De tijd waarin wij leven

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

...wat nog te zeggen, we laten het nu over aan Hem Die rechtvaardig oordeelt. We voelen best wel dat we hier niet horen. We hoopten dat er enigen waren die onze zorg, schrik en ontzetting opmerkten, maar het lijkt ijdel te zijn. Het is, zie topictitel, de tijd waarin wij leven. We zullen zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:...wat nog te zeggen, we laten het nu over aan Hem Die rechtvaardig oordeelt. We voelen best wel dat we hier niet horen. We hoopten dat er enigen waren die onze zorg, schrik en ontzetting opmerkten, maar het lijkt ijdel te zijn. Het is, zie topictitel, de tijd waarin wij leven. We zullen zwijgen.
DIA, besef je wat je zegt? Want als Hij oordeelt, hoe zal het met ons zijn?

Weet je, je zorgen over oppervlakkigheid, daarin kan ik je geheel bijvallen. Maar je schrijft het zo dat je een oordeel meent te kunnen vellen over medeforummers, over anderen, enz. En daarin kan ik je totaal niet bijvallen.
Je zegt: ik wil van Gods kinderen afblijven.
Maar je lijkt ook te zeggen: ik vind ze hier niet.

Wees toch voorzichtig! Duid de tijd waarin wij leven, maar blijf af van persoonlijke oordelen!
-
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

Voor een deel begrijp ik je zorgen, DIA. Echter, we mógen ook op Hem zien, die ons de kracht wil geven om het te dragen.

Ik zou je voorzichtig willen vragen, of je jezelf wellicht niet teveel te dragen geeft, door in de zorgen te blijven hangen. Kijk omhoog, verwacht het van God alleen. Hij onderhoudt en regeert Zijn schepping nog steeds, en het kwade dat Hij ons toeschikt wil Hij ten goede gebruiken.

HC zondag 9:

Vraag 26
Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde?
Dat de eeuwige Vader van onzen Heere Jezus Christus, die hemel enaarde, met al wat er in is, uit niet geschapen heeft , die ook door zijn eeuwigen raad en voorzienigheid ze nog onderhoudt en regeert , om zijns Zoons Christus' wil mijn God en mijn Vader is ; op welken ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel, of Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorgen , en ook al het kwaad, dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren ; dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader.

HC zondag 10:

Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijke hand ons toekomen.

Vraag 28
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaar zijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzichthebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijn liefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, dat zij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.


DIA, weet dat ik je deze vraag stel uit liefde en bewogenheid. Je hoeft er hier geen antwoord op te geven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Hartelijk dank voor deze positieve post. (hierboven)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Hoopvol schreef:
J.C. Philpot schreef:
RD schreef: Ten Brinke: Tegelijk houd ik hen (de gevestigde kerken) een spiegel voor. Waarom gebeurt dit? Wat ik vaak hoor van mensen die deel worden van Mozaiek is dat ze soms jarenlang hebben geprobeerd om zaken te veranderen in hun gemeente, rondom vrouwelijk leiderschap of homo’s in de kerk, maar dat ervaren als een achterhoedegevecht. Dat zijn voor mensen zulke belangrijke thema’s dat ze afscheid nemen van hun gemeente. Gevestigde kerken helpen heeft daarom geen zin, daarvoor zijn de theologische verschillen te groot.”
(...)
Megakerk wil inclusief zijn
De gemeente draagt de boodschap uit een inclusieve kerk te zijn. „Homo’s zijn welkom. Ze worden gedoopt, mogen aan het avondmaal en doen mee aan alle activiteiten, ook in leidinggevende functies, en ook als ze een relatie hebben”, zei voorganger Kees Kraayenoord in een interview. Sinds september vorig jaar heeft Mozaiek een vrouwelijke voorganger: Nelinda Troost.
De leus is: bij ons kun je komen zoals je bent. Wat ze er eigenlijk mee bedoelen is: je kunt blijven zoals je bent. Er is geen bekering nodig.

Ds. A.C. de Kruijf constateerd dat ook: Je mag ook komen zoals je bent, met je gebrokenheid en sores, zonden en tekorten. Tegelijk kun je bij de Heere niet blijven zoals je bent. Er is een radicale vernieuwing nodig door het werk van Gods Geest. Dat accent mis ik.

Hij drukt zich zeer genuanceerd uit. Voor mij is bekering geen accentverschil, maar essentieel.

Ouderen uit Reformatorische kerken zullen wellicht minder snel overgaan naar een dergelijke gemeente. In Veenendaal heb ik gemerkt dat de kerk op Reformatorische jongeren wel een zuigkracht uitoefend. Soms overigens ook als tussenstation naar helemaal niets meer.
Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Natuurlijk is het aantrekkelijk. Er is daar voor de Jood geen ergenis, en voor de Griek geen dwaasheid. Wie zou dat niet willen?

Alleen word je er wel bedrogen voor de eeuwigheid. Want zonder bekering zal niemand ingaan in het Koninkrijk Gods.
Ik geloof er niets van dat men dat daar niet leert. Volgens mij staat dat zelfs letterlijk in het interview:
Ten Brinke: „Mensen hebben vaak het gevoel dat ze zich in andere kerken op een bepaalde manier moeten kleden of gedragen of bepaalde terminologie moeten gebruiken, anders worden ze afgeserveerd. Daardoor zijn mensen beschadigd geraakt. Bij Mozaiek mogen mensen komen zoals ze zijn. We geloven dat de Heilige Geest Zelf mensen overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wij geven mensen de ruimte om te groeien daarin. Juist daardoor haken mensen aan bij Mozaiek.
Ik denk niet dat deze mensen een juiste kerkvisie hebben, dat zal duidelijk zijn. Maar verder denk ik dat ze nuchter vaststellen dat veel mensen jarenlang zorgen hebben over hun eigen kerkelijke gemeente en dan overstappen naar een dergelijke kerkachtige gemeenschap.

Zolang in veel reformatorische kerken diversiteit maar beperkt wordt toegejuicht, zul je zulke dingen houden.

Het verwijt dat je bij deze gemeenschappen bedrogen wordt voor de eeuwigheid, zou je mijns inziens nader moeten onderbouwen. Overigens komt zulk bedriegen ook in andere kerken voor. Sommige predikanten houden gelovigen en kerkleden in twijfel. Dan word je evengoed bedrogen voor de eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Orchidee »

Auwch! Die is héél raak!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:Auwch! Die is héél raak!
Werd je geprikt door een mug?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

DDD schreef:

Ik denk niet dat deze mensen een juiste kerkvisie hebben, dat zal duidelijk zijn. Maar verder denk ik dat ze nuchter vaststellen dat veel mensen jarenlang zorgen hebben over hun eigen kerkelijke gemeente en dan overstappen naar een dergelijke kerkachtige gemeenschap.

Zolang in veel reformatorische kerken diversiteit maar beperkt wordt toegejuicht, zul je zulke dingen houden.

Het verwijt dat je bij deze gemeenschappen bedrogen wordt voor de eeuwigheid, zou je mijns inziens nader moeten onderbouwen. Overigens komt zulk bedriegen ook in andere kerken voor. Sommige predikanten houden gelovigen en kerkleden in twijfel. Dan word je evengoed bedrogen voor de eeuwigheid.
Helder, mee eens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

Laten we DIA niet te hard vallen.

Hij volgt immers slechts het voorbeeld van wat hij regelmatig van de kansel hoort: verzuchtingen dat er nog zo weinig kinderen van God gevonden worden en (ver)oordelen wat enigszins anders denkt.

Volgens mij is DIA al redelijk op leeftijd, en heeft waarschijnlijk zijn leven lang in deze cultuur geleefd. Ik neem het hem dan ook niet kwalijk dat hij ook zo is gaan denken. Hij neemt de boodschap vanaf de kansel serieus.

Laten we die cultuur bespreekbaar maken, dan winnen we al veel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Christen »

Nou... neem ik het toch op voor de dominee die mij een knipoog gaf in het kerkje van Texel toen ik een klein meisje was..

Hij heeft goed bestudeerde preken en ik kon goed luisteren toen ik in Tukkerland was. Natuurlijk, ik hou van de hervormde cultuur en ik ken de regel uit mijn hoofd over erg, zeer erg.. mbt cgk :) maar ik zag die ds staan voor zo'n grote schare van mensen.. ik vond het ontroerend. Hier wordt ook weleens gezegd dat er weinigen zijn. Ook door mensen die geen dominee zijn. Maar dan ligt dat toch aan jezelf. Dat dacht Elia ook. Als je een beetje verder kijkt.. ontdek je de 7000 en nog veel meer. Een schare die niemand tellen kan. Moet je ook niet beginnen met tellen maar aan God overlaten. Volg gij Mij!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

Mannetje schreef:Misschien DIA, zijn velen wel zo wijs om hun worstelingen, twijfels, aanvechtingen, enz. niet op het forum te plaatsen.
Daar is een Betere plaats voor.
Precies!

Las deze week bij Owen dat je niet over staat van anderen mag oordelen tenzij je daartoe geroepen wordt. “Want wij begunstigen geenszins het voorbarig liefdeloos oordelen van de geestelijke staat van mensen...”

Hij voegt daar aan toe dat of iemand wedergeboren is “niet bekend is bij de onwedergeborenen want deze weten niet recht wat het is wedergeboren te zijn.”

Owen schrijft dat onbekeerden de staat van een ander gewoonlijk verkeerd beoordelen en ze het niet op rechte gronden doen omdat ze de vereniging met Christus niet kennen.


Kom ook een regel tegen bij Owen; verspil geen tijd in klachten
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Las deze week bij Owen dat je niet over staat van anderen mag oordelen tenzij je daartoe geroepen wordt. “Want wij begunstigen geenszins het voorbarig liefdeloos oordelen van de geestelijke staat van mensen...”

Hij voegt daar aan toe dat of iemand wedergeboren is “niet bekend is bij de onwedergeborenen want deze weten niet recht wat het is wedergeboren te zijn.”

Owen schrijft dat onbekeerden de staat van een ander gewoonlijk verkeerd beoordelen en ze het niet op rechte gronden doen omdat ze de vereniging met Christus niet kennen.


Kom ook een regel tegen bij Owen; verspil geen tijd in klachten
Interessant. Kun je aangeven waar je dat bij Owen hebt gelezen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

Zn verklaring van Psalm 130. In Nld onder de titel: Bij U is vergeving.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Auwch! Die is héél raak!
?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef:Auwch! Die is héél raak!
?
De post van DDD
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie