Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mara »

KDD schreef: Ik begrijp je nu beter. Maar houtkachels hoeven dan toch niet overal verboden worden? Misschien in de steden - dat hebben ze in Montreal een paar jaar geleden ook gedaan.
Nee zeker niet. Maar wel als ze in verstedelijkt gebied en op verkeerde wijze gebruikt worden.
Dus als mensen er van alles ingooien en dat gebeurt vaker dan je denkt!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door merel »

Mara schreef:
KDD schreef: Ik begrijp je nu beter. Maar houtkachels hoeven dan toch niet overal verboden worden? Misschien in de steden - dat hebben ze in Montreal een paar jaar geleden ook gedaan.
Nee zeker niet. Maar wel als ze in verstedelijkt gebied en op verkeerde wijze gebruikt worden.
Dus als mensen er van alles ingooien en dat gebeurt vaker dan je denkt!
Dan ligt het niet aan de kachels, maar aan de wijze waarop ze gebruikt worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:
KDD schreef: Ik begrijp je nu beter. Maar houtkachels hoeven dan toch niet overal verboden worden? Misschien in de steden - dat hebben ze in Montreal een paar jaar geleden ook gedaan.
Nee zeker niet. Maar wel als ze in verstedelijkt gebied en op verkeerde wijze gebruikt worden.
Dus als mensen er van alles ingooien en dat gebeurt vaker dan je denkt!
Dan ligt het niet aan de kachels, maar aan de wijze waarop ze gebruikt worden.
Niet helemaal.
"Een open haard of houtkachel zijn echte afraders: die zorgen voor veel ongezonde lucht in en om je huis. Bovendien vliegt bij de open haard 90 procent van de warmte zo de schoorsteen uit en bij de houtkachel, speksteenkachel of tegelkachel 20 tot 40 procent! Als verwarming zijn ze dus niet erg efficiënt. Een pelletkachel brandt een stuk schoner en verwarmt ook nog eens beter. Als je de pelletkachel hooguit 2 avonden per week aansteekt voor de sfeer, blijft de hoeveelheid ongezonde lucht (fijnstof) beperkt. Maar let op: als je de pelletkachel dagelijks gebruikt, geeft dat wél een flinke hoeveelheid fijnstof. Als hoofdverwarming is een pelletkachel dus niet geschikt."
milieucentraal.nl

Wat de gevaren zijn van fijnstof wordt steeds meer bekend. Niet alleen voor longpatiënten gevaarlijk,
"Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schat het aantal mensen dat in Nederland vroegtijdig sterft aan de gevolgen van luchtvervuiling op 7.000 tot 12.000 per jaar. Volgens longartsen verkort fijnstof het leven van Nederlanders met 13 maanden."
https://gezondidee.mumc.nl/fijnstof-een-sluipmoordenaar

Toen wij in dit huis kwamen wonen, zat er een open haard in. We hebben hem 2 x laten branden.
Ik vond het een onding. Het legen van de aslade veroorzaakte een stofwolk, ondanks dat ik hem in een grote vuilniszak omkeerde.
Toen we de kamer gingen opknappen, hebben we hem er uit gesloopt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Delftenaar »

Hoe de huidige klimaatdiscussie zich verhoudt tot het geloof weet ik niet.

Wel weet ik God al in Genesis aan Noach, na de zondvloed, heeft beloofd dat kou, warmte, droogte en natte tijden elkaar tot de weferkomst zullen afwisselen. En dat dit alles niet afhangt van het feit dat God naar ons mensen omkijkt.

De klimaatverandering moet serieus genomen worden. Maar met enige ontspanning: niet ons menselijk gedrag verandert de wereld (inclusief het klimaat. Dat doet God alleen.
Dat geeft ontspanning.

Tegelijk is het natuurlijk niet nodig om driemaal per jaar naar Grand Rapids ofzo te vliegen...
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef:Hoe de huidige klimaatdiscussie zich verhoudt tot het geloof weet ik niet.

Wel weet ik God al in Genesis aan Noach, na de zondvloed, heeft beloofd dat kou, warmte, droogte en natte tijden elkaar tot de weferkomst zullen afwisselen. En dat dit alles niet afhangt van het feit dat God naar ons mensen omkijkt.

De klimaatverandering moet serieus genomen worden. Maar met enige ontspanning: niet ons menselijk gedrag verandert de wereld (inclusief het klimaat. Dat doet God alleen.
Dat geeft ontspanning.

Tegelijk is het natuurlijk niet nodig om driemaal per jaar naar Grand Rapids ofzo te vliegen...
Zo kun je elk probleem relativeren en op je bips blijven zitten.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Delftenaar schreef:Hoe de huidige klimaatdiscussie zich verhoudt tot het geloof weet ik niet.

Wel weet ik God al in Genesis aan Noach, na de zondvloed, heeft beloofd dat kou, warmte, droogte en natte tijden elkaar tot de weferkomst zullen afwisselen. En dat dit alles niet afhangt van het feit dat God naar ons mensen omkijkt.

De klimaatverandering moet serieus genomen worden. Maar met enige ontspanning: niet ons menselijk gedrag verandert de wereld (inclusief het klimaat. Dat doet God alleen.
Dat geeft ontspanning.

Tegelijk is het natuurlijk niet nodig om driemaal per jaar naar Grand Rapids ofzo te vliegen...
Zo kun je elk probleem relativeren en op je bips blijven zitten.
Dat niet, maar het relativeert wel. In dit topic omschreef @ parsifal het heel mooi. Bidden voor een snelle wederkomst van jezus en onderwijl doen wat nodig is voor het behoud van de natuur.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

Beelden die wel beangstigend kunnen overkomen. Wat een enorme energy! Wat een hitte, wat een verwoesting als het een mens treft, wat een, hoe zal ik het zeggen, majestueus gezicht?

https://www.youtube.com/watch?v=EOw8OQOHtkM
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door parsifal »

Het is zo af en toe jammer dat ik geen alcohol gebruik. Want ik zou graag met de volgende gedachte spelen terwijl ik een excuus heb voor de domme praat die ik doe.

In 1815 barstte de vulkaan Tambora op Sumbawa uit en zorgde door de deeltjes die verspreid werden in de atmosfeer voor een globale temperatuurdaling (halve graad dacht ik) en voor een jaar zonder zomer in 1816 in grote delen van de wereld (sneeuw in centraal Europa in juni).

Kunnen we hier iets van leren om "global warming" te remmen. Een vulkaanuitbarsiting als toen van de Tambora is een ramp van omvang kerst Tsunami, maar zijn er manieren om zonlicht op een andere manieren weg te houden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door DDD »

Is het niet zo dat het opwekken van elektriciteit de energie die het aardeoppervlak kan verwarmen, vermindert?

In theorie zou je er voor moeten zorgen dat er 's nachts geen wolken zijn en overdag wel. Dat zou de temperatuur fors kunnen laten dalen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Habitat »

parsifal schreef:Het is zo af en toe jammer dat ik geen alcohol gebruik. Want ik zou graag met de volgende gedachte spelen terwijl ik een excuus heb voor de domme praat die ik doe.

In 1815 barstte de vulkaan Tambora op Sumbawa uit en zorgde door de deeltjes die verspreid werden in de atmosfeer voor een globale temperatuurdaling (halve graad dacht ik) en voor een jaar zonder zomer in 1816 in grote delen van de wereld (sneeuw in centraal Europa in juni).

Kunnen we hier iets van leren om "global warming" te remmen. Een vulkaanuitbarsiting als toen van de Tambora is een ramp van omvang kerst Tsunami, maar zijn er manieren om zonlicht op een andere manieren weg te houden?
Uw gedachten zijn helemaal niet gek hoor. Daar zijn wetenschappers al een tijdje mee bezig. Lees bv dit artikeltje uit 2017 over het nabootsen van een vulkaanuitbarsting:

https://www.newscientist.nl/nieuws/klim ... en-hebben/
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Het is zo af en toe jammer dat ik geen alcohol gebruik. Want ik zou graag met de volgende gedachte spelen terwijl ik een excuus heb voor de domme praat die ik doe.

In 1815 barstte de vulkaan Tambora op Sumbawa uit en zorgde door de deeltjes die verspreid werden in de atmosfeer voor een globale temperatuurdaling (halve graad dacht ik) en voor een jaar zonder zomer in 1816 in grote delen van de wereld (sneeuw in centraal Europa in juni).

Kunnen we hier iets van leren om "global warming" te remmen. Een vulkaanuitbarsiting als toen van de Tambora is een ramp van omvang kerst Tsunami, maar zijn er manieren om zonlicht op een andere manieren weg te houden?
Als we één ding geleerd hebben in deze pandemie dat de mens maar in zeer beperkte mate kan bijdragen aan het oplossen daarvan. In vroeger tijden (denk bv aan de spaanse griep) duurde een pandemie ergens tussen 2 en 3 jaar. Nu met wereldwijde strikte maatregelen en een vaccinatiestrategie die in veel landen op zijn minst een vaccinatiedwang te noemen is ziet het er niet naar uit dat deze pandemie ook maar een fractie korter gaat duren.

Terug naar dit topic. De mens staat veel te hoog als hij denkt ook maar een kleine bijdrage te kunnen leveren aan klimaatverandering/verbetering.
Terug naar de vulkaanuitbarsting. Die op IJsland stootte per dag meer CO2 uit dan onze gehele economie.
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... -heel-land


We zijn maar zeer nietige schepselen maar dat begrijpen D66 en GroenLinks niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:Het is zo af en toe jammer dat ik geen alcohol gebruik. Want ik zou graag met de volgende gedachte spelen terwijl ik een excuus heb voor de domme praat die ik doe.

In 1815 barstte de vulkaan Tambora op Sumbawa uit en zorgde door de deeltjes die verspreid werden in de atmosfeer voor een globale temperatuurdaling (halve graad dacht ik) en voor een jaar zonder zomer in 1816 in grote delen van de wereld (sneeuw in centraal Europa in juni).

Kunnen we hier iets van leren om "global warming" te remmen. Een vulkaanuitbarsiting als toen van de Tambora is een ramp van omvang kerst Tsunami, maar zijn er manieren om zonlicht op een andere manieren weg te houden?
Als we één ding geleerd hebben in deze pandemie dat de mens maar in zeer beperkte mate kan bijdragen aan het oplossen daarvan. In vroeger tijden (denk bv aan de spaanse griep) duurde een pandemie ergens tussen 2 en 3 jaar. Nu met wereldwijde strikte maatregelen en een vaccinatiestrategie die in veel landen op zijn minst een vaccinatiedwang te noemen is ziet het er niet naar uit dat deze pandemie ook maar een fractie korter gaat duren.

Terug naar dit topic. De mens staat veel te hoog als hij denkt ook maar een kleine bijdrage te kunnen leveren aan klimaatverandering/verbetering.
Terug naar de vulkaanuitbarsting. Die op IJsland stootte per dag meer CO2 uit dan onze gehele economie.
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... -heel-land


We zijn maar zeer nietige schepselen maar dat begrijpen D66 en GroenLinks niet.
Die vulkaanuitbarsting op IJsland stelde werkelijk niets voor in vergelijking met Tambora.
Verder ben ik het niet met je eens dat we niet of zeer beperkt kunnen bijdragen aan het oplossen van grote problemen zoals een pandemie of honger. Wereldwijd leven veel minder mensen in armoede dan 50 jaar terug. Kindersterfte is veel minder. Pokken is er niet meer, kinderziektes zoals mazelen, komen in grote delen van de wereld nauwelijks meer voor. Spaanse griep ging drie jaar door, maar het bleef al die tijd erg dodelijk. Nu overlijden in Nederland minder dan 1 persoon per miljoen per dag aan covid, op de top was dat meer dan 10 en we hebben nu een gevaarlijker en besmettelijker variant.

We helpen mee aan de creatie van een probleem door middel van onze uitstoot. (Vulkaanuitbarstingen zorgen voor meer uitstoot, maar die komen niet zo veel voor en zijn niet van het niveau Tambora of Krakatau. Dat een IJslandse vulkaan voor meer uitstoot van sommige stoffen zorgt dan de hele Nederlandse economie in een jaar betekent niet dat we wereldwijd aardig wat impact kunnen hebben.

We zijn nietige schepselen en de wereld is niet geheel maakbaar, maar we kunnen onze bijdrage doen en sommige problemen zijn oplosbaar (zoals pokken dat was).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door DDD »

Precies. De opvattingen van huisman zijn geheel onhistorisch.

Dat een pandemie vroeger drie jaar duurde, was door de geleidelijke verspreiding door de wereld. Alleen daarom al gaat het hele voorbeeld in het geheel niet op.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:Het is zo af en toe jammer dat ik geen alcohol gebruik. Want ik zou graag met de volgende gedachte spelen terwijl ik een excuus heb voor de domme praat die ik doe.

In 1815 barstte de vulkaan Tambora op Sumbawa uit en zorgde door de deeltjes die verspreid werden in de atmosfeer voor een globale temperatuurdaling (halve graad dacht ik) en voor een jaar zonder zomer in 1816 in grote delen van de wereld (sneeuw in centraal Europa in juni).

Kunnen we hier iets van leren om "global warming" te remmen. Een vulkaanuitbarsiting als toen van de Tambora is een ramp van omvang kerst Tsunami, maar zijn er manieren om zonlicht op een andere manieren weg te houden?
Zonlicht beperken t.b.v. het klimaat is als hongersnood creëren om onbesitas te bestrijden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Precies. De opvattingen van huisman zijn geheel onhistorisch.

Dat een pandemie vroeger drie jaar duurde, was door de geleidelijke verspreiding door de wereld. Alleen daarom al gaat het hele voorbeeld in het geheel niet op.
1.Verdiep je eens in de historie @DDD . De verspreiding van de spaanse griep ging razendsnel. Het hoe en waarom is in elk geschiedenisboek te vinden.
2.Met jouw redenatie wordt mijn stelling alleen maar sterker. Vroeger duurde het langer voor dat de pandemie wereldwijd was dus zou een pandemie nu aanmerkelijk korter moeten duren dan 3 jaar. Zeker met vaccindwang en ingrijpende maatregelen.

Toch duurt ook deze pandemie nog wel even voort.
M.a.w dit is te groot voor een nietig mens om op te lossen. Dit geldt nog meer voor het klimaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie