Genderdysforie

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Genderdysforie

Bericht door Hollander »

Je leest niet goed. Die identiteitsworstelingen benoemde ik ook en die zijn er ook.

Alleen ook na de zondeval zijn er slechts twee smaken. Het mannelijk geslacht en het vrouwelijk geslacht. Elk ander type is niet in overeenstemming met Gods scheppingsorde.

Het kernpunt waar gewrikt wordt is dat geslacht niet meer wordt bepaald door alleen de geslachtskenmerken (en in geval van lichamelijke aandoening aan het DNA), maar dat het geslacht steeds meer wordt bepaald door persoonlijke identiteit, gevoel en gerichtheid. Dat is echter een vermenging van zaken.
Laatst gewijzigd door Hollander op 16 jan 2020, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genderdysforie

Bericht door DDD »

Ik lees prima, maar wij zijn het hierover niet eens. Ik zou niet weten waarom het lichaam gaat boven de geest bij het bepalen van of iemand vrouw of man is. Nog los daarvan, dat er ook mensen zijn die zowel mannelijke als vrouwelijke lichamelijke geslachtskenmerken hebben bij hun geboorte.

Uit de scheppingsorde vallen geen feiten af te leiden. De mens is goed en naar Gods beeld geschapen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen in alle opzichten Gods beeld vertoont. Zo is het ook met het mannelijk en vrouwelijk geschapen zijn. Het zegt niet perse iets over een concrete mens.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genderdysforie

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:Je hebt mannen en vrouwen. Meer smaken zijn in de schepping niet gegeven. Elke menselijke afwijking tegen dat principe gaat rechtstreeks tegen Gods schepping in.

Iets anders zijn natuurlijk persoonlijke worstelingen of identiteitscrises.
Door de zondeval zijn er ziekten, misvormde gezichtjes, gespleten bovenlip, babytjes zonder schedel of hersenen, noem maar op, ook teveel of te weinig geslachtshormonen, mensen zonder geweten, mensen die niet kunnen hechten, zou dan een genderprobleem er niet kunnen zijn?


Ik heb het niet over die genderhype, maar over het echte probleem.
Dat er na de zondeval slecht twee smaken zijn is ook niet waar, je hebt ook nog een hermafrodiet, dus ja...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Genderdysforie

Bericht door Hollander »

DDD schreef:(...) Nog los daarvan, dat er ook mensen zijn die zowel mannelijke als vrouwelijke lichamelijke geslachtskenmerken hebben bij hun geboorte.
Ja, dat klopt. En er zijn ook personen met mismatch in het DNA en een afwijking in de samenstelling van de X en Y chromosomen. Dat gaat echter voor verreweg het grootste deel van de betreffende groep mensen niet op. We hebben het hier over uitzonderlijkheden, maar om die groep te verheffen tot norm is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Uit de scheppingsorde vallen geen feiten af te leiden. De mens is goed en naar Gods beeld geschapen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen in alle opzichten Gods beeld vertoont. Zo is het ook met het mannelijk en vrouwelijk geschapen zijn. Het zegt niet perse iets over een concrete mens.
Uit de scheppingsorde vallen prima feiten af te lezen. Dat zei ik al. Je hebt het mannelijk en vrouwelijk geslacht.

Verder gaan we het hier niet over eens worden. In het (recente) verleden is ook aangegeven dat over dit onderwerp geen andere visies op dit forum getolereerd worden. Het is een onbijbelse, goddeloze en zeer verwerpelijke mensvisie en daar neem ik van harte afstand van.

Let wel, ik heb het dus absoluut niet over de worstelingen over identiteit en alle samenhangende levensvragen. Daar ben ik uitermate voorzichtig in en vind ik dat de grootst mogelijke pastorale invoelendheid noodzakelijk is.
Laatst gewijzigd door Hollander op 16 jan 2020, 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genderdysforie

Bericht door DDD »

Dit is helemaal het toppunt.

Ik heb geen woord gezegd over de waardering van de feiten. Ik heb alleen iets gezegd over zin en onzin van een feitelijke stelling.

Maar goed, mijn punt is duidelijk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Genderdysforie

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Dit is helemaal het toppunt.

Ik heb geen woord gezegd over de waardering van de feiten. Ik heb alleen iets gezegd over zin en onzin van een feitelijke stelling.

Maar goed, mijn punt is duidelijk.
Ik zeg ook niet dat jij een waardering van de feiten geeft, anders had ik niet het woordje "een" gebruikt, maar "jouw".

En wat betreft de waardering, ik heb die wél gegeven. Dat is mede gevoed doordat onze eigen jongens en meiden, ook gisteren weer door ene Nikkie zijn geconfronteerd met Godsonterende nieuwe 'scheppingsvarianten': "to inspire new Nikkies." Vandaag heb ik weer een beetje gehoord over de splijtende uitwerking die zulk soort ideeën en mensbeelden met zich meebrengen.
De duivel en een deel van de mensheid spannen samen om hun allesverwoestende werk voort te zetten. De genderideologie is een rechtstreekse aanval op het rijk van Christus.

Alleen de duivel en een deel van de mensheid maakt één grote misrekening, namelijk buiten het Lam van God. Lees in context Openbaring 13 en 14. Afgelopen week was het mij tot grote verwondering, dat na Openbaring 13 het 14e hoofdstuk zo begint:
"En ik zag, en ziet, het Lam stond op den berg Sion, en met Hem honderd vier en veertig duizend, hebbende den Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden."
Laatst gewijzigd door Hollander op 16 jan 2020, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Genderdysforie

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik kan me niet aan de gedachte ontworstelen dat je dit fenomeen de laatste eeuw meer hoort dan, zeg maar, in het midden van de vorige eeuw.
Ik weet wel dat zoiets wel voorkwam. Men nam het zoals het was: Ze was een 'manwijf' of een 'verwijfde man'.

Daar schonk men niet zoveel aandacht aan. Ik geloof best dat de betreffende personen het daar wel moeilijk mee gehad kunnen hebben. Maar wie van deze mensen, die hiermee behept waren dacht er een verandering van geslacht? Dit is gekomen door, mijns inziens, meerdere factoren.

Ten eerste kunnen wij noemen de seksuele revolutie jaren 60 vorige eeuw, ten tweede zie ik hier het meer individualistische van de huidige samenleving, de mondige mens, die zich ook van het Woord van God heeft losgemaakt, en zelf wil beslissen over zijn of haar leven, en leeft bij hetgeen voor hem of haar een goed gevoel geeft. Niet gehinderd door kennis van de normen van de Heilige Schrift.

Anderzijds moeten we bedenken dat hierover vroeger ook weinig kennis was, maar nu zien we wel een doorslaan naar een wat ik wel een revolutie zou willen noemen.
In de tijd van Nero was het ook al bekend, maar toen had je ook een felle feministisch stroming.
Het verschil met in de tijd van Nero is dat de Romeinen geen christelijke achtergrond kenden. Het was een heidens volk, een afgodisch rijk. Dit rijk is ook aan decadentie ten onder gegaan.
Wat we nu zien zou ik de decadentie van het weleer christelijke westen willen noemen. Voor ons, die met het Evangelie in aanraking zijn geweest, is het erger als wat de heidenen deden. Hun wereldrijk is door decadentie ten onder gegaan. Moeten we dat ook niet vrezen voor ons 'zo beschaafde' Europa? Immers, alle (christelijke) normen en waarden worden een voor een afgebroken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genderdysforie

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik kan me niet aan de gedachte ontworstelen dat je dit fenomeen de laatste eeuw meer hoort dan, zeg maar, in het midden van de vorige eeuw.
Ik weet wel dat zoiets wel voorkwam. Men nam het zoals het was: Ze was een 'manwijf' of een 'verwijfde man'.

Daar schonk men niet zoveel aandacht aan. Ik geloof best dat de betreffende personen het daar wel moeilijk mee gehad kunnen hebben. Maar wie van deze mensen, die hiermee behept waren dacht er een verandering van geslacht? Dit is gekomen door, mijns inziens, meerdere factoren.

Ten eerste kunnen wij noemen de seksuele revolutie jaren 60 vorige eeuw, ten tweede zie ik hier het meer individualistische van de huidige samenleving, de mondige mens, die zich ook van het Woord van God heeft losgemaakt, en zelf wil beslissen over zijn of haar leven, en leeft bij hetgeen voor hem of haar een goed gevoel geeft. Niet gehinderd door kennis van de normen van de Heilige Schrift.

Anderzijds moeten we bedenken dat hierover vroeger ook weinig kennis was, maar nu zien we wel een doorslaan naar een wat ik wel een revolutie zou willen noemen.
In de tijd van Nero was het ook al bekend, maar toen had je ook een felle feministisch stroming.
Het verschil met in de tijd van Nero is dat de Romeinen geen christelijke achtergrond kenden. Het was een heidens volk, een afgodisch rijk. Dit rijk is ook aan decadentie ten onder gegaan.
Wat we nu zien zou ik de decadentie van het weleer christelijke westen willen noemen. Voor ons, die met het Evangelie in aanraking zijn geweest, is het erger als wat de heidenen deden. Hun wereldrijk is door decadentie ten onder gegaan. Moeten we dat ook niet vrezen voor ons 'zo beschaafde' Europa? Immers, alle (christelijke) normen en waarden worden een voor een afgebroken.
DIA wij zijn ook heidenen hoor, wij zijn de gelovige uit de heidenen. Niet een volk is te goed voor zonden, welke zonden dan ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Genderdysforie

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik kan me niet aan de gedachte ontworstelen dat je dit fenomeen de laatste eeuw meer hoort dan, zeg maar, in het midden van de vorige eeuw.
Ik weet wel dat zoiets wel voorkwam. Men nam het zoals het was: Ze was een 'manwijf' of een 'verwijfde man'.

Daar schonk men niet zoveel aandacht aan. Ik geloof best dat de betreffende personen het daar wel moeilijk mee gehad kunnen hebben. Maar wie van deze mensen, die hiermee behept waren dacht er een verandering van geslacht? Dit is gekomen door, mijns inziens, meerdere factoren.

Ten eerste kunnen wij noemen de seksuele revolutie jaren 60 vorige eeuw, ten tweede zie ik hier het meer individualistische van de huidige samenleving, de mondige mens, die zich ook van het Woord van God heeft losgemaakt, en zelf wil beslissen over zijn of haar leven, en leeft bij hetgeen voor hem of haar een goed gevoel geeft. Niet gehinderd door kennis van de normen van de Heilige Schrift.

Anderzijds moeten we bedenken dat hierover vroeger ook weinig kennis was, maar nu zien we wel een doorslaan naar een wat ik wel een revolutie zou willen noemen.
In de tijd van Nero was het ook al bekend, maar toen had je ook een felle feministisch stroming.
Het verschil met in de tijd van Nero is dat de Romeinen geen christelijke achtergrond kenden. Het was een heidens volk, een afgodisch rijk. Dit rijk is ook aan decadentie ten onder gegaan.
Wat we nu zien zou ik de decadentie van het weleer christelijke westen willen noemen. Voor ons, die met het Evangelie in aanraking zijn geweest, is het erger als wat de heidenen deden. Hun wereldrijk is door decadentie ten onder gegaan. Moeten we dat ook niet vrezen voor ons 'zo beschaafde' Europa? Immers, alle (christelijke) normen en waarden worden een voor een afgebroken.
DIA wij zijn ook heidenen hoor, wij zijn de gelovige uit de heidenen. Niet een volk is te goed voor zonden, welke zonden dan ook.
Dat is waar, maar er is verschil. Wij in Europa hebben het geweten. Ons is de Weg en de Waarheid en het Leven gepredikt. Wij hebben massaal het christendom de rug toegekeerd. Dat maakt het erger. En dat kunnen we ook opmerken als we de krant lezen. Wat denkt u van een gegeven als het doorbreken van genderdysforie? Wat denkt u van alles wat zich van de christelijke normen en waarden wil ontworstelen? Denk aan abortus, euthanasie, de massale ontheiliging van Gods dag, de massale kerkverlating, de vele valse profeten? Zien we daarin niet een voorteken van de ondergang van Europa, en wellicht heel de wereld? Hoe was het in de eerste wereld? Hoe was het in Sodom? Denkt u even na?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Genderdysforie

Bericht door ejvl »

Hollander schreef:Je leest niet goed. Die identiteitsworstelingen benoemde ik ook en die zijn er ook.

Alleen ook na de zondeval zijn er slechts twee smaken. Het mannelijk geslacht en het vrouwelijk geslacht. Elk ander type is niet in overeenstemming met Gods scheppingsorde.

Het kernpunt waar gewrikt wordt is dat geslacht niet meer wordt bepaald door alleen de geslachtskenmerken (en in geval van lichamelijke aandoening aan het DNA), maar dat het geslacht steeds meer wordt bepaald door persoonlijke identiteit, gevoel en gerichtheid. Dat is echter een vermenging van zaken.
Voor de zondeval heeft God de mens geschapen, man en vrouw, goed en naar Zijn beeld, volmaakt.
Na de zondeval is deze volmaaktheid weg.
Zo zijn er nu hermafrodieten, homoseksuelen, transgenders, enzovoort.
Je hebt gelijk als je zegt dat het tegen Gods scheppingsorde ingaat. Dit alles is een gevolg van de zondeval.
Maar je hebt geen gelijk als je stelt dat er na de zondeval slechts 2 smaken zijn want dit is feitelijk onjuist.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Genderdysforie

Bericht door Hollander »

ejvl schreef:
Hollander schreef:Je leest niet goed. Die identiteitsworstelingen benoemde ik ook en die zijn er ook.

Alleen ook na de zondeval zijn er slechts twee smaken. Het mannelijk geslacht en het vrouwelijk geslacht. Elk ander type is niet in overeenstemming met Gods scheppingsorde.

Het kernpunt waar gewrikt wordt is dat geslacht niet meer wordt bepaald door alleen de geslachtskenmerken (en in geval van lichamelijke aandoening aan het DNA), maar dat het geslacht steeds meer wordt bepaald door persoonlijke identiteit, gevoel en gerichtheid. Dat is echter een vermenging van zaken.
Voor de zondeval heeft God de mens geschapen, man en vrouw, goed en naar Zijn beeld, volmaakt.
Na de zondeval is deze volmaaktheid weg.
Zo zijn er nu hermafrodieten, homoseksuelen, transgenders, enzovoort.
Je hebt gelijk als je zegt dat het tegen Gods scheppingsorde ingaat. Dit alles is een gevolg van de zondeval.
Maar je hebt geen gelijk als je stelt dat er na de zondeval slechts 2 smaken zijn want dit is feitelijk onjuist.
Volgens mij heeft een homoseksueel niets te maken met deze discussie. Een homo is een man. Hij heeft alleen een andere gerichtheid, maar daarmee geen andere geslachtelijkheid. Hetzelfde geldt voor een lesbienne.
Een transgender heeft het geslacht zoals hij/zij oorspronkelijk is geboren. En hoort daarmee of tot het mannelijk of tot het vrouwelijk geslacht. Iedere geslachtswijziging na de geboorte is daarmee een aantasting van Gods schepping.

Je schept dus een verwarring in de discussie, door zaken met elkaar te vermengen die los van elkaar staan.

De Bijbel spreekt ook na de zondeval (duizenden jaren!) alleen maar over het mannelijk en vrouwelijk geslacht. Het christendom dat van deze scheppingsorde afwijkt, is heel ver heen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Genderdysforie

Bericht door ejvl »

Hollander schreef:
De Bijbel spreekt ook na de zondeval (duizenden jaren!) alleen maar over het mannelijk en vrouwelijk geslacht. Het christendom dat van deze scheppingsorde afwijkt, is heel ver heen.
Even voor de duidelijkheid, ik vind deze gevolgen van de zondeval zeer betreurenswaardig en het is zeker niet iets dat wij zouden moeten omarmen of als "normaal" moeten beschouwen maar altijd als een gevolg van de zondeval.

Er zijn hermafrodieten.
Er zijn transgenders, man in vrouwenlichaam, vrouw in mannenlichaam.
Er zijn mensen die op hetzelfde geslacht vallen, ook afwijkend van de scheppingsorde en anders dan "normaal".

Dit zijn feiten, geen verzinsels of een modeverschijnsel maar betreurenswaardige gevolgen van de zondeval.
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Re: Genderdysforie

Bericht door Eljane »

Het gaat in deze discussie toch niet om het feit of er transgenders e.d. zijn of niet?
Het gaat toch over wat bijbel zegt over het omgaan met deze door de zondeval gekomen ‘afwijkingen’? Over hoe de maatschappij het taboe vrij wil vechten en hoe wij als gemeente van Christus daar tegenover dienen te staan?

Ikzelf twijfel nog over of het wel of niet mogelijk moet zijn om geslachtskenmerken te wijzigen. Je bent zo geboren, gemaakt. Maar bij andere afwijkingen vind niemand het een probleem om te sleutelen aan het lichaam dat verder gezond is. Kleine dingen, zoals gebit of flaporen of een haakneus, lijkt niemand een probleem te vinden. Maar dat is toch ook zoals je geboren, gemaakt bent?!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genderdysforie

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik kan me niet aan de gedachte ontworstelen dat je dit fenomeen de laatste eeuw meer hoort dan, zeg maar, in het midden van de vorige eeuw.
Ik weet wel dat zoiets wel voorkwam. Men nam het zoals het was: Ze was een 'manwijf' of een 'verwijfde man'.

Daar schonk men niet zoveel aandacht aan. Ik geloof best dat de betreffende personen het daar wel moeilijk mee gehad kunnen hebben. Maar wie van deze mensen, die hiermee behept waren dacht er een verandering van geslacht? Dit is gekomen door, mijns inziens, meerdere factoren.

Ten eerste kunnen wij noemen de seksuele revolutie jaren 60 vorige eeuw, ten tweede zie ik hier het meer individualistische van de huidige samenleving, de mondige mens, die zich ook van het Woord van God heeft losgemaakt, en zelf wil beslissen over zijn of haar leven, en leeft bij hetgeen voor hem of haar een goed gevoel geeft. Niet gehinderd door kennis van de normen van de Heilige Schrift.

Anderzijds moeten we bedenken dat hierover vroeger ook weinig kennis was, maar nu zien we wel een doorslaan naar een wat ik wel een revolutie zou willen noemen.
In de tijd van Nero was het ook al bekend, maar toen had je ook een felle feministisch stroming.
Het verschil met in de tijd van Nero is dat de Romeinen geen christelijke achtergrond kenden. Het was een heidens volk, een afgodisch rijk. Dit rijk is ook aan decadentie ten onder gegaan.
Wat we nu zien zou ik de decadentie van het weleer christelijke westen willen noemen. Voor ons, die met het Evangelie in aanraking zijn geweest, is het erger als wat de heidenen deden. Hun wereldrijk is door decadentie ten onder gegaan. Moeten we dat ook niet vrezen voor ons 'zo beschaafde' Europa? Immers, alle (christelijke) normen en waarden worden een voor een afgebroken.
Ik snap je punt wel hoor, toch staat vast dat er niemand is die God zoekt, tezamen stinkende geworden, maar er staat idd ook dat God de kandelaar kan wegnemen, dat lees je in de brieven aan de gemeente...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Genderdysforie

Bericht door -DIA- »

Eljane schreef:Het gaat in deze discussie toch niet om het feit of er transgenders e.d. zijn of niet?
Het gaat toch over wat bijbel zegt over het omgaan met deze door de zondeval gekomen ‘afwijkingen’? Over hoe de maatschappij het taboe vrij wil vechten en hoe wij als gemeente van Christus daar tegenover dienen te staan?

Ikzelf twijfel nog over of het wel of niet mogelijk moet zijn om geslachtskenmerken te wijzigen. Je bent zo geboren, gemaakt. Maar bij andere afwijkingen vind niemand het een probleem om te sleutelen aan het lichaam dat verder gezond is. Kleine dingen, zoals gebit of flaporen of een haakneus, lijkt niemand een probleem te vinden. Maar dat is toch ook zoals je geboren, gemaakt bent?!
Ik denk, en dat is Bijbels, dat wij niet van geslacht kunnen veranderen. Man en vrouw schiep Hij hen. Ik weet niet of iemand het nieuws heeft gevolgd en het relaas van een blijkbaar populaire 'YouTuber', een 'getransformeerde man' heeft gehoord? Het is voor het oog een meisje. Maar hoe is dat psychisch en innerlijk in harmonie te brengen? Dat lijkt me een toch onmogelijkheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie