Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:
refo schreef:
Maanenschijn schreef:Alles is een beetje relatief.

Gasgebruik is ook wel relatief. Wij stoken er best wat doorheen, we zijn ook wat koukleumerig. Maar onze gezinsgrootte en ook woninginhoud is ook boven gemiddeld. Reken je dat terug naar gemiddeld, zitten we zelfs laag in energiekosten.
Hoe moeten we dan rekenen?
Ik bedoel: als de gemiddelde gezinsgrootte 4 personen is, en een gemiddeld huis 450m3 heeft dat een bepaald gemiddeld gasverbruik.

Als een gezin uit het dubbele aantal personen bestaat, de woninginhoud dubbel of zelfs nog meer is, zou je ook een dubbel energie/gasverbruik kunnen verwachten. Als dat lager is, beschouw ik dat als gunstig/zuinig.

Concreet: ons gezin is ca. 9 personen, woning is ca. 1300 m3. Energiekosten zijn ongeveer 150% van mijn diverse buren met een gezin van 4 personen en een huis van ongeveer 400 m3. Dan is het zo gek nog niet. Was overigens een leuk gespreksonderwerp op de verjaardag.
Dat is natuurlijk logisch. Het huis moet verwarmd worden. Of het nu bewoond wordt door 10 of 4 mensen. Het is niet zo dat je met 10 mensen meer stookkosten hebt.
In mijn ouderlijk huis waren er 2 kamers die verwarmd werden. Met houtkachels. Koken elektrisch en de warmwatervoorziening ook. s 'nachts werd de boiler verwarmd en op was op. Even een wake up.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
In mijn ouderlijk huis waren er 2 kamers die verwarmd werden. Met houtkachels. Koken elektrisch en de warmwatervoorziening ook. s 'nachts werd de boiler verwarmd en op was op. Even een wake up.
Je pleit voor matiging in energieverbruik?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:
In mijn ouderlijk huis waren er 2 kamers die verwarmd werden. Met houtkachels. Koken elektrisch en de warmwatervoorziening ook. s 'nachts werd de boiler verwarmd en op was op. Even een wake up.
Je pleit voor matiging in energieverbruik?
Uiteraard!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Zita »

Wim Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:
In mijn ouderlijk huis waren er 2 kamers die verwarmd werden. Met houtkachels. Koken elektrisch en de warmwatervoorziening ook. s 'nachts werd de boiler verwarmd en op was op. Even een wake up.
Je pleit voor matiging in energieverbruik?
Uiteraard!
Maar individuele dingen zijn toch helemaal geen significante toevoeging? Zijn ze dan niet overbodig om te vermelden in een discussie als deze?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Dodo »

Bovendien was dat vroeger. Ik durf wel te wedden dat W zelf nu niet twee kamers op hout stookt etc. maar in een tamelijk comfortabel huis woont.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Bovendien was dat vroeger. Ik durf wel te wedden dat W zelf nu niet twee kamers op hout stookt etc. maar in een tamelijk comfortabel huis woont.
Houtkachels zouden verboden moeten worden.
"Houtrook is ongezond: voor jezelf, voor je kinderen en voor je buren. De rook van een houtkachel bestaat uit een mengsel met veel verschillende stoffen. In de rook zitten onder andere fijnstof. Dat veroorzaakt en verergert longziekten zoals astma, COPD en longkanker, maar ook hart en vaatziekten. Meer dan 20% van het aantal nieuwe gevallen van chronische bronchitis bij volwassenen ontstaat door fijnstof."
Bron: Longfonds.

Wij hadden een kolenkachel in de kamer, antraciet en een cokeskachel in de keuken.
Ik vraag me af wat dat stof dat vrijkwam als je kolen moest scheppen en in de kit gooide, voor onze longen heeft gedaan.
Bij de mijnwerkers veroorzaakte het silicose.
Dus naar die tijd moeten we zeker niet terug!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:Bovendien was dat vroeger. Ik durf wel te wedden dat W zelf nu niet twee kamers op hout stookt etc. maar in een tamelijk comfortabel huis woont.
Klopt.

Vanwaar de verbazing van @Ambtenaar en het "venijn" van @Dodo? Heb ik ooit iets anders gesuggereerd?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Dodo schreef:Bovendien was dat vroeger. Ik durf wel te wedden dat W zelf nu niet twee kamers op hout stookt etc. maar in een tamelijk comfortabel huis woont.
Houtkachels zouden verboden moeten worden.
"Houtrook is ongezond: voor jezelf, voor je kinderen en voor je buren. De rook van een houtkachel bestaat uit een mengsel met veel verschillende stoffen. In de rook zitten onder andere fijnstof. Dat veroorzaakt en verergert longziekten zoals astma, COPD en longkanker, maar ook hart en vaatziekten. Meer dan 20% van het aantal nieuwe gevallen van chronische bronchitis bij volwassenen ontstaat door fijnstof."
Bron: Longfonds.

Wij hadden een kolenkachel in de kamer, antraciet en een cokeskachel in de keuken.
Ik vraag me af wat dat stof dat vrijkwam als je kolen moest scheppen en in de kit gooide, voor onze longen heeft gedaan.
Bij de mijnwerkers veroorzaakte het silicose.
Dus naar die tijd moeten we zeker niet terug!
Zelfs voor de offers in het OT werd hout gebruikt. En ik denk niet dat veel priesters daar ziek van werden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef: In mijn ouderlijk huis waren er 2 kamers die verwarmd werden. Met houtkachels. Koken elektrisch en de warmwatervoorziening ook. s 'nachts werd de boiler verwarmd en op was op. Even een wake up.
Helemaal waar. In ons eerste huis, overgenomen van onze ouders, hadden we een gaskachel in de keuken, een gaskachel in de kamer en een gevelkacheltje in de opkamer (anders was het zo koud bij het kraambed). En als kind had ik als laatste van 5 meestal koud water bij het douchen. Mijn vader douchte altijd maar 1 keer in de week, wij twee keer. Er brandde vaak maar een paar lampen en er waren weinig elektrische apparaten.

De kern: onze maatschappij, inclusief wijzelf zijn veel meer gaan consumeren door verandering van ons leefpatroon en bezit van (energieslurpende) spullen. We zullen dus enorm terug moeten in energiegebruik en daarmee mogelijk ook comfort, of op zoek naar de minst belastende energiebronnen zoals mogelijk door kernsplitsing.

De persoonlijke vraag die ik mij stel: wat en in hoeverre kan en wil ik bijdragen, of wacht of beweeg ik mee met een brede maatschappelijke verandering.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door KDD »

Mara schreef:
Dodo schreef:Bovendien was dat vroeger. Ik durf wel te wedden dat W zelf nu niet twee kamers op hout stookt etc. maar in een tamelijk comfortabel huis woont.
Houtkachels zouden verboden moeten worden.
"Houtrook is ongezond: voor jezelf, voor je kinderen en voor je buren. De rook van een houtkachel bestaat uit een mengsel met veel verschillende stoffen. In de rook zitten onder andere fijnstof. Dat veroorzaakt en verergert longziekten zoals astma, COPD en longkanker, maar ook hart en vaatziekten. Meer dan 20% van het aantal nieuwe gevallen van chronische bronchitis bij volwassenen ontstaat door fijnstof."
Bron: Longfonds.

Wij hadden een kolenkachel in de kamer, antraciet en een cokeskachel in de keuken.
Ik vraag me af wat dat stof dat vrijkwam als je kolen moest scheppen en in de kit gooide, voor onze longen heeft gedaan.
Bij de mijnwerkers veroorzaakte het silicose.
Dus naar die tijd moeten we zeker niet terug!
Al hebben we centrale verwarming zou ik onze hout kachel niet willen missen. Ik vind het niet erg om in de kou te werken maar ik heb een hekel aan kou lijden in huis. Met een hout kachel word je tot je botten toe warm.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:
Wim Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:
In mijn ouderlijk huis waren er 2 kamers die verwarmd werden. Met houtkachels. Koken elektrisch en de warmwatervoorziening ook. s 'nachts werd de boiler verwarmd en op was op. Even een wake up.
Je pleit voor matiging in energieverbruik?
Uiteraard!
Maar individuele dingen zijn toch helemaal geen significante toevoeging? Zijn ze dan niet overbodig om te vermelden in een discussie als deze?
Mischien. Maar goed spreken over anderen kan nooit kwaad dunkt me.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Vanwaar de verbazing van @Ambtenaar en het "venijn" van @Dodo? Heb ik ooit iets anders gesuggereerd?
Geen verbazing. Vond slechts dat je nogal omslachtig je punt wilde maken.

Ik deel overigens wel je opvatting dat je als individu weinig verschil kunt maken. Het wordt tijd dat met name de industrie, de luchtvaart, de scheepvaart en de agrarische sector strenge maatregelen worden opgelegd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Ad Anker »

Hier wat gesnoeid, graag on topic blijven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mara »

KDD schreef: Al hebben we centrale verwarming zou ik onze hout kachel niet willen missen. Ik vind het niet erg om in de kou te werken maar ik heb een hekel aan kou lijden in huis. Met een hout kachel word je tot je botten toe warm.
Jij woont in een buitengebied, waar het ook nog eens heel koud kan worden?
In een woonwijk of in de stad, is het overlastgevend.
Ik heb menig rondje hardlopen moeten afbreken als het wat mistig of windstil was, omdat de houtrook laag bleef hangen en ik er benauwd van werd.
Mijn zusje heeft een houtkachel, ze woont in een buitengebied, stookt met schoon droog hout, en dat is inderdaad behaaglijke warmte.
Maar het lijkt soms wel of mensen er van alles maar in gooien, alsof het een letterlijke allesbrander is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door KDD »

Mara schreef:
KDD schreef: Al hebben we centrale verwarming zou ik onze hout kachel niet willen missen. Ik vind het niet erg om in de kou te werken maar ik heb een hekel aan kou lijden in huis. Met een hout kachel word je tot je botten toe warm.
Jij woont in een buitengebied, waar het ook nog eens heel koud kan worden?
In een woonwijk of in de stad, is het overlastgevend.
Ik heb menig rondje hardlopen moeten afbreken als het wat mistig of windstil was, omdat de houtrook laag bleef hangen en ik er benauwd van werd.
Mijn zusje heeft een houtkachel, ze woont in een buitengebied, stookt met schoon droog hout, en dat is inderdaad behaaglijke warmte.
Maar het lijkt soms wel of mensen er van alles maar in gooien, alsof het een letterlijke allesbrander is.
Ik begrijp je nu beter. Maar houtkachels hoeven dan toch niet overal verboden worden? Misschien in de steden - dat hebben ze in Montreal een paar jaar geleden ook gedaan.
Plaats reactie