Contant geld

Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Contant geld

Bericht door ZWP »

eilander schreef:Dat brengt ook tot de volgende vraag: zijn er mensen die een soort administratie bijhouden van wat ze uitgeven, of dat nu contant of per pin is? Dus een jaarlijks overzicht of iets dergelijks.
Uiteraard. Op basis van een download van de bank. Dan helpt het als je zo veel mogelijk pint, dus niet contant betaald.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Dat brengt ook tot de volgende vraag: zijn er mensen die een soort administratie bijhouden van wat ze uitgeven, of dat nu contant of per pin is? Dus een jaarlijks overzicht of iets dergelijks.
Ik kan je vertellen dat er mensen zijn die een waar kasboek bijhouden, en alles tot op een stuiver nauwkeurig uitrekenen.

Zelf geloof ik het allemaal wel. Wat dat betreft ben ik heel makkelijk. Ik tel wél altijd het geld na, wat ik na een contante aankoop terugkrijg aan wisselgeld. Soms klopt dat niet namelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Contant geld

Bericht door Bezorgd »

Wij houden het ook bij.
Elke uitgave wordt genoteerd om zo overzicht te houden, en het is een middel om zo alles te kunnen betalen en niet voor verrassingen te komen staan.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Contant geld

Bericht door Zita »

Ik houd het ook weer bij. Voor mezelf, om te zien waar het allemaal naartoe gaat. Maar ook omdat ik voor mijn vrijwilligerswerk regelmatig bedragen moet voorschieten. En ik heb een moeder met een gruwelijke hekel aan telebankieren. Er komt dus regelmatig een appje of ik gauw even iets kan overmaken naar iemand, waarna ik het wel weer terugkrijg als we het allebei niet vergeten.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Contant geld

Bericht door Adje »

eilander schreef:Dat brengt ook tot de volgende vraag: zijn er mensen die een soort administratie bijhouden van wat ze uitgeven, of dat nu contant of per pin is? Dus een jaarlijks overzicht of iets dergelijks.
Precies bijhouden niet.

Na binnenkomst van salaris gaat een deel er van naar een "giften"rekening. Zo'n speciale rekening is zeer gemakkelijk als je je giften moet verantwoorden bij de fiscus. Een ander deel gaat naar een speciale spaarrekening. Die is voor aanschaffen andere auto en (groot) onderhoud van onze woning.
Er gaat ook geld naar "gewone" spaarrekening, die is voor vakantie en wat kleinere uitgaven, zoals bv. een nieuwe wasmachine, enz.
Het eigen risico van de zorgverzekering betalen we in 10 maandelijkse termijnen. We gaan toch over dat bedrag heen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Hoeveel kost zo'n extra giftenrekening per jaar?

Want een bankrekening is toch ook bepaald niet gratis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Contant geld

Bericht door Herman »

eilander schreef:Dat brengt ook tot de volgende vraag: zijn er mensen die een soort administratie bijhouden van wat ze uitgeven, of dat nu contant of per pin is? Dus een jaarlijks overzicht of iets dergelijks.
Jawel. Het valt me allemaal wat tegen wat ik spaar, dus dan is het wel eens nuttig om je eigen uitgaven tegen het licht te houden.

Ik trek dat de bankbestanden naar .cvs en vervolgens maak ik een lege kolom waarin in de kosten rubriceer naar: boeken, auto, eten en dinken, huishouding, onderhoud woning en tuin, cadeaus, giften, energie etc etc Door daarna een beetje te sorteren heb je een mooi inzicht per kostencategorie.

Momenteel monitor ik de verbouwing van ons huis en de toename van de spaarrekening.

De conclusie naar aanleiding van de laatste keer is dat wel twee abonnementen hebben opgezegd. Verdere gedragsverandering is niet gelukt :-). Nou ja. We gaan minder uit eten, maar dat is ook een logisch gevolg van de gezinssamenstelling. Je gaat met kinderen onder de vier niet snel meer even een avondje gezellig uit eten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Contant geld

Bericht door Herman »

DDD schreef:Hoeveel kost zo'n extra giftenrekening per jaar?

Want een bankrekening is toch ook bepaald niet gratis.
Is in het geheel niet nodig als je dat gewoon per maand in een excel stopt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Contant geld

Bericht door Mara »

DDD schreef: Want een bankrekening is toch ook bepaald niet gratis.
Wij hebben ook twee betaalrekeningen bij twee verschillende banken.
Dat is handig als er een bankstoring is en je MOET op dat moment betalen.
En de ING had een aantal keren vlak na elkaar een urenlange storing.

Ik moest vanmorgen in een aangrenzend dorp een sleutel van een sportaccommodatie terugbrengen bij het gemeentehuis.
Volgens de brief kon dit elke dag, behalve woensdag, tijdens de gebruikelijke openingstijden en dan kreeg ik de betaalde borgsom direkt terug.
Echter, de receptie bleek alleen op woensdag kasgeld te hebben. :jongle
En nu is het vrijdag.
Kunt u woensdag dus terugkomen?
Nee dat kan ik niet. Na wat gesteggel over en weer, stelde ik voor om mijn banknummer te noteren zodat ze het kunnen overmaken.

Of, hoe sommige gemeentehuizen het nodeloos ingewikkeld maken en enigszins achterlopen blijkbaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Contant geld

Bericht door Adje »

DDD schreef:Hoeveel kost zo'n extra giftenrekening per jaar?

Want een bankrekening is toch ook bepaald niet gratis.
€ 18
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Contant geld

Bericht door Adje »

Herman schreef:
Is in het geheel niet nodig als je dat gewoon per maand in een excel stopt
Dat is geen bewijs voor de belastingdienst dat je die giften ook werkelijk gegeven hebt.
Dus moeten alsnog je bankafschriften als bewijs naar de belastingdienst. Een hele uitzoekerij!
Wij vinden dit een handige oplossing.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Contant geld

Bericht door Herman »

Adje schreef:Dat is geen bewijs voor de belastingdienst dat je die giften ook werkelijk gegeven hebt.
Dus moeten alsnog je bankafschriften als bewijs naar de belastingdienst. Een hele uitzoekerij!
Wij vinden dit een handige oplossing.
Dat is pas als je in een controle valt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Contant geld

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Adje schreef:Dat is geen bewijs voor de belastingdienst dat je die giften ook werkelijk gegeven hebt.
Dus moeten alsnog je bankafschriften als bewijs naar de belastingdienst. Een hele uitzoekerij!
Wij vinden dit een handige oplossing.
Dat is pas als je in een controle valt.
En dat is bijna nooit. Ik heb het in al die jaren nu één keer gehad.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Contant geld

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Herman schreef:
Adje schreef:Dat is geen bewijs voor de belastingdienst dat je die giften ook werkelijk gegeven hebt.
Dus moeten alsnog je bankafschriften als bewijs naar de belastingdienst. Een hele uitzoekerij!
Wij vinden dit een handige oplossing.
Dat is pas als je in een controle valt.
En dat is bijna nooit. Ik heb het in al die jaren nu één keer gehad.
Wij drie keer.

Vorig jaar voor het laatst. Dat was tegelijkertijd ook de eerste keer sinds we een speciale giftenrekening hebben. Van de belastingdienst een compliment gekregen voor het keurige overzicht. Ons bespaarde het in ieder geval veel tijd.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Contant geld

Bericht door merel »

eilander schreef:
Herman schreef:
Adje schreef:Dat is geen bewijs voor de belastingdienst dat je die giften ook werkelijk gegeven hebt.
Dus moeten alsnog je bankafschriften als bewijs naar de belastingdienst. Een hele uitzoekerij!
Wij vinden dit een handige oplossing.
Dat is pas als je in een controle valt.
En dat is bijna nooit. Ik heb het in al die jaren nu één keer gehad.
Wij al een aantal keren, met name ten aanzien van de kinderopvangtoeslag. Dat was in de periode dat wij 4 kinderen kregen binnen 5 jaar en bijna elk jaar een nieuw kind aanmeldden voor de opvang ( en toeslag)
Plaats reactie