COVID-19

Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

10% van de ziekenhuis opnames is 80+
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Opmerkelijk dat slechts 3 80-plussers op de IC liggen.
Kennelijk worden de kansen voor 80-plussers om te overleven laag ingeschat (en/of leeftijd is wel degelijk een belangrijk selectiecriterium).
Of ze zijn overleden voordat die laatste stap gezet wordt. Dubbele pneumonie is onder "normale" omstandigheden al heel gevaarlijk, laat staan deze variant waarbij de longen vollopen, als het ware.
Dat kost het hart ook heel veel kracht en dat moet het wel aankunnen.
De artsen bekijken echt per patiënt of het zinvol is en dus zeker niet naar leeftijd (alleen).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

helma schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ja, daar ga ik ook zeker van uit. Maar ik wilde het niet zo cru opschrijven.

Overigens vind ik dat wel erg: 80-plussers overleefden in China in grote meerderheid covid-19; dat gold zelfs voor 90-plussers. In NL zou het beeld wel eens veel somberder kunnen zijn voor deze leeftijdsgroep. Niet omdat ze geen kansen hebben om te overleven, maar omdat er inderdaad op voorhand al geselecteerd wordt.
Het systeem heeft maar een beperkte capaciteit, dus is het logisch om jongeren voorrang te geven. Dat is inherent aan ons zorgsysteem en meer in algemene zin wordt er bij meer behandelingen overwogen wat de kwaliteit van leven is na behandeling.

"Iedereen die een kans heeft op overleven, jong of oud, moet terechtkunnen op de IC. Dat kan alleen wanneer er genoeg bedden en medische middelen zijn."

Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen al bewust minder IC bedden. Omdat de ouderen hier al benaderd worden op een D66 manier.
Mee eens. Maar de quote die je hier plaatst is m.i. op het ogenblik een holle frase. Er zijn genoeg vitale 80-ers, maar ze komen kennelijk niet in aanmerking voor de IC.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Toch is er al een aantal dagen een dalende lijn te herkennen in de groei van het aantal positief geteste patiënten, gebaseerd op de cijfers van het RIVM. Twee weken geleden kwam er elke dag zo’n 20 procent nieuwe patiënten bij. Dat was vorige week zo’n 15 procent, en inmiddels was dat gisteren 8 en vandaag 7 procent.

De genomen maatregelen zijn wat dat betreft wel effectief.
The Groom's still waiting at the altar
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Bonny schreef:Toch is er al een aantal dagen een dalende lijn te herkennen in de groei van het aantal positief geteste patiënten, gebaseerd op de cijfers van het RIVM. Twee weken geleden kwam er elke dag zo’n 20 procent nieuwe patiënten bij. Dat was vorige week zo’n 15 procent, en inmiddels was dat gisteren 8 en vandaag 7 procent.

De genomen maatregelen zijn wat dat betreft wel effectief.
De cijfers van besmettingen zeggen nagenoeg niets. Alleen ernstige gevallen worden getest, en zelfs dat niet (niet in tehuizen bv).
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 mar 2020, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: COVID-19

Bericht door helma »

Valcke schreef:
helma schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ja, daar ga ik ook zeker van uit. Maar ik wilde het niet zo cru opschrijven.

Overigens vind ik dat wel erg: 80-plussers overleefden in China in grote meerderheid covid-19; dat gold zelfs voor 90-plussers. In NL zou het beeld wel eens veel somberder kunnen zijn voor deze leeftijdsgroep. Niet omdat ze geen kansen hebben om te overleven, maar omdat er inderdaad op voorhand al geselecteerd wordt.
Het systeem heeft maar een beperkte capaciteit, dus is het logisch om jongeren voorrang te geven. Dat is inherent aan ons zorgsysteem en meer in algemene zin wordt er bij meer behandelingen overwogen wat de kwaliteit van leven is na behandeling.

"Iedereen die een kans heeft op overleven, jong of oud, moet terechtkunnen op de IC. Dat kan alleen wanneer er genoeg bedden en medische middelen zijn."

Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen al bewust minder IC bedden. Omdat de ouderen hier al benaderd worden op een D66 manier.
Mee eens. Maar de quote die je hier plaatst is m.i. op het ogenblik een holle frase. Er zijn genoeg vitale 80-ers, maar ze komen kennelijk niet in aanmerking voor de IC.
Dat was een uitspraak van een arts uit Italië of Duitsland. Helaas niet uit Nederland
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Bonny schreef:Toch is er al een aantal dagen een dalende lijn te herkennen in de groei van het aantal positief geteste patiënten, gebaseerd op de cijfers van het RIVM. Twee weken geleden kwam er elke dag zo’n 20 procent nieuwe patiënten bij. Dat was vorige week zo’n 15 procent, en inmiddels was dat gisteren 8 en vandaag 7 procent.

De genomen maatregelen zijn wat dat betreft wel effectief.
Tja, hoe meer mensen hoe minder procent dat is. Dus als er over een week of wat 50.000 besmetingen zijn, praat je nog over 3%. Maar mijns inziens moet je ook naar de absolute getallen kijken. Zolang die steeds op 700-800 besmettingen per dag staan, vind ik dat te veel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

helma schreef:
Valcke schreef:
helma schreef:"Iedereen die een kans heeft op overleven, jong of oud, moet terechtkunnen op de IC. Dat kan alleen wanneer er genoeg bedden en medische middelen zijn."

Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen al bewust minder IC bedden. Omdat de ouderen hier al benaderd worden op een D66 manier.
Mee eens. Maar de quote die je hier plaatst is m.i. op het ogenblik een holle frase. Er zijn genoeg vitale 80-ers, maar ze komen kennelijk niet in aanmerking voor de IC.
Dat was een uitspraak van een arts uit Italië of Duitsland. Helaas niet uit Nederland
Dat is de harde realiteit in NL. In China overleefde 85% van de 80-plussers een besmetting, in NL zal dat stukken lager liggen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ga er maar van uit dat we in NL al bij (minstens) 200.000 besmettingen zijn. Misschien wel 300.000. Dat kun je berekenen op basis van verhoudingsgetallen (zoals vastgesteld in andere landen). Slechts een fractie hiervan is getest. Een trend vaststellen op basis van degenen die wel getest zijn, heeft daarom geen zin. Het heeft wel zin om te kijken naar de trend in het aantal opnamen en overledenen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 mar 2020, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ja, daar ga ik ook zeker van uit. Maar ik wilde het niet zo cru opschrijven.

Overigens vind ik dat wel erg: 80-plussers overleefden in China in grote meerderheid covid-19; dat gold zelfs voor 90-plussers. In NL zou het beeld wel eens veel somberder kunnen zijn voor deze leeftijdsgroep. Niet omdat ze geen kansen hebben om te overleven, maar omdat er inderdaad op voorhand al geselecteerd wordt.
Het systeem heeft maar een beperkte capaciteit, dus is het logisch om jongeren voorrang te geven. Dat is inherent aan ons zorgsysteem en meer in algemene zin wordt er bij meer behandelingen overwogen wat de kwaliteit van leven is na behandeling.
Ik begrijp dat je last kunt hebben van beroepsdeformatie, maar ik vind dit een absurd standpunt. Alsof de beperkte capaciteit van het systeem een natuurgegeven is. Dat is een bewuste politieke keus, waar je het wel of niet mee eens kunt zijn.

Het is prima dat jij je op het standpunt stelt dat de overheid niet hoeft te voorzien in adequate medische voorzieningen voor levensverlengend handelen bij mensen die ouder zijn dan 80, maar dit gaat natuurlijk leiden tot particuliere gezondheidszorg. Want ik twijfel er niet aan dat er nog genoeg rijke 80-plussers zijn die een andere afweging maken en nog graag een poging doen.

Nog los van het feit dat een heus niet veel welvarender land als China het kennelijk wel kan opbrengen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
Bonny schreef:Toch is er al een aantal dagen een dalende lijn te herkennen in de groei van het aantal positief geteste patiënten, gebaseerd op de cijfers van het RIVM. Twee weken geleden kwam er elke dag zo’n 20 procent nieuwe patiënten bij. Dat was vorige week zo’n 15 procent, en inmiddels was dat gisteren 8 en vandaag 7 procent.

De genomen maatregelen zijn wat dat betreft wel effectief.
De cijfers van besmettingen zeggen nagenoeg niets. Alleen ernstige gevallen worden getest, en zelfs dat niet (niet in tehuizen bv).
Maar toch blijf ik zeggen dat de cijfers laten zien dat we met een afvlakkende curve te maken hebben.
Hier het nieuwste document met cijfers die het echte beeld laten zien.

Wat ik met afvlakken bedoel geef ik hier een voorbeeld van. Verspreiding zonder maatregelen zou zo kunnen verlopen . Steeds een verdubbeling dus:2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024 enz.
Met maatregelen zie je dan: 2,4,8,16,32,62,118,204,310,400 .
De laatste twee getallen van de onderste reeks geven nog wel een stijging maar die is veel vlakker dan zonder maatregelen. Als je dit maar vol blijft houden gaan op den duur ook de absolute getallen zakken.
Dit is wat het RIVM steeds probeert duidelijk te maken.



https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1145_2.pdf

Morgen om 10:00 weer een technische briefing in de tweede kamer te volgen via o.a. Debat direct.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Eens met huisman
The Groom's still waiting at the altar
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:
Bonny schreef:Toch is er al een aantal dagen een dalende lijn te herkennen in de groei van het aantal positief geteste patiënten, gebaseerd op de cijfers van het RIVM. Twee weken geleden kwam er elke dag zo’n 20 procent nieuwe patiënten bij. Dat was vorige week zo’n 15 procent, en inmiddels was dat gisteren 8 en vandaag 7 procent.

De genomen maatregelen zijn wat dat betreft wel effectief.
De cijfers van besmettingen zeggen nagenoeg niets. Alleen ernstige gevallen worden getest, en zelfs dat niet (niet in tehuizen bv).
Maar toch blijf ik zeggen dat de cijfers laten zien dat we met een afvlakkende curve te maken hebben.
Hier het nieuwste document met cijfers die het echte beeld laten zien.

Wat ik met afvlakken bedoel geef ik hier een voorbeeld van. Verspreiding zonder maatregelen zou zo kunnen verlopen . Steeds een verdubbeling dus:2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024 enz.
Met maatregelen zie je dan: 2,4,8,16,32,62,118,204,310,400 .
De laatste twee getallen van de onderste reeks geven nog wel een stijging maar die is veel vlakker dan zonder maatregelen. Als je dit maar vol blijft houden gaan op den duur ook de absolute getallen zakken.
Dit is wat het RIVM steeds probeert duidelijk te maken.



https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1145_2.pdf

Morgen om 10:00 weer een technische briefing in de tweede kamer te volgen via o.a. Debat direct.
- Mee eens dat de curve minder steil wordt.
- Maar vergeet daarbij niet dat veel ouderen in deze fase buiten de cijfers vallen (zij worden niet meer opgenomen).
- Verder zijn de huidige cijfers beduidend slechter dan het RIVM afgelopen woensdag verwachtte.
- Ik hoop morgen op een eerlijk verhaal van de RIVM. Ik verwacht dat ze dit best moeite gaat kosten.
Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Valcke, van de ziekenhuisopnames is 20% boven de 80 jaar. Zie het overzicht van de RIVM.
Daarvan zullen er niet veel op de IC belanden. Maar ze krijgen wel de nodige zorg en dat lijkt me het belangrijkst. Ik ken een man van 85 met corona. Hij was al zwak, een IC-opname zou onmenselijk zijn. Nu is zijn familie bij hem en krijgt hij goede palliatieve verzorging.
Er is een moment waarop de mens moet terugtreden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Engels dodental is met 29% toegenomen. Zorgwekkend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie