COVID-19

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

TSD schreef:Niet alleen deze ziekte is een oordeel, maar ook het gebrek aan wijsheid en rust bij degenen die over ons gesteld zijn. Er is maar 1 heilzame weg die niet gelegen is in het nemen van meer of minder of andere maatregelen, maar gelegen in het buigen onder God, wat dat betreft heb ik weer wel genoeg aan kom ik aan de regering niet meer toe, behalve in het gebed…
De christelijke bewindslieden lopen niet te koop met hun eigen geloof.
Als je dit leest van minister Kaag:
"Want wat doen wij tijdens een wandeling? We wijzen elkaar op allerlei mooie dingen die we zien. We helpen elkaar oversteken, of over een moeilijk stuk pad te komen. We spreken, we zwijgen wanneer nodig, we geven elkaar de ruimte, maar we zijn samen. Het zijn de uitverkorenen die in alle nederigheid mogen wandelen met God. Zoals Henoch, die ‘300 jaar wandelde met God.’ Zoals Noach, die ‘wandelde met God, want hij ‘was rechtvaardig en deed volstrekt geen kwaad.’ Zoals Abraham, waar God aan vroeg om te wandelen voor Gods aangezicht, en oprecht te zijn."
uit haar Koningspreek (te lezen op CIP), wat zien we daarvan terug tijdens haar dagelijkse werkzaamheden?
Segers hoor ik dat dan nog wel regelmatig doen, maar ook dat gaat nooit echt de diepte in.

En buitenkerkelijken willen dit niet horen. En dat kun je ook lezen in de Bijbel. Wie zal vanuit zichzelf buigen voor God?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:We moeten enerzijds onze afhankelijkheid van God erkennen en tegelijkertijd onze talenten inzetten in het bestrijden van de pandemie.
En deze twee dingen zijn niet los verkrijgbaar.
Inderdaad. Het tweede volgt uit het eerste en is niet onafhankelijk te verkrijgen.
Er zal in de middeleeuwen wat afgebeden zijn. Er zal een grote afhankelijkheid erkend zijn. De mensen waren immers religieuzer dan nu.
Niettemin stierven grote aantallen mensen door de pest. Omdat er geen geneesmiddelen tegen waren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

refo schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:We moeten enerzijds onze afhankelijkheid van God erkennen en tegelijkertijd onze talenten inzetten in het bestrijden van de pandemie.
En deze twee dingen zijn niet los verkrijgbaar.
Inderdaad. Het tweede volgt uit het eerste en is niet onafhankelijk te verkrijgen.
Er zal in de middeleeuwen wat afgebeden zijn. Er zal een grote afhankelijkheid erkend zijn. De mensen waren immers religieuzer dan nu.
Niettemin stierven grote aantallen mensen door de pest. Omdat er geen geneesmiddelen tegen waren.
Beschouw jij het gebed als een soort wondermiddel?
En twee: gezondheid en een lang leven zijn grote zegeningen. Maar niet de allergrootste zegen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
huisman schreef:Buiten alles wat wij deze dagen van Hem mogen horen en mogen verwachten geloof ik persoonlijk sterk dat Hij ook de gevolgen van de zonde wil wegnemen met als boodschap aan ons allen. Zondigt niet meer!
Hij zal de pandemie doen eindigen.
Maar zonder erkenning van Hem zou het wegnemen van deze ziekte alleen maar een groter oordeel zijn. Toch?
Het enige dat ons heil kan brengen is God te erkennen, Hem te voet te vallen en aanvaarding van wat Hij over ons brengt. En daarmee ook ware bekering.
Ik heb daar twee (persoonlijke) problemen mee. Namelijk dat ik die bekering van ons volk niet verwacht en ten tweede dat ik de samenhang tussen bekering en verantwoordelijkheid niet terugzie.
Bekering zal toch ook een concretisering moeten betekenen dat het huidige handelen van het kabinet naar een ander beleid. Dat laatste is in deze dus mijn concrete vraag. We kunnen bijvoorbeeld wel een omslag van een maakbaarheidsideaal naar een afhankelijkheidsmodel maken, maar als in praktische zin vaccinatie nog steeds een middel is om een pandemie te bestrijden, dan zal je dat beleid moeten continueren. Bekering ziet dan uiteindelijke alleen op de inhoudelijke gezindheid. Dat is waardevol voor leven en sterven (HC zondag 1), maar beziet de wereld nog steeds als verloren in een pandemie.
Overigens waardeer ik jullie geestelijke en inhoudelijke opmerkingen zeker, versta dat niet verkeerd.
Naar aanleiding van de twee 'problemen' die je noemt:
1. Erkenning van God en bekering van regering en volk verwacht ik ook niet, maar dat betekent toch niet dat we deze weg niet als de enige noodzakelijke weg zouden moeten benoemen?

2. Erkenning van God en bekering neemt de verantwoordelijkheid vanzelfsprekend niet weg. Maar er zouden zeker heel andere dingen gebeuren. Allereerst schuldbelijdenis, vast- en bededagen, herstel van de zuivere godsdienst, enzovoort. Maar ook wat betreft de maatregelen zou het beleid geheel anders worden:
- géén afgodisch gebruik van welk middel dan ook;
- géén massa-inzet van vaccinatie wat nu een medisch en onethisch experiment is op de gehele bevolking;
- géén nagenoeg volledige opsluiting van bejaarden;
- géén langdurige lockdowns en ontneming van dagelijks werk;
- géén maatregelen waardoor specifieke groepen bevoordeeld of benadeeld worden;
- níét het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen;
- wél maatregelen met expliciete erkenning van de afhankelijkheid van Gods zegen daarover;
- wél inzet van door God geschonken middelen - waarschijnlijk ook vaccinatie onder kwetsbaren;
- wél pastorale begeleiding van zieken en stervenden;
- wél inrichting van ziekenhuisbarakken, een sterke uitbreiding van bedden en inzet van 'zorgreserve', inclusief oproepen aan bevolking voor het leveren van hand- en spandiensten.

Enzovoort.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:En deze twee dingen zijn niet los verkrijgbaar.
Hier wel, lijkt het. Er zijn hier voldoende mensen die middelen afwijzen die bijdragen aan het bestrijden van de pandemie.

Ik kon mij geheel vinden in de bijdrage van Spruyt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:En deze twee dingen zijn niet los verkrijgbaar.
Hier wel, lijkt het. Er zijn hier voldoende mensen die middelen afwijzen die bijdragen aan het bestrijden van de pandemie.

Ik kon mij geheel vinden in de bijdrage van Spruyt.
Ik mag toch echt hopen dat iedereen grenzen heeft in welke middelen kunnen worden ingezet bij het bestrijden van een pandemie. (Zeg ik na eerder bij diergeneeskunde te hebben gewerkt en MKZ nog kan herinneren).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Verder helemaal eens met Huisman. Niet alleen deze ziekte is een oordeel, maar ook het gebrek aan wijsheid en rust bij degenen die over ons gesteld zijn. Er is maar 1 heilzame weg die niet gelegen is in het nemen van meer of minder of andere maatregelen, maar gelegen in het buigen onder God, wat dat betreft heb ik weer wel genoeg aan kom ik aan de regering niet meer toe, behalve in het gebed…
Het is allebei. Ik begrijp niet waarom er een tegenstelling gecreëerd wordt.

We moeten enerzijds onze afhankelijkheid van God erkennen en tegelijkertijd onze talenten inzetten in het bestrijden van de pandemie.
Welke tegenstelling bedoel je? Want ik ben het uiteraard met het daaropvolgende eens.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Mara schreef:
TSD schreef:Niet alleen deze ziekte is een oordeel, maar ook het gebrek aan wijsheid en rust bij degenen die over ons gesteld zijn. Er is maar 1 heilzame weg die niet gelegen is in het nemen van meer of minder of andere maatregelen, maar gelegen in het buigen onder God, wat dat betreft heb ik weer wel genoeg aan kom ik aan de regering niet meer toe, behalve in het gebed…
De christelijke bewindslieden lopen niet te koop met hun eigen geloof.
Als je dit leest van minister Kaag:
"Want wat doen wij tijdens een wandeling? We wijzen elkaar op allerlei mooie dingen die we zien. We helpen elkaar oversteken, of over een moeilijk stuk pad te komen. We spreken, we zwijgen wanneer nodig, we geven elkaar de ruimte, maar we zijn samen. Het zijn de uitverkorenen die in alle nederigheid mogen wandelen met God. Zoals Henoch, die ‘300 jaar wandelde met God.’ Zoals Noach, die ‘wandelde met God, want hij ‘was rechtvaardig en deed volstrekt geen kwaad.’ Zoals Abraham, waar God aan vroeg om te wandelen voor Gods aangezicht, en oprecht te zijn."
uit haar Koningspreek (te lezen op CIP), wat zien we daarvan terug tijdens haar dagelijkse werkzaamheden?
Segers hoor ik dat dan nog wel regelmatig doen, maar ook dat gaat nooit echt de diepte in.

En buitenkerkelijken willen dit niet horen. En dat kun je ook lezen in de Bijbel. Wie zal vanuit zichzelf buigen voor God?
Voor mij gaan Christen zijn en tegelijkertijd leider van een partij die zo ongeveer alles was aan God herinnerd of wat naar Zijn geboden is probeert af te breken, niet samen.

Dan zijn daden in tegenstelling met de woorden, hoe mooi die ook mogen klinken.

Ik geloof persoonlijk dat als er werkelijk een buigen onder God is of komt, dat dit dan openbaar komt naar buiten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Met de aankondiging van nieuwe maatregelen vanavond is de oude situatie van RD als enige nieuwsbron misschien goed voor de kerkgang morgen.

Een beetje als de gouveneur van Oost-Kalimantan die altijd een omweg naar sommige gebieden nam, zodat hij niet langs de ontboste gebieden hoefde te rijden en kon volhouden dat hij niets wist van de palmolieplantages die daar ontstonden.

Meer serieus, ik hoop dat de kerkdiensten buiten schot blijven, maar ze zullen dat waarschijnlijk zeker niet voor de journalisten blijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

parsifal schreef:Met de aankondiging van nieuwe maatregelen vanavond is de oude situatie van RD als enige nieuwsbron misschien goed voor de kerkgang morgen.

Een beetje als de gouveneur van Oost-Kalimantan die altijd een omweg naar sommige gebieden nam, zodat hij niet langs de ontboste gebieden hoefde te rijden en kon volhouden dat hij niets wist van de palmolieplantages die daar ontstonden.

Meer serieus, ik hoop dat de kerkdiensten buiten schot blijven, maar ze zullen dat waarschijnlijk zeker niet voor de journalisten blijven.
Addy zal wel een goede vraag stellen denk ik.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door Bogerman »

Voor de kerken verandert er toch niets?? Als je maar 1,5 meter afstand houdt, de rest is advies. Maar als je 1,5 meter aftand houdt voldoe je aan de basisregels.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Bogerman schreef:Voor de kerken verandert er toch niets?? Als je maar 1,5 meter afstand houdt, de rest is advies. Maar als je 1,5 meter aftand houdt voldoe je aan de basisregels.
Uiteraard zullen de kerken solidair moeten zijn en alles online moeten doen. Daar hebben we geen journalist voor nodig.

Misschien kunnen we waarlijk christelijke broederschap betrachten en de overheid opdragen in het gebed.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Bogerman »

Herman schreef:
Bogerman schreef:Voor de kerken verandert er toch niets?? Als je maar 1,5 meter afstand houdt, de rest is advies. Maar als je 1,5 meter aftand houdt voldoe je aan de basisregels.
Uiteraard zullen de kerken solidair moeten zijn en alles online moeten doen. Daar hebben we geen journalist voor nodig.

Misschien kunnen we waarlijk christelijke broederschap betrachten en de overheid opdragen in het gebed.
Solidair betekent toch niet dat je niet naar de kerk moet gaan?? Als alles daar netjes verloopt, moet je niet thuis achter een scherm gaan zitten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Dat vind de overheid nu juist wel, bij monde van de minister-president.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Live in Geldermalsen: vuurwerk.
Plaats reactie