Contant geld

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:H-a-h-bladen zijn wel meer dan de gemeentelijke publicaties. Er is ook nieuws van allerlei verenigingen, gebeurtenissen, mogelijkheden voor burgers om aandacht te vragen voor een initiatief, noem maar op. Allemaal kleinburgerlijk en niet veel bijzonders, maar voor de samenhang in een dorp of wijk heel belangrijk.
Klopt. Enorme leesdichtheid ook.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Contant geld

Bericht door Chrisje72 »

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Contant geld

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb gehoord dat in Zweden binnenkort het contant geld verdwijnt. Misschien weet Parsifal hier meer van? Is het echt zo?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Contant geld

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:Ik heb gehoord dat in Zweden binnenkort het contant geld verdwijnt. Misschien weet Parsifal hier meer van? Is het echt zo?
Ik kan het gemist hebben, maar volgens mij blijft het contante geld er nog wel. Al gebruikt nog maar iets van 10% van de bevolking het. Ik gebruikte het zelf vrijwel nooit meer in de afgelopen jaren in Zweden. Ergens wel jammer, http://nyasedlar.nu/gammal-20-kronorssedel/ dit was wel een mooi biljet (maar al een paar jaar geleden vervangen)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Contant geld

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb gehoord dat in Zweden binnenkort het contant geld verdwijnt. Misschien weet Parsifal hier meer van? Is het echt zo?
Ik kan het gemist hebben, maar volgens mij blijft het contante geld er nog wel. Al gebruikt nog maar iets van 10% van de bevolking het. Ik gebruikte het zelf vrijwel nooit meer in de afgelopen jaren in Zweden. Ergens wel jammer, http://nyasedlar.nu/gammal-20-kronorssedel/ dit was wel een mooi biljet (maar al een paar jaar geleden vervangen)
https://www.guldencourant.nl/zweden-sch ... anaf-2023/
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Dat is toch geen serieuze nieuwsbron? Dan kun je nog beter de Speld raadplegen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Contant geld

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is toch geen serieuze nieuwsbron? Dan kun je nog beter de Speld raadplegen.
Idd alle wappie sites melden dit.

Dit zegt de ANWB

Zweden heeft nog voldoende geldautomaten (bancomat of uttagsautomat), maar het aantal slinkt sinds 2015 geleidelijk.
Contant geld wordt steeds minder gebruikt in Zweden. In sommige winkels en het openbaar vervoer wordt contant geld niet meer geaccepteerd.
Actuele informatie over geldautomaten in een bepaalde plaats is onder meer te vinden op mastercard.nl/nl-nl/consumers/locate-an-atm.html, visa.com/atmlocator, bankomat.se of seb.ee/eng/locations#atms.
Banken, postkantoren en wisselkantoren wisselen geld. Hotels wisselen doorgaans tegen een ongunstiger koers dan banken.
Actuele informatie over bankbiljetten en munten is te vinden op https://www.riksbank.se/en-gb/payments--cash/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Ik vind het wel zorgelijk dat zo'n onzin-website hier in alle onschuldigheid door een forumlid aangevoerd wordt als bewijs.

En dan te bedenken dat hier allemaal mensen zitten die in ieder geval serieus en belangstellend zijn.

Er zou meer aandacht voor moeten zijn op scholen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Contant geld

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Ik vind het wel zorgelijk dat zo'n onzin-website hier in alle onschuldigheid door een forumlid aangevoerd wordt als bewijs.

En dan te bedenken dat hier allemaal mensen zitten die in ieder geval serieus en belangstellend zijn.

Er zou meer aandacht voor moeten zijn op scholen.
Ja dat was het linkje wat ik doorgekregen had hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Maar dat bedoel ik. Er staat best veel onzin op internet. Dus ik maak mij daar dan wel zorgen over.

Maar heel goed dat je even navraagt of het klopt, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Contant geld

Bericht door Ararat »

Ach...
In Zweden wordt inderdaad al steeds minder contant geld gebruikt. Volgens de Zweedse centrale bank, Riksbank, was in 2019 slechts 1,7% van alle betalingen contant, terwijl in 2010 dit nog 15% was. Dit is een grote afname in de afgelopen jaren. Er wordt voorspeld dat het gebruik van contant geld in Zweden in de toekomst nog verder zal afnemen, maar er is geen specifieke datum waarop het verdwijnt. Er zijn nog steeds winkels en bedrijven die contant geld accepteren, hoewel sommige winkels en banken geen contant geld meer accepteren.
Bron: ChatGPT, input:
Ik heb gehoord dat in Zweden binnenkort het contant geld verdwijnt. Is het echt zo? Hoeveel procent?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Contant geld

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Maar dat bedoel ik. Er staat best veel onzin op internet. Dus ik maak mij daar dan wel zorgen over.

Maar heel goed dat je even navraagt of het klopt, natuurlijk.
Zeker waar, meer onzin dan zin.
Maar omdat Parsifal insider is dacht ik dat hij er wel
Wat meer over zou moeten weten als het echt zo is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Zeker. Dus in zoverre was het een goede vraag! Maar het is jammer dat mensen op zulke websites kijken, vind ik.

Al die bangmakerij en het wantrouwen. Ik kreeg pas nog een documentaire doorgestuurd van iemand. Er kwamen heel zinnige interviews in aan de orde, onder andere met Lex Hoogduin. Maar één spreker die loog en bedroog. Allemaal onzin over het Nederlandse veiligheidsbeleid. Gewoon aantoonbaar onjuiste flauwekul naar aanleiding van één voetnoot in het betreffende beleidsstuk. Ik maak mij daar echt zorgen over. Veel mensen weten niet hoe ze zo'n stuk moeten vinden, laat staan lezen, en denken: het zal wel kloppen. En dat is het venijnige van de onrust die het Kremlin al jaren in Europa stookt.

Ze hadden gedacht dat de meerderheid van Europa hun marionetten wel zou gaan volgen als het geld zou kosten. Ik denk eerder dat het het einde is van Forum voor 'Democratie'. Maar goed, hun invloed blijft natuurlijk wel. Want met geld kun je een hoop onzin de wereld in slingeren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Contant geld

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Maar dat bedoel ik. Er staat best veel onzin op internet. Dus ik maak mij daar dan wel zorgen over.

Maar heel goed dat je even navraagt of het klopt, natuurlijk.
Zeker waar, meer onzin dan zin.
Maar omdat Parsifal insider is dacht ik dat hij er wel
Wat meer over zou moeten weten als het echt zo is.
Het is denk ik wel zo dat de helft van de Zweden afgelopen jaar voor minder dan 1000 kronen contant hebben gehandeld. Echt overal kun je met je mobiel betalen. Ik ging nog lang door met contanten (dan heb je beter idee van hoeveel je uitgeeft) maar ben daar ook jaren geleden mee gestopt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Contant geld

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Zeker. Dus in zoverre was het een goede vraag! Maar het is jammer dat mensen op zulke websites kijken, vind ik.

Al die bangmakerij en het wantrouwen. Ik kreeg pas nog een documentaire doorgestuurd van iemand. Er kwamen heel zinnige interviews in aan de orde, onder andere met Lex Hoogduin. Maar één spreker die loog en bedroog. Allemaal onzin over het Nederlandse veiligheidsbeleid. Gewoon aantoonbaar onjuiste flauwekul naar aanleiding van één voetnoot in het betreffende beleidsstuk. Ik maak mij daar echt zorgen over. Veel mensen weten niet hoe ze zo'n stuk moeten vinden, laat staan lezen, en denken: het zal wel kloppen. En dat is het venijnige van de onrust die het Kremlin al jaren in Europa stookt.

Ze hadden gedacht dat de meerderheid van Europa hun marionetten wel zou gaan volgen als het geld zou kosten. Ik denk eerder dat het het einde is van Forum voor 'Democratie'. Maar goed, hun invloed blijft natuurlijk wel. Want met geld kun je een hoop onzin de wereld in slingeren.
Zeker waar, er is heel veel verkeerde info te vinden op het internet. Maargoed, iemand liet mij een website zien, toen wij face-to-face in een gesprek zaten. Ik zocht gisteren nog even de bron erbij. Dan vul je toch even ''Zweden contant geld afgeschaft 2023'' in op Google. En dat soort zoekopdrachten gaan de hele dag door, als je wat wilt weten.

Trouwens weer een rede extra om je Bijbel te pakken i.p.v. het internet :)

Tijdens een crisis word men toch over het algemeen radicaler. En op zich is dat ook wel te begrijpen. Persoonlijk heb ik daar ook wel last van denk ik, dus ik ben blij dat ik dat nu weet. Dat scheelt vast de helft :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie