COVID-19

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wuhan virus

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:
Klavart schreef:
Hendrikus schreef:
Ad Anker schreef:Ik zit in een lege wachtkamer van de tandarts. Reguliere afspraak, geen spoed.
Onze tandarts verleent alleen nog acute zorg. Alle niet-acute behandelingen zijn uitgesteld tot nader order (hoewel hij schrijft: tot nader orde).
https://onzetaal.nl/taaladvies/tot-nade ... ader-orde/
Mijn tandarts schrijft precies hetzelfde.
Dan zal hij ook zijn periodieke controles wel aflassen.
*
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

Nederland krijgt mondkapjes en handschoenen van Chinese airlines

China Eastern Airlines, China Southern Airlines en Xiamen Airlines schieten KLM en Nederland te hulp in de strijd tegen het coronavirus door handschoenen en mondkapjes te sturen. KLM schenkt de mondkapjes en handschoenen op zijn beurt aan het Erasmus MC en andere zorginstellingen in ons land waar een tekort aan de beschermingsmiddelen is.

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~aaab71bb/
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

FlyingEagle schreef:Een totale lockdown behoort volgens mij nog steeds tot de mogelijkheden
Zoals in Frankrijk bedoel je?
Ik dacht dat ze dan echt opgesloten in hun huis zitten, maar dit is niet zo.
Je mag naar buiten, alleen, om boodschappen te doen of naar de apotheek, of te joggen. Maar altijd in je eentje!
Er is in Parijs een grote politiemacht om te handhaven, boete wordt uitgedeeld bij overtreding.

Een kinderarts-ummunoloog legde gisteravond uit wat groepsbescherming betekent.
Als 60% van de mensen het virus heeft doorstaan, is er voldoende bescherming voor de zwakkeren.
Ter vergelijk: bij mazelen moet dit 95% zijn!

Alleen, bij mazelen weet je natuurlijk wie het gehad heeft, bij Corona is dit niet zeker.
Dat zou bloedonderzoek kunnen uitwijzen, maar dat is ook onmogelijk qua capaciteit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Zojuist is toegelicht in de Tweede Kamer toegelicht dat het Nederlandse scenario niet als DOEL heeft om groepsimmuniteit te bereiken. Wel is gedeeltelijke groepsimmuniteit een hulpmiddel om in het door NL gekozen scenario de piek te verlagen en de ernst van nieuwe uitbraken te beperken. Uiteindelijke groepsimmuniteit wordt pas bereikt door middel van vaccinatie (hetzij van kwetsbare groepen hetzij veel breder), en niet eerder.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Wuhan virus

Bericht door parel »

Zodra de IC's wat voller liggen, zullen de maatregelen wat strenger worden en Viva versa. Hoe snel we die immuniteit kunnen bereiken zal afhangen van de capaciteit van ziekenhuizen

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

parel schreef:Zodra de IC's wat voller liggen, zullen de maatregelen wat strenger worden en Viva versa. Hoe snel we die immuniteit kunnen bereiken zal afhangen van de capaciteit van ziekenhuizen
Ja, dat klopt, maar m.i. klopt het alleen wanneer het bereiken van groepsimmuniteit sneller zou gaan dan de ontwikkeling van een vaccin. Volgens mij is dat niet de verwachting, dat zou namelijk misschien wel enkele jaren duren. Dus het gedeeltelijk opbouwen van groepsimmuniteit via besmetting zal naar verwachting worden ingehaald door t.z.t. vaccinatie.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Inderdaad: van groepsimmuniteit zonder vaccinatie wordt mijns inziens veel te veel verwacht. Om dat te bereiken zonder dat je de ziekenhuizen overbelast, ben je 10 jaar verder en al die tijd moet je dan maatregelen blijven nemen.
Een vaccin is er een stuk eerder.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

elbert schreef:Inderdaad: van groepsimmuniteit zonder vaccinatie wordt mijns inziens veel te veel verwacht. Om dat te bereiken zonder dat je de ziekenhuizen overbelast, ben je 10 jaar verder en al die tijd moet je dan maatregelen blijven nemen.
Een vaccin is er een stuk eerder.
Het virus gaat sowieso nooit meer weg.

Een vaccinatie tegen tuberculose beschermt mogelijk tegen het coronavirus.
Het Radboudumc en het UMC Utrecht gaan dit onderzoeken bij duizend zorgmedewerkers.
De helft van hen krijgt het vaccin tegen tuberculose, de andere helft een placebo. ,,Blijkt dat het vaccin inderdaad extra bescherming geeft, dan kunnen we het ook aan andere medewerkers aanbieden”, aldus Marc Bonten, hoogleraar Moleculaire epidemiologie van infectieziekten.

Idee erachter is dat het zogeheten bcg-vaccin tegen tuberculose de afweer een stimulans geeft. Daardoor zou een infectie met het coronavirus milder kunnen verlopen. Bij griep is zo'n verband al aangetoond.
dvhn.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Mara schreef:Het virus gaat sowieso nooit meer weg.
Dat is nog maar de vraag. De Spaanse Griep is bijvoorbeeld in zijn oorspronkelijke dodelijke vorm uitgestorven. Elk virus kan verdwijnen. Vaak wordt het vervangen en ook vaak door een minder dodelijke variant.
Jeremiah schreef:Zeer interessant.
Inderdaad. Wat me opvalt is dat het RIVM de groepsimmuniteit al een heel stuk nuanceert/afzwakt en dat het uiteindelijk alleen met een vaccin bereikt kan worden.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Zojuist is toegelicht in de Tweede Kamer toegelicht dat het Nederlandse scenario niet als DOEL heeft om groepsimmuniteit te bereiken. Wel is gedeeltelijke groepsimmuniteit een hulpmiddel om in het door NL gekozen scenario de piek te verlagen en de ernst van nieuwe uitbraken te beperken. Uiteindelijke groepsimmuniteit wordt pas bereikt door middel van vaccinatie (hetzij van kwetsbare groepen hetzij veel breder), en niet eerder.
Dat is inderdaad wel een belangrijke en noodzakelijk aanvullende interpretatie van de speech van Rutte. Zo had ik hem maandag niet opgevat.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik dacht dat ze dan echt opgesloten in hun huis zitten, maar dit is niet zo.
Je mag naar buiten, alleen, om boodschappen te doen of naar de apotheek, of te joggen. Maar altijd in je eentje!
Er is in Parijs een grote politiemacht om te handhaven, boete wordt uitgedeeld bij overtreding.
Ik hoop dat dat in Nederland nog even wordt uitgesteld. Ik ga volgende week verhuizen. Ik kan moeilijk tegen mijn huurbaas zeggen dat ik nog even blijf.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wuhan virus

Bericht door merel »

Ik hoop het ook. Afgelopen nacht heb ik gewaakt bij mijn oma en zij is vanmorgen overleden, aankomende week is de begrafenis.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wuhan virus

Bericht door Mannetje »

merel schreef:Ik hoop het ook. Afgelopen nacht heb ik gewaakt bij mijn oma en zij is vanmorgen overleden, aankomende week is de begrafenis.
Gecondoleerd! En helemaal veel sterkte in deze tijd in deze omstandigheden, waar rouwen niet makkelijker is geworden...
-
Bertiel
Berichten: 4617
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

Gecondoleerd Merel en sterkte!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie