Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Hollander »

Europa denkt alleen maar aan z'n eigen hachje. Ze willen VS maar minimaal steunen op militair vlak. Leunen op de bescherming van de grote bondgenoot. En vinden de oorlog tussen de Turken en Koerden minder erg dan het mogelijke scenario van het opzeggen van de vluchtelingendeal met Turkije.

Walgelijk.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Trump een judas? Ja. Met de kanttekening dat de EU - en NL voorop - een judas tot de derde macht is.
Het is een droevige constatering, maar in elk geval is wel de meest kritische richting Trump die ik ooit van Wim gelezen heb. Maar wel terecht, denk ik.
Dit strookt ook wel met wat in het RD stond deze week. Het commentaar was diezelfde dag weer veel minder evenwichtig; alles was de schuld van Trump.
Maar wat klopt er niet in het commentaar?
Het antwoord op deze vraag stond op de voorpagina: Trump laat de Koerden in de steek, maar dat is ook de schuld van Europa. In het commentaar wordt alleen maar naar Trump gewezen.
Maar wat moet Europa doen? En wat is Europa? Het NAVO gedeelte? Of de EU, met neutrale landen meegenomen? Was de NAVO als zodanig aanwezig in Syrië? en de EU?

Wel is duidelijk dat Turkije op het moment niet te vertrouwen is, en afspraken met de VS stellen ook niets voor zolang Trump in het Witte Huis zit en hij zich niet gebonden weet aan afspraken die voor zijn tijd zijn gemaakt. Wat de VS met de Koerden doet, is ongeveer net zo erg als wat Nederland met de Molukkers heeft gedaan, al had Nederland toen iets minder keus dan de VS nu.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Adje »

Gert-Jan Segers schreef het volgende op zijn facebookpagina:

"Het lot van de Koerden. Verraden door Trump, in de steek gelaten door Europa, gedood door Erdogan. Lang geleden dat ik met zoveel intense frustratie naar het wereldnieuws heb gekeken..
ChristenUnie pleit voor sancties tegen Turkije, maar ook dat voelt onmachtig.."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Ambtenaar »

Adje schreef:Gert-Jan Segers schreef het volgende op zijn facebookpagina:

"Het lot van de Koerden. Verraden door Trump, in de steek gelaten door Europa, gedood door Erdogan. Lang geleden dat ik met zoveel intense frustratie naar het wereldnieuws heb gekeken..
ChristenUnie pleit voor sancties tegen Turkije, maar ook dat voelt onmachtig.."
Ik vind dat toch huichelachtig. De Amerikanen hebben meerdere malen verzocht troepen te leveren en IS-strijders te repatriëren. Europa gaf niet thuis, en nu is alles de schuld van Trump en Turkije?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
Adje schreef:Gert-Jan Segers schreef het volgende op zijn facebookpagina:

"Het lot van de Koerden. Verraden door Trump, in de steek gelaten door Europa, gedood door Erdogan. Lang geleden dat ik met zoveel intense frustratie naar het wereldnieuws heb gekeken..
ChristenUnie pleit voor sancties tegen Turkije, maar ook dat voelt onmachtig.."
Ik vind dat toch huichelachtig. De Amerikanen hebben meerdere malen verzocht troepen te leveren en IS-strijders te repatriëren. Europa gaf niet thuis, en nu is alles de schuld van Trump en Turkije?
Turkije is natuurlijk het meest schuldig. Zij vallen een ander land binnen en gebruiken vluchtelingen als onderhandelingsmiddel.

Het terugtrekken van de Amerikaanse troepen is op zich het grote probleem niet, maar het feit dat het zonder aankondiging gebeurt. Zoals ik zei, het is als een leraar die drie jaar geleden heeft gezegd dat hij zijn baan wel zat is en dan nu zegt vanaf morgen kom ik niet meer, maar ik laat de klas over aan iemand die duidelijk heeft gemaakt dat hij kinderen wil vermoorden.

Verder speelt nog wel meer natuurlijk. Veel Europese landen zaten niet te wachten op militaire aanwezigheid in Syrie. De Koerden hebben deels ontwapend na een overeenkomst met de VS en Turkije, niet met de andere NAVO landen.

De EU en de NAVO zijn lang veel te aardig geweest voor Turkije, dat is waar, maar de doden die nu vallen komen echt door Turkije en het verraad van Trump.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Mara »

Het conflict is dermate ingewikkeld dat de schuld niet bij één partij gelegd kan worden.

En een volgend probleem dient zich aan:
Zo'n 150 Nederlandse IS-vrouwen en kinderen zitten vast in Syrische gevangenissen en kampen. Daar bevinden zich duizenden jihadisten met allerlei nationaliteiten, waaronder veel geharde IS-strijders. Wat gebeurt daarmee nu het Turkse leger een offensief is begonnen tegen Koerdische milities in het noorden van Syrië? Met Olaf Koens (Midden-Oostencorrespondent RTL Nieuws) en terrorismedeskundige Jelle van Buuren bespreekt Willemijn Veenhoven in De Nieuws BV de verschillende scenario's. Volgens Koens bewaken de Koerdische milities de IS-gevangenen al jaren tegen wil en dank. Zij vinden het eigenlijk een probleem van de landen, waaronder Nederland, waar de jihadisten vandaan komen. Koens vertelt over corrupte Koerdische bewakers en Turkse grenswachten die het IS'ers makkelijk maken om de wijk te nemen.

https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/o ... nnenvallen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Susan »

Mara schreef:Het conflict is dermate ingewikkeld dat de schuld niet bij één partij gelegd kan worden.

En een volgend probleem dient zich aan:
Zo'n 150 Nederlandse IS-vrouwen en kinderen zitten vast in Syrische gevangenissen en kampen. Daar bevinden zich duizenden jihadisten met allerlei nationaliteiten, waaronder veel geharde IS-strijders. Wat gebeurt daarmee nu het Turkse leger een offensief is begonnen tegen Koerdische milities in het noorden van Syrië? Met Olaf Koens (Midden-Oostencorrespondent RTL Nieuws) en terrorismedeskundige Jelle van Buuren bespreekt Willemijn Veenhoven in De Nieuws BV de verschillende scenario's. Volgens Koens bewaken de Koerdische milities de IS-gevangenen al jaren tegen wil en dank. Zij vinden het eigenlijk een probleem van de landen, waaronder Nederland, waar de jihadisten vandaan komen. Koens vertelt over corrupte Koerdische bewakers en Turkse grenswachten die het IS'ers makkelijk maken om de wijk te nemen.

https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/o ... nnenvallen

De Koerden vormen de grootste etnische minderheid in Syrië. Turkije wil hen weg hebben uit die strook. En niemand doet iets. In feite kijkt Europa alleen nog toe. Pas op maandag vergaderen. Hoeveel kostbare mensenlevens gaan er verloren tot en met maandag? Wat kunnen WIJ doen? :quoi

En kijk eens wat er zou gebeuren als Israël dit zou doen in bepaalde gebieden ... Dan stond de wereld op zijn achterste benen.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door gallio »

300 Koerden gesneuveld. 100.000 mensen op de vlucht. De rest van de wereld kijkt en praat wat.....
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Jeremiah »

Ben benieuwd hoe lang de Turken doorgaan. Ondertussen keert de gehele wereld zich tegen Turkije. Dat is wellicht even goed voor de status van Erdogan binnen zijn eigen land, maar op langere termijn zullen de waarschijnlijke sancties de Turkse -kwakkelende- economie erg hard raken. Erdogan zal gebaat zijn bij een snel offensief en een snelle verovering van de beoogde veiligheidszone.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Adje »

Ambtenaar schreef:
Adje schreef:Gert-Jan Segers schreef het volgende op zijn facebookpagina:

"Het lot van de Koerden. Verraden door Trump, in de steek gelaten door Europa, gedood door Erdogan. Lang geleden dat ik met zoveel intense frustratie naar het wereldnieuws heb gekeken..
ChristenUnie pleit voor sancties tegen Turkije, maar ook dat voelt onmachtig.."
Ik vind dat toch huichelachtig. De Amerikanen hebben meerdere malen verzocht troepen te leveren en IS-strijders te repatriëren. Europa gaf niet thuis, en nu is alles de schuld van Trump en Turkije?
Doen we daar niet met ons allen aan mee? Uiteindelijk begint het met de kiezer, op welke partij stemmen wij? Welke keuzes maakt de partij waar wij onze stem op uitbrengen?

Het lijkt mij dat Turkije een buurland niet behoort binnen te vallen, die heeft daar niets te zoeken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Ambtenaar »

Adje schreef: Doen we daar niet met ons allen aan mee? Uiteindelijk begint het met de kiezer, op welke partij stemmen wij? Welke keuzes maakt de partij waar wij onze stem op uitbrengen?

Het lijkt mij dat Turkije een buurland niet behoort binnen te vallen, die heeft daar niets te zoeken.
Dat zijn helemaal geen issues bij verkiezingen, ik doel dan op geopolitiek. Je opmerking is dus te makkelijk.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Turkije valt Noordoost-Syrië binnen.

Bericht door Adje »

Ambtenaar schreef:
Adje schreef: Doen we daar niet met ons allen aan mee? Uiteindelijk begint het met de kiezer, op welke partij stemmen wij? Welke keuzes maakt de partij waar wij onze stem op uitbrengen?

Het lijkt mij dat Turkije een buurland niet behoort binnen te vallen, die heeft daar niets te zoeken.
Dat zijn helemaal geen issues bij verkiezingen, ik doel dan op geopolitiek. Je opmerking is dus te makkelijk.
Mijn excuses, ik was niet duidelijk genoeg. Ik doelde vooral op de vele vluchtelingen die in erbarmelijke omstandigheden leven, en de IS strijders die in kampen vast worden gehouden.
Plaats reactie