We sparen teveel

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: We sparen teveel

Bericht door Orchidee »

Ik kan dat best begrijpen
Wat ik al eerder zei
Hoe kun je nu bidden om dagelijks brood en de voorraadkast, koelkast en vriezer vol hebben liggen?!
En: niet eens na hoeven denken over geld voor eerste levensbehoeften?!
Niet dat ik daar naar verlang of jaloers op ben maar het zet je weleens tot nadenken!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: We sparen teveel

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik kan dat best begrijpen
Wat ik al eerder zei
Hoe kun je nu bidden om dagelijks brood en de voorraadkast, koelkast en vriezer vol hebben liggen?!
En: niet eens na hoeven denken over geld voor eerste levensbehoeften?!
Niet dat ik daar naar verlang of jaloers op ben maar het zet je weleens tot nadenken!
Daar heb ik weleens een preek over gehoord.
Dat is een bepaalde tegenstrijdigheid. God geeft in de Bijbel wat nodig is voor die dag. (manna)
En elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
We worden opgeroepen om bij de dag te blijven leven. Maar hoe moeilijk is dat!
Ik kan het niet. Want ik maak me toch vaak bezorgd om iets van volgende week, volgende maand.
helma schreef:Ik heb een keer iets gelezen van ds Pieters die schreef dat je als christen geen spaargeld zou moeten hebben...
Wij kregen een bedrag gestort toen de hypotheek afliep. (de rente)
Dan moet je eerst bepalen wat je ermee gaat doen.
Geen spaargeld hebben kan niet als je een eigen huis hebt, want er moet onderhoud gepleegd worden.
Je kunt niet onder een lek dak leven of zonder CV ketel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: We sparen teveel

Bericht door helma »

Er staat niet voor niets 'ons' dagelijks brood. Het gaat dus niet alleen om je eigen behoefte maar ook om die van je naaste (die je net zo moet liefhebben als jezelf...)

Ik denk ook dat ds Pieters gelijk heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: We sparen teveel

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef:Ik heb een keer iets gelezen van ds Pieters die schreef dat je als christen geen spaargeld zou moeten hebben...
Dat is ook een mening.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: We sparen teveel

Bericht door Mara »

helma schreef:Er staat niet voor niets 'ons' dagelijks brood. Het gaat dus niet alleen om je eigen behoefte maar ook om die van je naaste (die je net zo moet liefhebben als jezelf...)

Ik denk ook dat ds Pieters gelijk heeft.
Tja, ik ben het meestal wel met hem eens, maar nu niet.
En zonder aan borstklopperij te willen doen, ik sta altijd klaar als er een maaltijd uitgedeeld moet worden.
En tweemaal per jaar haal ik de boodschappen dubbel, zodat er een doos naar de voedselbank kan (wordt geregeld via de kerk)
En dat voelt heel fijn omdat je dit doen kan. Wij eten er zelf geen boterham minder door.
Dus in die zin voel ik me niet schuldig.
Het fijne van het hebben van geld is, dat je er andere mensen mee kunt helpen.
Cijfertjes op het dagafschrift zeggen mij niets.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: We sparen teveel

Bericht door Zonderling »

helma schreef:Ik heb een keer iets gelezen van ds Pieters die schreef dat je als christen geen spaargeld zou moeten hebben...
Ik weet niet hoe hij dit bedoeld heeft. Er moet m.i. méér gezegd worden dan dit:

1. We worden opgeroepen om eenvoudig te leven. Dat wil zeggen dat wanneer we veel verdiensten hebben, we niet onmatig mogen zijn in het besteden hiervan.
2. De verantwoordelijkheid voor jezelf en voor het gezin betekent ook dat je wel degelijk rekening mag houden met mindere tijden. Het zou ronduit schandelijk zijn wanneer iemand altijd goed verdiend heeft, maar ten slotte zijn hand moet ophouden richting anderen wanneer het wat minder gaat of wanneer hij/zij oud is geworden.
3. Waar het uiteindelijk op aankomt, is onze levenshouding. Zie bv. 1 Kor. 7: Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd voorts kort is; opdat ook (...) die kopen, zouden zijn als niet bezittende; en die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.
4. Idem dat we in rijkdom en armoede, alles wat we nodig hebben, alleen van de Heere verwachten. (Wel zal dit voor een rijke dikwijls moeilijker zijn... vandaar de uitspraak die de Heere Jezus deed naar aanleiding van de rijke jongeling.)
5. Het verschil ligt dus niet in wat we hebben aan geld en goed, iemand kan en mag zeer rijk zijn, wanneer dit maar op een eerlijke wijze naar hem toe is gekomen en hij dit niet gezocht heeft. Alsook mits hij geld en goed mag besteden tot nut van de naaste en zijn vertrouwen er niet op stellen zal.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: We sparen teveel

Bericht door Desiree »

Mooi.. verstandige praat van een zonderling. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: We sparen teveel

Bericht door Wet en Evangelie »

Orchidee schreef:Ik kan dat best begrijpen
Wat ik al eerder zei
Hoe kun je nu bidden om dagelijks brood en de voorraadkast, koelkast en vriezer vol hebben liggen?!
En: niet eens na hoeven denken over geld voor eerste levensbehoeften?!
Niet dat ik daar naar verlang of jaloers op ben maar het zet je weleens tot nadenken!
Ik las in een catechismusverklaring een preek over "Geef ons heden ons dagelijks brood" : we weten niet wat de dag van morgen ons brengt. De ene dag zijn we nog gezond en de andere dag kunnen we de adem al hebben uitgeblazen. Daarom leert de Heere Jezus in deze bede om bij het heden te leven. Dat wil niet zeggen dat wij zonder zorgen moeten leven. We weten allemaal dat we in de zomer voor de winter moeten zorgen..... De Heere Jezus heeft het zorgdragen dan ook niet bestraft maar wel overbezorgdheid zoals te lezen is in Matth. 6..........Wij mogen dus zorgen. Onder de zegen des Heeren mogen we eten en zelfs nog overhouden ook. ......Daarom mogen we op een rechte en eerlijke wijze voor de kwade dag zorgen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: We sparen teveel

Bericht door Desiree »

Laat maar... :)
Laatst gewijzigd door Desiree op 04 mei 2018, 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: We sparen teveel

Bericht door helma »

@zonderling; ik snap wat je bedoelt. En als iemand niet gespaard heeft maar royaal geleefd zou het inderdaad schandelijk zijn om zijn hand te moeten ophouden. Maar het gaat erom of je geld mag oppotten terwijl je ziet dat je naaste honger heeft.
Het gaat niet om je verantwoordelijkheid niet te nemen. We kunnen ook overmatig bezorgd zijn.

Ook w.b 'ons' geld en de besteding ervan (zijn we niet gewoon rentmeester?) moeten we rekenschap afleggen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: We sparen teveel

Bericht door Mannetje »

helma schreef:Ik heb een keer iets gelezen van ds Pieters die schreef dat je als christen geen spaargeld zou moeten hebben...
En die schuren van Jozef dan...
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: We sparen teveel

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
helma schreef:Ik heb een keer iets gelezen van ds Pieters die schreef dat je als christen geen spaargeld zou moeten hebben...
En die schuren van Jozef dan...
Zie o.a. punt 2 van de bijdrage van @Zonderling.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: We sparen teveel

Bericht door refo »

Als je enig spaargeld hebt, kun je overwegen je zorgverzekering in één keer voor het hele jaar te betalen. Dat levert een paar tientjes op.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: We sparen teveel

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:Als je enig spaargeld hebt, kun je overwegen je zorgverzekering in één keer voor het hele jaar te betalen. Dat levert een paar tientjes op.
Stop het liever in de aflossing van de hypotheek.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: We sparen teveel

Bericht door Christen »

Fiscalert :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie