„Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

„Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Marck »

Ik las vandaag een artikel in het RD met bovenstaande titel.

Een stukje hieruit:

Hoe denken jonge theologen over de toekomst van de theoloog? Cleopas Takavada, afkomstig uit Zimbabwe, vindt dat theologen zich meer moeten richten op wat er op het zuidelijk halfrond gebeurt. „We zien dat het christendom op het noordelijk halfrond minder wordt maar op het zuidelijk halfrond juist in opkomst is. Het is daarom wijs om je daarop te focussen.”
Ds. Tirtsa Liefting, afgelopen zomer afgestudeerd, wijst in eenzelfde richting. „De theoloog van de toekomst zal diverser moeten zijn. Hij of zij zal open moeten staan voor de verschillende bijdragen van de wereldwijde kerk. Als westerse theoloog moet ik mijzelf er steeds weer aan herinneren dat ik een boel mis van wat in andere delen van de wereld aan de gang is.”

Wat is jullie mening? Is er ook onder ons, christenen, genoeg aandacht voor wat er in de andere delen van de wereld rondom de kerk aan de gang is?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Susan »

Ronaldus schreef:Ik las vandaag een artikel in het RD met bovenstaande titel.

Een stukje hieruit:

Hoe denken jonge theologen over de toekomst van de theoloog? Cleopas Takavada, afkomstig uit Zimbabwe, vindt dat theologen zich meer moeten richten op wat er op het zuidelijk halfrond gebeurt. „We zien dat het christendom op het noordelijk halfrond minder wordt maar op het zuidelijk halfrond juist in opkomst is. Het is daarom wijs om je daarop te focussen.”
Ds. Tirtsa Liefting, afgelopen zomer afgestudeerd, wijst in eenzelfde richting. „De theoloog van de toekomst zal diverser moeten zijn. Hij of zij zal open moeten staan voor de verschillende bijdragen van de wereldwijde kerk. Als westerse theoloog moet ik mijzelf er steeds weer aan herinneren dat ik een boel mis van wat in andere delen van de wereld aan de gang is.”

Wat is jullie mening? Is er ook onder ons, christenen, genoeg aandacht voor wat er in de andere delen van de wereld rondom de kerk aan de gang is?
Een eerste reactie. Theologen moeten al hun aandacht richten op Christus en Zijn Woord. We zijn niet zozeer geroepen om op te staan en naar andere kerken te kijken maar om neer te buigen voor Christus. En als we buigen voor onze Heere, zoals Paulus zegt in Efeziërs 3:14-21 zal de kerk kerk zijn en zal ons licht helder schijnen in de duisternis van ons noordelijke halfrond en zullen we ons verbonden weten met onze broeders en zusters over de hele wereld.

Daarnaast denk ik dat jonge theologen veel kunnen leren van anderen. Maar wel samen rondom het Woord.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Herman »

Het is een armoedige opmerking in een armoedige contekst. (Of ik snap hem niet).

Natuurlijk mogen we blij zijn met de andere kant van de wereld, maar we hebben hier een taak in de kerk en samenleving in Nederland.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Marck »

Las in Digibron in een artikel uit het RD (1997) van drs. Van Laar (GZB) het volgende citaat:

Wat Luther tot zijn verbazing in het Europa van de 16e eeuw zag gebeuren, zien we nu plaatsvinden op het zuidelijk halfrond: ,,Das Wort läuft". Het Woord vindt zijn weg! Als reformatorische christenen kunnen wij niet anders dan (evenals Filippus destijds in Antiochië) ,,de genade Gods ziende" (Hand. 11:23), ons verheugen in de door niemand voorziene, grensoverschrijdende initiatieven van de Heilige Geest; bereid om ons te laten verrijken door wat medechristenen uit andere culturen in de Bijbel hebben ontdekt aangaande de onnaspeurlijke rijkdom van Jezus Christus.

https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... -van-kleur
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door J.C. Philpot »

Susan schreef: Een eerste reactie. Theologen moeten al hun aandacht richten op Christus en Zijn Woord. We zijn niet zozeer geroepen om op te staan en naar andere kerken te kijken maar om neer te buigen voor Christus. En als we buigen voor onze Heere, zoals Paulus zegt in Efeziërs 3:14-21 zal de kerk kerk zijn en zal ons licht helder schijnen in de duisternis van ons noordelijke halfrond en zullen we ons verbonden weten met onze broeders en zusters over de hele wereld.
Je verwoord precies mijn gedachten nav het artikel. Laat de focus allereerst het Woord zijn ipv inbreng vanuit bepaalde culturele settings.

Wel is het goed te beseffen dat we allang niet meer het christelijke werelddeel zijn, en het zuiderlijke halfrond niet meer het onbereikte werelddeel is: integendeel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Marck »

Ik zie trouwens dat deze topic door mij per abuis in Actuele Zaken is gezet. Excuses moi.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Marck »

Susan schreef: Daarnaast denk ik dat jonge theologen veel kunnen leren van anderen. Maar wel samen rondom het Woord.
Er staat volgens mij niet dat ze dat buiten het Woord of Christus om willen doen. Anderzijds wordt dat in dit citaat ook niet genoemd. Dus vandaar misschien je reactie.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Arja »

Ik denk dat we veel van andere bijbelgetrouwe gelovigen kunnen leren! Kijk alleen maar naar dit artikel over de visie van de Messiaanse Joden in Israel op homoseksualiteit: https://ariellapersoonlijk.blogspot.com ... iteit.html
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Marck »

J.C. Philpot schreef: Laat de focus allereerst het Woord zijn ipv inbreng vanuit bepaalde culturele settings.
Het gaat volgens mij hier niet zozeer om inbreng vanuit bepaalde culturele settings maar om te kijken hoe God en Zijn Woord / Geest ook werkt in andere culturen dan alleen de onze. En kunnen wij daar wat van leren? Maakt het onze kijk op Gods werk rijker?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: „Theoloog moet verder kijken dan het Westen”

Bericht door Jongere »

De context van de uitspraken ken ik niet goed. Toch begrijp ik ook wel iets van wat bedoeld wordt.
Om maar één ding te noemen: de theologie in het Westen is erg bezig met secularisatie en een antwoord erop, de vraag of "God dood is", etc. Soms zit daar een vooronderstelling achter dat het alleen maar een aflopende zaak is met het christendom, de bloeitijd is voorbij.
Mensen kunnen er dan volledig aan voorbijgaan dat het christendom zeer snel groeit in delen van Afrika en Azië. Er is een soort blinde vlek voor de groei van de kerk in zulke landen.
Daarmee bedoel ik niet dat we de eigen context moeten negeren, maar die mag wel worden 'bijgekleurd' door wat in andere delen van de wereld gebeurt.
Ik zie dat anderen de woorden een stuk negatiever lezen, dus misschien lees ik wat te naïef. Maar even op de topictitel afgaande: in die uitspraak zit wel iets. Dat theologen in de eerste plaats op Christus moeten zien, zich met Hem bezighouden, etc. is natuurlijk waar. Maar tegelijk kun je met zo'n uitspraak wel heel veel gedachtewisselingen voortijdig beëindigen.
Plaats reactie