COVID-19

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Toch vind ik dat ook wel lastig. Ik kuchte vorige week ook een paar dagen. Is dat corona? En zou ik dan niet meer naar de bakker kunnen?
Hardlopen etc kon nog prima, geen koorts, niet verkouden
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

dat ben ik direct met je eens.
Zuid Korea, Singapore en Duitsland mogen ons ten voorbeeld zijn.

Zeker ook Duitsland qua aantal bedden op de IC: 28000
Dat is 28 x zoveel als Nederland terwijl ze nog geen 5 x zo veel inwoners hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de intelligente lockdown nog veel langer gaat duren. Dat is ook de reden dat ik hier steeds naar voren breng dat we de preventieve maatregelen nog veel verder moeten aanscherpen (testen en isoleren).

Vanmorgen nog gehoord dat een zorgmedewerker (in de familie) met geringe klachten zonder koorts en zonder test toch aan het werk moet. Dat beleid blijf ik onverantwoord vinden. Zo blijven we het virus verder verspreiden, juist ook onder de kwetsbaren (degenen die zorg ontvangen).
Er zijn al zo weinig mensen voor de zorg. Dus als je dat doet, dan weet je zeker dat je te weinig mensen hebt op den duur.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Valcke schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de intelligente lockdown nog veel langer gaat duren. Dat is ook de reden dat ik hier steeds naar voren breng dat we de preventieve maatregelen nog veel verder moeten aanscherpen (testen en isoleren).

Vanmorgen nog gehoord dat een zorgmedewerker (in de familie) met geringe klachten zonder koorts en zonder test toch aan het werk moet. Dat beleid blijf ik onverantwoord vinden. Zo blijven we het virus verder verspreiden, juist ook onder de kwetsbaren (degenen die zorg ontvangen).
Er zijn al zo weinig mensen voor de zorg. Dus als je dat doet, dan weet je zeker dat je te weinig mensen hebt op den duur.
Nee... heel fout gedacht (met alle respect).
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

merel schreef:Toch vind ik dat ook wel lastig. Ik kuchte vorige week ook een paar dagen. Is dat corona? En zou ik dan niet meer naar de bakker kunnen?
Hardlopen etc kon nog prima, geen koorts, niet verkouden
Ja, lastig. Je let er ook veel meer op. Bij elke kuch of nies denk je eraan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Hoe zie jij dat dan voor je, @Valcke? Er worden nu extra mensen van andere afdelingen en zelfs mensen die met de vut zijn gegaan opgetrommeld voor de IC-afdelingen.

En de ouderen- en gehandicaptenzorg zit ook heel krap qua bemanning. Als werkelijk iedereen met een kuchje thuis moet blijven scheelt dat misschien nog wel 30% op het totaal aantal personen wat nu beschikbaar is. En voor de IC-capaciteit in Nederland is die mankracht heel erg nodig en zelfs veel te weinig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Hoe zie jij dat dan voor je, @Valcke? Er worden nu extra mensen van andere afdelingen en zelfs mensen die met de vut zijn gegaan opgetrommeld voor de IC-afdelingen.

En de ouderen- en gehandicaptenzorg zit ook heel krap qua bemanning. Als werkelijk iedereen met een kuchje thuis moet blijven scheelt dat misschien nog wel 30% op het totaal aantal personen wat nu beschikbaar is. En voor de IC-capaciteit in Nederland is die mankracht heel erg nodig en zelfs veel te weinig.
Dat laatste. Waar baseer je dat op?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: COVID-19

Bericht door Floppy »

Jantje schreef:
Valcke schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de intelligente lockdown nog veel langer gaat duren. Dat is ook de reden dat ik hier steeds naar voren breng dat we de preventieve maatregelen nog veel verder moeten aanscherpen (testen en isoleren).

Vanmorgen nog gehoord dat een zorgmedewerker (in de familie) met geringe klachten zonder koorts en zonder test toch aan het werk moet. Dat beleid blijf ik onverantwoord vinden. Zo blijven we het virus verder verspreiden, juist ook onder de kwetsbaren (degenen die zorg ontvangen).
Er zijn al zo weinig mensen voor de zorg. Dus als je dat doet, dan weet je zeker dat je te weinig mensen hebt op den duur.
Het zou nogal dwaas zijn om iemand in de zorg te laten werken als je wist dat die besmettelijk is met covid-19.
Het probleem is dat we op dit moment niet voldoende tests hebben om dat vast te stellen. Maar als die tests er wel zouden zijn, dan zouden we zeker het zorgpersoneel moeten testen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Hoe zie jij dat dan voor je, @Valcke? Er worden nu extra mensen van andere afdelingen en zelfs mensen die met de vut zijn gegaan opgetrommeld voor de IC-afdelingen.

En de ouderen- en gehandicaptenzorg zit ook heel krap qua bemanning. Als werkelijk iedereen met een kuchje thuis moet blijven scheelt dat misschien nog wel 30% op het totaal aantal personen wat nu beschikbaar is. En voor de IC-capaciteit in Nederland is die mankracht heel erg nodig en zelfs veel te weinig.
Dat laatste. Waar baseer je dat op?
Ik geloof dat dat vorige week is gezegd door het RIVM.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef:Toch vind ik dat ook wel lastig. Ik kuchte vorige week ook een paar dagen. Is dat corona? En zou ik dan niet meer naar de bakker kunnen?
Hardlopen etc kon nog prima, geen koorts, niet verkouden
Ik hoor het om me heen, we zijn opeens allemaal hypochonders.
Iedereen heeft weleens een schrale keel, of een kriebelhoest, of een loopneus en denkt daar niet verder bij na. Lastig, maar hup, door.
Nu zit je iedere keer te voelen, wordt het erger? Komt er iets bij?
Er zijn heel veel hooikoortsklachten momenteel.
Dat geeft diezelfde klachten, als je het in heftige mate hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Gommers zei vorige week dat opschalen naar 2500 of 3000 ic-bedden qua apparatuur misschien nog haalbaar zou zijn, maar dat dan de menskracht ontbreekt op de IC.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de intelligente lockdown nog veel langer gaat duren. Dat is ook de reden dat ik hier steeds naar voren breng dat we de preventieve maatregelen nog veel verder moeten aanscherpen (testen en isoleren).

Vanmorgen nog gehoord dat een zorgmedewerker (in de familie) met geringe klachten zonder koorts en zonder test toch aan het werk moet. Dat beleid blijf ik onverantwoord vinden. Zo blijven we het virus verder verspreiden, juist ook onder de kwetsbaren (degenen die zorg ontvangen).
Er zijn al zo weinig mensen voor de zorg. Dus als je dat doet, dan weet je zeker dat je te weinig mensen hebt op den duur.
Het zou nogal dwaas zijn om iemand in de zorg te laten werken als je wist dat die besmettelijk is met covid-19.
Het probleem is dat we op dit moment niet voldoende tests hebben om dat vast te stellen. Maar als die tests er wel zouden zijn, dan zouden we zeker het zorgpersoneel moeten testen.
Deels met de eerste opmerking van Floppy. Mensen in de zorg die lichte (verdachte) klachten hebben, moeten juist NIET gaan werken.

Het testen van zorgpersoneel met lichte klachten moet absolute prioriteit hebben. Dat gebeurt wel in ziekenhuizen (heel terecht!), maar niet bij zorgpersoneel in bv ouderen- en gehandicaptenzorg. En dat is meten met twee maten, mi echt kwalijk. Je leest en hoort nu ook op allerlei plaatsen dat bewoners van tehuizen besmet raken, vermoedelijk (ook) door personeel. Dit is echt heel ernstig. Testcapaciteit is er niet genoeg voor alle verdachte gevallen, maar wel genoeg om in zulke gevallen zorgpersoneel te testen; maar dat moet dan wel het beleid zijn!

Uiteindelijk levert dit juist ook meer tekort aan personeel op, omdat op die manier infecties zich uitbreiden en de last onder zorgverleners alleen maar toeneemt.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Toch vind ik dat ook wel lastig. Ik kuchte vorige week ook een paar dagen. Is dat corona? En zou ik dan niet meer naar de bakker kunnen?
Hardlopen etc kon nog prima, geen koorts, niet verkouden
Ik hoor het om me heen, we zijn opeens allemaal hypochonders.
Iedereen heeft weleens een schrale keel, of een kriebelhoest, of een loopneus en denkt daar niet verder bij na. Lastig, maar hup, door.
Nu zit je iedere keer te voelen, wordt het erger? Komt er iets bij?
Er zijn heel veel hooikoortsklachten momenteel.
Dat geeft diezelfde klachten, als je het in heftige mate hebt.
Hypochondrie is mij door beroepsdeformatie sowieso niet vreemd, maar nu dacht ik dat ik ook wat benauwder was dan anders. Of dat daadwerkelijk zo was is een tweede.
En officieel mag je geloof ik pas het huis uit als niemand verkouden is en niet meer hoest. Bij ons heeft er altijd wel iemand een snotneus of een vieze rochel ( althans de kinderen, ik blijf er meestal van verschoond)
Hooikoorts heb ik nog nooit last van gehad, dus dat is het sowieso niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Gommers zei vorige week dat opschalen naar 2500 of 3000 ic-bedden qua apparatuur misschien nog haalbaar zou zijn, maar dat dan de menskracht ontbreekt op de IC.
Juist. Dat meende ik ook gehoord te hebben.

Mijn vraag is hoe @Valcke en co. daar dan een oplossing voor zien, op dit huidige moment, los van het feit of er wel of niet genoeg getest wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
windorgel schreef:Gommers zei vorige week dat opschalen naar 2500 of 3000 ic-bedden qua apparatuur misschien nog haalbaar zou zijn, maar dat dan de menskracht ontbreekt op de IC.
Juist. Dat meende ik ook gehoord te hebben.

Mijn vraag is hoe @Valcke en co. daar dan een oplossing voor ziet, op dit huidige moment, los van het feit of er wel of niet genoeg getest wordt.
Voor de IC's wordt nu het maximale gedaan. Daar is geen andere oplossing voor, behalve de zaken die de minister ook genoemd heeft, namelijk eventueel twee patiënten aan één beademingsapparaat (wat verre van ideaal is, maar het schijnt te kunnen). En daarnaast patiënten overbrengen naar Duitsland. (België is natuurlijk geen optie.)

En verder het mobiliseren van artsen en verpleegkundigen uit andere sectoren: zoals nu in Ede gebeurt (militaire artsen en verpleegkundigen), alsook misschien vanuit diergeneeskunde. En ten slotte: andere vrijwilligers mobiliseren om in ziekenhuizen hand- en spandiensten te verlenen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 mar 2020, 11:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie