COVID-19

Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:Ja oke, maar als je in aanraking wilt komen voor een test moet er heel wat aan de hand zijn...
Dat klopt. Alleen personen boven 70 jaar of medische indicatie krijgen wat sneller een test. De rest moet thuis uitzieken tenzij het heel erg wordt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Ja oke, maar als je in aanraking wilt komen voor een test moet er heel wat aan de hand zijn...
Niet persé. Verplegend personeel krijgt ook voorrang bij verdachte verschijnselen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wuhan virus

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Ik zie een bijzonder verschil tussen de reformatorische school van mijn jongste 2 kids en de openbare van mijn oudste. De laatste communiceert al zo een 2 weken intensief, pro actief en helder over Corona, de eerste zo af en toe en best reactief.
En welke conclusie heb je daarbij?
Één die ik voor mezelf zal houden.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

“Ik bagatelliseer niets. Maar het is een virus met de mortaliteit van een heel zware griep. Dat is erg zat. Als zo’n 4 procent sterft van de al kwetsbare mensen die besmet zijn, is dat veel. Maar een zware griep zorgt daar bij die specifieke doelgroepen ook voor. Eind januari zei ik: als de Chinezen het coronavirus niet hadden gedetecteerd als nieuw virus, hadden we in het voorjaar waarschijnlijk gezegd: wat hebben we een zwaar griepseizoen gehad.”

“Weet u hoeveel mensen op dit moment per dag aan gewone griep overlijden in Nederland? Twee tot vier. Op het hoogtepunt van de griepgolf, twee maanden geleden, waren dat er 25. Dat is even vreselijk.”


Prof. Dr. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit

https://www.parool.nl/nederland/crisisd ... egevoel%2F
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wuhan virus

Bericht door Susan »

Jeremiah schreef:“Ik bagatelliseer niets. Maar het is een virus met de mortaliteit van een heel zware griep. Dat is erg zat. Als zo’n 4 procent sterft van de al kwetsbare mensen die besmet zijn, is dat veel. Maar een zware griep zorgt daar bij die specifieke doelgroepen ook voor. Eind januari zei ik: als de Chinezen het coronavirus niet hadden gedetecteerd als nieuw virus, hadden we in het voorjaar waarschijnlijk gezegd: wat hebben we een zwaar griepseizoen gehad.”

“Weet u hoeveel mensen op dit moment per dag aan gewone griep overlijden in Nederland? Twee tot vier. Op het hoogtepunt van de griepgolf, twee maanden geleden, waren dat er 25. Dat is even vreselijk.”


Prof. Dr. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit

https://www.parool.nl/nederland/crisisd ... egevoel%2F
Het is allang duidelijk dat het coronavirus veel dodelijker is dan de gebruikelijke seizoensgriep. Het is ook waar dat als je ouder bent, je een groter risico loopt, maar ernstige gevallen kunnen ook voorkomen bij relatief jonge mensen zonder voorafgaande voorwaarden' (Franse vice-minister van Volksgezondheid Jerome Salomon).

Ook wanneer er geen of slechts milde symptomen vertonen, worden er behoorlijke hoeveelheden van het virus afgestoten. https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20030502v1

Raar dat de middelbare scholen niet dicht gaan. Veel scholieren zijn geen kinderen meer maar jongvolwassenen; vatbaar voor dit virus. Mijn zoon zei: we liepen vandaag met 300 man de trappen af. Het regende dus we bleven in de gangen hangen. Allemaal groepjes.

Ook gezonde, sportieve mensen kunnen er doodziek van worden.

Volgens Daniel Grupel, het hoofd van de Infection Control Services van het Samson Assuta Ashdod University Hospital in Israël is COVID-19 besmettelijker en dodelijker dan influenza. A person sick with seasonal flu will infect between 1.3 and 1.5 other people. Someone sick with COVID-19 will infect 2.3 people. About 0.1% to 0.5% of people will die from seasonal flu, compared to what WHO officials believe is closer to 3.2% from COVID-19 – up to 30 times more people. https://www.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/CO ... -it-620770
Laatst gewijzigd door Susan op 13 mar 2020, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9000
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wuhan virus

Bericht door J.C. Philpot »

Eén ding is duidelijk: de wetenschappers zijn het niet erg eens met elkaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:“Ik bagatelliseer niets. Maar het is een virus met de mortaliteit van een heel zware griep. Dat is erg zat. Als zo’n 4 procent sterft van de al kwetsbare mensen die besmet zijn, is dat veel. Maar een zware griep zorgt daar bij die specifieke doelgroepen ook voor. Eind januari zei ik: als de Chinezen het coronavirus niet hadden gedetecteerd als nieuw virus, hadden we in het voorjaar waarschijnlijk gezegd: wat hebben we een zwaar griepseizoen gehad.”

“Weet u hoeveel mensen op dit moment per dag aan gewone griep overlijden in Nederland? Twee tot vier. Op het hoogtepunt van de griepgolf, twee maanden geleden, waren dat er 25. Dat is even vreselijk.”


Prof. Dr. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit

https://www.parool.nl/nederland/crisisd ... egevoel%2F
Die heeft er echt niets van begrepen.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wuhan virus

Bericht door Susan »

Valcke schreef:
Jeremiah schreef:“Ik bagatelliseer niets. Maar het is een virus met de mortaliteit van een heel zware griep. Dat is erg zat. Als zo’n 4 procent sterft van de al kwetsbare mensen die besmet zijn, is dat veel. Maar een zware griep zorgt daar bij die specifieke doelgroepen ook voor. Eind januari zei ik: als de Chinezen het coronavirus niet hadden gedetecteerd als nieuw virus, hadden we in het voorjaar waarschijnlijk gezegd: wat hebben we een zwaar griepseizoen gehad.”

“Weet u hoeveel mensen op dit moment per dag aan gewone griep overlijden in Nederland? Twee tot vier. Op het hoogtepunt van de griepgolf, twee maanden geleden, waren dat er 25. Dat is even vreselijk.”


Prof. Dr. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit

https://www.parool.nl/nederland/crisisd ... egevoel%2F
Die heeft er echt niets van begrepen.
Hij is ook geen medicus maar een wiskundige en hij houdt zich bezig met onderzoek naar crisisbeheersing en proportioneel veiligheidsbeleid.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Overbelasting van de zorg: dat hoort ook bij crisisbeheersing. Snapt kennelijk niet dat de IC’s het niet aankunnen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

Vooral 50-minners op de IC: 'Die gaan bij griep ook het hardst onderuit'

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232699 ... eruit.html
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:Eén ding is duidelijk: de wetenschappers zijn het niet erg eens met elkaar.
Maar sommige dingen toch onbegrijpelijk. Vliegverbod op Z-Korea en China, terwijl in die landen zich nog nauwelijks nieuwe besmettingen voordoen. En reizigers uit Spanje, Frankrijk en Duitsland, waar het virus sterk oprukt, zijn gewoon welkom zonder test bij binnenkomst...

Ik vind het ook vernederend voor China en Zuid-Korea. De kennis en materialen uit die landen hebben we juist heel heel hard nodig nu.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:Vooral 50-minners op de IC: 'Die gaan bij griep ook het hardst onderuit'

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232699 ... eruit.html
Zou het niet kunnen liggen aan het feit dat die allemaal ingeënt zijn en weinig ziektegolven hebben meegemaakt?
En dat vooral de 30ers en 40ers vaak op hun tenen lopen vanwege drukke banen en regelingen met hun jonge kinderen?
Je weerstand bouw je immers op doordat je aantal (kinder)ziektes hebt doorgemaakt en doordat je goed uitgerust bent.

Maar dat is meer een A. Vogel-stelling misschien.
Maar onze oude huisarts zei dat je zeer vatbaar bent als je oververmoeid en overspannen was. Het heette toen nog geen stress.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Eén ding is duidelijk: de wetenschappers zijn het niet erg eens met elkaar.
Nee, in de ene talkshow zit een viroloog die het allemaal nuanceert en in de andere een die het erg somber inziet.

Het coronavir​us bestond toch al lang? Hoe nieuw is dit virus eigenlijk?

Maar lees dit eens, werpt toch ook een ander licht op de zaak:

“Corona is een verzamelnaam voor allerlei virussen die vaak voorkomen. In het UMCG liggen geregeld patiënten met een coronavirus, maar dan met andere types. Ook meer bekende (maar gelukkig minder vaak voorkomende) virussen als SARS en MERS zijn coronavirussen. Dit nieuwe coronavirus heet officieel SARS-CoV-2 en de ziekte die je​ ervan kunt krijgen heet officieel COVID-19. Het is waarschijnlijk een dierenvirus dat zo is gemuteerd dat het niet alleen van dieren naar mensen wordt overgedragen maar ook van mens op mens overdraagbaar is.”​
https://kennisinzicht.umcg.nl/Paginas/Coronavirus.aspx
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9255
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:Eén ding is duidelijk: de wetenschappers zijn het niet erg eens met elkaar.
Maar sommige dingen toch onbegrijpelijk. Vliegverbod op Z-Korea en China, terwijl in die landen zich nog nauwelijks nieuwe besmettingen voordoen. En reizigers uit Spanje, Frankrijk en Duitsland, waar het virus sterk oprukt, zijn gewoon welkom zonder test bij binnenkomst...

Ik vind het ook vernederend voor China en Zuid-Korea. De kennis en materialen uit die landen hebben we juist heel heel hard nodig nu.
Maar uit de omliggende landen komt men vaak via andere wegen het land in. Een vliegverbod, of zelfs een treinverbod met Duitsland of Frankrijk heeft weinig effect.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:Eén ding is duidelijk: de wetenschappers zijn het niet erg eens met elkaar.
Maar sommige dingen toch onbegrijpelijk. Vliegverbod op Z-Korea en China, terwijl in die landen zich nog nauwelijks nieuwe besmettingen voordoen. En reizigers uit Spanje, Frankrijk en Duitsland, waar het virus sterk oprukt, zijn gewoon welkom zonder test bij binnenkomst...

Ik vind het ook vernederend voor China en Zuid-Korea. De kennis en materialen uit die landen hebben we juist heel heel hard nodig nu.
Maar uit de omliggende landen komt men vaak via andere wegen het land in. Een vliegverbod, of zelfs een treinverbod met Duitsland of Frankrijk heeft weinig effect.
Dat laatste ben ik met je eens. Maar je zou desondanks temperatuurmetingen en visuele observatie op ziekteverschijnselen kunnen doen op Schiphol. Dat doet men zelfs in Afrika bij binnenkomst van reizigers, ongeacht waar ze vandaan komen.

Maar ben je het niet met mij eens dat het stoppen van vluchten op Zuid-Korea en China vanuit NL-perspectief de grootst mogelijke onzin is? Als deze landen andersom een inreisverbod voor NL vaststellen, dan zou ik het wél snappen.
Plaats reactie