COVID-19

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

1) Dat verwacht ik wel.
2) Dat verwacht ik niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Juist. Er worden bij bepaalde beroepsgroepen steekproeven gedaan (bloedtest). Een goede bekende van ons is bij de politie en bleek corona te hebben gehad. Meerdere collegas ook trouwens. Waren allemaal mild verkouden geweest. Gaan nu bloedplasma afstaan.

Hopelijk is die groepsimmuniteit dichterbij dan wij denken. RIVM heeft trouwens altijd gezegd dat groepsimmuniteit een gevolg is en geen doel en pas echt bereikt kan worden met een vaccin.
Als ik de verhalen van politie-agenten hoor, denk ik inderdaad dat het grootste deel van hen al Corona heeft gehad. Gelukkig zijn politie-agenten relatief fit.

Ik hoop oprecht dat je gelijk hebt, maar ik kan haast niet geloven dat er al groepsimmuniteit zou zijn. Want dat zou betekenen dat het RIVM meer gelijk heeft dan de WHO. Afgezien van het feit dat ik het dan verkeerd zag, zou dat geweldig nieuws zijn. Voorlopig verwacht ik dat deze toestand nog wel tot in oktober zal duren, althans wat betreft de druk op de zorg.
Nogmaals groepsimmuniteit zonder vaccin zal niet bereikt worden en dat heeft het RIVM ook steeds gezegd.
Of deze toestand tot oktober gaat duren weet ik niet. Het unlocken is een lastige beslissing zeker voor doe landen die totaal op slot zitten.
Zie het in fasen gebeuren. Hier mijn verwachting die op niets is gebaseerd.
1. Onderwijs gefaseerd opstarten. Eerst P.O daarna de rest. (P.O. na de meivakantie, de rest na de zomervakantie)
2. Einde thuiswerken. (Juni)
3. Horeca +kerken weer open (Juni/Juli)
4. Toestaan van grote evenementen.(2021)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
huisman schreef:Juist. Er worden bij bepaalde beroepsgroepen steekproeven gedaan (bloedtest). Een goede bekende van ons is bij de politie en bleek corona te hebben gehad. Meerdere collegas ook trouwens. Waren allemaal mild verkouden geweest. Gaan nu bloedplasma afstaan.

Hopelijk is die groepsimmuniteit dichterbij dan wij denken. RIVM heeft trouwens altijd gezegd dat groepsimmuniteit een gevolg is en geen doel en pas echt bereikt kan worden met een vaccin.
Als ik de verhalen van politie-agenten hoor, denk ik inderdaad dat het grootste deel van hen al Corona heeft gehad. Gelukkig zijn politie-agenten relatief fit.

Ik hoop oprecht dat je gelijk hebt, maar ik kan haast niet geloven dat er al groepsimmuniteit zou zijn. Want dat zou betekenen dat het RIVM meer gelijk heeft dan de WHO. Afgezien van het feit dat ik het dan verkeerd zag, zou dat geweldig nieuws zijn. Voorlopig verwacht ik dat deze toestand nog wel tot in oktober zal duren, althans wat betreft de druk op de zorg.
M.i. kun je uit het verloop van het aantal ziekenhuisopnamen een ruwe schatting maken van het percentage van de bevolking dat inmiddels de ziekte gehad heeft of heeft. Ik kom dan uit op zo'n 200.000 tot 300.000 besmettingen per eind maart, ofwel een groepsimmuniteit van 1,2-1,8%, zeg maximaal 2%. (Misschien hoor ik later wat het is volgens metingen RIVM.)

Plaatselijk kan dit percentage trouwens heel erg verschillen, van 0% op de Friese / Groningse Waddeneilanden tot misschien 20% in sommige Brabantse dorpen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Eens met de inschatting. Die is gebaseerd op wat ik denk dat de maatschappij kan dragen en op het tempo waarin de medische voorzieningen opgeschaald kunnen worden. Ik doelde met toestand op de zorg, dat stond erbij.

Ik had het niet gedacht, maar sinds de laatste berichten denk ik dat het terecht is dat kerken en horeca gelijk behandeld worden. Het lijkt er toch op dat ook klassieke kerken besmettingshaarden kunnen zijn.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/opinie/column-tussen- ... -1.1646959

Geen idee waarom deze man steeds 'we' gebruikt terwijl hij het over zichzelf heeft, maar een goede analyse ontbreekt helaas nog. Ik begrijp het ook niet. Misschien moet je een beetje autistisch zijn om dit soort ontwikkelingen op hun juiste waarde te kunnen schatten.

Zodat je je niets aantrekt van allerlei anderen die doodgemoedereerd het brandende bos in wandelen totdat zij het ineens warm krijgen en vol verbazing naar de andere wandelaars kijken die immers ook allemaal recht de vlammen tegemoet liepen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-tussen- ... -1.1646959

Geen idee waarom deze man steeds 'we' gebruikt terwijl hij het over zichzelf heeft, maar een goede analyse ontbreekt helaas nog. Ik begrijp het ook niet.
Maar natuurlijk gaat het om Nederland als collectief. Het is in dat verband interessant om de eerste topic berichten te lezen tot pak en beet 1 maart en je eigen houding uit die tijd terug in je herinnering te halen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik schreef dat we het over een jaar weer vergeten waren. Maar dat is een illusie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-tussen- ... -1.1646959

Geen idee waarom deze man steeds 'we' gebruikt terwijl hij het over zichzelf heeft, maar een goede analyse ontbreekt helaas nog. Ik begrijp het ook niet.
Maar natuurlijk gaat het om Nederland als collectief. Het is in dat verband interessant om de eerste topic berichten te lezen tot pak en beet 1 maart en je eigen houding uit die tijd terug in je herinnering te halen.
Ja. Dat teruglezen heb ik gedaan. Ik was in die tijd ontzettend druk met mijn werk en ook nog een week onder de forumtucht, dus ik heb niet zoveel geschreven. Maar ik heb ook nog verschillende momenten in mijn geheugen staan van discussies met anderen, bijvoorbeeld de donderdag vóór carnaval met mensen in Sittard, waarbij ik vond dat Carnaval verboden zou moeten worden dit jaar.

Tot eind februari waren er mensen die het best apart vonden om geen hand te geven en als ik dan zo'n artikel lees van een hoogopgeleide ouderling, dan moet ik de neiging onderdrukken om uit mijn vel te springen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ouderling? Waar?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Goed lezen Jantje. Dat scheelt een hoop vragen. :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Goed lezen Jantje. Dat scheelt een hoop vragen. :D
Ik lees heel goed. Of je moet @Herman bedoelen. Ik weet sinds deze discussie dat hij in ieder geval ook kerkenraadslid is. Dat zou kunnen. Maar anders begrijp ik niet waar je 'ouderling' nu vandaan tovert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Vandaag 2 sterfgevallen in onze kennissenkring. Beide 80+ met andere aandoeningen maar toch gestorven aan corona. Ernstige tijden zeker voor onze kwetsbare ouderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Gecondoleerd, Huisman!

Oma zit in het verzorgingshuis. Geen bezoek. Geen activiteiten. Afgezien van de zeer vele telefoontjes zit ze alleen maar de hele dag de corona-berichtgeving in het RD te lezen en over haar toeren te raken.
Het is ook voor de ouderen die (nog) niet getroffen worden door Corona een tragische situatie.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Roos2018 schreef:
Valcke schreef: Dus zeg jij ook: selecteer maar op leeftijd.

Ik bestrijd echter dat (m.n. vitale ouderen weinig kansen hebben op een goed herstel na behandeling of zelfs beademing. Zij hebben dat wel degelijk. Dat bewijzen de rapportages uit bv China.
De vraag is of je Chineese ouderen wel met Westerse ouderen kunt vergelijken:
Chinezen hebben doorgaans veel minder lichaamsgewicht dan Westerlingen.
In Nederland heeft n.l. bijna iedereen die aan corona overlijdt (op de IC) last van overgewicht.

Zie dit (premium) artikel:
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/19648 ... omie-nu-op
De vraag is China wel zo eerlijk is:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/31/de ... n-a3995495
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Gecondoleerd huisman.

Vervelend zita! Ik mag het niet zeggen, maar ik ben 'blij' dat mijn oma in de eerste week van de crisis aan 'gewone' griep is overleden. Wij konden gewoon bij haar sterven zijn. De begrafenis was wel conform RIVM richtlijnen, maar dat is toch alleen voor de nabestaanden. Zij heeft daar geen hinder meer van gehad. In de huidige situatie kon niemand haar meer opzoeken.
Plaats reactie