Genderdysforie

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Genderdysforie

Bericht door Mara »

Deze column las ik daarnet:
https://www.rd.nl/opinie/column-ontwrichting-1.1624015

Een citaat hieruit:
"Er is echter meer aan de hand. Het gaat niet alleen over de verhouding tussen man en vrouw. Ook het basale onderscheid tussen beide geslachten staat ter discussie. „Man en vrouw schiep Hij ze”, zegt het scheppingsverhaal. Jongen of meisje? Man of vrouw? ’t Is maar net hoe je dat beleeft. Dat onderscheid is slechts een ”sociale constructie”, zeggen moderne sociologen ons."

En ik dacht dat ik intussen alle varianten wel kende, maar er blijken ook nog mensen te bestaan die zichzelf non-binair noemen.

"Een non-binair persoon is iemand die zich niet thuis voelt in de binaire gendercategorieën man of vrouw en zich beter voelt bij een andere, niet-binaire, genderidentiteit. Dit uit zich soms in de genderexpressie, door mannelijke en vrouwelijke kenmerken te combineren of net te verwerpen. Genderidentiteit en genderexpressie zijn echter niet per definitie met mekaar verbonden. Je kan iemands genderidentiteit met andere woorden niet altijd aflezen van hun genderexpressie.

Non-binair is een paraplubegrip. Er zijn verschillende termen voor genderidentiteiten die zich buiten het binair gendermodel stellen; “genderqueer”, “gender non-conform”, “agender”, “genderfluïde”, “bigender”,… Deze genderidentiteiten hebben met mekaar gemeen dat ze zich buiten de binaire gendernorm bevinden, maar ze verschillen soms subtiel onderling van mekaar."


Het lijkt wel of de geest uit de fles komt. En ook onze kerken gaat het niet voorbij.
Je kunt je inderdaad zorgen maken over de kinderen die uit een zo'n relatie geboren worden.
M.i. is het regelrecht knutselen en verwringen van God's scheppingsorde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Genderdysforie

Bericht door -DIA- »

Nog ter verduidelijking of aanvulling. Wat is een dysforie?
Hier omschreven als:
Dysforie is de geneeskundige term voor een sombere of prikkelbare stemming, die soms gepaard gaat met angst of rusteloosheid.
Dysforie kan het gevolg zijn van ingrijpende gebeurtenissen in iemands leven, zoals het verlies van een dierbare. Het kan echter ook een pathologische oorzaak hebben, of optreden als bijwerking van medicatie.
Het begrip dysforie is geen diagnose of ziekte op zich, maar kan een symptoom zijn. Zo is diepe, langdurige dysforie vaak een symptoom van depressie.

Dysforie is het tegengestelde van euforie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Genderdysforie

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Nog ter verduidelijking of aanvulling. Wat is een dysforie?
Lentis.nl omschrijft het zo:

"Genderdysforie is een diep gevoel van onbehagen over het geslacht waarmee je geboren bent. Je geslacht en je genderidentiteit komen niet overeen. Je bent bijvoorbeeld geboren met het mannelijk geslacht, maar je voelt je vrouw. De sterkte van dit gevoel kan verschillen. Het kan zijn dat je een wens hebt om een geslachtsverandering te ondergaan. Dit hoeft zeker niet altijd het geval te zijn."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Genderdysforie

Bericht door Marck »

Dus zo'n dysforische stemming kan ook symptoom van medicatie zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Genderdysforie

Bericht door -DIA- »

Ik kan me niet aan de gedachte ontworstelen dat je dit fenomeen de laatste eeuw meer hoort dan, zeg maar, in het midden van de vorige eeuw.
Ik weet wel dat zoiets wel voorkwam. Men nam het zoals het was: Ze was een 'manwijf' of een 'verwijfde man'.

Daar schonk men niet zoveel aandacht aan. Ik geloof best dat de betreffende personen het daar wel moeilijk mee gehad kunnen hebben. Maar wie van deze mensen, die hiermee behept waren dacht er een verandering van geslacht? Dit is gekomen door, mijns inziens, meerdere factoren.

Ten eerste kunnen wij noemen de seksuele revolutie jaren 60 vorige eeuw, ten tweede zie ik hier het meer individualistische van de huidige samenleving, de mondige mens, die zich ook van het Woord van God heeft losgemaakt, en zelf wil beslissen over zijn of haar leven, en leeft bij hetgeen voor hem of haar een goed gevoel geeft. Niet gehinderd door kennis van de normen van de Heilige Schrift.

Anderzijds moeten we bedenken dat hierover vroeger ook weinig kennis was, maar nu zien we wel een doorslaan naar een wat ik wel een revolutie zou willen noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genderdysforie

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Ik kan me niet aan de gedachte ontworstelen dat je dit fenomeen de laatste eeuw meer hoort dan, zeg maar, in het midden van de vorige eeuw.
Ik weet wel dat zoiets wel voorkwam. Men nam het zoals het was: Ze was een 'manwijf' of een 'verwijfde man'.

Daar schonk men niet zoveel aandacht aan. Ik geloof best dat de betreffende personen het daar wel moeilijk mee gehad kunnen hebben. Maar wie van deze mensen, die hiermee behept waren dacht er een verandering van geslacht? Dit is gekomen door, mijns inziens, meerdere factoren.

Ten eerste kunnen wij noemen de seksuele revolutie jaren 60 vorige eeuw, ten tweede zie ik hier het meer individualistische van de huidige samenleving, de mondige mens, die zich ook van het Woord van God heeft losgemaakt, en zelf wil beslissen over zijn of haar leven, en leeft bij hetgeen voor hem of haar een goed gevoel geeft. Niet gehinderd door kennis van de normen van de Heilige Schrift.

Anderzijds moeten we bedenken dat hierover vroeger ook weinig kennis was, maar nu zien we wel een doorslaan naar een wat ik wel een revolutie zou willen noemen.
In de tijd van Nero was het ook al bekend, maar toen had je ook een felle feministisch stroming.

Ik heb twee omgebouwde, van man naar vrouw, gekend via de psychiatrie, ze waren beiden na hun operatie nog steeds diep ongelukkig, ik denk zelf dat alleen de Heere de oplossing is.

Mijn niet gelovige collega's, die iedereen accepteren, vinden dat die transgendergekte door je strot geduwd wordt, ook zij zeggen straks moet je nog uitleggen waarom je gewoon een hetero man of vrouw bent.

Ook wees er een naar de jaren 60/70 ze zei, toen had je dat gedoe met die dolle mina's, dat werd ook door je strot geduwd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Genderdysforie

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Deze column las ik daarnet:
https://www.rd.nl/opinie/column-ontwrichting-1.1624015

Een citaat hieruit:
"Er is echter meer aan de hand. Het gaat niet alleen over de verhouding tussen man en vrouw. Ook het basale onderscheid tussen beide geslachten staat ter discussie. „Man en vrouw schiep Hij ze”, zegt het scheppingsverhaal. Jongen of meisje? Man of vrouw? ’t Is maar net hoe je dat beleeft. Dat onderscheid is slechts een ”sociale constructie”, zeggen moderne sociologen ons."

En ik dacht dat ik intussen alle varianten wel kende, maar er blijken ook nog mensen te bestaan die zichzelf non-binair noemen.

"Een non-binair persoon is iemand die zich niet thuis voelt in de binaire gendercategorieën man of vrouw en zich beter voelt bij een andere, niet-binaire, genderidentiteit. Dit uit zich soms in de genderexpressie, door mannelijke en vrouwelijke kenmerken te combineren of net te verwerpen. Genderidentiteit en genderexpressie zijn echter niet per definitie met mekaar verbonden. Je kan iemands genderidentiteit met andere woorden niet altijd aflezen van hun genderexpressie.

Non-binair is een paraplubegrip. Er zijn verschillende termen voor genderidentiteiten die zich buiten het binair gendermodel stellen; “genderqueer”, “gender non-conform”, “agender”, “genderfluïde”, “bigender”,… Deze genderidentiteiten hebben met mekaar gemeen dat ze zich buiten de binaire gendernorm bevinden, maar ze verschillen soms subtiel onderling van mekaar."


Het lijkt wel of de geest uit de fles komt. En ook onze kerken gaat het niet voorbij.
Je kunt je inderdaad zorgen maken over de kinderen die uit een zo'n relatie geboren worden.
M.i. is het regelrecht knutselen en verwringen van God's scheppingsorde.
Ik heb altijd graag een broodrooster willen zijn.
Kan dat ook geregeld worden?
Hou toch op!
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genderdysforie

Bericht door DDD »

In ieder geval heeft niemand bijbelse bezwaren tegen het samenwonen met een broodrooster. Dat scheelt dan weer een discussie daarover.

Voor het overige ken ik niemand die non-binair is. Ik vermoed dat het niet heel veel voorkomt. Maar het is fijn dat er een label voor is. Ik zie dat niet als een strijd tegen het klassieke huwelijk en ik begrijp ook niet waarom mensen dat wel zo zien.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Genderdysforie

Bericht door Mara »

DDD schreef:In ieder geval heeft niemand bijbelse bezwaren tegen het samenwonen met een broodrooster. Dat scheelt dan weer een discussie daarover.

Voor het overige ken ik niemand die non-binair is. Ik vermoed dat het niet heel veel voorkomt. Maar het is fijn dat er een label voor is. Ik zie dat niet als een strijd tegen het klassieke huwelijk en ik begrijp ook niet waarom mensen dat wel zo zien.
Begrijp je dat echt niet???
Iemand die zich non-binair noemt, is geen man en geen vrouw en zal neutraal invullen op een formulier.
Maar met zo iemand zou jij gerust kunnen trouwen begrijp ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Genderdysforie

Bericht door Bonny »

Ach, vroeger was het bolsjewisme. Later hadden we de tamagotchi's (wie kent ze nog?) en nu is het genderneutraal. Het waait wel weer over.
The Groom's still waiting at the altar
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genderdysforie

Bericht door DDD »

Dat iemand geen man of vrouw is, verhindert andere mensen niet om wel man of vrouw te zijn. Hooguit denken ze wat kritischer na omdat het aantal opties toeneemt. Eerst was er de mogelijkheid man/vrouw, toen kwam er nog de variant homo/lesbisch of biseksueel bij en nu blijkt het dat er ook nog een enkeling weer wat anders is. Dat lijkt mij nou werkelijk helemaal niet iets om je druk over te maken, in ieder geval niet als buitenstaander.

Overigens heb ik wel mensen gezien die van vrouw man werden en dat op jonge leeftijd meemaakten, die er prima uitzagen en zich ook heel gelukkig voelden. Ik denk dat veel van het ongeluk waarover Samanthi spreekt voor een belangrijk deel samenhangt met het feit dat het voor zover mogelijk aanpassen van het lichamelijk geslacht in sommige gevallen een sub-optimaal resultaat geeft. Dat pleit voor een tijdige ingreep. Anderzijds is het ook nogal een verandering, waarvan ik me kan voorstellen dat ouders niet blij zijn als een dertienjarige daar definitieve stappen in zet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genderdysforie

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat iemand geen man of vrouw is, verhindert andere mensen niet om wel man of vrouw te zijn. Hooguit denken ze wat kritischer na omdat het aantal opties toeneemt. Eerst was er de mogelijkheid man/vrouw, toen kwam er nog de variant homo/lesbisch of biseksueel bij en nu blijkt het dat er ook nog een enkeling weer wat anders is. Dat lijkt mij nou werkelijk helemaal niet iets om je druk over te maken, in ieder geval niet als buitenstaander.

Overigens heb ik wel mensen gezien die van vrouw man werden en dat op jonge leeftijd meemaakten, die er prima uitzagen en zich ook heel gelukkig voelden. Ik denk dat veel van het ongeluk waarover Samanthi spreekt voor een belangrijk deel samenhangt met het feit dat het voor zover mogelijk aanpassen van het lichamelijk geslacht in sommige gevallen een sub-optimaal resultaat geeft. Dat pleit voor een tijdige ingreep. Anderzijds is het ook nogal een verandering, waarvan ik me kan voorstellen dat ouders niet blij zijn als een dertienjarige daar definitieve stappen in zet.
Ik ontmoette hen in de psychiatrie, daar zaten ze niet voor zweetvoeten, het genderprobleem was bniet het enige.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genderdysforie

Bericht door DDD »

Dat maakt inderdaad ook nog uit. Toch kan ik mij voorstellen dat het een enorme worsteling is als je je steeds niet thuis voelt bij jezelf.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Genderdysforie

Bericht door Hollander »

Je hebt mannen en vrouwen. Meer smaken zijn in de schepping niet gegeven. Elke menselijke afwijking tegen dat principe gaat rechtstreeks tegen Gods schepping in.

Iets anders zijn natuurlijk persoonlijke worstelingen of identiteitscrises.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genderdysforie

Bericht door DDD »

Dat is gewoon niet waar. Dat kan iedereen die wat verder kijkt dan zijn neus lang is, persoonlijk controleren.

Je hebt mannelijk en vrouwelijk. In de schepping zijn deze twee ideaaltypen volmaakt vastgelegd. Maar dat neemt niet weg dat er in de praktijk van na de zondeval tussenvormen zijn van mensen met een mannelijk lichaam die zich ervaren als vrouw en andersom. En daarnaast heb je nog homo's bijvoorbeeld, die wel mannelijk zijn, maar toch weer niet op dezelfde manier als mannen die een heteroseksuele gerichtheid hebben.

Mensen kunnen in vrome hoogmoed natuurlijk beweren dat dit niet zo is, maar dat is feitelijk onjuist.
Plaats reactie