruikers, is het voor veel mensen een ver van hun bed show en is er veel ophef over de (extreem) dure behandeling die wordt ingezet. Hoeveel is het leven van een drugsgebruiker waard?
Precies. En hoeveel mensenlevens waard zijn, zal de politiek moeten beslissen. Een zware taak.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Vind je dat de politiek een verschil moet maken tussen de waarde van verschillende typen mensenlevens?

Dat gaat wel ver, mijns inziens. Ik geloof niet dat ik daar een voorstander van ben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ik weet heel zeker dat ik daar geen voorstander van ben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Vind je dat de politiek een verschil moet maken tussen de waarde van verschillende typen mensenlevens?

Dat gaat wel ver, mijns inziens. Ik geloof niet dat ik daar een voorstander van ben.
Even scherp uitgedrukt: Gaan we een lockdown lang laten duren ten koste van een zware economische depressie met veel werkloosheid tot gevolg en afnemende welvaart en levensstandaard om enkele tienduizenden bejaarden enkele levensjaren meer geven? Of offeren we hen op om de miljoenen kinderen en jongeren van vandaag een goede toekomst te kunnen geven in enige welvaart?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat is een andere discussie. Het ging er nu om of het ene mensenleven meer waard is per gewonnen levensjaar dan het andere mensenleven.

Ik blijf bij mijn standpunt dat dit de consequentie is van dom beleid, en dat het bij een fatsoenlijke samenleving hoort dat mensen niet als dieren worden afgevoerd als ze overlijden.

De kosten die wij nu maken, zijn er vanwege falend overheidshandelen, niet vanwege het dodenaantal als zodanig. Als de medische voorzieningen weer op orde zijn, kan de lockdown worden opgeheven. Zoals in Singapore vrij snel het geval was en hier nog wel even gaat duren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat is een andere discussie. Het ging er nu om of het ene mensenleven meer waard is per gewonnen levensjaar dan het andere mensenleven.

Ik blijf bij mijn standpunt dat dit de consequentie is van dom beleid, en dat het bij een fatsoenlijke samenleving hoort dat mensen niet als dieren worden afgevoerd als ze overlijden.

De kosten die wij nu maken, zijn er vanwege falend overheidshandelen, niet vanwege het dodenaantal als zodanig.
Ik vind het leven van een jongere meer waard dan het leven van een bejaarde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Dat is in strijd met Gods Woord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat zit al verrekend in de Qaly-norm, want die gaat over een bedrag per gewonnen levensjaar. Dus daar hoeft de politiek niet meer over te besluiten. En die discussie is voor de huidige maatregelen ook helemaal niet relevant, want de behandeling van Corona is heel goedkoop, voor zover ik weet. Dat hangt natuurlijk ook af van de revalidatiekosten, dat weet ik dan weer niet precies.

Medicatie tegen chronische ziekten, vooral weinig voorkomende of dure gevallen zoals HIV, is vermoedelijk véél duurder. Dan zit je soms op meerdere tienduizenden per jaar medicatie.
Plaats reactie