Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door John Galt »

En wat vinden jullie van de jongste loot aan de stam: Jezus Leeft?
Who is John Galt? :quoi
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door amateur-theoloog »

John Galt schreef:En wat vinden jullie van de jongste loot aan de stam: Jezus Leeft?
Zij (Jezus Leeft) zullen nooit - althans: zoals het er nu voorstaat - grote successen boeken. Verder zie ik liever ook dat SGP en CU zich verenigen. Geen enkel probleem mee.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Boertje »

Vandaag lees ik in de krant dat CDA een agnost als fractieleider heeft aangesteld. Dat belooft wat. Eerst moslims nu agnosten, wat stelt het CDA nog voor? Inderdaad vleesch nog visch....

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/piet ... -1.1569446

En dat te bedenken dat er nog steeds christenen op deze partij stemmen, men kan als Christen beter kiezen voor CU of SGP
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Vandaag lees ik in de krant dat CDA een agnost als fractieleider heeft aangesteld. Dat belooft wat. Eerst moslims nu agnosten, wat stelt het CDA nog voor? Inderdaad vleesch nog visch....

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/piet ... -1.1569446

En dat te bedenken dat er nog steeds christenen op deze partij stemmen, men kan als Christen beter kiezen voor CU of SGP
Er zijn ook christenen die GroenLinks, PVV of PvdD stemmen. Of Forum...
Dus waarom zou het CDA dan niet kunnen :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Boertje »

Denk wel dat je gelijk hebt. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat hij links stemt omdat deze partijen meer zich om de naaste bekommeren dan de Christelijke partijen. Dat geeft je wel te denken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door parsifal »

Nogmaals Christendemocratie is een politieke stroming die niet perse exclusief voor Christenen is. Misschien is om die reden CDA geen Christelijke partij, maar je moet de partij dan ook niet zo beoordelen. CDA staat bijvoorbeeld voor souvereiniteit in eigen kring en dat is iets waar je het mee eens kunt zijn of niet (het geeft ook vrijheid aan niet-Christenen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door parsifal »

Boertje schreef:Denk wel dat je gelijk hebt. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat hij links stemt omdat deze partijen meer zich om de naaste bekommeren dan de Christelijke partijen. Dat geeft je wel te denken.
Zijn er echt veel partijen die zich hier duidelijk positief onderscheiden van CU? Christen Unie is redelijk links lijkt me zo. SP heeft een duidelijker links profiel, maar dat uit zich in een linksere makro-politieke visie die niet perse gelijk staat aan "meer om de naaste bekommeren".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door John Galt »

Boertje schreef:Vandaag lees ik in de krant dat CDA een agnost als fractieleider heeft aangesteld. Dat belooft wat. Eerst moslims nu agnosten, wat stelt het CDA nog voor? Inderdaad vleesch nog visch....

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/piet ... -1.1569446

En dat te bedenken dat er nog steeds christenen op deze partij stemmen, men kan als Christen beter kiezen voor CU of SGP
Het CDA is er vanaf de oprichting duidelijk over geweest dat het geen confessionele partij is. Dat was de directe reden voor de oprichting van de RPF in 1975. Dus wat dat betreft, is de vraag "Wat stelt het CDA nog voor" onjuist. De partij is wat dat betreft in bijna 35 jaar niet veranderd.
Overigens: Daarom is het verwijt aan de CU dat je nog wel eens hoort, dat zij een mini-CDA zijn, niet terecht. Hoe je ook over haar standpunten denkt, de CU is een partij die zich wél op de BIjbel en de christelijke traditie baseert.

Het CDA is een partij waarin christenen volop de ruimte krijgen christen te zijn. Er zijn binnen de partij mensen actief waarmee ik me verbonden voel. In mijn stad is de fractievoorzitter lid van de Gereformeerde Bond en één van de andere fractieleden Christelijk Gereformeerd. Op één van hen zou ik zo kunnen stemmen. Terugkijkend in de geschiedenis zijn er ook altijd landelijke kopstukken geweest waar ik veel respect voor had: Aantjes, Hannie van Leeuwen, Van Leijenhorst, Van Hulst niet te vergeten.

In andere partijen zijn ook christenen actief, maar je ziet toch zelden dat ze minderheidsstandpunten innemen als het gaat om klassiek-christelijke thema's.
Who is John Galt? :quoi
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Boertje »

Maar als we de tien geboden samenvatten in heb God lief met heel uw hart en heb uw naaste lief en we leggen deze naast de bestaande partijen dan vind ik persoonlijk dat SGP zich richt op het eerste maar het tweede wel eens vergeet. De linkse partijen vergeten het eerste maar zijn meer betrokken bij het tweede. De CU zit er tussen in. VVD/FvD/PVV kijken daar in het geheel niet naar. CDA bekommerde zich vroeger om beide maar wel vanuit een bestuurlijke gedachte en filosofie. Maar waar ze nu staan? Niet voor niets mort de achterban van het CDA dat de partij meer haar sociale gezicht moet laten zien. Vleesch noch visch zouden wij hier zeggen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door John Galt »

Je moet ook de visie op de overheid in beschouwing nemen. Ik was een tijdje terug op een politiek café van de lokale VVD. Het ging over het in dienst nemen van arbeidsgehandicapten en het zaaltje zat vol ondernemers. Ik dacht: nu ga je wat krijgen! Dus ik was tot de tanden gewapend.
Bleek de teneur heel anders te zijn dan ik verwachtte: Natuurlijk willen we ze graag aannemen in onze bedrijven! Maar de overheid stelt zoveel regels op, dat we dan iemand extra aan moeten nemen om alle formulieren van UWV in te vullen. En als dat niet goed gebeurt, word je nog gekort ook! Men was wel sociaal, maar wilde daar niet door de overheid toe gedwongen worden.

En dat geldt ook op het gebied van de religie: Je kunt willen dat iedere Nederlander de ware God dient, maar vinden dat de overheid daar geen sturende taak in heeft.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie