COVID-19

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Segers
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Jeremiah schreef:Rutte vindt dat de kerken het goed oppakken en laat het zo. Aanvulling van Segers is waardevol. Dit omdat er kerken zijn die de grens van die 30 personen opzoeken.
Wat zei Segers?
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

windorgel schreef:
Jeremiah schreef:Rutte vindt dat de kerken het goed oppakken en laat het zo. Aanvulling van Segers is waardevol. Dit omdat er kerken zijn die de grens van die 30 personen opzoeken.
Wat zei Segers?
Segers waardeert houding kabinet inzake kerken

ChristenUnie-leider Segers zegt waardering te hebben voor de houding van het kabinet inzake de kerken. Hij zegt dat het overgrote deel van de kerken is overgeschakeld op onlinediensten. In de kerkelijke gebouwen zijn daarbij alleen nog die mensen aanwezig die nodig zijn om dergelijke diensten mogelijk te maken en dat betreft een beperkt aantal. Een beperkt aantal kerken verkeert volgens Segers nog ten onrechte in de veronderstelling dat het aantal van dertig een soort bovengrens is waar je net onder kunt gaan zitten zonder dat dat gepaard gaat met risico’s. Segers stelt voor dat minister Grapperhaus die kerken daarop aanspreekt en een beroep op ze doet om vanaf nu alsnog met het kleinst mogelijke aantal mensen een dienst te organiseren.

bron: rd.nl
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Dan moet de overheid de grens op 5 stellen, koster. organist. dominee. ouderling diaken.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:Dan moet de overheid de grens op 5 stellen, koster. organist. dominee. ouderling diaken.
Sommige kerken hebben ook een pianist en een beamerist (persoon die de beamer bedient, niet be-amen). En eerder zei het kabinet dat zaken als bar mitzvah en doop en besnijdenis zouden moeten kunnen doorgaan als dat door de betrokkenen werd gewild.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:
windorgel schreef:
Jeremiah schreef:Rutte vindt dat de kerken het goed oppakken en laat het zo. Aanvulling van Segers is waardevol. Dit omdat er kerken zijn die de grens van die 30 personen opzoeken.
Wat zei Segers?
Segers waardeert houding kabinet inzake kerken

ChristenUnie-leider Segers zegt waardering te hebben voor de houding van het kabinet inzake de kerken. Hij zegt dat het overgrote deel van de kerken is overgeschakeld op onlinediensten. In de kerkelijke gebouwen zijn daarbij alleen nog die mensen aanwezig die nodig zijn om dergelijke diensten mogelijk te maken en dat betreft een beperkt aantal. Een beperkt aantal kerken verkeert volgens Segers nog ten onrechte in de veronderstelling dat het aantal van dertig een soort bovengrens is waar je net onder kunt gaan zitten zonder dat dat gepaard gaat met risico’s. Segers stelt voor dat minister Grapperhaus die kerken daarop aanspreekt en een beroep op ze doet om vanaf nu alsnog met het kleinst mogelijke aantal mensen een dienst te organiseren.

bron: rd.nl
Dat laatste mbt ‘kleinst mogelijke aantal’ klopt mi niet. Dat heeft Segers bij mijn weten zo niet gezegd. Hij heeft alleen gezegd dat kerken niet de grens moeten opzoeken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ik vind het werkelijk verbazingwekkend dat sommige partijen zo makkelijk grondwettelijke vrijheiden willen beperken. Dat de vrijheiden niet onbegrensd zijn wil niet zeggen dat je ze maar direct helemaal moet negeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Ik vind het werkelijk verbazingwekkend dat sommige partijen zo makkelijk grondwettelijke vrijheiden willen beperken. Dat de vrijheiden niet onbegrensd zijn wil niet zeggen dat je ze maar direct helemaal moet negeren.
Ik kan niet anders dan pure vijandschap hierin zien. Lees de brief van het Humanistisch Verbond.
Mijn indruk is dat, als iedereen het zo serieus genomen zou hebben als de kerken, niemand ontevreden zou kunnen zijn.
Het gaat over een probleem dat nauwelijks bestaat, maar het Humanistisch Verbond ziet er aanleiding in om een ongelijkheid aan de kaak te kunnen stellen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Wij zitten ook een donkergekleurde regio. De GGD zegt hier geen verklaring voor te hebben, en ook geen relatie te zien tussen het kerkelijke gedachtegoed en het aantal besmettingen. Het enige is dat er relatief veel zorgmedewerkers besmet zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Ik hoor alleen maar kerk kerk, maar carnaval carnaval hoor ik niet, Boekel, Sint Anthonis...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

eilander schreef:
parsifal schreef:Ik vind het werkelijk verbazingwekkend dat sommige partijen zo makkelijk grondwettelijke vrijheiden willen beperken. Dat de vrijheiden niet onbegrensd zijn wil niet zeggen dat je ze maar direct helemaal moet negeren.
Ik kan niet anders dan pure vijandschap hierin zien. Lees de brief van het Humanistisch Verbond.
Mijn indruk is dat, als iedereen het zo serieus genomen zou hebben als de kerken, niemand ontevreden zou kunnen zijn.
Het gaat over een probleem dat nauwelijks bestaat, maar het Humanistisch Verbond ziet er aanleiding in om een ongelijkheid aan de kaak te kunnen stellen.
Heeft te maken met het gelijkheidsdenken dat het vrijheidsideaal aan het overheersen is. Dat gaat nog wel erger worden, de komende jaren.
Bron: Andreas Kinneging.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:Ik hoor alleen maar kerk kerk, maar carnaval carnaval hoor ik niet, Boekel, Sint Anthonis...
Jawel. Dat mag óók niet.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Het invoelingsvermogen van sommigen is ook nihil. Mevr Ouwehand zei dat deze en andere maatregelen die zij voorstelde geen verder inperking betekent in de persoonlijke levenssfeer (of iets dergelijks) en daarom gemakkelijk als maatregelen getroffen kunnen worden. Dat het háár persoonlijke levenssfeer niet raakt zal waar zijn... er is geen enkel benul wat kerk en geestelijk leven voor mensen betekenen.

Overigens vind ik dat ook Kees van der Staaij wel had mogen toelichten dat hij geen kerkelijke gemeenten kent die in de huidige situatie niet zeer serieus maatregelen getroffen hebben, en dat ook binnen de gebouwen de anderhalf meter grens in acht genomen wordt.

Het is inderdaad een ‘jacht’ ernaar om kerken bepaalde vrijheden nog verder te benemen. Je zou dus wel in groepen mogen lopen op 1,5 meter afstand, maar niet meer in een zeer kleine groep op minimaal dezelfde afstand in een gebouw zitten!

Overigens ben ik het ook met Parsifal eens dat zeer gemakkelijk over grondwettelijke vrijheden wordt heengestapt. De enige die daaraan refereert is de premier. Maar wanneer de Kamer dat op geen enkele manier verbaal steunt, is het geen wonder dat maatregelen steeds meer impact krijgen en zelfs strenger worden dan de regels voor andere bijeenkomsten (bv begrafenissen).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

https://twitter.com/FerdiGiugliano/stat ... 5750385664
The hidden deaths from Covid-19

A report from @webecodibergamo says 5400 people died in the Bergamo province in March

In March 2019 there had been 900 deaths

Excess deaths are 4500

The authorities have certified 2060 deaths from Covid-19 in the area
Het steftecijfer dat we kennen moet dus verdubbeld worden. Dat lijkt me een logische aanname, maar zal tzt gestaafd moeten worden.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

Geytenbeekje schreef:Dan moet de overheid de grens op 5 stellen, koster. organist. dominee. ouderling diaken.
Het kabinet rekent op verstandig handelen van kerkelijk leidinggevenden.

Ambtenaar gaf het in ander topic al aan, welk signaal geven we naar de buitenwereld af als wij kerkdiensten blijven beleggen? Al zijn er dan ook maar maximaal 30 aanwezigen! Een buitenstaander ziet dat alle evenementen afgeblazen worden, horeca dicht is, kappers hun werk niet kunnen doen, kinderen niet naar school kunnen, mensen zoveel mogelijk vanuit huis moeten werken enz., maar zien wel een behoorlijk aantal (in hun ogen) mensen naar de kerk toe gaan. In hun beleving klopt er dan iets niet.
Plaats reactie