COVID-19

Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wuhan virus

Bericht door Hendrien »

Ik hoor ook allerlei verhalen dat mensen gewoon verjaardag vieren, met hele families naar het bos gaan, besmette mensen in verpleeghuis die ze niet op hun kamer kunnen houden en dat in het dorp heel veel mensen aan het winkelen waren. Hier word ik niet echt gerust van.... misschien is een lockdown toch wel nodig
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:We moeten inderdaad veel compassie hebben met de minister. Wanneer ik dit persoonlijk aspect te veel over het hoofd heb gezien, excuseer ik mij hiervoor.
Aanvaard. Ik had het vanochtend nogal druk, dus ik heb dit bericht toevallig net over het hoofd gezien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nou, het lijkt mij bepaald niet slim om als bejaarde onnodig buiten te komen, laat staan bij elkaar op bezoek te gaan. Maar het mag inderdaad.
Nee is niet inderdaad niet raadzaam. Veel kinderen en kleinkinderen lossen het op door buiten te gaan staan en opa of oma op het balkonnetje of voor het raam.
Gisteren is er een baby geboren in onze familie, maar mamma en baby krijgen geen kraambezoek.
Het is heel jammer, maar het risico is veel te groot.
Men weet niet wat het bij een pasgeborene doet.
Als je bedenkt hoe keihard het RS virus toeslaat bij jonge baby's, dan wil je hier helemaal niet aan denken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wuhan virus

Bericht door merel »

Wij bellen elke dag met onze ouders en ook de kinderen bellen elke dag even met opa en oma. Afgelopen week heb ik dan wel met mijn moeder gewaakt, maar verder mijd ik mijn ouders tegen wil en dank. Zij vallen beiden in een risicogroep. Dat zien zijzelf trouwens niet, want zij doen weer boodschappen voor nog oudere ooms en tantes van mijn moeder.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Voorzichtigheid is goed, maar er lijken toch grote aanwijzingen te zijn dat deze ziekte niet gevaarlijker is dan een griep voor jonge kinderen. Geen doden en ik meen zelfs geen IC opnames voor kinderen onder 9 jaar in Zuid-Korea (en ik dacht ook niet in Italie). Er kan nog steeds verspreiding zijn door de kinderen natuurlijk. Maar extra bezorgdheid voor hen lijkt niet nodig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Voorzichtigheid is goed, maar er lijken toch grote aanwijzingen te zijn dat deze ziekte niet gevaarlijker is dan een griep voor jonge kinderen. Geen doden en ik meen zelfs geen IC opnames voor kinderen onder 9 jaar in Zuid-Korea (en ik dacht ook niet in Italie). Er kan nog steeds verspreiding zijn door de kinderen natuurlijk. Maar extra bezorgdheid voor hen lijkt niet nodig.
Misschien dat niet, maar bezoek zou wel de moeder en de vader kunnen besmetten, of de kraamhulp.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

parsifal schreef:Voorzichtigheid is goed, maar er lijken toch grote aanwijzingen te zijn dat deze ziekte niet gevaarlijker is dan een griep voor jonge kinderen. Geen doden en ik meen zelfs geen IC opnames voor kinderen onder 9 jaar in Zuid-Korea (en ik dacht ook niet in Italie). Er kan nog steeds verspreiding zijn door de kinderen natuurlijk. Maar extra bezorgdheid voor hen lijkt niet nodig.
In China ook geen doden in de leeftijdschroep van 0-9.
In Zuid Korea geen doden in de leeftijdschroep van 0-29.
In Italy geen doden in de leeftijdschroep van 0-39.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bruna »

Wat mij opvalt is dat het aantal sterfgevallen in verhouding met het aantal besmettingen afwijkt per land.
In Nederland is het aantal sterfgevallen in verhouding hoger dan in Duitsland en België.
Frankrijk komt meer overeen met Nederland.

Heeft dit te maken met meetmethoden?
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Wuhan virus

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bruna schreef:Wat mij opvalt is dat het aantal sterfgevallen in verhouding met het aantal besmettingen afwijkt per land.
In Nederland is het aantal sterfgevallen in verhouding hoger dan in Duitsland en België.
Frankrijk komt meer overeen met Nederland.

Heeft dit te maken met meetmethoden?
In Nederland wordt er nauwelijks gemeten, waardoor het werkelijk aantal zieken groter is.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

vriend-en-metgezel schreef:
Bruna schreef:Wat mij opvalt is dat het aantal sterfgevallen in verhouding met het aantal besmettingen afwijkt per land.
In Nederland is het aantal sterfgevallen in verhouding hoger dan in Duitsland en België.
Frankrijk komt meer overeen met Nederland.

Heeft dit te maken met meetmethoden?
In Nederland wordt er nauwelijks gemeten, waardoor het werkelijk aantal zieken groter is.
Inderdaad: wanneer alleen de ernstige gevallen getest worden, zoals in Nederland, dan geeft dit niet de juiste verhouding.
Aan de andere kant worden ook in Duitsland en België de lichtere gevallen niet getest.

Een land waar wel vrijwel iedereen met de lichtste klachten getest is, is Zuid-Korea.
Daar ligt het sterfecijfer iets boven de 1% en dat lijkt een vrij betrouwbaar cijfer, al komen sommigen tot een lager cijfer.
Maar wanneer de gezondheidzorg minder goed is of er relatief meer ouderen in een land zijn (of besmet zijn), dan zal dit percentage natuurlijk hoger zijn. In ons land met veel ouderen en relatief minder IC-plaatsen dan Zuid-Korea, moeten we m.i. rekening houden met een hoger percentage dan 1%.

Andersom kunnen we uit het aantal overlijdensgevallen wel afleiden dat het aantal besmettingen in Nederland nu de 10.000 ruim gepasseerd is (het aantal sterfgevallen staat op 106). Omdat de overlijdens altijd later vallen dan de besmettingen, is deze 10.000 waarschijnlijk al meer dan een week geleden gepasseerd en zitten we in werkelijkheid nu rond de 40.000 besmettingen (in deze fase verdubbelt het aantal gevallen ongeveer per 3-4 dagen). Hopelijk ligt dit getal echter wat lager door de uitwerking van de getroffen maatregelen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Productie mondkapjes in volle gang
Een kledingatelier in het Westland is druk bezig met de productie van mondkapjes voor het Reinier de Graaf Ziekenhuis in Delft. Per dag worden 2000 mondkapjes gemaakt. De kapjes zijn voor medisch personeel dat met coronapatienten moet gaan werken. Het RIVM heeft de kapjes goedgekeurd.
(Bron: NOS)

Fantastisch! Van dit soort initiatieven moeten we het hebben als de normale lijnen niet werken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Jantje »

Ik begreep ook dat het dodental in Italië zo hoog is omdat veel ouderen inwonen bij hun (klein)kinderen én er een relatief grote groep ouderen is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/opinie/lakse-overhede ... -1.1643440

Interessant artikel. Ik had tot op heden niet begrepen dat er naast voorzorgsmaatregelen ook preventief een vaccin had kunnen worden ontwikkeld. Ik ben benieuwd of andere deskundigen het standpunt van deze man onderschrijven.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Inhoudelijk heb ik geen verstand van moleculaire biologie.

Wel heb ik het volgende commentaar:
- is 20 maart het juiste moment om een discussie te beginnen over wie waar schuld aan heeft?
- in hoeverre ben je er als wetenschapper in geslaagd de urgentie van je vakgebied uit te leggen, als blijkt dat de overheid niet heeft geluisterd. Achteraf kijkt men een koe in de kont. (Blijkbaar is publiceren over evolutie urgenter, dan het eigen vak goed te beoefenen);
- waar ligt de verantwoordelijkheidsdeling tussen overheden en wetenschap en particulier initiatief? Als het allemaal niet zoveel had hoeven kosten dan had hij of een andere commerciële partij nu miljardair geweest bij een goed investeringsplan.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wuhan virus

Bericht door Zeeuw »

Ik las deze morgen een artikel in het AD (de PZC) dat er door een Amerikaanse milieu-econoom is berekend dat er in februari in China 20x zoveel doden zijn voorkomen door de schone lucht door de stilstaande economie, dan Corona aan levens heeft gekost. Ik weet niet of het allemaal exact klopt, maar ik hoop dat deze crisis ons een spiegel voorhoudt, dat we zo echt niet goed bezig zijn.
Plaats reactie