Genderdysforie

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genderdysforie

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
DDD schreef:(...) Nog los daarvan, dat er ook mensen zijn die zowel mannelijke als vrouwelijke lichamelijke geslachtskenmerken hebben bij hun geboorte.
Ja, dat klopt. En er zijn ook personen met mismatch in het DNA en een afwijking in de samenstelling van de X en Y chromosomen. Dat gaat echter voor verreweg het grootste deel van de betreffende groep mensen niet op. We hebben het hier over uitzonderlijkheden, maar om die groep te verheffen tot norm is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Uit de scheppingsorde vallen geen feiten af te leiden. De mens is goed en naar Gods beeld geschapen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen in alle opzichten Gods beeld vertoont. Zo is het ook met het mannelijk en vrouwelijk geschapen zijn. Het zegt niet perse iets over een concrete mens.
Uit de scheppingsorde vallen prima feiten af te lezen. Dat zei ik al. Je hebt het mannelijk en vrouwelijk geslacht.

Verder gaan we het hier niet over eens worden. In het (recente) verleden is ook aangegeven dat over dit onderwerp geen andere visies op dit forum getolereerd worden. Het is een onbijbelse, goddeloze en zeer verwerpelijke mensvisie en daar neem ik van harte afstand van.

Let wel, ik heb het dus absoluut niet over de worstelingen over identiteit en alle samenhangende levensvragen. Daar ben ik uitermate voorzichtig in en vind ik dat de grootst mogelijke pastorale invoelendheid noodzakelijk is.
Hermafrodiet heeft niet alleen een mismatch, maar twee geslachtskenmerken. Dan heb je dus wel twee smaken in een lichaam.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Genderdysforie

Bericht door Hollander »

ejvl schreef:
Hollander schreef:
De Bijbel spreekt ook na de zondeval (duizenden jaren!) alleen maar over het mannelijk en vrouwelijk geslacht. Het christendom dat van deze scheppingsorde afwijkt, is heel ver heen.
Even voor de duidelijkheid, ik vind deze gevolgen van de zondeval zeer betreurenswaardig en het is zeker niet iets dat wij zouden moeten omarmen of als "normaal" moeten beschouwen maar altijd als een gevolg van de zondeval.

Er zijn hermafrodieten.
Er zijn transgenders, man in vrouwenlichaam, vrouw in mannenlichaam.
Er zijn mensen die op hetzelfde geslacht vallen, ook afwijkend van de scheppingsorde en anders dan "normaal".

Dit zijn feiten, geen verzinsels of een modeverschijnsel maar betreurenswaardige gevolgen van de zondeval.
Als je leest wat ik schrijf, zou dat al veel schelen. Want ik ontken in het geheel niet wat jij schrijft. En verder haal je wat betreft homoseksuelen diverse zaken door elkaar, daar gaat het helemaal niet op het geslacht, maar om de gerichtheid.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Genderdysforie

Bericht door ejvl »

Eljane schreef:Het gaat in deze discussie toch niet om het feit of er transgenders e.d. zijn of niet?
Het gaat toch over wat bijbel zegt over het omgaan met deze door de zondeval gekomen ‘afwijkingen’? Over hoe de maatschappij het taboe vrij wil vechten en hoe wij als gemeente van Christus daar tegenover dienen te staan?

Ikzelf twijfel nog over of het wel of niet mogelijk moet zijn om geslachtskenmerken te wijzigen. Je bent zo geboren, gemaakt. Maar bij andere afwijkingen vind niemand het een probleem om te sleutelen aan het lichaam dat verder gezond is. Kleine dingen, zoals gebit of flaporen of een haakneus, lijkt niemand een probleem te vinden. Maar dat is toch ook zoals je geboren, gemaakt bent?!
Jawel, ik reageerde namelijk op de stelling dat het na de zondeval nog steeds of man, of vrouw is.
Dat is feitelijk onjuist.
Door de verschrikkelijke gevolgen van de zondeval zijn er helaas meerdere mogelijkheden.
Dat is niet zoals God het bedoeld heeft maar is wel een gevolg van de zondeval en de praktijk.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Genderdysforie

Bericht door ejvl »

Hollander schreef:
ejvl schreef:
Hollander schreef:
De Bijbel spreekt ook na de zondeval (duizenden jaren!) alleen maar over het mannelijk en vrouwelijk geslacht. Het christendom dat van deze scheppingsorde afwijkt, is heel ver heen.
Even voor de duidelijkheid, ik vind deze gevolgen van de zondeval zeer betreurenswaardig en het is zeker niet iets dat wij zouden moeten omarmen of als "normaal" moeten beschouwen maar altijd als een gevolg van de zondeval.

Er zijn hermafrodieten.
Er zijn transgenders, man in vrouwenlichaam, vrouw in mannenlichaam.
Er zijn mensen die op hetzelfde geslacht vallen, ook afwijkend van de scheppingsorde en anders dan "normaal".

Dit zijn feiten, geen verzinsels of een modeverschijnsel maar betreurenswaardige gevolgen van de zondeval.
Als je leest wat ik schrijf, zou dat al veel schelen. Want ik ontken in het geheel niet wat jij schrijft. En verder haal je wat betreft homoseksuelen diverse zaken door elkaar, daar gaat het helemaal niet op het geslacht, maar om de gerichtheid.
Ik reageer hierop:
Hollander schreef:Alleen ook na de zondeval zijn er slechts twee smaken. Het mannelijk geslacht en het vrouwelijk geslacht. Elk ander type is niet in overeenstemming met Gods scheppingsorde.
Na de zondeval zijn er niet slechts twee smaken, er zijn er meerderen. En inderdaad is het niet in overeenstemming met Gods scheppingsorde en het is ook zeker niet wat God bedoeld heeft maar een gevolg van de zondeval.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Genderdysforie

Bericht door Mara »

samanthi schreef:Dan heb je dus wel twee smaken in een lichaam.
ejvl schreef:Na de zondeval zijn er niet slechts twee smaken, er zijn er meerderen.
Ik vind dit woordgebruik niet echt passend in dezen.
-DIA- schreef: Ik weet niet of iemand het nieuws heeft gevolgd en het relaas van een blijkbaar populaire 'YouTuber', een 'getransformeerde man' heeft gehoord? Het is voor het oog een meisje. Maar hoe is dat psychisch en innerlijk in harmonie te brengen? Dat lijkt me een toch onmogelijkheid.
Ja er is ook een fotomodel, die bekende dat ze als jongen was geboren.
En meteen werd ze omarmd, en werd ze dapper genoemd.
Want je mag zijn zoals je wilt, in de wereld.
Het is nogal IK gericht, want hoe ervaren hun ouders dit? Of hun kinderen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Genderdysforie

Bericht door Lilian1975 »

Als gevolg van de zondeval zijn er ziekten etc. Die mogen behandeld worden :alles alleen als het naar Zijn wil is.

Wat anders is om onze gerichtheid die wij hebben sinds de zondeval te bevestigen of versterken.

Misschien ook omdat de verkeerde gerichtheid de zonde zelf is? Het is de zondeval zelf? Eva had naar God moeten vluchten ipv naar haar eigen gevoel te luisteren en die verboden vrucht te eten.

Sinds de zondeval is de gerichtheid bijv stelen. Dan zeggen we niet. Doe het maar. Je kan er niets aan doen. Is nu eenmaal het gevolg van de zonde.
Sinds de zondeval is er de gerichtheid tot pedoseksualiteit. Dan zeggen we hoop ik niet. Doe maar, je kunt er niets aan doen. Je voelt je nu zo ongelukkig. Komt door de zondeval..
Sinds de zondeval is er de gerichtheid op onszelf en hoe ik denk en hoe ik voel als waarheid te stellen. Erin mee te gaan. Ik meen toch dat we dan zeggen. Dat is en was foute boel...?

Ook na de zondeval zijn er maar " twee smaken" . Er is de gerichtheid op God (alleen in en door Christus) en de gerichtheid van God af.
Daaruit volgend de wens of het verlangen te leven overeenkomstig Zijn wil (dus hoe Hij de mens geschapen heeft om te leven tot Zijn eer. Dus God als norm stellen) of om op onszelf gericht te zijn en dat als norm te stellen en daar naar te handelen.

En nee dat betekent niet dat je mensen die worstelen met hun gerichtheid in de kou moet laten staan.
En ja dat betekent dat we beseffen dat ons aller gerichtheid van nature niet op God is. Dus je staat naast de ander en er niet boven. Dus in bewogenheid en l i efde de ander bijstaan.

In het algemeen geldt denk ik:
(Biddend) bijstaan in ieders worstelingen is wat anders dan meegaan in de zonde van een ander.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genderdysforie

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:Als gevolg van de zondeval zijn er ziekten etc. Die mogen behandeld worden :alles alleen als het naar Zijn wil is.

Wat anders is om onze gerichtheid die wij hebben sinds de zondeval te bevestigen of versterken.

Misschien ook omdat de verkeerde gerichtheid de zonde zelf is? Het is de zondeval zelf? Eva had naar God moeten vluchten ipv naar haar eigen gevoel te luisteren en die verboden vrucht te eten.

Sinds de zondeval is de gerichtheid bijv stelen. Dan zeggen we niet. Doe het maar. Je kan er niets aan doen. Is nu eenmaal het gevolg van de zonde.
Sinds de zondeval is er de gerichtheid tot pedoseksualiteit. Dan zeggen we hoop ik niet. Doe maar, je kunt er niets aan doen. Je voelt je nu zo ongelukkig. Komt door de zondeval..
Sinds de zondeval is er de gerichtheid op onszelf en hoe ik denk en hoe ik voel als waarheid te stellen. Erin mee te gaan. Ik meen toch dat we dan zeggen. Dat is en was foute boel...?

Ook na de zondeval zijn er maar " twee smaken" . Er is de gerichtheid op God (alleen in en door Christus) en de gerichtheid van God af.
Daaruit volgend de wens of het verlangen te leven overeenkomstig Zijn wil (dus hoe Hij de mens geschapen heeft om te leven tot Zijn eer. Dus God als norm stellen) of om op onszelf gericht te zijn en dat als norm te stellen en daar naar te handelen.

En nee dat betekent niet dat je mensen die worstelen met hun gerichtheid in de kou moet laten staan.
En ja dat betekent dat we beseffen dat ons aller gerichtheid van nature niet op God is. Dus je staat naast de ander en er niet boven. Dus in bewogenheid en l i efde de ander bijstaan.

In het algemeen geldt denk ik:
(Biddend) bijstaan in ieders worstelingen is wat anders dan meegaan in de zonde van een ander.
Dat is helemaal waar, het gaat mij aan de ene kant de gekte en de hype, aan de andere kant; het bestaat wel... ik zie dat met ADHD, opeens zaten er in iedere klas meerder kinderen met ADHD, nu gaan mensen het ontkennen, het is verzonnen door de farmaceutische industrie, het komt door de voeding, wathever, maar ADHD is een nare aandoening die bestaat en erfelijk is...
Laatst gewijzigd door samanthi op 16 jan 2020, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Genderdysforie

Bericht door Mara »

https://beam.eo.nl/artikel/2019/11/joyc ... een-meisje

Ze probeert zichzelf te accepteren, maar loopt er tegenaan dat anderen dan juist gaan oordelen. “God houdt zielsveel van mij. Waarom zijn vooral christenen dan zo hard?”
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Genderdysforie

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:https://beam.eo.nl/artikel/2019/11/joyc ... een-meisje

Ze probeert zichzelf te accepteren, maar loopt er tegenaan dat anderen dan juist gaan oordelen. “God houdt zielsveel van mij. Waarom zijn vooral christenen dan zo hard?”
Wat wil je nu met deze post Mara?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Genderdysforie

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Mara schreef:https://beam.eo.nl/artikel/2019/11/joyc ... een-meisje

Ze probeert zichzelf te accepteren, maar loopt er tegenaan dat anderen dan juist gaan oordelen. “God houdt zielsveel van mij. Waarom zijn vooral christenen dan zo hard?”
Wat wil je nu met deze post Mara?
Ik kwam op dit artikel en deze zin trof mij wel.
ds. Klomp zei eens, "ik begeleid deze mensen al zoveel jaren, en begrijpen kan ik het nog steeds niet, ten diepste."
Dat is ook het ingewikkelde. Het stoot af, het is onbegrijpelijk wat iemand voelt, je kunt er weinig mee, je probeert in liefde en begrip om zo iemand heen te staan, en toch...... omdat je het niet kan begrijpen, de gevolgen zo vaak zo schrijnend zijn, is het zo lastig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Genderdysforie

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
Mara schreef:https://beam.eo.nl/artikel/2019/11/joyc ... een-meisje

Ze probeert zichzelf te accepteren, maar loopt er tegenaan dat anderen dan juist gaan oordelen. “God houdt zielsveel van mij. Waarom zijn vooral christenen dan zo hard?”
Wat wil je nu met deze post Mara?
Het lijkt me wel duidelijk bij het onderwerp passen, toch?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Genderdysforie

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef:https://beam.eo.nl/artikel/2019/11/joyc ... een-meisje

Ze probeert zichzelf te accepteren, maar loopt er tegenaan dat anderen dan juist gaan oordelen. “God houdt zielsveel van mij. Waarom zijn vooral christenen dan zo hard?”
Wat wil je nu met deze post Mara?
Het lijkt me wel duidelijk bij het onderwerp passen, toch?
Geen twijfel over mogelijk. Maar ik vraag aan Mara wat ze ermee wil vertellen. :)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Genderdysforie

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef:https://beam.eo.nl/artikel/2019/11/joyc ... een-meisje

Ze probeert zichzelf te accepteren, maar loopt er tegenaan dat anderen dan juist gaan oordelen. “God houdt zielsveel van mij. Waarom zijn vooral christenen dan zo hard?”
Wat wil je nu met deze post Mara?
Ik kwam op dit artikel en deze zin trof mij wel.
ds. Klomp zei eens, "ik begeleid deze mensen al zoveel jaren, en begrijpen kan ik het nog steeds niet, ten diepste."
Dat is ook het ingewikkelde. Het stoot af, het is onbegrijpelijk wat iemand voelt, je kunt er weinig mee, je probeert in liefde en begrip om zo iemand heen te staan, en toch...... omdat je het niet kan begrijpen, de gevolgen zo vaak zo schrijnend zijn, is het zo lastig.
Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is. Maar ook in dit verhaal gaat het weer over wat IK voel etc. En wat ik nu probeerde aan te geven was. Dat gevoel of gerichtheid hoef of kan je niet ontkennen. En is te erkennen. Maar ook nu lijkt weer te worden gezegd. Als je niet in die gerichtheid meegaat. Dan ben je hard...

Maar wanneer we zeggen alles wat niet gericht is op God en het leven zoals God wil is zonde. Dus niet alleen een bepaalde sexuele gerichtheid maar bijv ook de gerichtheid om ons eigen ik centraal te stellen. Is het dan hard om te wijzen op het zondige daarvan?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Genderdysforie

Bericht door Dodo »

Als ik de verhalen van de betreffende mensen lees, krijg ik sterk de indruk dat ze er niet aan kunnen ontsnappen. Het is geen voorbijwaaiend gevoel, maar een zeer sterke overtuiging. Ook geen aanstellerij (doorgaans). Vaak hebben ze al jaren van eenzaamheid achter de rug als ze er mee naar buiten komen.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Genderdysforie

Bericht door Profesto »

Dodo schreef:Als ik de verhalen van de betreffende mensen lees, krijg ik sterk de indruk dat ze er niet aan kunnen ontsnappen. Het is geen voorbijwaaiend gevoel, maar een zeer sterke overtuiging. Ook geen aanstellerij (doorgaans). Vaak hebben ze al jaren van eenzaamheid achter de rug als ze er mee naar buiten komen.
Exact, en om dat, zoals sommigen in dit topic, af te doen als 'ik-gericht' of 'hype' klinkt weer meteen zo harteloos. Vast niet zo bedoeld.

Ik denk dat weinig mensen in de maatschappij zoveel onbegrip tegenkomen als mensen die niet helemaal voldoen aan het hokje man of vrouw. Dat zie je ook bij wat meer feminieme homoseksuele mannen en wat meer masculiene lesbische vrouwen. Die roepen ook onbegrip en soms zelfs agressie op. Bijzonder verdrietig.
Plaats reactie