De tijd waarin wij leven

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
DDD schreef: Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.

Ik denk niet dat deze mensen een juiste kerkvisie hebben, dat zal duidelijk zijn. Maar verder denk ik dat ze nuchter vaststellen dat veel mensen jarenlang zorgen hebben over hun eigen kerkelijke gemeente en dan overstappen naar een dergelijke kerkachtige gemeenschap.

Zolang in veel reformatorische kerken diversiteit maar beperkt wordt toegejuicht, zul je zulke dingen houden.

Het verwijt dat je bij deze gemeenschappen bedrogen wordt voor de eeuwigheid, zou je mijns inziens nader moeten onderbouwen. Overigens komt zulk bedriegen ook in andere kerken voor. Sommige predikanten houden gelovigen en kerkleden in twijfel. Dan word je evengoed bedrogen voor de eeuwigheid.
Ik ben gisteren live aanwezig geweest bij een Mozaïek dienst. De entourage is inderdaad heel anders, maar ondanks dat hebben ze met hun muziek wel degelijk Gods eer op het oog!

De preek was kort, duidelijk en helder. Ook eerlijk. Al moet erbij vermeld worden dat de aanspraak van de gemeente wel zo is dat er vanuit gegaan wordt dat iedereen die aanwezig is, ook een echte gelovige is. Dit is natuurlijk het andere uiterste van mijn eigen gemeente, waar de aanspraak van de gemeente zo is dat er vanuit gegaan wordt dat vrijwel iedereen die aanwezig is, géén echte gelovige is. Maar dat is eveneens onjuist.

Wel was God duidelijk aanwezig.

Een sterk punt vind ik wel het leven uit het geloof, dat je de kracht krijgt van de Heilige Geest. De toekomst verwachting. Het alléén verwachten van God, omdat we het zelf niet kunnen. Maar dat we het mét hulp van God wél kunnen. Die notitie mis ik toch vaak in onze kerken.

Al met al wel behoorlijk anders, maar niet per definitie verkeerd. Gebaseerd op 1 dienst dan. Voor een goed gefundeerd oordeel zou ik mij daar verder in moeten verdiepen.[/quote]

Wel was God duidelijk aanwezig schrijf jij. Kun je uitleggen waarom dat zo duidelijk was in jouw optiek?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

Ik ben mij ervan bewust dat het volgende nogal subjectief overkomt, maar ik denk wel dat dit komt door bevinding (=ervaring).

Als God door een preek of psalm tot je ziel spreekt, dan voel je dat. Als ik in de GerGem een preek of psalm hoorde waardoor God tot mij sprak, is dat duidelijk merkbaar in je gevoel. Het ontroert je ziel. En het geeft blijdschap over Gods genade. Exact datzelfde gebeurde bij de mozaïek dienst, haast nog sterker.

Ik geef toe, het is wat lastig te verwoorden. Maar ik denk dat degenen die dit kennen, het ook zullen herkennen.
Hiermee hangt het niet van mijn gevoel af, maar als God tot je spreekt gaat dat niet buiten je gevoel om. En als je meermalen hebt meegemaakt dat God tot je spreekt, dan herken je dat op den duur.

Vandaar dat ik heb mogen ervaren dat God duidelijk aanwezig was.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

Tsja....

Ds. J.W. Kersten
Er zijn van die mensen die zitten op hun manier te genieten onder de predikatie en soms zijn ze zo aangedaan en zo ontroerd. Dat zijn die gevoelige naturen. En dan denken ze nog dat ze een zegen hebben gehad, is het niet? Dat denken ze dan nog ook. Dat is het grootste zelfbedrog dat er is.

Als uw ontroeringen daaruit voortspruiten, dan spruiten ze voort uit de bron van de natuurlijke gemoedsgesteldheden, en u bent bezig uzelf zo geweldig te bedriegen, om daar aan toe te geven. Dan komen er wat tranen mee, en uw hart wordt een beetje ontroerd en is aangeraakt, en een beetje gemoedelijkheid. En u denkt: wat is dat werk van de Geest toch dierbaar en lief. Maar er is niets van de Heilige Geest bij. Dat is de geest uit de hel die inwerkt op onze natuurlijke gesteldheid. Dat is dat grote bedrog. Want wat moet zo iemand dan met een lijdende en stervende Borg doen? Daar is totaal geen plaats voor.


Zie: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22372
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

Pastorale woorden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

Sowieso een preek die ik iedereen kan aanraden om te lezen. Zelf meermaals gedaan en elke keer weer een opscherper.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door refo »

Charles schreef:Sowieso een preek die ik iedereen kan aanraden om te lezen. Zelf meermaals gedaan en elke keer weer een opscherper.
Voor een ander?

Interessant altijd. Forummer heeft het over zijn gemoed en jij komt met ds JW Kerstens preek: jaja, maar zo gaat dat niet. Je scherpt er een ander mee op en ds Kersten komt ook niet met een opscherping. Ds Kersten komt in die preek met andere emoties, die wel goed zijn volgens hem. Dan denk ik: nu, dan doen we dat toch? Gaan we die emoties koesteren.

Ik kom uit een bedrijfstak waar je nooit mag steunen op 'verhalen'. Er moeten altijd bewijsstukken aangeleverd worden. Geen blije gezichten, geen tranen, geen zuchten, geen optimisme. Dagafschriften, facturen, contracten. Het moet op schrift staan en dan is het goed. Dat gaat op een gegeven moment in je genen zitten.
Dus ik denk altijd bij 'verhalen' op godsdienstig gebied: mooi gezegd, maar wat zegt het? Mij kun je alles wijsmaken en anderen wellicht ook wel. Maar waar staat dat?
Hoe komt het dat we het verhaal van één wel geloven en van de ander niet? Waarom zitten in onze kerkenraad wel juristen, ondernemers, leraren en geen putjesscheppers en stratenmakers? Gaat het om 'het verhaal' en kun je dat blijkbaar leren overbrengen in een cursus 'overtuigen door redeneren'?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

Charles schreef:Sowieso een preek die ik iedereen kan aanraden om te lezen. Zelf meermaals gedaan en elke keer weer een opscherper.
Ik heb de preek niet helemaal gelezen. De preek is niet ontbloot van inlegkunde. Dicht bij het Woord blijven is het beste.
Toetssteen van ware en valse genade (ds. Th. van der Groe) raad ik een ieder aan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb zelf ooit geconstateerd dat ultra-bevindelijkheid veel overeenkomsten heeft met hoe er in de Charismatische beweging met gevoel en ervaringen word omgegaan. En dat de rol van het Woord dan ondergeschikt word gemaakt aan de ervaring.

Dat bedoel ik niet naar iemand persoonlijk, maar ik denk dat dat aansluit bij de opmerkingen van wijlen Ds. J.W. Kersten. Het is altijd goed om elkaar daarin in algemene zin op te scherpen, en de gevaren van te onderkennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ditbenik »

Charles schreef:Sowieso een preek die ik iedereen kan aanraden om te lezen. Zelf meermaals gedaan en elke keer weer een opscherper.
En die je nu misbruikte als scherprechter.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

Charles schreef:Tsja....

Ds. J.W. Kersten
Er zijn van die mensen die zitten op hun manier te genieten onder de predikatie en soms zijn ze zo aangedaan en zo ontroerd. Dat zijn die gevoelige naturen. En dan denken ze nog dat ze een zegen hebben gehad, is het niet? Dat denken ze dan nog ook. Dat is het grootste zelfbedrog dat er is.

Als uw ontroeringen daaruit voortspruiten, dan spruiten ze voort uit de bron van de natuurlijke gemoedsgesteldheden, en u bent bezig uzelf zo geweldig te bedriegen, om daar aan toe te geven. Dan komen er wat tranen mee, en uw hart wordt een beetje ontroerd en is aangeraakt, en een beetje gemoedelijkheid. En u denkt: wat is dat werk van de Geest toch dierbaar en lief. Maar er is niets van de Heilige Geest bij. Dat is de geest uit de hel die inwerkt op onze natuurlijke gesteldheid. Dat is dat grote bedrog. Want wat moet zo iemand dan met een lijdende en stervende Borg doen? Daar is totaal geen plaats voor.


Zie: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22372
Tsja, deze reactie had ik zien aankomen. We zijn in refo-land niet zo van ons gevoel hè?

Ik schreef er daarom bewust bij dat het niet van mijn gevoel afhangt, maar dat het ook zeker niet buiten het gevoel om gaat.

Nogmaals, degenen die dit door genade mogen kennen, herkennen dit waarschijnlijk wel, en ook dat het eigenlijk moeilijk te verwoorden is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

Overigens zijn de woorden van ds Kersten helemaal waar, maar om dat als reactie op mijn post neer te zetten, is eigenlijk een valse tegenstelling creëeren.
Het komt niet over als opscherpen, maar als veroordelen. En ja, daar zijn we goed in met z'n allen...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ad Anker »

Het was ook wel te verwachten. De kerkgemeenschap die jij bezocht onderschrijven niet onze forumgrondslag. Dus het is bij voorbaat duidelijk dat jouw positieve recensie en inbreng spannend zijn hier. Het is goed om je dat van te voren te realiseren. Het lijkt me daarom goed om de discussie over Mozaïek te beëindigen. Een discussie over bevinding/emotie/gevoel kan wat mij betreft in een andere topic.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ad Anker »

Hier een bericht verplaatst naar de topic 'religieuze gevoelens'.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

Zag deze voorbij komen op een account op Instagram en dacht: dat is vast fake. Twitter account van Biden opgezocht en het staat er echt, zn meest recente bericht.

Vrouwen zitten opgesloten omdat ze voor een kind zorgen. Zijn build back better act (great reset) gaat daar verandering in brengen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door refo »

Of voor een ouder verwant iemand.
Gaat het hier niet om alleenstaanden?
Plaats reactie