COVID-19

Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Dat het aantal doden onderschat wordt, klopt mijns inziens wel. ik weet van een dorp op de bible belt dat daar de verzorgingshuizen en verpleeghuizen zwaar getroffen worden door corona. De een na de andere overlijdt op dit moment. Deze mensen vallen buiten de cijfers, omdat niet iedereen getest wordt en zij daar palliatieve zorg krijgen om te sterven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Een andere zaak die de moeite van het overwegen waard is: In het Verenigd Koninkrijk werkt men al jaren met de zogenaamde QALYs (quality adjusted life years: https://en.wikipedia.org/wiki/Quality-a ... _life_year )
Men gebruikt het daar om te kijken wie behandeld moet worden met dure behandelingen. Er is een beperkte hoeveelheid geld en daarom kijkt men naar hoeveel de levensverwachting stijgt per uitgegeven pond. Met dat beleid behandel je een kind meer dan een 70 jarige enz.

In de huidige pandemie worden de ouderen met onderliggende aandoeningen extra hard getroffen. Je kunt kijken naar het aantal mensen dat overlijdt aan de ziekte (en dat is belangrijk), maar het is ook goed om te kijken naar "veloren levensverwachting" of "verloren QALYs" door de pandemie. De Spaanse griep was met die maat nog ernstiger dan op het eerste gezicht gedacht kan worden als je alleen naar het aantal slachtoffers kijkt. De huidige pandemie is nog steeds heel ernstig, maar iets minder dan als je alleen naar aantal sterfgevallen kijkt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Komt dat ook niet doordat in de tijd van de spaanse griep de medische zorg veel minder was dan in de huidige situatie? Daarnaast werden bij de spaanse griep met name mensen getroffen die fysiek het sterkst waren ( itt nu)

En ik ben blij dat de Quali's niet de norm zijn in de maatschappij en medische zorg. Wiskundig is dit inderdaad een hele mooie berekening, maar sociaal onwenselijk. Ik ben blij met het Nederlandse zorgstelsel waar zo min mogelijk overbodige zorg geleverd wordt. Dat betekent het gesprek aangaan in hoeverre het zinvol is voor een 90/100 jarige om aan de beademing te komen en deze dan te begeleiden in het sterven. Dus niet kijken naar wat het kost, maar beoordelen hoe de gezondheidstoestand zal worden als een behandeling aangevangen wordt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:Komt dat ook niet doordat in de tijd van de spaanse griep de medische zorg veel minder was dan in de huidige situatie? Daarnaast werden bij de spaanse griep met name mensen getroffen die fysiek het sterkst waren ( itt nu)
Dat laatste was waar ik op doelde. Bij Spaanse griep leek er een over-reactie van het immuunsysteem te zijn, waardoor juist mensen met een heel sterk immuunsysteem kwetsbaar waren, terwijl een zwakker immuunsysteem niet zo sterk kon reageren. Ook was het een tijd (net na de wereldoorlog) waarin nog veel militairen bij elkaar zaten etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Een goede analyse, gebaseerd op internationale vergelijking en de adviezen van de WHO.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Een goede analyse, gebaseerd op internationale vergelijking en de adviezen van de WHO.
Ik weet niet of het een goede analyse is. Ik denk dat "containment" inderdaad op het moment een gepasseerd station is. In Finland of Noorwegen kan het goed werken (en mogelijk in Zweden) met een cultuur van meer afstand houden en eerder in de curve ingrijpen. In Azie kan het werken vanwege meer vertrouwen in overheid en meer verantwoordelijkheidsgevoel (Singapore, Zuid-Korea en Japan) of een extreme overheid (China), maar een land als Belgie doet het niet veel beter dan Nederland om over Frankrijk, Spanje en Italie maar te zwijgen. Australie, Nieuw-Zeeland en effectief Israel zijn als eilanden (of altijd al heel harde grenzen in het geval van Israel) iets makkelijker van de buitenwereld af te sluiten.

Om eerlijk te zijn zie ik graag dat scholen (en ook kerken) open zijn en ik heb nog steeds het idee dat in Nederland het besluit om scholen te sluiten meer voorkomt uit angst om niet te weinig te hebben gedaan, dan dat men gelooft dat het echt noemenswaardig effect heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Hoe ga je invulling geven aan de 1,5 meter maatregel als de scholen open gaan? Denk aan grote scholengemeenschappen met personeel uit een grote regio.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

windorgel schreef:Hoe ga je invulling geven aan de 1,5 meter maatregel als de scholen open gaan? Denk aan grote scholengemeenschappen met personeel uit een grote regio.
Die anderhalve meter is een houvast, maar geen magische grens. Er kan een probleem zijn met OV, maar binnen klassen is er m.i. niet een groot probleem als kinderen wat dichter bij elkaar zitten (zolang ze de gezichten voornamelijk dezelfde kant op richten en bij praten met elkaar wel afstand houden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

merel schreef:Dat het aantal doden onderschat wordt, klopt mijns inziens wel. ik weet van een dorp op de bible belt dat daar de verzorgingshuizen en verpleeghuizen zwaar getroffen worden door corona. De een na de andere overlijdt op dit moment. Deze mensen vallen buiten de cijfers, omdat niet iedereen getest wordt en zij daar palliatieve zorg krijgen om te sterven.
In de bejaardentehuizen van cura mare op goeree-overflakkee wordt iedereen getest die verschijnselen heeft.
Daarom is de besmettingsgraad ook zo hoog.
Ook bij een griepepedimie zijn het met name de groep die nu ook overlijden die getroffen wordt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Jeremiah schreef:Overlijdenspercentage van de griep is 0,1%, van de Covid19 is dat nu 4,7% (wereldwijd gemiddeld) Covid19 is dus 47x zo dodelijk als de griep. En dat is ook de reden dat er zulke draconische maatregelen worden genomen.
Welnee, meestal worden alleen de ziekste mensen getest en blijkbaar is er van die categorie 4,7% overleden. In Duitsland wordt meer getest en daar is het minder dan 1%. En ook daar zijn mensen die het wel gehad hebben maar niet zijn getest. WHO schat dat de uiteindelijke IFR uitkomt op 0,3-1,0%. Als het 0,5% wordt is dat nog steeds meer als "gewone" griep dus goed om een beetje voorzichtig te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
windorgel schreef:Hoe ga je invulling geven aan de 1,5 meter maatregel als de scholen open gaan? Denk aan grote scholengemeenschappen met personeel uit een grote regio.
Die anderhalve meter is een houvast, maar geen magische grens. Er kan een probleem zijn met OV, maar binnen klassen is er m.i. niet een groot probleem als kinderen wat dichter bij elkaar zitten (zolang ze de gezichten voornamelijk dezelfde kant op richten en bij praten met elkaar wel afstand houden).
Je moet niet vergeten dat er dan ook een hele stroom aan mensen op gang komt rondom zo'n school: ouders, personeel, openbaar vervoer. En middelbare-schoolleerlingen die niet dicht bij elkaar kunnen komen en niet aan elkaar zitten... vergeet dat maar gerust. Theoretisch prima, maar praktisch echt niet uitvoerbaar.
Dus nu ze toch dicht zijn... dicht laten tot na de zomervakantie! Dat gaat ook waarschijnlijk wel gebeuren.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Mona Lisa schreef:
Jeremiah schreef:Overlijdenspercentage van de griep is 0,1%, van de Covid19 is dat nu 4,7% (wereldwijd gemiddeld) Covid19 is dus 47x zo dodelijk als de griep. En dat is ook de reden dat er zulke draconische maatregelen worden genomen.
Welnee, meestal worden alleen de ziekste mensen getest en blijkbaar is er van die categorie 4,7% overleden. In Duitsland wordt meer getest en daar is het minder dan 1%. En ook daar zijn mensen die het wel gehad hebben maar niet zijn getest. WHO schat dat de uiteindelijke IFR uitkomt op 0,3-1,0%. Als het 0,5% wordt is dat nog steeds meer als "gewone" griep dus goed om een beetje voorzichtig te zijn.
Het is een gemiddelde. Italie scoort bijvoorbeeld flink hoger, NL trouwens ook, andere landen lager.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Een goede analyse, gebaseerd op internationale vergelijking en de adviezen van de WHO.
Ik weet niet of het een goede analyse is. Ik denk dat "containment" inderdaad op het moment een gepasseerd station is. In Finland of Noorwegen kan het goed werken (en mogelijk in Zweden) met een cultuur van meer afstand houden en eerder in de curve ingrijpen. In Azie kan het werken vanwege meer vertrouwen in overheid en meer verantwoordelijkheidsgevoel (Singapore, Zuid-Korea en Japan) of een extreme overheid (China), maar een land als Belgie doet het niet veel beter dan Nederland om over Frankrijk, Spanje en Italie maar te zwijgen. Australie, Nieuw-Zeeland en effectief Israel zijn als eilanden (of altijd al heel harde grenzen in het geval van Israel) iets makkelijker van de buitenwereld af te sluiten.
Het punt is dat er geen alternatief is. Kies je hier niet voor dan is een zeer langdurige (semi) lockdown nodig, totdat een vaccin grootschalig kan worden ingezet. Ofwel een (semi) lockdown van zo’n anderhalf jaar. Waarbij al die tijd de IC’s vol blijven stromen en vele mensen zullen overlijden. (Naar de mens gesproken. Ik weet ook wel dat dingen anders kunnen gaan omdat we niet alles kunnen voorzien.)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:
Mona Lisa schreef:
Jeremiah schreef:Overlijdenspercentage van de griep is 0,1%, van de Covid19 is dat nu 4,7% (wereldwijd gemiddeld) Covid19 is dus 47x zo dodelijk als de griep. En dat is ook de reden dat er zulke draconische maatregelen worden genomen.
Welnee, meestal worden alleen de ziekste mensen getest en blijkbaar is er van die categorie 4,7% overleden. In Duitsland wordt meer getest en daar is het minder dan 1%. En ook daar zijn mensen die het wel gehad hebben maar niet zijn getest. WHO schat dat de uiteindelijke IFR uitkomt op 0,3-1,0%. Als het 0,5% wordt is dat nog steeds meer als "gewone" griep dus goed om een beetje voorzichtig te zijn.
Het is een gemiddelde. Italie scoort bijvoorbeeld flink hoger, NL trouwens ook, andere landen lager.
@Jeremiah
Zulke cijfers zijn natuurlijk onzinnig om zelfs maar te melden. 47 keer dodelijke dan de griep. Echt je moet je schamen om dit op te schrijven terwijl je weet dat je een cijfer noemt wat alleen gaat over geteste gevallen.
In ons dorp zijn 3 sterfgevallen en 20 bevestigde gevallen. Huisartsen zeggen dat er honderden corona gevallen in het dorp zijn die contact met een huisarts hebben gehad. Daarnaast nog honderden die zulke milde klachten hadden dat ze geen contact met een arts hebben gehad.
Dan krijg je hele andere percentages
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Wat betreft sterftecijfers: In Zuid-Korea werd wél iedereen met lichte verschijnselen getest en met een uitstekende gezondheidszorg lag het sterftecijfer aanvankelijk op 0,6%, maar door een naijleffect kwam het percentage uiteindelijk iets boven de 1%. Een soortgelijk getal mogen we verwachten in Duitsland.

In ons land zal dat echt niet beter zijn. De verontwaardiging van Mona Lisa en Huisman vind ik misplaatst. Er zijn weliswaar veel meer besmettingen dan de cijfers aangeven, maar er zijn ook beduidend meer overlijdens dan de cijfers aangeven. Vele ouderen die in tehuizen overlijden zitten niet in de huidige cijfers. Een reëel sterftecijfer is mi iets boven de 1%, dat is 10x dodelijker dan de griep.
Plaats reactie